AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #1 Skrevet 16. februar 2022 Lurer litt da jeg føler min lege og jordmor er veldig på "gravide som kan jobbe bør jobbe". Jeg forstår jo det veldig godt. Men jeg er redd før å virke sytete hvis jeg må spørre om sykemelding/gradert sykemelding. Har begynt å bli litt kvalm. På jobb kan jeg ikke trekke meg tilbake når det passer meg. Jeg må også være "tilstede" hele tiden på jobb. Er også veldig trøtt og sliten, sover dårlig. Er redd for at jeg ikke vil klare å holde meg i jobb dersom jeg fortsetter samme tempo. Er det ok å spørre om gradert sykemelding? Eller er det noe legen selv tar opp om hun mener jeg bør ha det? Anonymkode: 23743...965
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #2 Skrevet 16. februar 2022 Legg frem hvordan du har det. Svangerskapet er ikke tiden for å være flink pike og presse seg. Det er heller ikke tiden for leger å være strenge med sykmeldinger. Et svangerskap er så kort tid i forhold til en lang yrkeskarriere, så man er ikke tjent med å presse kvinner som åpenbart trenger sykmelding til å jobbe. Hilsen en som presset seg selv for mye i svangerskapet og betaler for det ennå 12 år senere. Anonymkode: 5a126...cab 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #3 Skrevet 16. februar 2022 Jeg har hatt en del migrene og lege har ikke foreslått en gang for meg gradert sykemelding. Fikk bare beskjed om å ta paracet og unngå triggere, men en trigger er jo jobb så er vel vanskelig å unngå det. Fungerer på jobb fortsatt men om jeg får flere anfall så er det mulig jeg ber om sykemelding en stund. Virker nesten som man må be om det selv. Anonymkode: b67d4...172
AnonymBruker 31 Skrevet 16. februar 2022 #4 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Lurer litt da jeg føler min lege og jordmor er veldig på "gravide som kan jobbe bør jobbe". Jeg forstår jo det veldig godt. Men jeg er redd før å virke sytete hvis jeg må spørre om sykemelding/gradert sykemelding. Har begynt å bli litt kvalm. På jobb kan jeg ikke trekke meg tilbake når det passer meg. Jeg må også være "tilstede" hele tiden på jobb. Er også veldig trøtt og sliten, sover dårlig. Er redd for at jeg ikke vil klare å holde meg i jobb dersom jeg fortsetter samme tempo. Er det ok å spørre om gradert sykemelding? Eller er det noe legen selv tar opp om hun mener jeg bør ha det? Anonymkode: 23743...965 Jeg ble sykemeldt allerede i uke 9 og var gradert resten av tiden til jeg ikke klarte mer pga bekkenet i uke 31. Hadde da en ganske fysisk krevende jobb. I første trimester var jeg så kvalm og utslitt at jeg sovnet nesten hvor enn jeg satt meg. Var 70% på jobb. I uke 17 fikk jeg innvilget svangerskapspenger. Gikk på 70 % og 50%.. til 50% ikke gikk lenger. Da sa både fysioterspaut og legen at det var nok. Hvis jeg ikke ga meg i uke 31, kunne jeg få mer problemer med bekkenet etter fødsel enn nødvendig. Heldigvis fikk ikke jeg varige men
skruf Skrevet 16. februar 2022 #5 Skrevet 16. februar 2022 (endret) Du har ikke rett på sykemelding eller gradert bare pga du er trøtt og uggen, men du skal ha rett til tilrettelegging på arbeidsplassen. Så kommer litt av på hvor du jobber/hvilket yrke du har. Du må nesten ta det opp med avd.leder/nærmeste overordnede og få tilrettelagt. Jobben er pliktig til det. Du har rett til ekstra pauser f.eks. Er morgenene verst så kan det være at du kan starte på jobb litt seinere. Jeg jobber i helsevesenet (jobbet på ei lindrende enhet med palliative pasienter) og hos meg tilrettela de ved at jeg ikke jobbet med cellegiftpasienter/pasienter som hadde fått cellegift de første 48 timer etter behandling. Jeg ble veldig uggen av matlukt de første 12 ukene, så jeg fikk slippe matservering. Etterhvert, rundt uke 20 så ble jeg mere og mere plaget av bekkenløsning, og da tilrettela de sånn at jeg slapp de tyngste pasientene. Rundt uke 25 var bekkenløsningen så ille at den var invalidiserende og jeg ble 100% sykemeldt. Kjenner jeg blir mødd av de som remjer ut med at «svangerskap er ingen sykdom, så slutt å klag»….joa; svangerskap er ingen