AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #1 Skrevet 16. februar 2022 Er det noen som har valgt helt feil og kan komme med trøstende ord? Jeg skal skrive masteroppgave til neste år. Motivasjonen for øyeblikket er borte. Grunnen er også fordi jeg ikke havner i et konkret yrke. I utgangspunktet var det dette jeg ville siden flere dører står åpne. Men i det siste har jeg fått sansen for vernepleier, sosionom og barnevernspedagog. Jeg vil egentlig slutte nå, men jeg har bare igjen to fag før jeg er i mål med dette året. Har ikke tatt opp lån før. Har jobbet på sykehjem under studier så vet hva jeg går til. Jeg er så fortvilet, på gråten og litt deprimert. Jeg kunne ikke sett for meg å vært sykepleier/vernepleier ut livet, selv om man har gode muligheter for videre utdanning, derfor ble det noe annet. I tillegg er ikke nåværende studie gøy heller og med masteroppgave må jeg brenne litt for temaet. Det er mulig å ta pause i utdannelsen. Skal snakke med skolen om hvor lang tid jeg kan ta friår. Eller burde jeg pine meg gjennom det? Neste år er jo 5.året. Dekker kravene så kommer inn på studiene jeg nevnte. Livet er jo fullt av plikter bare. Jeg er 22. Anonymkode: 497f2...6bb
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #2 Skrevet 16. februar 2022 Hva er det du studerer?i utgangspunktet tenker jeg det er lurt å bare bli ferdig, mange yrker man kan få der det ikke nødvendigvis er så farlig akkurat hva man har studert bare det er master 😅 Anonymkode: ebbbb...726
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #3 Skrevet 16. februar 2022 (Jeg byttet forresten studie 3 ganger, jobber med noe jeg liker som ikke helt har med det jeg studerte å gjøre, skulle ønske jeg hadde tatt ferdig master) Anonymkode: ebbbb...726
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #4 Skrevet 16. februar 2022 Motivasjon er viktig. Som du sier selv, er du nært å være ferdig, og denne utdannelsen kan ingen ta fra deg, selv om du kanskje ikke får deg jobb innen det du er utdannet som. Jeg personlig ville av de grunnene valgt å fullføre. Men det er ingenting i veien for at du kan studere mer. Om du synes at type sykepleier jobb er interessant, kan du begynne på et slikt studie, og begynne i en utdanning innen noe du nå synes er gøy å jobbe med. Mastergraden vil jo evt. ligge å vente på deg, når du ønsker noe nytt igjen. Anonymkode: c74e5...1ff 1
Softgun Skrevet 16. februar 2022 #5 Skrevet 16. februar 2022 Du skriver ikke noe om hvilket område utdannelsen din er innenfor nå.. Jeg tenker at det kanskje er mulig å ta et slags kryssløp og gå over på en master innen helsefag? Det er flere av disse som feks aksepterer en pedagogisk grunnutdanning.
powerpuffen Skrevet 16. februar 2022 #6 Skrevet 16. februar 2022 Når du er på 4 året vil jeg 100% råde deg til å fullføre før du begir deg ut på noe annet. Du har nå masse studiegjeld "til ingen nytte" om du ikke fullfører graden din. Med en fullført mastergrad vil du også ha ennå flere valgmuligheter når du er ferdig med annen utdannelse også, og du vil stille enormt sterkt. Motivasjonen vil svinge og for min del var den bunnen i bøtta da jeg gikk 4 året. Hilsen 5 året master. 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #7 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Motivasjon er viktig. Som du sier selv, er du nært å være ferdig, og denne utdannelsen kan ingen ta fra deg, selv om du kanskje ikke får deg jobb innen det du er utdannet som. Jeg personlig ville av de grunnene valgt å fullføre. Men det er ingenting i veien for at du kan studere mer. Om du synes at type sykepleier jobb er interessant, kan du begynne på et slikt studie, og begynne i en utdanning innen noe du nå synes er gøy å jobbe med. Mastergraden vil jo evt. ligge å vente på deg, når du ønsker noe nytt igjen. Anonymkode: c74e5...1ff Studere noe annet etter at jeg fullfører master, mener du? Ja, er veldig fornøyd med den og vet at jeg vil få bruk for den senere. Ts Anonymkode: 497f2...6bb
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #8 Skrevet 16. februar 2022 Lacuna skrev (7 minutter siden): Når du er på 4 året vil jeg 100% råde deg til å fullføre før du begir deg ut på noe annet. Du har nå masse studiegjeld "til ingen nytte" om du ikke fullfører graden din. Med en fullført mastergrad vil du også ha ennå flere valgmuligheter når du er ferdig med annen utdannelse også, og du vil stille enormt sterkt. Motivasjonen vil svinge og for min del var den bunnen i bøtta da jeg gikk 4 året. Hilsen 5 året master. Motivasjonen min har forsvunnet helt. Jeg blir redd meg selv pga det. Har alltid likt skole, kanskje derfor. Ts Anonymkode: 497f2...6bb
powerpuffen Skrevet 16. februar 2022 #9 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Motivasjonen min har forsvunnet helt. Jeg blir redd meg selv pga det. Har alltid likt skole, kanskje derfor. Ts Anonymkode: 497f2...6bb Står fortsatt ved det at du bør fullføre. Master er tøft, men det er bare 1 år igjen! Det greier du! 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #10 Skrevet 16. februar 2022 Du bør i alle fall fullføre dette semesteret, og så kan du evt ta et pauseår før du skriver masteroppgaven? Hvilken master er det snakk om? En integrert master, eller har du en bachelor fra før? Anonymkode: 6ecd6...473 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #11 Skrevet 16. februar 2022 hvem er dine nærmeste som du kjenner har samme master som deg eller annet, for de som har fullført det kan være en trygghetshavn for deg. Hvis du har startet på noe, igjennom der du fikk "ideen" til å starte med master og føler deg alene i alt, da er det tøft. Jeg har startet på en mesterutdannelse, og jeg vet heller ikke om jeg vil få brukt for det, men startet jeg på det, og er uten arbeid, jeg søker etter jobber som igrunn handler om helt annet. Jeg bestod modul 1 av 3. Så ved slutten av året kan jeg ha besått mesterutdannelsen, og er i stand til å starte egen bedrift. Anonymkode: 136f8...a39
MollyJones Skrevet 16. februar 2022 #12 Skrevet 16. februar 2022 Mulighet for å reise på utveksling? Ta noen helt andre fag og få litt annet perspektiv. Du er kjempe ung, og du har mange mange muligheter. Det at du ikke har tatt opp lån gjør jo også at alle muligheter står vid åpne. Du kan meget vel fullføre denne masteren, og så begynne på sykepleien/barnevernspedagog etc. etter det. Null problem. Det å få "masterknekken" er helt normalt, og det er ganske tøft når det står på. Når man kanskje ikke ser en jobb på andre siden blir det også ekstra vanskelig - men når dere kommer dere til denne tiden til neste år vil mange av de du studerer sammen med begynne å søke jobber, og få jobber - og da blir det lettere å se hvilke muligheter som finnes. Jeg ville rådet deg til å fortsette - gjør masteren din så spennende og relevant som mulig - og så har du alle mulighetene åpne etter det!
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #13 Skrevet 16. februar 2022 58 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skal skrive masteroppgave til neste år. Motivasjonen for øyeblikket er borte. Grunnen er også fordi jeg ikke havner i et konkret yrke. Anonymkode: 497f2...6bb Hva så om du ikke havner i et konkret yrke? Så lenge du kan få jobb med mastergraden så er det vel fordel å fullføre? Vil legge til at jeg var i dine sko for 10 år siden. Jeg hadde ett år igjen av masteren og avsluttet pga depresjon. Begynte på nytt studie og det gikk skeis fordi depresjonen ødela den. Angrer i dag på at jeg ikke bare presset meg gjennom den gamle utdanningen. Da hadde jeg hatt en mastergrad og det gir karrieremuligheter selv om masteren ikke gir et konkret yrke. Mange jobber hvor de kun etterspør mastergrad uten å etterspørre en konkret mastergrad. Anonymkode: 5de98...2e0
Nasse Nøff Skrevet 16. februar 2022 #14 Skrevet 16. februar 2022 Du har jo flere muligheter: Ta et friår fra sommeren, reise og kose deg, før du fullfører masteren året etter Dersom du har en bachelor i bunn, starte på en ny master på noe som er mer i retning av det du tenker på nå. Forsøke å rette masteroppgaven din inn mot de områdene du nå kan tenke deg. For eksempel hvis du nå studerer rettsvitenskap kan du kanskje gjøre noe på juridiske spørsmål i barnevernssaker eller taushetsplikt i helsevesenet eller noe i den gaten (kan verken rettsvitenskap eller fagene du nevner, så ta forslagene med en klype salt. Ellers enig med dem som sier at hvis det er en integrert master bør du definitivt fullføre. Men det er ingen krise med et pauseår i midten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå