Gå til innhold

Hadde folk mer samhold og var vennligere før?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes at det moderne Norge virker så kaldt og at alle er så opptatt med sitt. Mange prøver veldig hardt å fremstå som «kul», «tøff» eller «sexy», for å sette det litt på spissen.

Jeg synes det virker som om kulturen vår var «varmene» og fokuserte mer på fellesskap og det medmennesklige før. Er dette noe jeg bare innbiller meg, eller er det fler som merker det?

F.eks. synes jeg at de aller eldste når jeg vokste opp (de som var unge under krigen og er døde nå), virket svært varme, kloke, høfflige, beskjedne og redelige.

Men jeg synes ikke at de «nye» gamle som ble født i 50-årene har like mye av det, og de som er under 50, ser ut til å bli kaldere og kaldere og mer og mer individualistiske jo senere de ble født. 

Har kulturen vår endret seg eller kommer de til å endre seg med alderen? Var folk født på 20-30-tallet annerledes som ung enn unge i dag? 

Bare noe jeg reflekterte over og gjerne vil høre andres mening om.

Anonymkode: 23755...b2d

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På mange måter er nok samfunnet blitt kaldere, og ved å fokusere mer på individualisme og at staten skal ta vare på oss har vi nok fjernet mye av behovet for det samholdet en i større grad trengte før. Jeg så en dokumentar fra Sverige for noen år siden om de stadig flere enslige uten familie som døde uten å ha noen i livet sitt, og som ikke ble oppdaget fordi utbetalingene fra staten og regninger på avtalegiro fortsatt som før. Slike skjebner får vi nok mer av.

Samtidig var nok deler av fellesskapet mer ekskluderende før og jeg tror nok det var et større fokus på å ta vare på "sine egne", og dermed at en del grupper i mye større grad ble holdt utenfor.

• Liker 5
Skrevet

Nei, samfunnet har blitt mer inkluderende nå enn der var før. Nå blir de som står i fare for å falle utenfor fanget opp på en helt annen måte. Det er fokus på mobbing, psykisk helse, lærevansker, homofile, transer, innvandrere, fattigdom osv og dette var tilfeller som sto i fare for å bli utstøtt og bortgjemt før i tiden.

Anonymkode: 5176e...8bc

• Liker 7
Skrevet

Forventningene var i hvert fall annerledes før, og folk strakk seg gjerne lenger for å holde sammen. Flere hadde nok også en annen holdning på dette tidligere. Dengang var det nok flere som ble bærende enn i dag, selv om de ikke hadde lyst.

Anonymkode: 633aa...ff8

• Liker 1
Skrevet

Kom nok an på hvem man var. Det var større takhøyde for "originaler", men som andre nevner. Mange grupper ble veldig utstøtt. 

Skrevet

Har også tenkt mye på dette. Føler folk er mye mer egoistiske og tråkker på andre for å komme seg frem, på andre enden av skalaen enn før. Jeg minnes eldre født 1910-1930 som varm og omsorgsfull, med engasjement for den enkelte den møtte. 

Hvor mange er det som genuint bryr seg, tar kontakt, ringer, setter av tid og inkluderer slik som før? 

Jeg ser og hører mer av folk som ikke inkluderer, men snakker nedsettende om andre, fremhever seg selv, er egoistisk om seg og sitt. 

Anonymkode: 1c3a3...332

• Liker 2
Skrevet

Noen ting var bedre før, mens mange ting er bedre nå. Før var det bra nok at man bare gjorde noe og jobbet med noe, men idag må man ha utdannelse til alt. Presset er så stort på å se perfekt ut, men før var det nok å vaske seg og å ha på rene klær. 

I gamle dager lo man 15 min hver dag. I våre tider ler man bare 5 min hver dag... 

Vi har mye kunnskap og er veldig opplyste på mange måter, noe som vi ikke var før. 

Før var man mer nær naturen og "lese" naturen og himmelen og bruke ressursene i naturen, mens idag ville svært få overlevd i naturen. 