sykdom, og det er selvvalgt, MEN svangerskap er en tilstand som gjør store omveltninger med både kropp og psyke, og den tilstanden igjen kan føre til symptomer og plager som vanskeliggjør det å stå i jobb og ytr max 100%. Mange kaster opp så mye og heftig at de blir innlagt, mange får bekkenløsning og store problemer med bevegelighet og sterke smerter, enkelte får depresjon, noen sliter med blødninger og redsel pga det, kroppen blir generelt større og tyngre og både fysisk jobb og stillesittende jobb kan bli utfordrende. Kroppen gjør en kjempejobb, den gror faktisk frem et menneske! Jobbe kan man gjøre hele livet, å gå gravid gjør man kanskje bare en eller et par ganger i livet. Så ikke press grensene dine ts. Men ta en runde med arbeidsplassen din ift tilrettelegging og hvilke muligheter de har, start der. Har ikke jobben anledning eller er villig til å tilrettelegge så bestiller du time til fastlege og drøfter det med han/henne Endret 16. februar 2022 av skruf 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #6 Skrevet 16. februar 2022 Jeg var 100% sykmeldt noen uker i første trimester fordi jeg var totalt utmattet og dødstrøtt hele tiden, selv om jeg sov godt på natta. Rundt uke 12 ga det seg, og da var jeg tilbake i 100% stilling lenge, helt til det ikke gikk mer pga. store ryggplager. Jobbet 50% en god stund etter dette, før jeg måtte slenge inn håndkleet i uke 31 eller noe sånn og få 100% sykmelding, som jeg kommer til å ha frem til permisjonen begynner i starten av mars. Om jeg var deg hadde jeg bedt om å få sykmelding om du føler at du trenger det. Som noen over sa, så er ikke dette tiden for å være flink pike og presse seg til å jobbe når man egentlig ikke er i form. Du skaper et nytt liv, og det er skikkelig tungt for kroppen. Og sannsynligvis gir de symptomene du opplever nå seg rundt starten på andre trimester, så da kan det godt hende du er i form til å jobbe fullt igjen 😊 Anonymkode: 87ebe...804 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #7 Skrevet 16. februar 2022 Jeg våknet kl 04 av kvalme fra uke 7 til 11 ca. Var helt utslått resten av dagen, orket ikke gjøre noe annet enn å jobbe for så å ligge på sofaen hele kvelden. Legen nevnte ikke sykemelding med ett ord. Sa jeg kunne spise tørre kjeks for å roe kvalmen…….. akkurat som jeg ikke prøvde det 🙄 Har fått tilrettelegging på jobb i form av at jeg skal være på hjemmekontor hele svangerskapet, og det er en enorm lettelse! Nå nærmer jeg meg 2. trimester og føler meg bedre i formen også. Er faktisk litt stolt av at jeg har «stått i det» og jobbet hele 1.trimester. Men alt kommer jo an på hva man føler selv om hva slags jobb man har. Syns det er litt ugreit av lege å være knipen på sykemelding akkurat under svangerskap. Man får jo sykemelding for alt mulig annet rart, men svangerskap da virker det som at de mener kvinnen bare må tåle å komme seg på jobb. Anonymkode: 7dd16...9e4 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #8 Skrevet 16. februar 2022 Jeg er gravid med nr fire og er en av dem som tenker at det er ugreit å be om sykemelding fordi du er litt kvalm. Svangerskapskvalme er en del av greia, helt normalt, og det er mulig å gjennomføre arbeidsdager som litt kvalm også. Sykemelding er til for å kunne bistå deg om tilstanden din ikke er forenelig med arbeid. Det er ikke farlig for deg eller fosteret om du er litt kvalm, sliten eller hormonell mm. Anonymkode: 3fefa...742 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #9 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lurer litt da jeg føler min lege og jordmor er veldig på "gravide som kan jobbe bør jobbe". Jeg forstår jo det veldig godt. Men jeg er redd før å virke sytete hvis jeg må spørre om sykemelding/gradert sykemelding. Har begynt å bli litt kvalm. På jobb kan jeg ikke trekke meg tilbake når det passer meg. Jeg må også være "tilstede" hele tiden på jobb. Er også veldig trøtt og sliten, sover dårlig. Er redd for at jeg ikke vil klare å holde meg i jobb dersom jeg fortsetter samme tempo. Er det ok å spørre om gradert sykemelding? Eller er det noe