Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som omskolere seg fra ingeniør til lærer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på skole nå for å ta opp realfag. Planen videre er ingeniør. 

Det som overrasker meg veldig, er at opp til flere av mine lærere (på vgs-nivå) er utdannet ingeniører (master). De jobber nå som lektor i kjemi, fysikk, matematikk osv. 

Her inne leser jeg ikke noe annet enn at lærerhverdagen er helt jævlig, lønna er helt jævlig, og alt med det å være lærer er bare dritt. 

Hvorfor er det så mange ingeniører som omskolerer seg til lektorer da? De må jo i så fall ha gått ned flere hundre tusen i lønn for å begynne i en jobb med en helt ræva hverdag? Og det får jeg ikke helt til å rime? 

Planen min var å bygge på med ppu for å kunne ha to jobbmuligheter, men jeg blir jo usikker når en leser så mye drit. Eller handler all den dritten her inne om grunnskolelærer-jobben? 

Anonymkode: 11f3b...882

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvor vanlig det er å omskolere seg. Men etter man har kjøpt sin endelige bolig og fått betalt en del ned på lånet så er ofte penger mindre viktig. 

Naboen gikk fra professor på universitetet til barneskolelærer. Regner med at man som professor tjener en god del mer, men hun ønsket å jobbe med barn og var tydeligvis lei av forskning. 

Selv er jeg utdannet sivilingeniør og jeg har ikke villig til å gå ned til lærerlønn. Har basert huslånet på lønna jeg har nå. 

Anonymkode: ac5d8...2bf

Skrevet

Er det så mange da? Jeg vet om bare en. Han gjorde det fordi bedriften han var ansatt i som IT-ingeniør ble nedlagt og fordi han bodde et godt stykke unna nærmeste by som han kunne fått ny ingeniørjobb i og viljen til å flytte var ikke der. Den videregående skolen han startet som mattelærer på lå nær hjemmet så alt han taper i lønn sparer han inn igjen på ingen bil-, bompenger- og billettkostnader til jobbreisen, mer ferie og fritid, færre timer til jobbreise og redusert stress...selv om problemelever også er stress men på en annen måte.

Anonymkode: 0a3b9...bba

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det som overrasker meg veldig, er at opp til flere av mine lærere (på vgs-nivå) er utdannet ingeniører (master). De jobber nå som lektor i kjemi, fysikk, matematikk osv. 

Her inne leser jeg ikke noe annet enn at lærerhverdagen er helt jævlig, lønna er helt jævlig, og alt med det å være lærer er bare dritt. 

Hvorfor er det så mange ingeniører som omskolerer seg til lektorer da? De må jo i så fall ha gått ned flere hundre tusen i lønn for å begynne i en jobb med en helt ræva hverdag? Og det får jeg ikke helt til å rime? 

Planen min var å bygge på med ppu for å kunne ha to jobbmuligheter, men jeg blir jo usikker når en leser så mye drit. Eller handler all den dritten her inne om grunnskolelærer-jobben? 

Har du spurt dem da? Og hva tror du egentlig? Hvorfor i alle dager vil noen vie livet sitt til en gjeng umodne klagete ungdommer? 🤪 Kansje fordi de liker unge mennesker og vil hjelpe dem da?

Lærere er gjerne mennesker som finner mye mening i å hjelpe andre forstå noe. Det er en god følelse å hjelpe noen til å lære og utvikle seg. 

Dessuten har lærere ganske greie hverdager. Kanskje de underviser 9 - 12 og så rolig kontor etter der de retter prøver eller kanskje lager opplegg til studentene. 

Skrevet

Takk for svar. :) På min skole er det i alle fall en god del, ble overrasket over hvor mange det var. 😅 Spesielt når en leser så utrolig mye negativt om yrket, spesielt her inne. 

Samtlige av de har barn og da, vet ikke om det er en faktor, kanskje? Har man lite fritid og mye kveld/helg som ingeniør, generelt sett? 

Ja, har spurt, men jeg vil jo ikke grave for mye i 'noe jeg ikke har noe med'. Lærerne våre virker i alle fall langt i fra overarbeidet, og de jeg har snakket med har anbefalt læreryrket veldig. Og de har jo alle jobbet som ingeniører, så de vet jo hva det vil si, og. Jeg bare syns det virker så merkelig dersom de har tatt et år ekstra med utdanning kun for å gå ned i lønn, og til en verre hverdag enn de hadde. 😅

• Liker 1
Skrevet

Kanskje de ikke fikk seg relevant ingeniørjobb rett etter endt utdanning og så gikk liksom det toget?

Anonymkode: 970b6...f65

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingeniør master?

Anonymkode: 613da...812

Skrevet

Høy lønn er ikke alt her i livet, og det er heller ikke sånn at alle lærere hater å være lærere..

Anonymkode: 92555...688

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ingeniør master?

Anonymkode: 613da...812

Nei, de har selvsagt ikke en ingeniør master. De har feks master i ingeniørfag innenfor kjemi, bygg, osv osv. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Høy lønn er ikke alt her i livet, og det er heller ikke sånn at alle lærere hater å være lærere..