Anonymkode: 690a5...d46

• Liker 2
Skrevet

Jo, før pratet man mer sammen, fortalte historier, og samhold var viktig. Idag er alle opptatt av seg selv og mobil/TV, og man skriver heller meldinger enn å prate. 

Anonymkode: 690a5...d46

• Liker 3
Skrevet

Tja, folk var mye mer fordomsfulle før. Oldemoren min tok ut skilsmisse på slutten 30-tallet og ble alenemor. Både hun og barna fikk føle på sladderen i årevis, selv barna fikk stygge kommentarer av voksne.

Folk var inkluderende dersom du passet inn i en mal, men falt du utenfor var det ikke enkelt. 

Anonymkode: 0e863...96e

• Liker 2
Skrevet

Kort og godt ja! 
Nå er det individualisme og egoisme som rår. Det er trist å se hvor lite folk bryr seg om andre.

Anonymkode: a1981...969

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tja, folk var mye mer fordomsfulle før. Oldemoren min tok ut skilsmisse på slutten 30-tallet og ble alenemor. Både hun og barna fikk føle på sladderen i årevis, selv barna fikk stygge kommentarer av voksne.

Folk var inkluderende dersom du passet inn i en mal, men falt du utenfor var det ikke enkelt. 

Anonymkode: 0e863...96e

Det er samme fremdeles, malen er bare annerledes. 

Anonymkode: 708e5...35b

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.2.2022 den 14.14):

Jeg synes at det moderne Norge virker så kaldt og at alle er så opptatt med sitt. Mange prøver veldig hardt å fremstå som «kul», «tøff» eller «sexy», for å sette det litt på spissen.

Jeg synes det virker som om kulturen vår var «varmene» og fokuserte mer på fellesskap og det medmennesklige før. Er dette noe jeg bare innbiller meg, eller er det fler som merker det?

F.eks. synes jeg at de aller eldste når jeg vokste opp (de som var unge under krigen og er døde nå), virket svært varme, kloke, høfflige, beskjedne og redelige.

Men jeg synes ikke at de «nye» gamle som ble født i 50-årene har like mye av det, og de som er under 50, ser ut til å bli kaldere og kaldere og mer og mer individualistiske jo senere de ble født. 

Har kulturen vår endret seg eller kommer de til å endre seg med alderen? Var folk født på 20-30-tallet annerledes som ung enn unge i dag? 

Skulle ikkje forundre meg du har levd en stund sidan du synes samfunnet, og  kulturen har endret  seg. ?

Eg er født 1952, og var 6 år 1958, og kan fortsatt skildre mange av sporene som lå igjenn etter  krigsårene 1940-45, og det  tok enda mange år før oppryddingen etter krigen vart  avsluttet.  Til tross for at levekårene ikkje er samanlignbare med idag, så høyrde ein ingen som klaget så mye som idag. 

Mye har blitt bedre, men mye har også blitt langt dårligere i tidsromet 1952 >2022.

Genrasjonen født etter oljealderen  har levd på en medgangsbølge, og mange  er nokså historieløse, og kan ikkje intentifisere seg med fortiden. Som barn var vi ofte lydhøre overfor vår foreldre, besteforeldre når de fortalde om levekårene de hadde, og kvardagen deres under oppveksten m/ spanskesyken, og krigsårene. Det å høyre desse skildringene har  utvilsamt  satt sitt preg på mange i min genrasjon inn i voksenalderen, og som nå er blitt pensjonister.  

Pandemier, og krig er trusselbilde også idag, og vi er langt mer sårbare idag en  1940 årene.  Det vil ta en fremmed makt 1-2  dager å slå ut hele strømnettet, og våre digitale- kommunikasjonsnett.

