Kartoffel Skrevet 16. februar 2022 #1 Del Skrevet 16. februar 2022 Følte meg litt frysen og småekkel i halsen i dag tidlig. Tok nettopp en hurtigtest som viser svar positiv strek. Kam jeg være smittet på nytt eller kan det være at jeg fortsatt får positiv test selv om jeg hadde covid i midten av desember? Har også hørt om falske positive tester. Og er det nødvendig med PCR-test nå? Vil jo gjerne vite om det er det eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jodajipp Skrevet 16. februar 2022 #2 Del Skrevet 16. februar 2022 I desember ble du smittet av delta sannsynligvis. Det vil uansett ikke slå ut nå på hurtigtest. Så ja, du er nok smittet nå med omikron. Ta pcr-test. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sermina Skrevet 16. februar 2022 #3 Del Skrevet 16. februar 2022 Hurtigtest er kun positiv om du har en større mengde aktive virus. Om du ikke er alvorlig immunkomprimentert så vil ikke en infeksjon fra desember gi utslag på hurtigtest nå. Hadde du delta i desember så har du dessverre lav immunitet mot omikron så dette er ikke uvanlig. Ta en ny hurtigtest og er den fortsatt positiv så ville jeg regnet meg som reinfisert. Pcr test er mindre nyttig nå, for til motsettning fra hurtigtest så kan pcr test slå ut i lang tid. Dette fordi pcr test fanger opp små viruspartikler som kan være fra nedbrutte virus. Om pcr prøven din i desember ikke ble genetisk kartlagt så er det umulig å finne ut via pcr om du er resmittet. Da ville jeg faktisk heller stolt på hurtigtesten og gått ut fra at du er det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jodajipp Skrevet 16. februar 2022 #4 Del Skrevet 16. februar 2022 At det skal være døde viruspartikler som en pcr-test oppdager 2 mnd etter på må du nesten dokumentere sannsynligheten for.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kartoffel Skrevet 16. februar 2022 Forfatter #5 Del Skrevet 16. februar 2022 Takker for alle svar. Streken var som jeg skrev svakt positiv, men den er vel uansett positiv selv om streken er svak. Vet ikke hva jeg bør gjøre med tanke på PCR, sendte nettopp melding til legen min og spurte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jodajipp Skrevet 16. februar 2022 #6 Del Skrevet 16. februar 2022 (endret) "Another study in Wuhan, China, found that of 378 people hospitalized with COVID-19, 36 still had detectable levels of SARS-CoV-2 genetic material more than 30 days after they were diagnosed with the virus – the longest being 83 days" Vil tro de som havner på sykehus også har større mengde virus i kroppen. Så en positiv pcr-test 60 dager etter vil etter alle solemerker være reinfeksjon, gitt høy sannsynlighet for overgang fra delta til omikron Endret 16. februar 2022 av jodajipp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sermina Skrevet 16. februar 2022 #7 Del Skrevet 16. februar 2022 (endret) jodajipp skrev (22 minutter siden): "Another study in Wuhan, China, found that of 378 people hospitalized with COVID-19, 36 still had detectable levels of SARS-CoV-2 genetic material more than 30 days after they were diagnosed with the virus – the longest being 83 days" Vil tro de som havner på sykehus også har større mengde virus i kroppen. Så en positiv pcr-test 60 dager etter vil etter alle solemerker være reinfeksjon, gitt høy sannsynlighet for overgang fra delta til omikron Jeg er enig med deg. Hadde det vært meg selv hadde jeg tatt ny hurtigtest og pcr test og regnet meg som reinfisert. Men, det er en teoretisk mulighet at det kan være utslag fra den første infeksjonen og flere kommuner i Norge nekter deg å ta pcr test på ny før 3 mnd etter sist infeksjon. Dette er enkelte kommuner beinharde på. Så det korrekte svaret her om vi ikke skal gi mat til de som blander pcr med hurtigtest er at en hurtigtest vil kun være positiv om du har levende virus i en større mengde tilstedet, mens pcr kan i teorien plukke opp små ødelagte viruspartikler en god stund etterpå (selv om de fleste er negative etter 2-3uker). Endret 16. februar 2022 av Sermina 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 16. februar 2022 #8 Del Skrevet 16. februar 2022 2 hours ago, Kartoffel said: Og er det nødvendig med PCR-test nå? Vil jo gjerne vite om det er det eller ikke. Det er ikke noen vits i å ta PCR-test lenger hvis ikke du trenger det pga. fravær eller koronabevis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kartoffel Skrevet 16. februar 2022 Forfatter #9 Del Skrevet 16. februar 2022 Fakta? skrev (4 minutter siden): Det er ikke noen vits i å ta PCR-test lenger hvis ikke du trenger det pga. fravær eller koronabevis. Vet det ikke er vits, men jeg kunne likevel tenke meg å vite om jeg har det eller ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 16. februar 2022 #10 Del Skrevet 16. februar 2022 6 minutter siden, Kartoffel said: Vet det ikke er vits, men jeg kunne likevel tenke meg å vite om jeg har det eller ikke Det er stor sjanse for å få falsk negativ med PCR også, så en PCR-test kan ikke avkrefte det sikkert. Det gjelder ikke minst hvis du tar hurtigtesten i både halsen og nesa, mens PCR-testen bare blir tatt i nesa. Hvis en positiv hurtigtest ble tatt riktig (ikke noen blanding av andre væsker eller stoffer og ikke vent for lenge på svar) så stemmer den sannsynligvis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twister Skrevet 17. februar 2022 #11 Del Skrevet 17. februar 2022 Ja. Har to barn hjemme som har hatt det både i desember og i januar. 6 uker mellom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kartoffel Skrevet 17. februar 2022 Forfatter #12 Del Skrevet 17. februar 2022 En liten oppdatering. Har tatt PCR test I dag, og den ble negativ! Alle hurtigtestene jeg har tatt hjemme er tydelig positive. I all verden... skjønner ingenting jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg