Gå til innhold

Er dette mail fra Apotek1?

Anbefalte innlegg

Har bestilt varer og mottat. Fikk denne mailen og den har med tre av varene jeg har bestilt. Men er skeptisk, den er vel ikke fra Apotek1?

Om det er svindel, hvordan i alle dager vet de hvilke varer jeg har bestilt? Det er jo et alvorlig sikkerhetsbrudd.

Screenshot_20220216_143914_com.microsoft.office.outlook_edit_935459617752051.jpg

Anonymkode: 676b1...b90

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1558108-er-dette-mail-fra-apotek1/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Apotek1 bruker Lipscore for å samle inn reviews (https://www.apotek1.no/kundesenter/personvern#:~:text=Lipscore. Behandler kjøpsopplysninger (ikke legemidler og kjøp på resept) i forbindelse med tilbakemeldinger på kjøpsopplevelse og hvordan man likte produktene man kjøpte. )

Så det er nok fra dem, ja. 

Veldig bra at du tenker deg om før du trykker på en lenke! Undersøk lenken knappen peker til også før du trykker. 

Anonymkode: 74d4b...0f4

• Liker 2

Googlet og ser at avsender Lipscore samarbeider med Apotek1 om reviews og slikt. Så det er sannsynligvis ikke svindel (selv om svindlere er veldig dyktige om dagen, så jeg skal jo ikke si det for sikkert).

Du har nok sannsynligvis huket av på at du godtar å dele disse opplysningene et eller annet sted, da du gjorde kjøpet eller meldte deg inn i kundeklubben eller lignende. Ofte er det litt for godt skjult hva man egentlig samtykker i å dele. 

Du kan sikkert logge inn på Apotek1 for å se dine samtykker, eller du kan sende mail til dem og be dem ikke dele personopplysningene dine med tredjepart. 

• Liker 2
Cuntzilla skrev (1 minutt siden):

Googlet og ser at avsender Lipscore samarbeider med Apotek1 om reviews og slikt. Så det er sannsynligvis ikke svindel (selv om svindlere er veldig dyktige om dagen, så jeg skal jo ikke si det for sikkert).

Du har nok sannsynligvis huket av på at du godtar å dele disse opplysningene et eller annet sted, da du gjorde kjøpet eller meldte deg inn i kundeklubben eller lignende. Ofte er det litt for godt skjult hva man egentlig samtykker i å dele. 

Du kan sikkert logge inn på Apotek1 for å se dine samtykker, eller du kan sende mail til dem og be dem ikke dele personopplysningene dine med tredjepart. 

Typisk vil dette stå i lenken man i teorien skal lese før man trykker på "Jeg godtar kjøpsvilkårene". 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar. Bare jeg som er litt over gjennomsnittet bekymret.

Anonymkode: 676b1...b90

Rettelse: Bare du som er litt over gjennomsnittet flink til å tenke før du klikker :)

Jeg jobber med datasikkerhet i en bank. I banken vår bruker vi et verktøy som sender ut ondsinnede mailer, rett og slett for å trene alle ansatte opp til å tenke før de klikker på linker i mailer. Og du gjør det helt rett: du ser en mail som kommer fra en rar epost-adresse, men som hevder å være fra apotek1. Da er det helt rett å gjøre som du gjør: sette spørsmålstegn, og gjerne google ord som står i adresse og lenker. Og er du i tvil: Ikke trykk på knappen. 

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Typisk vil dette stå i lenken man i teorien skal lese før man trykker på "Jeg godtar kjøpsvilkårene". 

Ja ikke sant, en lenke ingen trykker på, fordi det kan være en hel bok bak. 

I teorien kan de skrive at du samtykker i å gi bort din førstefødte, det er ingen som leser det, det ligger i selve designet at man skal skremmes bort fra å gidde å lese.

Det har blitt vesentlig bedre de siste årene, at de gjerne skiller ut "jeg godtar kjøpsvilkårene" og "jeg samtykker til å melde meg på nyhetsbrev", "jeg samtykker til at dette blir brukt til markedsføring" osv i forskjellige knapper. Men det er fremdeles et stykke å gå før folk får helt oversikt over hva de deler. 

Cuntzilla skrev (Akkurat nå):

Ja ikke sant, en lenke ingen trykker på, fordi det kan være en hel bok bak. 

I teorien kan de skrive at du samtykker i å gi bort din førstefødte, det er ingen som leser det, det ligger i selve designet at man skal skremmes bort fra å gidde å lese.

Det har blitt vesentlig bedre de siste årene, at de gjerne skiller ut "jeg godtar kjøpsvilkårene" og "jeg samtykker til å melde meg på nyhetsbrev", "jeg samtykker til at dette blir brukt til markedsføring" osv i forskjellige knapper. Men det er fremdeles et stykke å gå før folk får helt oversikt over hva de deler. 

Ja, det hjelper jo ikke at det er haugevis av tekst i disse vilkårene.. hvem har tid/gidd til å lese sånt når man bare skal kjøpe seg litt glidemiddel, liksom :P jeg innrømmer glatt at jeg også trykket jadajadajada, slutt å mase, på sånne knapper.. og jeg burde så absolutt vite bedre. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det hjelper jo ikke at det er haugevis av tekst i disse vilkårene.. hvem har tid/gidd til å lese sånt når man bare skal kjøpe seg litt glidemiddel, liksom :P jeg innrømmer glatt at jeg også trykket jadajadajada, slutt å mase, på sånne knapper.. og jeg burde så absolutt vite bedre. 

Hehe nei, det er det ingen som gidder. 

Skjønner de må ha en haug med rettigheter og avdokat-mat inne kjøpsbetingelser, ved "amerikanske tilstander" så må det vel stå at de ikke har noe ansvar om du skulle bruke glidemiddelet ditt til å skade deg selv eller andre med, spise det eller bygge en bombe til terror-formål med det.

Men det de må/burde gjøre er å skille ut samtykker til å dele data, de kan ikke gjemme inni alt dette en bisetning om at man samtykker til at opplysningene dine blir solgt til noen andre som ringer deg for telefonsalg etterpå e.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...