Samhørligheten, og det sosiale samholdet var langt bedre samansveiset før,  og familiene var langt mer  knyttet saman tidligere 

Under skøyteløpene på Bislett, og Holmenkollen 1950-60 årene  etc. var det omlag  30.000 mennsker, og klimabrølet hadde bleknet i forhold til Bislettbrølet på skøyter 1960 årene. Under de  lokale  fotballkamper var tribunen, og langs gjerdet   fullpakket m/ folk. Rundt om i på bygdene, og på  bygdahusene var det også god oppsluttning,og fult hus når det vart arangert lokale bygdafester.  Kinoene hadde  fulle  hus, og dei fleste ungdomene gjekk på dans, og de fleste ungdomene  kunne danse, og mange fant sin partner der.  

OL på Lillehammer 1994 var en  "liten  kortidsreprise" på slik  ein kan minnes  det engang var.  

Ingen tvil om at samfunnet har endret seg, og vi har fått eit langt "kjøligere samfunn" som  genrasjonen født etter VM på bislett 1960 årene, og OL på Lillehammer ikkje kan identifisere seg med.

Endret av Skybe
Gjest Ghostface
Skrevet

Selvfølgelig, men nå har internett og gaming tatt overhånd så man treffes ikke like ofte som før.

Skrevet
Ghostface skrev (44 minutter siden):

Selvfølgelig, men nå har internett og gaming tatt overhånd så man treffes ikke like ofte som før.

Til tross  for innendørs skøytemesterskap m/ klappstoler, og overbygde tribuner på mange fotballarenaer sitter folk hjemme. 

Eg er blitt såpass gammel at eg registrerte  holdningsendringer da TV-en kom inn i  mange hjem på 60 talet.  Gradvis begynte oppsluttningen om en rekke sosiale arangemanger å avta.  Idag har digitale løsninger, og mobilen blitt alle manns eie og vi har ikkje lenger behov for oppsøke hverandre for å snakke saman. 

Gjest Ghostface
Skrevet
Skybe skrev (8 minutter siden):

Til tross  for innendørs skøytemesterskap m/ klappstoler, og overbygde tribuner på mange fotballarenaer sitter folk hjemme. 

Eg er blitt såpass gammel at eg registrerte  holdningsendringer da TV-en kom inn i  mange hjem på 60 talet.  Gradvis begynte oppsluttningen om en rekke sosiale arangemanger å avta.  Idag har digitale løsninger, og mobilen blitt alle manns eie og vi har ikkje lenger behov for oppsøke hverandre for å snakke saman. 

Jeg er født midten av 80 tallet og er glad jeg fikk oppleve hvordan det var uten Internett, sosiale medier osv. Hvis man skulle kommunisere, måtte man treffe eller bruke hustelefonen. :)

Skrevet
Ghostface skrev (1 time siden):

Jeg er født midten av 80 tallet og er glad jeg fikk oppleve hvordan det var uten Internett, sosiale medier osv. Hvis man skulle kommunisere, måtte man treffe eller bruke hustelefonen. :)

Digitaliseringen har ført til velsignelse for mange, men også til forbannelese for mange.

900. 000 personer i Norge, og deriblandt mange eldre har ikkje greidd å "henge med den økte digitaliseringen" i samfunnet, og der er vokst opp m/ bare 1 TV-kanal,  en strømpris, fasttelefon, det var påkrevd m/ personleg oppmøte i banken for å få innvilget lån m.v.   

Skrevet

Verden var mindre før, vi tok vel mer vare på hverandre fordi vi hadde lettere for å relatere? :) Helt enig med deg.

Anonymkode: feba3...2c9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2/16/2022 den 14.14):

Vanene til mennesker har endret seg masse. Du får skylde mest på Internett eller NASA. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.2.2022 den 14.14):

Dette er en følge av at vi er blitt mange flere folkeslag i Norge. Et land med en befolkning som ikke er homogent vil rakne med indre gnisninger og borgerkrig som en sikker følge av å blande folk og kulturer. 

Anonymkode: 0f091...e22

• Liker 1
Skrevet

Har tenkt på det samme. Tenker det er en blanding av individualistisk kultur, høye krav på alle områder, internett og ikke minst at i dag har folk mindre tid, siden alle skal jobbe, både kvinner og menn, fulltid. Da har man knapt tid til sine egne og iallefall ingen andre.

Anonymkode: 97d72...4ce

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...