Gå til innhold

Mine foreldre har bestemt seg for å flytte utenlands.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal jeg mene om det? De har hatt dette som plan i mange år, men nå blir det en realitet. De flytter utenlands. Jeg og min bror er begge over 30 år, og vi har barn begge to. Foreldrene har stilt opp for oss i mange år, så jeg unner dem muligheten til å bo i et varmere klima, men jeg vet jo at jeg ikke vil møte dem like ofte som nå. 

Vi har alle et nært forhold, og de vil kjøpe et sted sør i Frankrike, med to hus, sånn at vi kan komme på besøk, og være der over lang tid. Men vi vil også dra på ferie til andre steder, og ikke bare dit. Selv om vi vil savne våre foreldre. 

Muligheten er jo der til at de møter oss andre steder, i ferier. Men det vil jo uansett bli mer sjelden enn nå. De vil jo også være i Norge i perioder. 

Så hva nå?

Anonymkode: d7bfb...413

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du "Hva nå"? 

Jeg skjønner du synes det er trist. Jeg ville blitt veldig lei meg hadde mine foreldre flyttet langt vekk (enten det nå var i utlandet eller til andre kanten av eget land). 

Men altså, hva mener du det har med deg å gjøre? Det er opp til dem om de vil flytte, du har jo ikke noe du skulle sagt om det. Det er ikke noe du kan gjøre? 

Du må bare godta at det er deres valg, og infinne deg med det. 

Vi har svigers på andre kanten av landet, og altså, det blir jo det samme for oss. Vi har heller ikke lyst til å reise dit hver eneste ferie, liksom. Men vi bruker facetime flittig, så barnebarna får pratet masse med dem. 

Anonymkode: bad0f...cfd

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner ikke spørsmålet eller problemstillingen her?

Anonymkode: ae8cc...7d7

• Liker 11
Skrevet

Høres spennende ut. Jeg hadde blitt overlykkelig om mine foreldre hadde flyttet til Frankrike. En plass å dra på ferie, og en plass å sende barna for noen uker så man får barnefri 😅

Anonymkode: 8d04e...e55

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres spennende ut. Jeg hadde blitt overlykkelig om mine foreldre hadde flyttet til Frankrike. En plass å dra på ferie, og en plass å sende barna for noen uker så man får barnefri 😅

Anonymkode: 8d04e...e55

Hvorfor antar du at besteforeldrene skal passe ungene i ukesvis bare fordi de flytter til utlandet...? Tvert imot vil det bli vanskeligere å bruke dem som barnevakt. Vanskeligere siden ungene må reise alene, og ikke minst fordi de gjerne ikke føler seg trygge og komfortable med besteforeldre de ikke har sett så ofte. 

Vi sender da ikke ungene våre alene i ukesvis til Nord-Norge, der farmoren og farfaren bor... 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva skal jeg mene om det? De har hatt dette som plan i mange år, men nå blir det en realitet. De flytter utenlands. Jeg og min bror er begge over 30 år, og vi har barn begge to. Foreldrene har stilt opp for oss i mange år, så jeg unner dem muligheten til å bo i et varmere klima, men jeg vet jo at jeg ikke vil møte dem like ofte som nå. 

Vi har alle et nært forhold, og de vil kjøpe et sted sør i Frankrike, med to hus, sånn at vi kan komme på besøk, og være der over lang tid. Men vi vil også dra på ferie til andre steder, og ikke bare dit. Selv om vi vil savne våre foreldre. 

Muligheten er jo der til at de møter oss andre steder, i ferier. Men det vil jo uansett bli mer sjelden enn nå. De vil jo også være i Norge i perioder. 

Så hva nå?

Du trenger vel ikke mene noe om det? Ønsk dem god tur ut på nytt eventyr etter over 30 år med barn og gled deg over det. 

Anonymkode: 0ba96...bd6

• Liker 7
Skrevet

Høres helt fantastisk ut for min del, hadde reist på besøk med barnebarn med hver mulige anledning jeg. 😄 Flott at de gjør noe som de har ønsket i lang tid.

• Liker 4
Skrevet

Dersom du ikke umiddelbart mener noe så er du vel nøytral da? 

Selvfølgelig er det greit at de flytter. De kommer til å savne dere også, men dette er noe de har anledning til å gjøre og må hoppe på mens de fortsatt er spreke nok. 

Folk savner hverandre hele tiden. Det er ingen tragedie å ikke bo i nærheten av foreldre. :) 

Anonymkode: d5dd2...477

• Liker 2
Skrevet

Da ønsker du dem alt godt, og sees i Frankrike liksom. Dere kan jo reise dit flere ganger per år, og de kan reise til Norge. Frankrike er ikke engang langt unna. Jeg forstår dine foreldre veldig godt altså. Null sjanse for at jeg skulle bli boende i Norge om jeg hadde pensjon.

