Gå til innhold

Hva slags uvaner håper dere at dere ikke arver fra foreldrene deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et veldig dårlig forhold til begge mine foreldre. Men de er gode besteforeldre, så jeg biter i meg for ungenes skyld. 

Men hver gang vi er på besøk hos de irriterer jeg meg over uvaner foreldrene mine har som jeg ikke kan fordra. Mine foreldre er ikke rollemodeller for meg og har heller aldri vært det. Hadde aldri orket kontakt med de hvis jeg ikke hadde barn. 

Min eldste hat nevnt for meg at jeg ligner på faren min når jeg sier/gjør slik og sånn og jeg merker det vrenger seg inni meg av tanken på å bli "lik" mine foreldre. 

Uvaner jeg håper jeg ikke arver: 

Manglende hygiene. "Er det så nøye??" har jeg vokst opp med. De eter av mat som detter på gulvet, og hpndhygiene er nærmest fraværende. 

Den grusomme kremtingen til mamma (her begynner visst jeg å bli lik i følge min sønn) 

Å se så forbanna sur ut hele tiden som det pappa gjør. Han ser kronisk forbannet ut. 

Å snakke dritt om andre, moren min er ekspert på det

Hva slags uvaner har deres foreldre som dere ikke ønsker å arve?

Anonymkode: cc794...85b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, moren min kremter også mye😬 Hun merker ikke at hun gjør det. Jeg dør inni meg av irritasjon. 

Hun har også for vane, når hun er på besøk, å bare ta en gjenstand og bruke det til et eller annet uten å spørre. For eksempel tok en random tomflaske hun fant i skapet til å blande saft på. Hadde hun spurt meg hadde jeg sagt at den måtte hun absolutt ikke bruke til næringsmidler, for den hadde vært brukt til å blande ymse kjemikalier før🙈

Pappa er notorisk på å bare ta hensyn til seg selv og sin egen tid. Håper jeg aldri blir så respektløs når det kommer til andre folk sin tid. Han er også god på å snu alle klager på han eller saklig kritikk til å bli den andre sin feil.

Anonymkode: f7b86...506

Skrevet

Mamma har utrolig irriterende "prosjekter" på gang som ofte går utover andre på besøk, feks "nå skal jeg prøve å leve for 20 kr dagen en stund" med påfølgende resultat av middager hun serverer (hun er ikke fattig, hun har god råd). Eller "nå skal jeg prøve å leve uten kaffe, bare drikke nypete plukket av nyper i rosebusken utenfor her". Og da får vi ikke kaffe når vi er på besøk. 

Anonymkode: 08e96...f9f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Faren min dra fra oss når jeg var tre, så satser på at jeg ikke slekter på noe derfra. 
Men fra mamma;

Skrike og kjefte istedenfor å prate. Manglende innestemme. 
Totalt ignorant over å komme i tide til noe som helst, klarer aldri gi beskjed om at hun blir forsinket og presterer å klage høylytt over det samme, når noen annen er forsinket. 
Gi andre skylda, spesielt når det gjelder å gi beskjeder. «Åh det sa jo jeg til deg for leeeenge siden…» ehm nei det gjorde du ikke🙄

Mange flere andre småting som jeg også håper jeg ikke snapper opp, men de tingene jeg har skrevet her er de verste😅

Anonymkode: e87e4...379

Skrevet

Tenker jo det er bra å være bevisst på - det er nok beste tiltak for å endre påvikningen av arv og miljø

Min far er dårlig til å anslå hvor lang tid noe tar. Han kan si at "det tar en halvtime" - men i realiteten tar det kanskje 15 minutter bare å komme seg dit - så tar det 30 minutter om alt går som det skal (og det gjør det sjeldent) - før man skal bruke 15 minutter hjem igjen. Det fører til at det gjerne tar 1,5 time og at min mor blir sående og vente.  Jeg prøver derfor ofte å anslå mest mulig realitisk -worst case for hvor lang tid ting tar.

Anonymkode: 43714...fd9

Skrevet

De vasker ikke hendene. De baksnakker andre, og de mener folk med andre interesser en dem er dumme. Sånn vil ikke jeg være.

Anonymkode: a21e9...b1e

Skrevet

Drar inn snørr 🤮 

Lystløgn hele tiden. Aldri noe «farlig»/viktig, men ufattelig irriterende. F.eks «Legen sa at» (når man vet at det er noe hun har sett på GMN eller lest på nett), jeg prøvde ditt og datt en gang (så vet jeg at det var tante/venninne eller noen andre som gjorde det, ikke hun). 

Min far sitter alltid med armene over hodet, sånn makt-posisjon, snakker høyere enn alle andre, bytter alltid tema for å snakke om seg selv og egen fortreffelighet. Bryr seg ikke om barn og barnebarn - men skal gjerne skryte av de til andre😅. Vil at vi skal dra med oss små barn over halve landet på fylle-bryllup på et grendehus i gokk, for å «vise dem frem». Var visst en skam om vi ikke gjorde det. 

