Gå til innhold

ekteskap med ikke-norsk

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei!

hvordan gjør man det, i praksis, om man vil gifte seg med en som ikke er norsk. hva er rglene for dette, og hvordan går jeg frem? Kan man gifte seg i hans/hennes land, eller må det skje i Norge, eller begge steder?

Tusen takk på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke norsk statsborger men er født og oppvokst her (har norskt fødsel og person nummer..)... da jeg giftet i fjor, trengte ikke vi å ta noen hensyn til det.... Tror ikke det er noen spesielle ting en må ta hensyn til, men kan jo spørre på folkeregistert eller presten kanskje...?

Skrevet

kommer vel litt an på hvor din tilkommende er ifra, og hvilken "status" han har.

Man må ihvertfall ha lovlig opphold for å gifte seg i Norge.

Skrevet

ok, han er fra Sentral - Amerika og har aldri vært i Norge, han har jo heller ikke botillatelse her, og om han vil komme til Norge er det bare lov å være her i tre måneder, selvsagt uten å arbeide (i alle fall ikke lovlig). Om jeg da, i teorien, ville ha giftet meg med han, hvordan skulle jeg da ha gått fram? Måtte jeg ha giftet meg i hans land? Må jeg søke et sted her i Norge for å få lov til å gifte meg osv. Har aldri tenkt i disse baner før, men det begynner å bli litt aktuelt, så jeg må jo finne ut hvordan slike tinig fungerer. Håper noen kan hjelpe meg!

Skrevet
ok, han er fra Sentral -  Amerika og har aldri vært i Norge, han har jo heller ikke botillatelse her, og om han vil komme til Norge er det bare lov å være her i tre måneder, selvsagt uten å arbeide (i alle fall ikke lovlig). Om jeg da, i teorien, ville ha giftet meg med han, hvordan skulle jeg da ha gått fram? Måtte jeg ha giftet meg i hans land? Må jeg søke et sted her i Norge for å få lov til å gifte meg osv. Har aldri tenkt i disse baner før, men det begynner å bli litt aktuelt, så jeg må jo finne ut hvordan slike tinig fungerer. Håper noen kan hjelpe meg!

tror du må gifte deg i hans hjemland, og søke familiegjenforening.

Gjest Isabellas
Skrevet

Nei, det trenger du ikke - du gjør smart i å gifte deg med han her i norge. hvis du derimot gifter deg i hans hjemland, så kan det ta lang tid før han får opphold her i norge. Mens hvis dere gifter dere her, så får han det med en gang. dere gifter dere vel for å være sammen, ikke sant? Dessuten er det enklere for deg at dere gifter dere her enn der. Skulle du giftet deg der, ville det vært lurt å sette seg skikkelig inn i lover og regler osv som gjelder der - noe som kan være vanskelig å få greie på herfra. Lykke til!

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at dere må gifte dere der nede, i allefall måtte pappa gifte seg med sin kjære i hennes hjemland (i afrika) på grunn av oppholdstillatelse og sånt, men hvorfor ikke skrive en mail til UDI?

http://www.udi.no/

Skrevet
Nei, det trenger du ikke - du gjør smart i å gifte deg med han her i norge. hvis du derimot gifter deg i hans hjemland, så kan det ta lang tid før han får opphold her i norge. Mens hvis dere gifter dere her, så får han det med en gang. dere gifter dere vel for å være sammen, ikke sant? Dessuten er det enklere for deg at dere gifter dere her enn der. Skulle du giftet deg der, ville det vært lurt å sette seg skikkelig inn i lover og regler osv som gjelder der - noe som kan være vanskelig å få greie på herfra. Lykke til!

Tror nok du tar feil her. Man må ha gyldig oppholdtillatelse for å gifte seg i Norge. Reglene ble endre i 94 ( tror jeg det var) for å gjøre det vanskeligere med proformaekteskap.

Gjest Isabellas
Skrevet
Tror  nok du tar feil her. Man må ha gyldig oppholdtillatelse for å gifte seg i Norge. Reglene  ble endre i 94 ( tror  jeg det var) for å gjøre det vanskeligere med proformaekteskap.

Neida, du trenger bare visum og når du så har gifta deg i landet her, så har du lov å bo her også. Vanskeligere om man gifter seg i et annet land og skal bo sammen her - da tar det lang tid før man får bo sammen.

Skrevet
Neida, du trenger bare visum og når du så har gifta deg i landet her, så har du lov å bo her også. Vanskeligere om man gifter seg i et annet land og skal bo sammen her - da tar det  lang tid før man får bo sammen.

Er du sikker på dette?

Så om en mann feks får sin thailandske kjæreste over på 3 mnd turistvisum og gifter seg mens hun er i norge så kan hun bli? Så enkelt trodde jeg da vitterlig ikke det var å få opphold i Norge :overrasket:

Gjest Isabellas
Skrevet

Har selv vært gift med en som ikke er norsk, og så "enkelt" er det! Da jeg selv gjorde dette, snakka jeg masse med UDI osv. Skremmende, syns du?

Skrevet
Har selv vært gift med en som ikke er norsk, og så "enkelt" er det! Da jeg selv gjorde dette, snakka jeg masse med UDI osv. Skremmende, syns du?

Kommer vel litt an på hvilket land din ex var ifra det da. Han var vel neppe fra gambia ? Og ja jeg trodde faktisk det krevde mer for å få oppholdtillatelse i dette landet. Vet nå et annet tilfelle der ei jente måtte til marokko for å gifte seg med sin mann( detet var i 2000), så måtte hun vente 3-4 mnd før hun fikk han til Norge. Hadde de kunnet giftet seg i Norge så hadde de jo gjort det, så derfor synes jeg det er merkelig at det kan ære så ulik praksis

Skrevet

Hvis du sjekker UDI sine sider får du svar på mye av det du lurer på.

Jeg sakset dette:

Hvordan søker jeg hvis jeg skal gifte meg i Norge?

Dersom du har til hensikt å inngå ekteskap og forbli i Norge kan du søke om inntil seks måneders oppholdstillatelse for å inngå ekteskap.

Du må søke om oppholdstillatelsen ved norsk utenriksstasjon i ditt hjemland, eller i det landet der du har hatt gyldig oppholdstillatelse de siste seks måneder.

Dersom du skal besøke en kjæreste og reise hjem etter besøket kan du søke om besøksvisum for inntil 90 dager.

Du kan, som sagt, lese mer på UDI sine side eller rett og slett ta en telefon til dem.

Skrevet

Enig! Bruk UDI, dette er vanskelig, for det er mange forskjellige regler det skal taes hensyn til, for eksempel kommer det også an på hvilket land personen er fra, økonomiske aspekter, osv.

Lykke til!

Skrevet

hei og tusen takk for mange svar, selv om de er veldig forskjellige :)

Har prøvd å ringe UDI, men det er umulig å nå fram på telefon, har sendt dem en mail, men det tar nok noen dager for å få svar, håper jeg får svar i alle fall. Slike ting har jo en tendens til å bli kompliserte, har snakket en del med en venninne som har gjort noe av det samme, men det kan likevel ikke sammenlignes fordi han er fra et "vanskeligere" land og enda på visa var at de aldri ble gift.

Må jo føye til at vi ikke skal gifte oss fordi vi har kjempekjempelyst å gifte oss, men bare for at vi skal kunne være sammen over lengre tid. Tungvint måte å finne ut på om et forhold funker da... men verden er jo gal.. :sur:

Vil gjerne har flere synspunkter på dette, også erfaringer fra andre som har gjort det samme----

takk!

Skrevet

Nå kjenner jo ikke jeg til deres situasjon, men hadde det vært en mulighet at du bodde i hans land over en periode på 3 måneder og at han bodde her like lenge? Da får dere et halvt år til å bli bedre kjent på, uten å måtte gå til et så drastisk skritt som det å gifte seg tross alt er.

Jeg håper du finner ut av tingene og at alt ordner seg til ditt beste!

Skrevet

Har ikke fortalt dere at vi kjenner hverandre veldig godt, jeg har bodd i hans land i lengre perioder flere ganger og han har også vært her i Norge en gang, så det er ikke slik at vi bare har vært sammen noen måneder.... :)

Skrevet
Har ikke fortalt dere at vi kjenner hverandre veldig godt, jeg har bodd i hans land i lengre perioder flere ganger og han har også vært her i Norge en gang, så det er ikke slik at vi bare har vært sammen noen måneder....  :)

Da ser jeg jo at faren ved å gifte seg ikke er så stor som jeg nok fikk inntrykk av i innlegget før... ;)

Håper du får svar fra UDI snart så du vet hva du har å forholde deg til!

Skrevet

Jeg kjenner noen som måtte gifte seg fordi de ville prøve ut forholdet, de hadde truffet hverandre over korte og lengre perioder en stund, og hun valgte å si at de måtte ta et valg om de virkelig skulle prøve dette eller ei. Det var vanskelig for henne å få ordnet det slik at hun kunne bo i hans land for en lengre periode, så enden på visa ble at de giftet seg i hans hjemland, og han flyttet hit. De har nå vært gift i et års tid, og er fremdeles glade for de tok det valget.

Underveis og selvfølgelig i etterkant har det vært mange meninger om dette, spesielt i forhold til at han er fra et muslimskt land, og dette har selvfølgelig vært med på å skape usikkerhet. Hun har heldigvis vært heldig, ut i fra det jeg ser, og hva hun selv forteller. Hun opplevde mye ¨rart¨ i hans kultur der nede, som ikke finnes her, men han er av en helt type, og det er gjensidig respekt for hverandres kulturer og religion. Selvfølgelig kommer det av og til opp situasjoner på bakgrunn av dette, men jeg har ikke opplevd at de ikke har funnet ut av det på en måte som fungerer for de begge.

Vi leser og hører så mye rart om det å gifte seg med en mann(spesielt) fra et annet land, med annen kultur og religion, og jeg er ikke i tvil om at dette av og til kan skape en konflikt eller tre, og jeg tror det er viktig at man har slike hendelser i bakhodet. Men jeg tror at sjansen for å innlede et slikt forhold med en norsk mann er likeså stor.. Dessuten velger jeg å tro at har man beina godt plantet på jorden, er et fornuftig oppegående menneske, vil et slikt valg være nøye vurdert, og en løsning man velger med solid forankring.

Skrevet (endret)

En jeg kjenner dro til Thailand for å gifte seg.

Så måtte de søke familiegjenforening, han dro hjem igjen og hun kom etter til Norge etter 2 mnd.

I dette tilfellet var det hensiktsmessig lurt å gifte seg i hennes hjemland, og ikke søke om Visum for henne for så å gifte seg med henne i Norge, da det kunne skape misnøye og lage problemer senere, om myndighetene fikk inntrykk av at han dro henne hit og giftet seg med henne kun for å få henne inn i landet.

De kunne da fått avslag på søknaden om familiegjenforening, og hun kunne fått problemer med å få oppholdstillatelse i Norge.

Endret av Arara

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...