AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #1 Skrevet 16. februar 2022 Hei. jeg har lest nå diverse forumer og ulike innlegg nå. noen her som var bekymret for autisme hvor det viste seg at det ikke var det? Gjerne barn rundt 2-3 år Anonymkode: 49e36...a77
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #2 Skrevet 16. februar 2022 Mitt beste tips er å legge fra seg bekymringen, med mindre barnet utviser helt klare tegn og andre rundt barnet inkl. helsepersonell også deler bekymringen. Jeg har bodd i USA, og ‘autismeangst’ hos foreldre er helt ekstremt utbredt, burde ha sin egen diagnosekode. Det finnes egne amerikanske forumer dedikert til autismebekymring, hvor de samme mødrene kvernet på bittesmå ubetydelige detaljer i årevis, år de kunne brukt på å kose seg med barnet sitt i stedet. (Er bekymringen berettiget, skal du selvfølgelig få lov til å bekymre deg og etterspørre råd! Hvis ikke - legg det fra deg). Anonymkode: 35ce0...1f8 3
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. februar 2022 #3 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei. jeg har lest nå diverse forumer og ulike innlegg nå. noen her som var bekymret for autisme hvor det viste seg at det ikke var det? Gjerne barn rundt 2-3 år Anonymkode: 49e36...a77 Det er vel gjerne rundt den alderen det oppstår mistanke om autisme🤔
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #4 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mitt beste tips er å legge fra seg bekymringen, med mindre barnet utviser helt klare tegn og andre rundt barnet inkl. helsepersonell også deler bekymringen. Jeg har bodd i USA, og ‘autismeangst’ hos foreldre er helt ekstremt utbredt, burde ha sin egen diagnosekode. Det finnes egne amerikanske forumer dedikert til autismebekymring, hvor de samme mødrene kvernet på bittesmå ubetydelige detaljer i årevis, år de kunne brukt på å kose seg med barnet sitt i stedet. (Er bekymringen berettiget, skal du selvfølgelig få lov til å bekymre deg og etterspørre råd! Hvis ikke - legg det fra deg). Anonymkode: 35ce0...1f8 Ja, jeg vet… jeg tenker ofte på at det blir overtenking osv.. barnehagen er ikke bekymret.. enda. Ppt er på vei inn, grunnet dårlig språk og lav forståelse. Men har ingen tegn til stimming, leker normalt med leker, peker (litt lite), vinker, klapper osv, sover godt, ikke noe problem med rutine endring osv, trives med andre barn, øyekontakt .. men er snart to år, kun tre brukte ord. Dårlig på å følge instrukser (hente ballen, hvor er sko osv) akkurat operert bort en stor falsk mandel som har blokkert mye i svelge. Ble sjekket for væske i ørene, fant ingenting da. Bare masse forsteinet ørevoks Men skal inn på rutinekontroll om noen uker for å sjekke for væske da. Hadde god hørsels test nå, men har en dårlig tidligere. Anonymkode: 49e36...a77
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #5 Skrevet 16. februar 2022 WhisperingWind skrev (6 minutter siden): Det er vel gjerne rundt den alderen det oppstår mistanke om autisme🤔 Jeg vet… men barnet har ligget bak jernalderen fra kanskje alderen 1 år. Utvikler seg i sitt tempo. Lite språk og liten forståelse. ingen klassiske tegn til autisme. (Stimming, flapping, soving, rutineendring, lite øyekontakt osv) Klipt tungebånd, fjernet falsk mandel og sjekket ører. Anonymkode: 49e36...a77
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #6 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vet… men barnet har ligget bak jernalderen fra kanskje alderen 1 år. Utvikler seg i sitt tempo. Lite språk og liten forståelse. ingen klassiske tegn til autisme. (Stimming, flapping, soving, rutineendring, lite øyekontakt osv) Klipt tungebånd, fjernet falsk mandel og sjekket ører. Anonymkode: 49e36...a77 Jeg skal ikke skremme deg, og det et selvfølgelig ikke sikkert noen grunn til å tro at det er autisme. Men det er en rekke barn med autisme som heller ikke har de typiske klassiske tegnene til autisme. Dette varierer veldig fra barn til barn innenfor spektrumet. Anonymkode: 307b7...ccc 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #7 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg skal ikke skremme deg, og det et selvfølgelig ikke sikkert noen grunn til å tro at det er autisme. Men det er en rekke barn med autisme som heller ikke har de typiske klassiske tegnene til autisme. Dette varierer veldig fra barn til barn innenfor spektrumet. Anonymkode: 307b7...ccc Signerer under denne. Ikke alle autister har klassiske autismetrekk, utfordringene er veldig forskjellige fra person til person. Har du møtt én autist så har du møtt én autist. Anonymkode: 5fe8c...a9e 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #8 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg skal ikke skremme deg, og det et selvfølgelig ikke sikkert noen grunn til å tro at det er autisme. Men det er en rekke barn med autisme som heller ikke har de typiske klassiske tegnene til autisme. Dette varierer veldig fra barn til barn innenfor spektrumet. Anonymkode: 307b7...ccc Skremmer meg ikke. Setter veldig pris på ærlige svar det som er det som plager meg mest er det uvitende… Er fult klar over at spekteret er stort. Men det er også ett stort spekter på hva som er normalt. Anonymkode: 49e36...a77
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #9 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skremmer meg ikke. Setter veldig pris på ærlige svar det som er det som plager meg mest er det uvitende… Er fult klar over at spekteret er stort. Men det er også ett stort spekter på hva som er normalt. Anonymkode: 49e36...a77 Ikke ta sorgene på forskudd, kan være mange grunner til at han ligger litt bak. Noen barn er bare såkalte «late-bloomers», uten at det er noe galt med det. Anonymkode: 307b7...ccc
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #10 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke ta sorgene på forskudd, kan være mange grunner til at han ligger litt bak. Noen barn er bare såkalte «late-bloomers», uten at det er noe galt med det. Anonymkode: 307b7...ccc Sant det. Men er liksom så nysgjerrig på om noen flere har stått i denne situasjonen. Jeg har jo lenge sett at barnet henger lengere etter i noen områder, (veldig sterk motorisk) så hadde vært fint å hørt andres tanker 🙂 jeg er ikke ute å selv diagnosere barnet mitt. Har gjort det jeg kan for barnet og sørget for oppfølging, så er ikke ute etter at noen skal på en måte si «det må være det eller det» men skulle gjerne hørt om noen hadde stått i samme situasjon:) har ett barn fra før av også, helt annen type og det barnet ER diagnosert med adhd. Så vandt til mye energi og høyt nivå fra morgen til kveld og barne på 2 år - er så bedagelig og litt mer innadvent. Anonymkode: 49e36...a77
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #11 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skal ikke skremme deg, og det et selvfølgelig ikke sikkert noen grunn til å tro at det er autisme. Men det er en rekke barn med autisme som heller ikke har de typiske klassiske tegnene til autisme. Dette varierer veldig fra barn til barn innenfor spektrumet. Anonymkode: 307b7...ccc Signerer på denne. Vårt barn er såpass høytfungerende fortsatt som 8åring at jeg enda ikke skjønner hvorfor diagnosen er satt. Samtidig har han noen ting jeg gjenkjenner fra kriterier (men i veldig svak grad), og kanskje vil jeg etterhvert se det mer tydelig. Selv fagpersoner som har sett han mye har sagt at de ikke tror han «hadde noe». Anonymkode: 8ef77...aeb
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #12 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Signerer på denne. Vårt barn er såpass høytfungerende fortsatt som 8åring at jeg enda ikke skjønner hvorfor diagnosen er satt. Samtidig har han noen ting jeg gjenkjenner fra kriterier (men i veldig svak grad), og kanskje vil jeg etterhvert se det mer tydelig. Selv fagpersoner som har sett han mye har sagt at de ikke tror han «hadde noe». Anonymkode: 8ef77...aeb Kan jeg spørre hva og hvordan dere ble mistenksomme på at det kunne være autisme? Jeg har selv ett familie medlem med Asperger. Og der kom ikke diagnosen før fylt 16 år.. Anonymkode: 49e36...a77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå