Gå til innhold

føler du det blir komplisert når det innebærer flytting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søker jobber, og det innebærer at jeg søker på jobber på steder der jeg aldri har vært eller kjenner noen. 

Er det lurt?

Jeg tenker mest på hvor i alle dager skal jeg bo? bør jeg leie først og deretter kjøpe? og er det garantert jeg vil trives i miljøet?

Hvilke erfaringer har du?

takk for alle erfaringer dere deler.

Anonymkode: 256a2...f79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kjempelurt. Man får gjerne veldig god arbeidserfaring og får i tillegg oppleve å bo steder man kanskje ikke visste eksisterte. Etter min erfaring er folk flest hyggelige og interessert i å bli kjent med tilflyttere. Søkte selv til en liten kommune som nyutdannet, og ville ikke hatt jobben jeg har i dag uten den erfaringen. Praktiske ting som bolig er gjerne arbeidsgiver behjelpelig med, så ville ha spurt om tips på intervju. Eventuelt sjekke med kommunen eller bruke Facebook. Selv valgte jeg å leie da jeg visste at jeg ikke skulle bo der for alltid, og det var vanskelig å få solgt boliger på stedet. Men det kommer jo an på markedet. 

Anonymkode: 36397...b65

• Nyttig 2
Skrevet

Det kommer jo helt an på. 

Om det ikke er relevante jobber der du bor, kan det være lurt å søke på relevante jobber andre steder, for å få erfaring og nyttig lærdom. Om du kan få samme erfaringene og lærdom der du bor, ser jeg ikke poenget. 

Jeg har aldri søkt på jobb andre steder enn her jeg bor. For mer er det uaktuelt å flytte, om så bare for et år. Jeg har venner og familie her, og har ønsket å stifte familie her. Da "kaster jeg ikke bort" flere år av livet på å bo et sted jeg vet jeg ikke vil slå meg ned. 

Anonymkode: 69dca...2b7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er kjempelurt. Man får gjerne veldig god arbeidserfaring og får i tillegg oppleve å bo steder man kanskje ikke visste eksisterte. Etter min erfaring er folk flest hyggelige og interessert i å bli kjent med tilflyttere. Søkte selv til en liten kommune som nyutdannet, og ville ikke hatt jobben jeg har i dag uten den erfaringen. Praktiske ting som bolig er gjerne arbeidsgiver behjelpelig med, så ville ha spurt om tips på intervju. Eventuelt sjekke med kommunen eller bruke Facebook. Selv valgte jeg å leie da jeg visste at jeg ikke skulle bo der for alltid, og det var vanskelig å få solgt boliger på stedet. Men det kommer jo an på markedet. 

For mitt vedkommende så vet jeg jo det er flere i fylker det er gode jobber, og bare det bør det som bidrar at jeg ønsker å flytte raskt. Det er noen fylker som jeg kan kjenne meg bedre i enn andre. Mitt mål er at dit jeg flytter og jobber en jobb jeg kan være fast i minst 5 år. Det er all erfaring jeg vil verdsette. 

I dag har jeg hatt intervju, og jeg er selvsagt kjempe spent, og vil bli overrasket om jeg får tilslaget i konkurranse med andre kandidater. Jeg føler meg veldig urutinert på jobbintervju settinger, og ikke alle spørsmålene jeg  har tenkt godt igjennom til å kunne svare effektivt. 

Siden det er et annet sted, så ble intervjuet gjennomført på teams. 

Det er klart rask respons tid på bedrifter aktualiserer for mitt vedkommende en bedrift jeg vil veldig gjerne jobbe i. Fordi de gjør det veldig lett for meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kommer jo helt an på. 

Om det ikke er relevante jobber der du bor, kan det være lurt å søke på relevante jobber andre steder, for å få erfaring og nyttig lærdom. Om du kan få samme erfaringene og lærdom der du bor, ser jeg ikke poenget. 

Jeg har aldri søkt på jobb andre steder enn her jeg bor. For mer er det uaktuelt å flytte, om så bare for et år. Jeg har venner og familie her, og har ønsket å stifte familie her. Da "kaster jeg ikke bort" flere år av livet på å bo et sted jeg vet jeg ikke vil slå meg ned. 

Anonymkode: 69dca...2b7

Det er ikke relevante jobber her jeg bor, samtidig som jeg erfarer at jeg ikke er noen holdepunkter og troverdige mennesker som jeg kan forholde meg til, men istedenfor en usunne livsstil som egentlig ødelegger mer enn at det bygger. 

Så fokus for meg er også at jeg kan flytte til et sted det som jeg kan definere som mitt ekte hjem og si det er her jeg vil være og bo. 

Kanskje jeg kan spørre det på et jobbintervju, hvorfor det er så kjekt å bo i byen deres?

Skrevet

Eh spørre på jobbintervju om det? nei. spør heller om jobben på jobbintervju. Du kan sjekke ut facebookgrupper for tips om hvordan det er å bo der. Men de aller fleste vil nok si at det er toppers der de bor. 

