Gå til innhold

Ragdoll katter og sykdom

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nettopp kjøpt meg en ragdoll  og lurer litt på hvordan disse er ang helse. Har hatt han i kort stund og har nå begynt å kaste opp maten.  Skal selvfølgelig kontakte dyrlegen når den åpner. Bare lurer på om d er noen med erfaring her

Anonymkode: 70c91...41e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har nettopp kjøpt meg en ragdoll  og lurer litt på hvordan disse er ang helse. Har hatt han i kort stund og har nå begynt å kaste opp maten.  Skal selvfølgelig kontakte dyrlegen når den åpner. Bare lurer på om d er noen med erfaring her

Heihei, er ikke en ragdoll eier men jeg har en katt som av og til kaster opp pga hårball eller fordi han har spist på planter/gress. Du bør sjekke hva slags oppkast katten din har, kan også hende han bare spiste altfor fort. Ellers hadde jeg bekymret meg dersom han fikk i seg sjokolade eller annen slags dårlig mat for katter, men hvis det ikke ser ut som problemet så bør du kanskje vente litt. Hvis han fortsatt viser tegn av å være dårlig flere timer senere kan du kontakte dyrelegen :) 

Anonymkode: f3f5a...951

Skrevet

Har aldri hatt Ragdoll, men annen type rasekatt. Anbefaler deg absolutt å kontakte dyrlege ja. Vær obs på dehydrering dersom alt han inntar kommer opp igjen. 

Skrevet

Hvor ofte gir du han mat? 
Kaster han opp hver gang han spiser? 
Har du planter? Hvilke?

Hvordan ser oppkastet ut? 

Veldig bra at du tar kontakt med veterinær!!! 

Noen katter blir litt ivrige å sluker i seg maten for fort, da kan det hjelpe med slowfeeders, skåler til tørrfôr og våtfôr som gjør at de spiser saktere, eller diverse food puzzles(baller, tre, brett) som man kan ha tørrfôr i sånn at katten må jobbe for å få maten ut (anbefaler ikke kun food puzzles, da risikerer du at han ikke gidder å spise nok. Men en kombinasjon av slow feeders og food puzzles kan gå.  Hvis katten får for få måltider eller er redd for at noen skal ta maten(du har andre katter) så kan det være en grunn til at han spiser for fort. 

Det kan være hårball også, men det ser man jo som regel ganske tydelig at det er og hvis han spyr rett etter mat og det er kun mat som kommer ut så er det ikke det. Det skal ikke skje så ofte heller, men da kan løsningen være gress (hjelper å få det opp) og børste (hjelper han å fjerne overflødig pels så ikke alt havner i magen) 

Forgiftning. Av planter eller mat.. 

Har du byttet fôr for fort? Hvis man bytter fôr skal man sakte tilvenne de den nye maten. 

Men som sakt så er det kjempe lurt at du tar han med til dyrlegen, det er mange forskjellige fordøyelsesproblemer og sykdommer som kan fåresake oppkast også. 

Umulig å si her inne. 

Vet dessverre ikke om det er et typisk ragdoll problem men det burde jo oppdretter/google kunne svare på?

Anonymkode: 4d6c8...31a

• Nyttig 1
Skrevet

Dette er kattunge og har hatt oppkast 3 ganger etter mat siste døgn.  Hører med dyrlege 

Skrevet

Jeg har aldri hat ragdoll selv men tanten min har, og det er den sykeste katten jeg har vært borti! Han går på medisiner daglig og kan kunn spise spesialfor, allikavel kaster den opp nesten daglig stakkar. Så mitt inntrykk er ikke veldig bra av den rasens helse, på generelt grunnlag vil jeg anbefale blandings katter det er trygere i forhold til helse.

• Liker 1
Skrevet

Vet noen har forhøynet matskålen slik at katten slipper å bøye seg nedover for å spise, og dette har hjulpet på oppkast.

Anonymkode: f943e...b07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...