Gå til innhold

Hva kan han svare når medelever kaller ham liten m.m?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 13 år som sliter sosialt ( har høytfungerende autisme). Han blir veldig usikker, lei seg og av og til sint når han får kommentarer som f.eks  at han er liten m.m ( han er ikke den minste i klassen heller). Selvtilliten hans blir mindre og mindre.

Er det noen lure foreldre her inne som har forslag til hva han kan svare når han får kommentarer på ting han ikke kan gjøre noe med?

Jeg har dialog med skolen, men vil gjerne ruste ham med noe bra og svare når han trenger det.

Anonymkode: bf7f6...834

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"ikke liten der det tells"

"men svær i kjeften, haha" 

"liten, og jækla rask" 

"gå å plag noen andre heller, du/dere" 

"hold kjeft da" 

"hjernen er ganske stor da" 

Anonymkode: 2a53a...e37

• Liker 2
Skrevet

"Ja, jeg er 13 år, det er normalt å være liten. Har du sett en så liten 25 åring før? Nei, nettopp. Så jeg blir nok stor jeg også skal du se"

Nei, jeg vet ikke. Vanskelig. 

• Liker 1
Skrevet

Han trenger ikke svare. Han kan ignorere kommentaren, og/eller gå sin vei om mulig. Å ignorere slike kommentarer er det mest effektive for å gjøre det kjedelig for de som kommer med dem. 

Anonymkode: 96fea...ce6

• Liker 7
Skrevet

Så leit for sønnen din. Jeg forstår godt behovet for å svare tilbake, men vet ikke om det fører til noe positivt i lengden da det fort kan slå tilbake på ham selv fordi det da fører til enda flere kommentarer (som han ikke har noe svar på) og en snøball som ruller ut av kontroll. Hjelper det å støtte ham masse i at det er de som er dumme og at det ikke er noe galt med ham? Kan han svare noe som ikke er med samme mynt, men mer i retning Hva er galt med deg som oppfører deg slik mot andre? eller bare trekke på skuldrene, snu seg og gå. Jeg tror særlig siste er mest effektivt fordi mobberne ønsker å oppnå en reaksjon med mobbingen sin, hvis han aldri reagerer blir det fort kjedelig å si noe til ham. Mange klemmer til dere, dette er tøft og jeg håper det blir bedre snart! :klem:

Anonymkode: cc843...8f4

• Liker 3
Skrevet

Stor nok der det teller, i hodet! 

Stor nok til å vite at slik oppfører man seg ikke.

Hva ville mamman din sagt om hun hørte deg nå? 

Anonymkode: 67795...5fa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stor nok der det teller, i hodet! 

Stor nok til å vite at slik oppfører man seg ikke.

Hva ville mamman din sagt om hun hørte deg nå? 

jeg ville byttet hodet med hjertet når jeg tenker meg om.. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

- prøve å bare gå videre, ikke reagere (jobbe med å skjule event reaksjon) , - svare «og hva får du ut av å si sånn til meg?», «du mener det, ja vel», «det betyr ikke noe for meg at du mener det», «jeg driter i hva du mener om det», «bedre å være liten enn dum». 

Anonymkode: 394f9...c79

• Liker 2
Skrevet

"Jeg kan fremdeles bli høy. Kan du bli smartere?"

"Nei du kødder nå? Jeg er per nå lav. Du er høyere. Og du la merke til det. FOR en prestasjon" (sarcastic clap)

Anonymkode: 771b5...e3f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Denne har jeg vist mine unger, den er helt fantastisk:

Anonymkode: 04979...33c

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleide å svare: jeg rekker helt ned til gulvet. 

Han kan også si: Dæven så godt syn du har! 

Får fremdeles kommentarer på min manglende høyde, selv som kvinne på 40 år 🙄 

Anonymkode: 887a9...f92

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Han trenger ikke svare. Han kan ignorere kommentaren, og/eller gå sin vei om mulig. Å ignorere slike kommentarer er det mest effektive for å gjøre det kjedelig for de som kommer med dem. 

tror du helt seriøst at en sånn plageånd trenger noen form for "bekreftelse" på at de som blir plaget faktisk har hørt dem? 

plageåndene forstår jo selvfølgelig at alle andre kan se og høre dem, og dette er alt plageåndene trenger. Jeg hadde faktisk en lærer på ungdomsskolen som påstod det samme "bare å ignorere dem, så går de sikkert sin vei" noe som overhodet ikke hjalp i det hele tatt. Hvis en liten drittunge skriker rett inn i øret ditt masse forskjellige skjellsord og stygge kallenavn, så trenger du ikke gi dem oppmerksomhet for at de skal komme til å fortsette på denne måten. 

Jeg tror hele den "ikke gi dem oppmerksomhet" var noe forbanna søppel som læreren fant på, slik at læreren slipper å ta noe som helst "ansvar" eller faktisk gjøre noe aktivt for å stoppe mobbingen for godt. Ved å aldri gjøre noe aktivt, så kan læreren sitte og glo ut av vinduet (eller lese en bok / avis, eller noe) og late som ingenting. 

Anonymkode: c26c5...ab0

• Liker 1
Skrevet

"Ja, det stemmer. Var det noe mer du lurte på?"

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Denne har jeg vist mine unger, den er helt fantastisk:

Fra 4:22 demonstreres  teorien på en god måte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

tror du helt seriøst at en sånn plageånd trenger noen form for "bekreftelse" på at de som blir plaget faktisk har hørt dem? 

plageåndene forstår jo selvfølgelig at alle andre kan se og høre dem, og dette er alt plageåndene trenger. Jeg hadde faktisk en lærer på ungdomsskolen som påstod det samme "bare å ignorere dem, så går de sikkert sin vei" noe som overhodet ikke hjalp i det hele tatt. Hvis en liten drittunge skriker rett inn i øret ditt masse forskjellige skjellsord og stygge kallenavn, så trenger du ikke gi dem oppmerksomhet for at de skal komme til å fortsette på denne måten. 

Jeg tror hele den "ikke gi dem oppmerksomhet" var noe forbanna søppel som læreren fant på, slik at læreren slipper å ta noe som helst "ansvar" eller faktisk gjøre noe aktivt for å stoppe mobbingen for godt. Ved å aldri gjøre noe aktivt, så kan læreren sitte og glo ut av vinduet (eller lese en bok / avis, eller noe) og late som ingenting. 

Anonymkode: c26c5...ab0

Jeg ble mobbet gjennom mesteparten av barndommen, så jeg har prøvd litt ulike teknikker ;)

Og ja, det mest effektive er å ignorere. 

Å ignorere personen og vise at du betyr ingenting for meg, ordene dine er luft, er faktisk det som gir mobberen minst valuta for pengene. De ønsker å få en reaksjon. 

Så i stedet for å fokusere på hva man kan prøve å gjøre for å "sette på plass" mobberen, lær heller barnet at det at noen sier noe ikke betyr at det er sant, og at en person sier noe, ikke trenger å være noe du tar inn over deg. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svarene og video! Mange gode tips her. 

Anonymkode: bf7f6...834

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...