Gå til innhold

Hva vil det si å ha selvinnsikt? Hvordan vet jeg om jeg har dårlig eller normal selvinnsikt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Muligens jeg er litt treig, men klarer ikke vurdere meg selv. Kan noen gi konkrete eksempler? Hva kjennetegner en person med dårlig selvinnsikt? 

Anonymkode: e2cb8...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke de som ikke har selvinnsikt grubler noe særlig over hva det er eller i hvor stor grad de har det. Så hvis jeg hadde vært deg så ville jeg tenkt at det at du reflekterer over, det er mer enn bra nok. Også heller tenkt over det i sosiale lag eller diskutert med venner. En finner ikke ut av hva man kan utvikle seg på, lære av, bare ved å tenke det ut sjøl.  Da blir det fort grubling og tankekjør, og tankene kan lure deg til å tro ting som ikke er sant. Du utrykker heller mer at du er selvkritisk enn dårlig selvinnsikt.

men det er utifra dine 3 setninger da. fikk bare en magefølelse. 

❤️

Anonymkode: 471f7...a5e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegn på god selvinnsikt, kan være at du er selvsikker (fordi du har god erfaring i livet), har gode sosiale relasjoner, respektert av andre, ikke overhumpler andre, folk har tillit til deg. Slik andre oppfater deg er også slik du ser på deg selv. Får du tilbakemeldinger på egen oppførsel, kommer det ikke som overraskelser

Anonymkode: 1150c...b5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting. Resultat fra personlighetstester, bekrefter slik du ser på deg selv. Få overraskelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er mulig å denim man selv har selvinnsikt, det er noe andre ser utenfra. Mange som tror de har god selvinnsikt, har jo ikke det. 

Anonymkode: 7f5ef...74e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvinnsikt er evnen til å se seg selv utifra sine omgivelser. 

Det handler om å skille seg normalt eller positivt ut blant andre. 

Sier eller gjør du ting som ikke er eller ser bra ut, så "mangler du selvinnsikt". 

Anonymkode: 4b930...e43

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tegn på god selvinnsikt, kan være at du er selvsikker (fordi du har god erfaring i livet), har gode sosiale relasjoner, respektert av andre, ikke overhumpler andre, folk har tillit til deg. Slik andre oppfater deg er også slik du ser på deg selv. Får du tilbakemeldinger på egen oppførsel, kommer det ikke som overraskelser

Overhumpler??

Anonymkode: 09dbf...43a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å ha god selvinnsikt kjenner du i stor grad din styrke og svakheter. 

Du kan si at dette kan jeg lite om, dette er jeg ikke flink til i stedet for å skjule svakheter. Det å kunne si unnskyld hvis en gjør feil viser også selvinnsikt.

Konkrete eksempler på slett selvinnsikt kan være å ofte å skylde på andre hvis en ikke får til noe. Det er andres feil at det gikk slik og sånn i stedet for å kanskje forbedre seg selv. 
Et annet eksempel er hvis en kjefter og irettesetter andre  for at de kommer for sent, roter for mye eller baksnakker når en gjør det samme selv, men ikke ser det. 

Anonymkode: 8a379...e0c

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang gjort noe dumt og tenkt at "shit, det var faktisk min skyld. Jeg kunne ha gjort det på en annen måte"?
Hvis du kan se på deg selv og hva du gjør, og ta kritikk fra deg selv så vil jeg påstå at du har selvinnsikt.

Anonymkode: 3d62b...ad0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som er veldig krevende, men som sier om seg selv at de er ydmyk og takknemlig; for eks.

Har en bekjent som er sånn.. Feks hvis noen legger ut på instastory at de er ute og spiser kan hun kommentere «skuffende at jeg ikke bedt med nå IGJEN .. men heldigvis tar jeg det på rett måte når dere utestenger meg». Altså🙈 For det første har hun ingen selvinnsikt, for det andre får jeg ikke lyst å be med henne når hun skriver sånn.. 

Anonymkode: b6325...9d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2022 den 23.15):

Dette er jeg ikke enig i. Jeg mener jeg har god selvinnsikt. Så mye at jeg blir hemmet av det. Analyserer meg selv rundt andre som nesten blir til angst. Jeg vet hvordan jeg skulle vært, men betyr ikke at jeg får det til. Selv om jeg har selvinnsikt. 

Anonymkode: 23ca8...d1f

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (På 2/15/2022 den 23.15):

Ikke nødvendigvis. Man kan være usikker og ha sitt å stri med samtidig som man har selvinnsikt. Å vite om  vanskelighetene sine betyr ikke at man har disiplin nok til å gjøre endringer. 

Det er mange mennesker som er fullstendig klar over hvilke problemer de har og hvordan de ødelegger relasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jeg ikke enig i. Jeg mener jeg har god selvinnsikt. Så mye at jeg blir hemmet av det. Analyserer meg selv rundt andre som nesten blir til angst. Jeg vet hvordan jeg skulle vært, men betyr ikke at jeg får det til. Selv om jeg har selvinnsikt. 

Anonymkode: 23ca8...d1f

Kanskje hovedproblemet er at du har lav selvfølelse og ikke nødvendigvis (for) høy selvinnsikt?

Mener ikke at du ikke har selvinnsikt bare så det er helt klart 😅 strever med det samme selv 

Anonymkode: c386c...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2022 den 23.20):

Selvinnsikt er evnen til å se seg selv utifra sine omgivelser. 

Det handler om å skille seg normalt eller positivt ut blant andre. 

Sier eller gjør du ting som ikke er eller ser bra ut, så "mangler du selvinnsikt". 

Anonymkode: 4b930...e43

Det vil si at det er ekstremt få som har selvinnsikt da? Siden bare 10-20 % av befolkningen ser bra ut og oppfører seg bra, resten er ordinære til dårlige. 

Anonymkode: e7972...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2022 den 23.46):

Ved å ha god selvinnsikt kjenner du i stor grad din styrke og svakheter. 

Du kan si at dette kan jeg lite om, dette er jeg ikke flink til i stedet for å skjule svakheter. Det å kunne si unnskyld hvis en gjør feil viser også selvinnsikt.

Konkrete eksempler på slett selvinnsikt kan være å ofte å skylde på andre hvis en ikke får til noe. Det er andres feil at det gikk slik og sånn i stedet for å kanskje forbedre seg selv. 
Et annet eksempel er hvis en kjefter og irettesetter andre  for at de kommer for sent, roter for mye eller baksnakker når en gjør det samme selv, men ikke ser det. 

Anonymkode: 8a379...e0c

Denne var en god forklaring.

De jeg kjenner til som jeg tenker har liten selvinnsikt mener som oftest at alt er alle andres feil, det er aldri noe man har bidratt til selv. 

For noen år siden gikk jeg til psykolog, og i ettertid fikk jeg tilsendt en «oppsummering» i brevform. Type journalen eller hva man skal kalle det. 
Der stod det blant annet at «vedkommende har svært god selvinnsikt» eller noe liknende.

Har tatt mange personlighetstester, blir aldri overrasket på godt/vondt. 

Anonymkode: 755db...222

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ha selvinnsikt betyr egentlig du har innsikt, altså kjenner, ditt eget indre, altså hvordan du er. Å være populær eller vellykket har ikke noe med saken å gjøre. 

Om du ikke rekker bussen, tenker du da pokkers nabo, som absolutt måtte prate i dag, eller tenker du at neste gang bør du dra hjemmefra tidligere?

Om en venn blir lei seg for noe du har gjort, tenker du over om det stemmer og kan innse det om du har gjort noe galt? 

Kjenner du dine sterke og svake sider? 

Anonymkode: 6a937...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvordan du påvirker andre? Ved du hva dine gode og dårlige vaner er? Vet du hva du kan gjøre annerledes i gitte situasjoner? Vet du hva du er god på? Vet du hvordan du trigger andre, på både godt og vondt?

Anonymkode: d4bd2...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...