Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt leilighet, og nå viser det seg at taket er ødelagt og jeg må reparere det, og det koster 70 000 kr. (selgeren unnlot å nevne noe om reparasjonen og nå i ettertid sier han at han ikke visste om det, selv om brev fra sameiet var sendt ut for over et år siden :evil: )

Jeg har spart sammen disse pengene, og har 70 000 på konto nå, som jeg må reservere til tak-reparasjonen.

Denne reparasjonen betaler jeg neste vår.

Nå lurer jeg på følgende: Dersom skatteetaten ser via banken min at jeg har SÅ mye på kontoen min, vil de da holde det mot meg (dvs taper jeg penger på dette i skatteoppgjøret)?

Ville det lønt seg å ta dem ut og legge dem i bankboks? Eller bruke dem på å betale ned på lånet, og heller søke banken om nytt lån etter nyttår for å dekke takreparasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjemme unna penger for skattemyndighetene? :fy:

Men det høres ikke ut til at det er noen vits for deg å gå til et sånt skritt. Har du gjeld på leiligheten, og ellers ingen oppsparte midler, så har du null i formue og trenger ikke å bekymre deg for formueskatt. Likningsverdien på leiligheter er nemlig veldig lav, sikkert bare et par hundre tusen.

Skrevet

Jeg forklarte meg kanskje litt klønete, ser jeg nå. Si at du har lån på leilighet på kr. 1 000 000. Likningsverdien på leiligheten er kr 200 000.

1 000 000

- 200 000

= 800 000

Det vil si at du kan ha 800 000 i banken, og fortsatt bli lignet med kr 0,- i formue.

Skrevet

Korrekt som forklart over.

Og, å legge dem i en bankboks er ulovlig. Du skal oppgi større kontantbeløp også på selvangivelsen. (ikke akkurat 50-øringene i lommeboka, men 70.000 i en bankboks plikter du å oppgi.) Men mest trolig har du uansett null i skattbar formue, så det er ikke noe problem å være ærlig.

Skrevet

Takk for svar! Da trenger jeg altså ikke bekymre meg :)

(Det var ikke det at jeg ville svindle på skatten, altså, men det er bare så upraktisk å ha så mye penger som ligger og venter som ikke få lov til å gå til tak-reparatørene før etter nyttår...)

Skrevet

Men du, du skulle ikke forsøke deg med eierskifteforsikringen da? Om det fantes en slik.Om ikke kjør erstattning mot selger.

Uten at jeg kjenner detaljene her høres det ut som selger har holdt tilbake info fra deg, men han slipper ikke unna ansvaret av den grunn.

Stå på, det kan være at du klarer å putte regningen på 70k til noen andre enn din konto.

Skrevet

Enig med snuppelure, dette høres ut som informasjon selger burde gitt videre, og som han derfor kan stilles ansvarlig for ihht. Avhendingsloven - HELT uavhengig av om han har eierskifteforsikring eller ikke. Eierskifteforsikringen dekker bare selgers ansvar etter avhendingsloven, ansvar har selger uansett forsikring eller ikke. Dersom du er sikker på at dette ikke var nevnt i noen informasjon du fikk gjennom borettslaget, salgsoppgave eller megler, ville jeg helt klart tatt saken videre, for da burde du fått leiligheten 70 000 billigere enn du har fått.

Skritt 1 er å snakke med megler.

Skrevet

Enig med Snuppelure og Sissan!

Det hjelper dessuten ikke at selger sier at han ikke visste om det, for det heter 'visste eller burde visst'. Når det har kommet et brev fra sameiet - uavhengig av om han har lest det eller ikke - burde han ha visst om det.

Så kontakt megler og legg frem saken din, dette bør du få dekket! Lykke til! :)

Skrevet
Når det har kommet et brev fra sameiet - uavhengig av om han har lest det eller ikke - burde han ha visst om det.

Legger til at megler burde sjekket dette opp før han solgte leiligheten. I alle fall gjorde vår megler det da vi solgte vår sameie-leilighet nylig, selv om vi la fram alle årsrapporter og regnskap fra sameiet, så tok han selv kontakt med styret og fikk info derfra.

Lite profesjonell megler du har kjøpt hos, vil jeg si.

Skrevet

Ingen grunn til å gjemme 70.000.- for skattemyndighetene.

Sannsynligvis har du mer gjeld enn dette, så da vil du uansett ha "negativ" formue.

70.000.- er uansett alt for lite til at du blir ilagt formueskatt selv om du ikke skulle ha lån, så en såpass lav sum spiller ingen rolle fra eller til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...