Anonymkode: f8c57...16d

Gjest Chicchi
Skrevet

Guilt tripping! Mamma var ekspert på å gi meg dårlig samvittighet for alt mulig. Jeg kunne ikke gå ut med venner, uten at hun dro den der: "Å, men jeg som tenkte at vi skulle spise middag sammen. Jeg har kjøpt inn favorittretten din," noe hun ikke sa noe om til meg på forhånd, men velger heller å si det når jeg står klar til å gå ut døra. Skal gjøre mitt aller ytterste for å ikke ødelegge ungdomstiden til mitt barn.

Skrevet

Nå har ikke foreldrene mine hatt alle disse dårlige egenskapene absolutt hele tiden, men uansett håper jeg at jeg klarer å ikke ta etter dem, verken nå eller i alderdommen: overdrevet negativitet, baksnakke andre virkelig stygt, klage over alle mulige ting, tillegge helt normale folk negative egenskaper, påstå at alle som ikke er som dem selv er idioter, manglende interesser for familie, selvrettferdighet (alt er alle andres feil, og opp til alle andre å fikse), dårlig selvinnsikt, dårlig hygiene.

Anonymkode: 1cee3...3c6

Skrevet
Chicchi skrev (1 minutt siden):

Guilt tripping! Mamma var ekspert på å gi meg dårlig samvittighet for alt mulig. Jeg kunne ikke gå ut med venner, uten at hun dro den der: "Å, men jeg som tenkte at vi skulle spise middag sammen. Jeg har kjøpt inn favorittretten din," noe hun ikke sa noe om til meg på forhånd, men velger heller å si det når jeg står klar til å gå ut døra. Skal gjøre mitt aller ytterste for å ikke ødelegge ungdomstiden til mitt barn.

Den glemte jeg, takk!

Anonymkode: 1cee3...3c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Min far sitter alltid med armene over hodet, sånn makt-posisjon,

Atte hæ? 😂 nå lurer jeg fælt på hvordan dette ser ut

Skrevet

Pappa hadde ingen forståelse for andres privatliv. Han ønsket å betale mobilregningene våre for å se hvem vi ringte til, han ryddet rommene våre uoppfordret for å se hva han kunne finne, osv. 

Anonymkode: 21703...7f4

Skrevet

Har en far som prater mens hans spiser og drar snørr skikkelig inn i nesa så det lager lyd. Han er generelt så ubehagelig å sitte til bords med.  Tror jeg utviklet et snev av misofoni etter alle lyder ved middagsbordet når jeg var yngre…. Har ikke likt å utsette ungene for så grusomme bordsmanerer som min far har.

Anonymkode: cee85...cde

Skrevet

Mamma setter seg alltid i offerrollen. Det er umulig å ta opp ting som hun muligens kan bli støtt av, for det kan man banne på at hun blir hver bidige gang. Orker ikke utbrodere mer, for de som lever eller har levd sammen med noen som gjør dette, vet akkurat hva det er snakk om. Jeg er veldig obs på dette og nekter å bli som henne. Mange lærer nyttige ting fra sine foreldre. Jeg lærer meg hvordan jeg ikke vil bli.

Anonymkode: 57d9d...a26

Skrevet

Mine foreldre har god matskikk og hygiene, og de er jevnt over trivelige mennesker. Men en vane de begge har, er å snakke om seg og sitt HELE tiden. De har blitt verre med alderen, og jeg undrer meg over hvordan de klarer å prate SÅ mye om seg og den halvkjedelige pensjonisttilværelsen sin. Snakket med mamma i dag på telefonen, og hun liret av seg om hva pappa gjør, hvilke butikker hun skulle på, hva hun skulle handle osv. Ikke noe interesse om meg og mitt. Så om det er en uvane jeg IKKE vil ha, så er det å være så selvsentrert som de er.

Anonymkode: 69bd4...501

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Atte hæ? 😂 nå lurer jeg fælt på hvordan dette ser ut

Kan jeg lett se for meg. Som om du ligger på ryggen med hodet hvilende på hendene dine.

Hender jeg faktisk sitter sånn selv. Fletter henda bak hodet og lener hodet bakover. Kan være litt digg posisjon for å strekke kroppen og hvile hodet bakover.

Endret av ElectricScum
  • Liker 1
Skrevet
ElectricScum skrev (Akkurat nå):

Kan jeg lett se for meg. Som om du ligger på ryggen med hodet hvilende på hendene dine. 

Sånn hersketeknikkstilling setter faren min seg i stadig vekk. Spesielt når han liksom har et valid poeng som liksom skal knuse alle andres poeng.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sånn hersketeknikkstilling setter faren min seg i stadig vekk. Spesielt når han liksom har et valid poeng som liksom skal knuse alle andres poeng.

Å herregud ja. Faren min også. Hater det. 

Når han setter seg til sånn med hendene bak hodet og myser mot meg mens han smiler så vet jeg at med engang jeg er ferdig med å snakke nå så kommer han til å fyre løs med Jeg-vet-best tullpratet sitt

• Liker 1
Skrevet

Håper jeg aldri tillater meg selv et så ekstremt fysisk og helsemessig forfall som det min mor har gjort under unnskyldningen at hun er "gammel". Hun er ikke engang pensjonist, så det er er bare bullshit.

Anonymkode: 3fba8...428

• Liker 1
Skrevet

Følelsesutbruddene ut av det blå.

Anonymkode: a639d...3d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...