Gå til innhold

Hvordan få 5-åringen til å rydde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan!

5-åringen min roter noe helt forferdelig på rommet sitt,

:x noe som sikkert ikke er så uvanlig for unger flest.

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal få han til å rydde,

uten å få ukepenger for det?Synes det er litt drøyt å gi

ukepenger til en 5-åring.Vil ikke at han skal vennes til

å måtte få betalt for alt han gjør i så tidlig alder.Skjønner

at jeg må finne på noe kreativt,men vet ikke helt hva...

at det må finnes en gulrot,som gjør at han får mer lyst

til å rydde.Er det noen som har erfaringer eller ideer til

hvordan jeg skal løse dette? :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan du har praktisert det til nå, men jeg ryddet ofte sammen med mitt barn. Vi tok litt lekepauser innimellom, og fant sammen ut hvor de forskjellige lekene skulle ligge.

Ellers så har jeg ikke mast på rydding på rommet, så lenge h*n hjelper til ellers. H*n vil gjerne overta når jeg støvsuger eller vasker gulv, og da får h*n lov til det. Det er ofte lettere å få dem til å hjelpe til andre steder i huset. :D

Nå har h*n blitt så stor at h*n får ukepenger hvis h*n rydder på rommet, og det går som oftest bra. Når h*n var 5 år derimot, så forsto h*n vel ikke betydningen av ordet "rydde", og da er det godt å ha noen med seg som kan lære dem det. :lol:

Lykke til.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet ikke helt om jeg er enig i at en 5 åring ikke forstår hva som ligger i ordet rydde, men det må forklares på en måte så de forstår. Synes barna skal lære tidlig å ta opp etter seg.

Mitt tips er som følger: Skaff esker og bokser til å putte de forskjellige tingene i. Tusjer og tegnesaker i en, biler i en, småting i en. Barna mine er mer interessert i lekene når det som "hører sammen" ligger i lag. Vis barnet hvor tingene skal ligge, lag en tegning på eskene/boksene av hva som skal ligge inni. Gi masse ros når poden er flink, si du skal lese en bok til han eller noe annet han liker ETTER at han har ryddet.

LYKKE TIL

reservemamma

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet ikke helt om jeg er enig i at en 5 åring ikke forstår hva som ligger i ordet rydde, men det må forklares på en måte så de forstår. Synes barna skal lære tidlig å ta opp etter seg.

Mitt tips er som følger: Skaff esker og bokser til å putte de forskjellige tingene i. Tusjer og tegnesaker i en, biler i en, småting i en. Barna mine er mer interessert i lekene når det som "hører sammen" ligger i lag. Vis barnet hvor tingene skal ligge, lag en tegning på eskene/boksene av hva som skal ligge inni. Gi masse ros når poden er flink, si du skal lese en bok til han eller noe annet han liker ETTER at han har ryddet.

LYKKE TIL

reservemamma

Skrevet

I de barnehagene jeg her jobbet hadde vi det sånn at det skulle ryddes før vi skulle gjøre noe annet. Det ble ryddet før måltider, samlingstunder, utelek osv. Dette går jo fint an å bruke hjemme også.

Forslaget om å sette en tegning eller et bilde på store kasser/esker er flott. Kjøp kasser med hjul (eller uten). Sett bilde eller tegning i en plastlomme (eller kanskje du kan laminere det). Lim det fast på kassene med dobbeltsidig tape eller vanlig tape. Kassene bør stå lett tilgjengelig.

En annen ting er at barna ofte har for mange leker. De blir lei av leker som alltid står fremme. Hva med å la ungen velge leker han vil ha fremme en uke om gangen. F.eks 3 typer. De andre kassene sette du i et annet rom eller øverst i en hylle, slik at han ikke får tak i dem. Hvis han spør om å få en av de tingene som er gjemt vekk må han bytte med en annen "kasse". Da skal alt være ryddet opp.

