Gå til innhold

Gå ned i fettprosent og bygge muskler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Er det mulig å gå ned i fettprosent og bygge muskler samtidig? Leser litt forskjellig, og er ute etter erfaringer. Med bygge muskler mener jeg ikke flere kg muskler, men i den grad man kan få stram (fremfor dvask) kropp.

Per nå er jeg slank, men har veldig høy fettprosent. 

Anonymkode: cbe97...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mulig, men for min del krever det jeg er veldig dedikert og krevd mye arbeid med både kost og styrketrening. 

Jeg trener styrke flere ganger i uken, får i meg mye proteiner og ligger ca på 1800 - 2000 i kalorier. Gått en del ned i fettprosent og økt muskelmassen. 

Anonymkode: c6af0...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mulig, men for min del krever det jeg er veldig dedikert og krevd mye arbeid med både kost og styrketrening. 

Jeg trener styrke flere ganger i uken, får i meg mye proteiner og ligger ca på 1800 - 2000 i kalorier. Gått en del ned i fettprosent og økt muskelmassen. 

Okei, så du ville trent kun styrke? Ikke noe kardio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du KAN, men det tar veldig lang tid, og er ofte omtalt som "newbie gains". Det er i utgangspunktet to motstidende ting, fordi å bygge muskler vil føre til vektoppgang mens å gå ned i fett vil føre til vektnedgang. 

Det lureste for din del (siden du ikke ønsker å gå ned masse i vekt), er å ligge i et veldig forsiktig underskudd mens du trener styrke og passer på å få i deg nok protein. Men bare det å trene styrke i seg selv vil ha positiv effekt på kroppen. 

Det er vanligvis flere runder. Det "vanligste" er å ligge i underskrudd først i noen måneder, trene styrke samtidig, helst med det som heter progressive overload - det vil si at du hele tiden gradvis løfter mer. Så går mange på en bulk i kanskje et halvt år, der de spiser mer enn de forbrenner, legger på seg muskler og litt fett, og så går tilbake til en cut der de ligger i underskudd.

Men når du er ny på styrketrening kan du også bygge litt i vedlikehold (holde nåværende vekt, men gradvis endre fett til muskler ved å trene styrke). Det er styrketreningen og til en viss grad proteininntaket som styrer muskelveksten, mens kaloriinntaket styrer vekten. 

Anonymkode: 0e211...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Okei, så du ville trent kun styrke? Ikke noe kardio?

Trener litt kardio, men kun for morro. Skal du bygge muskler så er det hovedfokus på styrke og kosthold for å gå ned i fettprosent. Men det tar tid, til gjengjeld så er det veldig positivt for kroppen, gøy når man ser resultater både utseendemessig og styrken i kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...