Har nylig flyttet og søkt ny jobb. jeg kjøpte bolig først da. Jeg kjøpte meg den boligen som var nærmest min sønns skolekrets, hvor han kunne få eget rom og få plass til å vokse. Det innebærte for meg å flytte utover vekk fra oslo langs e18. Kjenner ingen her, men jeg har fått en bolig med egen hage,terasse og rom til barnet mitt. Har fått en ny fred over meg og det er ganske deilig. 

Jeg kjører hjemmefra med barnet 7:40 og er da på plass på skolen til barnet mitt 8:20 ca. Da sitter vi dessverre i kø ganske lenge på e 18. Etter det må jeg komme meg på jobb, og parkerer og tar da buss videre.  Jeg har nå søkt jobb i området der han går på skole, og ser etter mer jobb der, så får se...Å pendle med han om morgenen er absolutt nok. Det er ikke gøy å pendle videre i nye 40 minutter.

Anonymkode: aeefa...55e

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

For mitt vedkommende så vet jeg jo det er flere i fylker det er gode jobber, og bare det bør det som bidrar at jeg ønsker å flytte raskt. Det er noen fylker som jeg kan kjenne meg bedre i enn andre. Mitt mål er at dit jeg flytter og jobber en jobb jeg kan være fast i minst 5 år. Det er all erfaring jeg vil verdsette. 

I dag har jeg hatt intervju, og jeg er selvsagt kjempe spent, og vil bli overrasket om jeg får tilslaget i konkurranse med andre kandidater. Jeg føler meg veldig urutinert på jobbintervju settinger, og ikke alle spørsmålene jeg  har tenkt godt igjennom til å kunne svare effektivt. 

Siden det er et annet sted, så ble intervjuet gjennomført på teams. 

Det er klart rask respons tid på bedrifter aktualiserer for mitt vedkommende en bedrift jeg vil veldig gjerne jobbe i. Fordi de gjør det veldig lett for meg. 

Nå vet jeg ikke hva slags jobber du er på jakt etter, men det er definitivt et skrikende behov for arbeidskraft i mange fylker.  Krysser fingrene for at intervjuet gikk bra. :)

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kanskje jeg kan spørre det på et jobbintervju, hvorfor det er så kjekt å bo i byen deres?

Når vi intervjuer arbeidssøkere som ikke er lokale, er faktisk dette noe vi snakker om. Det er viktig for oss å selge inn stedet og det er viktig for de som har søkt en jobb hos oss å vite hva de kan forvente når de kommer hit. Det er jo ikke bare du som skal selge deg inn til arbeidsgiver, men også arbeidsgiver som skal selge seg inn til deg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gjort det flere ganger da jeg var nyutdannet - det ga muligheter jeg ikke ville fått uten å flytte til mindre steder. Arbeidsgiver har vært behjelpelig med bolig (enten ved å skaffe kommunal bolig eller formidle kontakt med mulige utleiere) og også på eget initiativ tipset om fritidsaktiviteter og muligheter (-Du nevnte på intervjuet at du har sunget i kor. Damekoret øver på skolen hver torsdag - du er ventet... :fnise: ). Personlig trivsel kommer jo an på så mangt, der har man ingen garantier uansett hva man gjør og hvor man flytter - man må bare ta sjansen og hoppe i det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg flyttet til andre kanten av landet for jobb. Jeg hadde aldri vært her før, og kjente ingen. 

Jeg googlet meg frem til områder som virket greie å bo i, mest ift avstand til arbeidsstedet og andre ting jeg ville være nært. Fant sted å leie via en gruppe på Facebook. 

Sendte alle tingene mine med flyttebyrå, og tok fly selv. Måtte bo på Airbnb noen dager før jeg fikk overta leiligheten, og flyttelasset kom samme sag som jeg overtok. Alt gikk overraskende bra faktisk. 

Jeg har foreløpig ikke blitt kjent med så mange her. Jeg har ikke gått inn for det selv, har nok med jobben egentlig. Jeg trives helt greit, og blir boende her noen år. Men etterhvert vil jeg nok «hjem» igjen. 

Anonymkode: 955ff...1f7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg flyttet til andre kanten av landet for jobb. Jeg hadde aldri vært her før, og kjente ingen. 

Jeg googlet meg frem til områder som virket greie å bo i, mest ift avstand til arbeidsstedet og andre ting jeg ville være nært. Fant sted å leie via en gruppe på Facebook. 

Sendte alle tingene mine med flyttebyrå, og tok fly selv. Måtte bo på Airbnb noen dager før jeg fikk overta leiligheten, og flyttelasset kom samme sag som jeg overtok. Alt gikk overraskende bra faktisk. 

Jeg har foreløpig ikke blitt kjent med så mange her. Jeg har ikke gått inn for det selv, har nok med jobben egentlig. Jeg trives helt greit, og blir boende her noen år. Men etterhvert vil jeg nok «hjem» igjen. 

Anonymkode: 955ff...1f7

flott historie. 

motiverer meg mer og mer til å forstå jeg ikke er alene i en sånn situasjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...