Anonymkode: 071dc...b09

• Liker 4
Skrevet

Jeg forstår heller ikke helt problemstillingen, eller hvilket spørsmål du stiller.. Det er jo bare å ønske dem god tur, lykke til, og glede seg til de øyeblikkene man får sammen. Og FaceTime er jo genialt! Det at dere vil savne dem betyr jo bare at det er kjærlighet i bildet, noe som er kjempevakkert tenker jeg. Ingenting varer evig, og det er jo helt supert at de velger å leve livet slik som er riktig for dem! 

Anonymkode: 197fc...6bf

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ååååå, de får følge drømmen sin - håper jeg ender opp meg å gjøre det samme når den tid kommer. 

Når du har voksne barn som endelig klarer seg selv, er dette noe folk virkelig kan unne seg. 

Jeg forstår ikke hva du mener med "hva nå"????

• Liker 3
Skrevet

Dette er jo helt supert. Foreldre som eldes nær sine barn og ikke har andre planer eller hobbyer enn "passe barnebarn" er den verste byrden du kan ha. Foreldre som knapt har tid til å se deg er drømmeforeldre. Da tar de vare på seg selv, ansvar for eget liv og helse og - viktigst - for å tilføre livet sitt mening. For liv skal ha mening, ikke bare "barn". Ta modell av dine foreldre og bli som dem når du får voksne barn.

Hva nå? Nei - nå kan du se frem til å ha en feriebolig i Frankrike. Og dit kan du jo dra både titt og ofte. Barn har 2 måneder sommerferie, 2 uker juleferie, 1,5 uker påskeferie og 2 uker vinter/høstferie. I alle de kan du, mannen eller barna eller en kombo, velge å dra til bestemor/mor/svigers. Og har du ikke ferie, sier du? Jobb inn litt avspasering eller ta hjemmekontor i Frankrike.

Anonymkode: b6430...825

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så spreke foreldre du har:-) Hadde sagt at jeg var glad på deres vegne og at jeg gleder meg til besøk både i Norge og i Frankrike.

Anonymkode: 59c93...7c9

• Liker 2
Skrevet

Hva nå? 

Hva mener du med det? 

Anonymkode: db5aa...78f

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke spørsmålet. Trenger du eller vi å mene noe her?

• Liker 1
Skrevet
Teatrica skrev (1 time siden):

Ååååå, de får følge drømmen sin - håper jeg ender opp meg å gjøre det samme når den tid kommer. 

Når du har voksne barn som endelig klarer seg selv, er dette noe folk virkelig kan unne seg. 

Jeg forstår ikke hva du mener med "hva nå"????

Samme her, og jeg drømmer om å flytte enda lenger unna.

Anonymkode: 63ee3...ddb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor antar du at besteforeldrene skal passe ungene i ukesvis bare fordi de flytter til utlandet...? Tvert imot vil det bli vanskeligere å bruke dem som barnevakt. Vanskeligere siden ungene må reise alene, og ikke minst fordi de gjerne ikke føler seg trygge og komfortable med besteforeldre de ikke har sett så ofte. 

Vi sender da ikke ungene våre alene i ukesvis til Nord-Norge, der farmoren og farfaren bor... 

Det blir nok hva man gjør det til 

Anonymkode: 00c1f...77b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så hva nå?

Vi er jo mange som ikke bor nært foreldre. Det som skjer nå er at dere må i større grad prioritere å bruke tid sammen. Hva er viktigst - dra et nytt spennende sted eller være med foreldre/besteforeldre?

Anonymkode: f22f2...20f

• Liker 2
Skrevet

Hva nå for deg eller dem? Hvilket fokus har spørsmålet ditt? 

Jeg tenker at det er på tide å sette handling bak ordene "jeg ønsker dem virkelig å kunne nyte livet nå" og slutte surve over at du får se dem mindre og heller ta de mulighetene som byr seg til å besøke dem.. Det trenger ikke være bare lange ferier, det kan også være en langhelg i ny og ne siden det ikke er verdens ende de flytter til. 

Vi har familie på andre siden av jorden (Australia og New Zealand, Singapore osv) vi har fortsatt en god del kontakt via telefon, mail, meldinger, og besøk.. 

• Liker 3
Skrevet

Hva nå?

Nå skal de endelig leve livet *de* ønsker og drømmer om! Nå skal de virkelig kose seg og ha det helt nydelig!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...