Høres kanskje litt komplisert ut, men det er ikke vanskelig. Vi praktiserte dette i barnahagen med 0-4 åringer (de yngste stilte vi selvfølgelig ikke store -eller ingen- krav til, men de fra 2 år og oppover taklet dette helt fint. En 5-åring bør skjønne dette uansett.

Slik blir det en gulrot av å rydde.

Skrevet

Jeg føler vel at jeg er blitt misforstått litt. :lol:

Det jeg mener med at 5-åringer ikke fårstår begrepet "rydde", er at man må vise dem (eller sammen finne ut av) hvor ting skal ligge. Det er vel omtrent det samme som andre skriver her inne. :D

Vi brukte altså å rydde sammen, og laget på den måten et system på hvor ting skulle være. Selv kjøpte jeg sånne små skuffer som du får kjøpt på IKEA, malte dem slik at det var lett å se hva som skulle oppi.

Og så tar jeg tak i det h*n liker å gjøre. H*n hjelper meg med støvsuging og støvtørking og synes det er gøy, og jeg hjelper til på rommet hvis h*n ønsker det. Det er en fin måte å lære at man skal hjelpe hverandre. :wink:

Skrevet

Jeg arbeider med mennesker med psykisk utviklingshemming.

I vårt arbeid er en del av utfordringen når vi skal lære dem nye ferdigheter eller opprettholde allerede innlærte ting....at de mangler evnen til å forstå hvorfor de skal gjøre ting og at de mangler motivasjon (ganske likt små barn).

Vi velger å lage systemer kalt "tegnøkonomi" eller om man vil "belønningssystem".

Personen har for eksempel ei tavle der en brikke blir plassert for å ha utført på forhånd klart definerte oppgaver. Man kan lage et hvilket som helst system individuelt tilpasset den enkelte. Når tavla er full...for eksempel 10 brikker får personen en på forhånd definert "forsterker" (belønning) eller har en "meny" å velge utifra. Dette trenger ikke å være matereielle belønninger, men for eksempel aktiviteter...d er bare fantasien som setter begrensninger...!!

Dette systemet kan også brukes i forhold til barn (og ektemenn... ??:) )

Mange "skriker" opp når man skal "belønnes" for å gjøre positive ting (som barn kanskje ikke forstår betydningen av eller har motivasjon i forhold til), men man skal alltid få oppmerksomhet (les:straff) for negative ting!!!

Har lenge hatt planer om å lage noe lignende i forhold til mitt eldste barn (som er 7 år)... i forhold til rydding, hjelpe til med ting i huset etc.

Har kollegaer som har prøvd d ut og barna synes d er meget spennende..... Og barna lærer også å spare til noe.

Det hjelper også oss foreldre å gi oppmerksomhet på positive ting....

Gjest Anonymous
Skrevet

hei,

synes kosejente har et flott alternativ!!!! men du må seffers lære han hvordan han rydder og at alt har sin egen plass.

hvis han slår seg helt vrang ville jeg begynt med litt straff - ikkeno barnetv før rommet er ryddet eller ett eller annet. Jeg praktiserer det nå slik at når barna har ryddet, så spør jeg om de har ryddet skikkelig og hvis svaret er ja - så sjekker jeg rommet. Er det leker som ligger igjen på gulvet så går disse i søpla!! dette vet barna og de er flinke til å rydde!!

Skrevet

Min datter på 5 år kommer og" besøker"meg.

Hun har med seg en dukke. Den dukken er veldig flinke til alt.

Jeg spurt den lille damen hvordan hun fikk jenta si til å rydde rommet sitt.

Å det var ikke vanskelig,Jeg sa bare at hun måtte det ellers så

fikk hun ikke lørdagsgodt. Sa min datter så veslevoksent.

Jeg ble litt paff. Så enkelt.

Det skulle jammen jeg si til min jente også.

Ja, det måtte jeg bare brøve. Og det fungerer :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...