Gå til innhold

Noen som har vært bort i dette med småbarn og omgangssyke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ca 3 uker siden fikk datteren min på 5 år skikkelig omgangssyke. Kastet opp i to dager og var skikkelig dårlig. Men nå har det altså gått ca 3 uker og hun er fortsatt ikke helt bra. Kan plutselig bli kvalm og og uvel, spesielt på kvelden! Hver dag når hun har spist kvelds blir hun «rar i magen» som hun selv sier. Hun går ofte på toalettet, men avføringen er normal. Magen er ofte oppblåst. Jeg vet ikke om alt dette har sammenheng med omgangssyken hun hadde, men har ikke vært sånn før, aldri klaget på at hun er «uggen». Nå den siste uken har hun selv blitt bekymret. Vil av og til ha bøtte på rommet i tilfelle hun må spy, sier hun. Får så vondt av henne. I morgen ringer jeg fastlegen og bestiller time. Men har begynt å Google disse symptomene og blir ikke klok på det. Håper bare ikke det er noe kreft eller noe :( 

Hun har ingen matallergier så langt og virker helt frisk og opplagt ellers. Godt humør og god matlyst. Noen som har noen innspill? Kan man plutselig slutte å tåle noe i maten? Hun spiser variert. 

Anonymkode: ee131...9d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du testet barnet for korona? Min var hadde spysyken og var kvalm med brekninger lenge ifb med korona må nettopp.

Anonymkode: 42014...fe8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du testet barnet for korona? Min var hadde spysyken og var kvalm med brekninger lenge ifb med korona må nettopp.

Har tatt to tester på henne, begge tok vi dagen etter hun sluttet å spy. For da fikk hun feber. Begge testene var negative. Og nå er hun nettopp ferdig med forkjølelse, men likevel kvalm fortsatt. Men har ikke testet på nytt da. Jeg selv har testet meg flere ganger, pga jeg ble forkjølt rett før henne. Da var den også negativ. Gubben testet seg i går (hadde vondt i hodet i noen dager), også negativ. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun har da isåfall hatt korona i 3 uker da? Hvor lenge var barnet ditt kvalm da? Var det korona?

Skrevet

For å ta det verste først: det er lite sannsynlig at det er kreft. Ingen her kan garantere at det ikke er kreft, men den det er mer sannsynlig med noe annet. Endret balanse i bakteriefloraen i tarmene feks. Får hun i seg probiotika? For meg er det nødvendig med påfyll etter sykdom. (Ikke gi henne probiotika uten å snakke med lege først 🙈)

Støtter deg i en legetime hvor legen kan gjøre undersøkelser og foreta en medisinsk vurdering. Kanskje det er noe stort, kanskje det er noe lite. Legen kan kanskje gi svar😊

Anonymkode: daff5...47b

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

For ca 3 uker siden fikk datteren min på 5 år skikkelig omgangssyke. Kastet opp i to dager og var skikkelig dårlig. Men nå har det altså gått ca 3 uker og hun er fortsatt ikke helt bra. Kan plutselig bli kvalm og og uvel, spesielt på kvelden! Hver dag når hun har spist kvelds blir hun «rar i magen» som hun selv sier. Hun går ofte på toalettet, men avføringen er normal. Magen er ofte oppblåst. Jeg vet ikke om alt dette har sammenheng med omgangssyken hun hadde, men har ikke vært sånn før, aldri klaget på at hun er «uggen». Nå den siste uken har hun selv blitt bekymret. Vil av og til ha bøtte på rommet i tilfelle hun må spy, sier hun. Får så vondt av henne. I morgen ringer jeg fastlegen og bestiller time. Men har begynt å Google disse symptomene og blir ikke klok på det. Håper bare ikke det er noe kreft eller noe :( 

Hun har ingen matallergier så langt og virker helt frisk og opplagt ellers. Godt humør og god matlyst. Noen som har noen innspill? Kan man plutselig slutte å tåle noe i maten? Hun spiser variert. 

Cøliaki, kanskje? Eller laktoseintolerant? Eller kan det rett og slett være at hun har autisme?

Anonymkode: 0bdea...f37

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Cøliaki, kanskje? Eller laktoseintolerant? Eller kan det rett og slett være at hun har autisme?

Anonymkode: 0bdea...f37

Kg, hvor svaret på alt er autisme.

Hoste? Autisme!

Lyst til å kjøpe nye gardiner? Autisme!

Hår som vokser sakte? Autisme!

👀 

Anonymkode: daff5...47b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg sliter med det samme i perioder. Jeg er laktoseintolerant og tåler dårlig mye brød. Spiser Max ett måltid med brød om dagen. 

Anonymkode: d88e8...09a

Skrevet

Er akkurat likt som da min med cøliaki fikk synlige symptomer. Minnet først om omganssyke, men oppkastet ga seg aldri. At kvalmen er verst om kvelden er da vanlig og den oppblåste magen er et kjent symptom.

Anonymkode: 1af76...abe

Skrevet

Sønnen min fikk «omgangssyken som aldri ga seg» … Det var reflux. 
Lykke til❤️

Anonymkode: 40f39...a9c

Skrevet

Jeg tenker i gata cøliaki eller laktose/melk. Begge ungene her, og jeg var sånn. Så verd en liten sjekk hos legen. 

Skrevet

Høres ut som korona. Sånn barna mine fikk det og opplevde. Hjemmetester slo ikke ut så tok prc på alle. Alle hadde korono. Hadde vi tatt hjemmetester hver dag i 3 uker ca.

Kom deg på et testsenter og ta en test. Trenger ikke å overdrive noe mer når du ikke har alle fakta på bordet. Kreft er det ikke.

Anonymkode: ba5b4...45c

• Liker 3
Skrevet

Kan hun ha blitt matforgiftet da? Dra til legen. De kan feks ta avføringsprøve. 

Anonymkode: 7e2b0...894

Skrevet

Ta PCR-test. Både barn og voksne. Det er viden kjent at hjemmetester ikke er til å stole på. Kvalme/oppkast er typisk koronasymptom hos barn. Hodepine for voksne. Og når dere i tillegg har hatt forkjølelsessymptomer, så er det bare å få tatt skikkelig test før man begynner å utrede andre ting

• Liker 2
Skrevet

Datteren min hadde en lignende periode ved samme alder. Først oppkast som vi trodde var omgangssyke (bortsett fra at ingen av oss fire andre fikk det), deretter mye uvel, vondt i magen og også episoder med oppkast over de neste ukene. 

Det viste seg å være "halv forstoppelse", dvs at det ligger igjen en "klump" litt oppe i tarmen. Ny avføring passerer og kan gjerne ble litt løs, men den klumpen ligger jo der og blir gamlere og gamlere og da ble hun mer og mer uvel. Vi fikk dette påvist ved ultralyd ganske fort ettersom legen mistenkte nettopp dette. Jeg hadde aldri tenkt på at det gikk an en gang, men har i ettertid hørt om flere barn som har hatt dette. Hun måtte ta Movicol i et par måneder før dette ble helt bra. Aldri skjedd etterpå.

Anbefaler å sjekke det hvis dette ikke gir seg.

Anonymkode: 1b37b...44a

Skrevet

Min eldste slet lenge etter omgangssyke om han fikk i seg melk, så etter det hadde han melkefri uke etter omgangssyke. Flere år senere viste deg seg at han faktisk er laktoseintolerant. 

Anonymkode: f27ec...ec2

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Datteren min hadde en lignende periode ved samme alder. Først oppkast som vi trodde var omgangssyke (bortsett fra at ingen av oss fire andre fikk det), deretter mye uvel, vondt i magen og også episoder med oppkast over de neste ukene. 

Det viste seg å være "halv forstoppelse", dvs at det ligger igjen en "klump" litt oppe i tarmen. Ny avføring passerer og kan gjerne ble litt løs, men den klumpen ligger jo der og blir gamlere og gamlere og da ble hun mer og mer uvel. Vi fikk dette påvist ved ultralyd ganske fort ettersom legen mistenkte nettopp dette. Jeg hadde aldri tenkt på at det gikk an en gang, men har i ettertid hørt om flere barn som har hatt dette. Hun måtte ta Movicol i et par måneder før dette ble helt bra. Aldri skjedd etterpå.

Anbefaler å sjekke det hvis dette ikke gir seg.

Anonymkode: 1b37b...44a

Dette.

obstipasjon, Salmonella, Campylobacter, Yersinia, Covid-19 eller ROTA.

Kan være så mangt. Bestill legetime.

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Kan det være hun blander kvalme og sult?

Anonymkode: 55449...10c

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan det være hun blander kvalme og sult?

Anonymkode: 55449...10c

Nei, lite sannsynlig. Da hun kan bli dårlig etter hun har spist også. Og da spiste hun pølser til kvelds. Sånne mini pølser med ketsjup. Uten brød. Da var hun kvalm rett etterpå, i 5 min så var det vekke. Og da var hun høyt oppe igjen som om ingenting har skjedd.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...