Gå til innhold

Gravid uke 12 og har fått korona. Er det farlig for foster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står så mye forskjellig på nett, så jeg håper noen har erfaringer her. Jeg er i uke 12 akkurat, og har fått korona. Jeg er veldig syk, har ekstremt vondt i hodet, ganske høy feber,leddverk i hele kroppen, vondt i halsen og generelt nedsatt allmenntilstand og slapp og sliten. 

Jeg får i meg mat og væske. Men kan dette skade fosteret? Har hatt noe murringer plutselig siden jeg ble syk og fikk påvist korona i går i magen og ryggen av og til.

Anonymkode: 55d79...5d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg velger å tro at det hadde vært mye større fokus på at gravide burde skjerme seg dersom det var farlig for foster:) Nå har det tross alt vært covid i verden lenge, og mange barn har blitt født av mødre som har hatt det. Jeg hadde det i uke 14, og det var i alle fall det legen sa til meg. Men høy feber skal visst ikke være så bra, kanskje du bør høre med legen om du skal ta Paracet for å få den ned? Masse god bedring! 

Anonymkode: 59935...7b0

Skrevet

Har korona nå, uke 12, ikke et gram stresset for fosteret.

Skrevet

Ja, det kan være veldig farlig for fosteret. 

Anonymkode: 3808e...b38

Skrevet

Mtp corona er en ny sykdom så vet vi jo ikke virkningene av SENSKADER av covid under graviditet. 

Anonymkode: b7cc4...83e

• Liker 1
Skrevet

Synes du skal ringe lege og snakke med kvalifisert personell for sånne spørsmål. 

Anonymkode: 0e57e...864

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står så mye forskjellig på nett, så jeg håper noen har erfaringer her. Jeg er i uke 12 akkurat, og har fått korona. Jeg er veldig syk, har ekstremt vondt i hodet, ganske høy feber,leddverk i hele kroppen, vondt i halsen og generelt nedsatt allmenntilstand og slapp og sliten. 

Jeg får i meg mat og væske. Men kan dette skade fosteret? Har hatt noe murringer plutselig siden jeg ble syk og fikk påvist korona i går i magen og ryggen av og til.

Anonymkode: 55d79...5d9

Er du vaksinert?

Jordmor sa at barn av mødre med som hadde hatt covid viser litt forsinket utvikling. Du kan jo søke opp og de om det stemmer. 

Anonymkode: ea03b...7e8

Skrevet

Hvis du er stresset er dette siste stedet du skal spørre om råd. Snakk med lege eller jordmor. 

Anonymkode: 140f6...bea

• Nyttig 1
Skrevet

Det virker som om vaksine beskytter også fosteret i magen mot alvorlige komplikasjoner. Så om du har tatt minst to doser ville jeg ikke vært veldig bekymret. Bare ta det med ro og pass på at du får i deg mat og drikke.

Anonymkode: 725ef...dce

Skrevet

Hadde det uke 8, gikk helt fint. Bare pass på å ta febernedsettende så du unngår evt høy feber.

Anonymkode: 0f7d3...807

• Nyttig 1
Skrevet

Kvinner med covid-19 hadde høyere risiko for

• preeklampsi/eklampsi - relativ risiko (RR) 1.76 (95% KI 1.27-2.43)
  • alvorlig infeksjon - RR 3.38 (95% KI 1.63-7.01)
  • innleggelse på intensivenhet - RR 5.04 (95% KI 3.13-8.10)
  • maternell mortalitet - RR 22.3 (95% KI 2.88-172) (De fleste dødsfallene skjedde i regioner med begrensede ressurser)
  • fortidlig fødsel - RR 1.59 (95% KI 1.30-1.94)
  • medisinsk indusert fortidlig fødsel - RR 1.97 (95% KI 1.56-2.51)
  • alvorlig neonatal morbiditet - RR 2.66 (95% KI 1.69-4.18)
  • alvorlig perinatal morbiditet og mortalitet - RR 2.14 (95% KI 1.66-2.75)
  • https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/covid-19-og-graviditet/

Anonymkode: 85188...9cd

Skrevet

Hva slags febernedsettende bruker dere? Feber i første trimester kan jo være farlig for fosteret. Ibux skal ikke gravide ha. Og nå er det visst nye retningslinjer ang Paracet i svangerskapet - det skal unngås ettersom det viser seg å også kunne være fosterskadelig. Så hva står man igjen med da?? Velge mellom to onder - feber eller Paracet?

Dette er nok veldig nye retningslinjer, var ikke slik under mitt forrige svangerskap i -20, og ser ikke ut til at det er oppdatert i felleskatalogen enda. 

Anonymkode: 0d565...63e

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva slags febernedsettende bruker dere? Feber i første trimester kan jo være farlig for fosteret. Ibux skal ikke gravide ha. Og nå er det visst nye retningslinjer ang Paracet i svangerskapet - det skal unngås ettersom det viser seg å også kunne være fosterskadelig. Så hva står man igjen med da?? Velge mellom to onder - feber eller Paracet?

Dette er nok veldig nye retningslinjer, var ikke slik under mitt forrige svangerskap i -20, og ser ikke ut til at det er oppdatert i felleskatalogen enda. 

Dette med paracet bør du kanskje lese litt mer om. Det er ikke holdepunkter for at det fosterskadelig. Les på relis/trygg mammamedisin, og vær kritisk til andre kilder. Selvfølgelig tar man paracet om man har høy feber

Anonymkode: 0c0be...b8a

• Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Paracet er fremdeles førstevalget. Langvarig bruk av paracet i svangerskapet er ikke bra, men om du har høy feber eller store smerter skal du absolutt ta paracet. 

Anonymkode: 3f3c6...cb4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kvinner med covid-19 hadde høyere risiko for

• preeklampsi/eklampsi - relativ risiko (RR) 1.76 (95% KI 1.27-2.43)
  • alvorlig infeksjon - RR 3.38 (95% KI 1.63-7.01)
  • innleggelse på intensivenhet - RR 5.04 (95% KI 3.13-8.10)
  • maternell mortalitet - RR 22.3 (95% KI 2.88-172) (De fleste dødsfallene skjedde i regioner med begrensede ressurser)
  • fortidlig fødsel - RR 1.59 (95% KI 1.30-1.94)
  • medisinsk indusert fortidlig fødsel - RR 1.97 (95% KI 1.56-2.51)
  • alvorlig neonatal morbiditet - RR 2.66 (95% KI 1.69-4.18)
  • alvorlig perinatal morbiditet og mortalitet - RR 2.14 (95% KI 1.66-2.75)
  • https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/covid-19-og-graviditet/

Anonymkode: 85188...9cd

Nå er vel dette de som fikk corona i siste del av svangerskapet. 

Anonymkode: 0f7d3...807

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...