Anonymkode: 92555...688

Neida, høy lønn er absolutt ikke alt her i livet (jeg er helt enig). Men dersom læreryrket generelt sett er kjent for å være tøft og man går ned i lønn, så ser jeg ikke helt poenget med å utdanne seg den veien. Jeg antar at de da har gjort det enten for penger eller trivsel? Og penger er det jo ikke, en lektor tjener generelt sett lavere enn lektor. Og det er vel ingen som trives med lengre arbeidsdager, dårligere lønn, dårligere vilkår, og tyngre hverdag? Lærerne jeg har er lærere på voksenopplæring, så de er ikke spesielt opptatt av ungdom heller, har jeg inntrykk av. 

Jeg spør jo bare fordi jeg er usikker på om det er en dum vei å gå, eller om det blir overdrevet hvor grusomt yrket er, vil ikke bruke masse tid og energi på noe man angrer på. 

Skrevet

Lektor tjener generelt sett lavere enn ingeniør*

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. :) På min skole er det i alle fall en god del, ble overrasket over hvor mange det var. 😅 Spesielt når en leser så utrolig mye negativt om yrket, spesielt her inne. 

På svarene i tråden virker det som det er din skole som skiller seg ut. Har lærerne dine jobbet som ingeniører i samme bedrift? Kanskje det har vært en nedbemanning?

Anonymkode: 717bc...62a

Skrevet

Jeg synes ikke en lektor tjener så dårlig jeg, med en startlønn på 532.800. 

• Liker 1
Skrevet
lillevill skrev (1 time siden):

Har du spurt dem da? Og hva tror du egentlig? Hvorfor i alle dager vil noen vie livet sitt til en gjeng umodne klagete ungdommer? 🤪 Kansje fordi de liker unge mennesker og vil hjelpe dem da?

Lærere er gjerne mennesker som finner mye mening i å hjelpe andre forstå noe. Det er en god følelse å hjelpe noen til å lære og utvikle seg. 

Dessuten har lærere ganske greie hverdager. Kanskje de underviser 9 - 12 og så rolig kontor etter der de retter prøver eller kanskje lager opplegg til studentene. 

Jeg tror ikke umodne, klagete ungdom velger fordypning med realfag på vgs...tror du som lærer der får greit motiverte elever! 

• Liker 4
Skrevet
Snabeltann skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke umodne, klagete ungdom velger fordypning med realfag på vgs...tror du som lærer der får greit motiverte elever! 

om du sier det så. :eeeh:

• Liker 1
Skrevet

Mannen min og flere av de han studerte sammen med omskolerte seg til lærere. De var ferdig utdannet akkurat da oljekrisen kom, og det var ikke så lett å få jobb innen det de hadde studert. I tillegg flyttet vi mer landlig etter hvert, og da var det veldig enkelt å få jobb som realfagslærer (stor lærermangel her). 

Det er definitivt mye dritt man opplever som lærer, men har inntrykk av at det for mange er mer givende å være lærer på vgs enn på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 47abc...f69

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke alle som får relevant jobb som ingeniør. Noen av retningene gir færre jobbmuligheter enn andre. Svogeren min fikk ikke jobb da han var ferdig sivilingeniør og valgte ppu. Jobber nå i vgs. 

Anonymkode: 764d5...58c

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke konkludere med at mange ingeniører omskolerer seg til lærere fordi mange lærere har ingeniørbakgrunn. Jeg har jobbet i et ingeniøryrke hele mitt liv, kjenner massevis av ingeniører, men kjenner ikke til et eneste eksempel på ingeniører som har valgt læreryrke.

• Liker 3
Skrevet
Jdz skrev (9 minutter siden):

Du kan ikke konkludere med at mange ingeniører omskolerer seg til lærere fordi mange lærere har ingeniørbakgrunn. Jeg har jobbet i et ingeniøryrke hele mitt liv, kjenner massevis av ingeniører, men kjenner ikke til et eneste eksempel på ingeniører som har valgt læreryrke.

Neida, det har du egentlig rett i. :) Jeg aner jo ikke hvordan det er på landsbasis. 😅 Men her er 5 av 6 ingeniører jeg vet om nå lektorer, og jeg mener å ha lest en plass at enkelte av fagretningene innenfor ingeniørfag så sto det at en del av de med denne utdanningen jobbet som lektor, så jeg antok at det kanskje var mer vanlig enn jeg først trodde. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neida, det har du egentlig rett i. :) Jeg aner jo ikke hvordan det er på landsbasis. 😅 Men her er 5 av 6 ingeniører jeg vet om nå lektorer, og jeg mener å ha lest en plass at enkelte av fagretningene innenfor ingeniørfag så sto det at en del av de med denne utdanningen jobbet som lektor, så jeg antok at det kanskje var mer vanlig enn jeg først trodde. :)

Uansett tenker jeg at det ikke kan være mange som er bedre til å lære opp blivende ingeniører enn erfarne ingeniører :)

• Liker 1
Skrevet

En faktor når det gjelder feks byggingeniør  er at du kan jobbe deg ihjel. Lave marginer og skyhøyt press i den bransjen der. Har ikke tall på hvor mange jeg kjenner som har truffet veggen. 

Anonymkode: 7a39d...4ba

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...