legen selv tar opp om hun mener jeg bør ha det? Anonymkode: 23743...965 Det er veldig greit å spørre om kvalmestillende. De fungerer gull og gjorde at jeg klarte å være i jobb. Anonymkode: b726a...1c6 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #10 Skrevet 16. februar 2022 50 minutter siden, skruf said: Du har ikke rett på sykemelding eller gradert bare pga du er trøtt og uggen, men du skal ha rett til tilrettelegging på arbeidsplassen. Så kommer litt av på hvor du jobber/hvilket yrke du har. Du må nesten ta det opp med avd.leder/nærmeste overordnede og få tilrettelagt. Jobben er pliktig til det. Du har rett til ekstra pauser f.eks. Er morgenene verst så kan det være at du kan starte på jobb litt seinere. Jeg jobber i helsevesenet (jobbet på ei lindrende enhet med palliative pasienter) og hos meg tilrettela de ved at jeg ikke jobbet med cellegiftpasienter/pasienter som hadde fått cellegift de første 48 timer etter behandling. Jeg ble veldig uggen av matlukt de første 12 ukene, så jeg fikk slippe matservering. Etterhvert, rundt uke 20 så ble jeg mere og mere plaget av bekkenløsning, og da tilrettela de sånn at jeg slapp de tyngste pasientene. Rundt uke 25 var bekkenløsningen så ille at den var invalidiserende og jeg ble 100% sykemeldt. Kjenner jeg blir mødd av de som remjer ut med at «svangerskap er ingen sykdom, så slutt å klag»….joa; svangerskap er ingen sykdom, og det er selvvalgt, MEN svangerskap er en tilstand som gjør store omveltninger med både kropp og psyke, og den tilstanden igjen kan føre til symptomer og plager som vanskeliggjør det å stå i jobb og ytr max 100%. Mange kaster opp så mye og heftig at de blir innlagt, mange får bekkenløsning og store problemer med bevegelighet og sterke smerter, enkelte får depresjon, noen sliter med blødninger og redsel pga det, kroppen blir generelt større og tyngre og både fysisk jobb og stillesittende jobb kan bli utfordrende. Kroppen gjør en kjempejobb, den gror faktisk frem et menneske! Jobbe kan man gjøre hele livet, å gå gravid gjør man kanskje bare en eller et par ganger i livet. Så ikke press grensene dine ts. Men ta en runde med arbeidsplassen din ift tilrettelegging og hvilke muligheter de har, start der. Har ikke jobben anledning eller er villig til å tilrettelegge så bestiller du time til fastlege og drøfter det med han/henne Jeg har fått gradert sykemelding både med diagnose "kvalme" og "utmattelse"/"svangerskapsplager" (husker ikke nøyaktig ordlyd på den siste men var noe sånt vagt) da jeg var gravid. TS: min lege var imøtekommende og spurte om jeg trengte litt sykemelding men jeg hadde jo da lagt frem hvor dårlig jeg var først og hadde sagt direkte at jeg slet på jobb nå, så hun tok jo den vurderingen basert på symptomene mine og at jeg selv tok det opp. Fikk da 2-3 uker gradert pga kvalme og slitenhet i første trimester (men hun skrev kvalme som diagnose). Senere i slutten av 2. trimester fikk jeg igjen gradert pga jeg var så innmari sliten og hadde også en del lave verdier på blodprøver, hadde det frem til perm. Fikk for 3 uker av gangen mener jeg og så hadde jeg time når den gikk ut der hun spurte om hvordan det fungerte på jobb og hva jeg selv følte arbeidskapasiteten min var og om jeg trengte samme prosent videre (og hva jobben allerede hadde gjort for å tilrettelegge) Anonymkode: 6182a...e13
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #11 Skrevet 16. februar 2022 Mange tror dessverre at de har rett på sykemelding kun fordi de er gravide. Trøtt og uggen er naturligvis ingen sykemeldingsgrunn. Anonymkode: 0d2af...b6d 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #12 Skrevet 16. februar 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er gravid med nr fire og er en av dem som tenker at det er ugreit å be om sykemelding fordi du er litt kvalm. Svangerskapskvalme er en del av greia, helt normalt, og det er mulig å gjennomføre arbeidsdager som litt kvalm også. Sykemelding er til for å kunne bistå deg om tilstanden din ikke er forenelig med arbeid. Det er ikke farlig for deg eller fosteret om du er litt kvalm, sliten eller hormonell mm. Anonymkode: 3fefa...742 Det varierer jo veldig hvor kvalm man er da, og hvor godt det lar seg kombinere med jobb. Så jeg tenker det må være en individuell vurdering. Personlig slet jeg mer med utmattelsen og hjernetåken enn med kvalmen, jobben min krever at man er ganske på og tilstede mentalt. Så slike vage plager kan faktisk bety at det ikke er forenelig med 100% arbeid, selv om det ikke er farlig for fosteret. (Fare for foster er jo uannsett ikke relevant for sykemelding for om jobben er fare for fosteret får man svangerskapspenger) Ikke alle arbeidsplasser er like flinke til å tilrettelegge heller selv om de skal det, og ikke alle arbeidsoppgaver kan tilrettelegges i særlig grad. Anonymkode: 6182a...e13 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #13 Skrevet 16. februar 2022 Forventer du sykemelding og spesialbehandling fordi du "har begynt å bli litt kvalm"? Skjerp deg. Anonymkode: 10a50...372 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #14 Skrevet 16. februar 2022 Tenker det er best å begynne hos arbeidsgiver. Si at formen er dårlig, og at du trenger tilrettelegging eller så må du ta ut sykemelding. Føler det blir feil å bare sykemelde seg uten å gi arbeidsgiver mulighet til å holde deg i jobb. Hvis man skal se veldig kynisk på det og ut i fra hvor mange som er sykemeldte pga graviditet (mener absolutt man skal sykemelde seg om formen tilsier det, og man skal ikke stå i jobb lenger enn hva som er sunt), så skjønner jeg jo at arbeidsgivere heller ansetter menn enn kvinner i 20-30 årene. Risikerer jo å ansette noen du ikke har på jobb i nesten 2 år. Anonymkode: 0f8f9...276 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #15 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg våknet kl 04 av kvalme fra uke 7 til 11 ca. Var helt utslått resten av dagen, orket ikke gjøre noe annet enn å jobbe for så å ligge på sofaen hele kvelden. Legen nevnte ikke sykemelding med ett ord. Sa jeg kunne spise tørre kjeks for å roe kvalmen…….. akkurat som jeg ikke prøvde det 🙄 Har fått tilrettelegging på jobb i form av at jeg skal være på hjemmekontor hele svangerskapet, og det er en enorm lettelse! Nå nærmer jeg meg 2. trimester og føler meg bedre i formen også. Er faktisk litt stolt av at jeg har «stått i det» og jobbet hele 1.trimester. Men alt kommer jo an på hva man føler selv om hva slags jobb man har. Syns det er litt ugreit av lege å være knipen på sykemelding akkurat under svangerskap. Man får jo sykemelding for alt mulig annet rart, men svangerskap da virker det som at de mener kvinnen bare må tåle å komme seg på jobb. Anonymkode: 7dd16...9e4 Akkurat, dette er veldig avhengig av hva slags jobb man har. Anonymkode: 592b9...d7d 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #16 Skrevet 16. februar 2022 Jeg er 28+3 og har først nå fått 20% sykmelding i 1 måned pga søvnproblemer. Utover det har jeg ikke hatt behov. Har selvfølgelig hatt noen småplager, men ikke i den grad at jeg føler jeg ikke evner å jobbe. Virker som legen min er veldig vant til at gravide er sykmeldte, da han var overrasket over at jeg var i full jobb i uke 25 😅 Anonymkode: 40ec9...d39
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #17 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Lurer litt da jeg føler min lege og jordmor er veldig på "gravide som kan jobbe bør jobbe". Jeg forstår jo det veldig godt. Men jeg er redd før å virke sytete hvis jeg må spørre om sykemelding/gradert sykemelding. Har begynt å bli litt kvalm. På jobb kan jeg ikke trekke meg tilbake når det passer meg. Jeg må også være "tilstede" hele tiden på jobb. Er også veldig trøtt og sliten, sover dårlig. Er redd for at jeg ikke vil klare å holde meg i jobb dersom jeg fortsetter samme tempo. Er det ok å spørre om gradert sykemelding? Eller er det noe legen selv tar opp om hun mener jeg bør ha det? Anonymkode: 23743...965 Ja gav klar beskjed til fastlegen i uke 10 at jeg ikke klarte mer pga kvalme og ba om å bli sykmeldt. Anonymkode: 9fac6...588
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå