AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #1 Del Skrevet 15. februar 2022 Jeg skal for første gang i mitt liv kjøpe en elbil. Har ingen erfaring med bilkjøp. Har heller aldri kjøpt en vanlig bil. Så nå spør jeg dere om dette. Hvor mye utgifter må jeg regne med en elbil? Hvor mye koster den obligatoriske forsikringen? Er det andre papirer eller månedlige/årlige utgifter? Har mulighet til å lade med stikkontakt A10 som ble godkjent. Blir strømmen dyrere nå som jeg skal lade døgnet rundt? Skriv gjerne en sum som jeg må beregne å betale hver måned. Anonymkode: cc197...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 16. februar 2022 #2 Del Skrevet 16. februar 2022 Utgifter er omtrent som på en vanlig bil, vedlikehold, dekk, vindusviskere og spylervæske, lading og selvsagt forsikring. Når det gjelder forsikring ville jeg valgt kasko eller kasko pluss, prisen er vanskelig å si noe om da den beregnes ut fra hvor du bor, alder, kjørelengde m.m. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #3 Del Skrevet 16. februar 2022 4 minutter siden, C-girl said: Utgifter er omtrent som på en vanlig bil, vedlikehold, dekk, vindusviskere og spylervæske, lading og selvsagt forsikring. Når det gjelder forsikring ville jeg valgt kasko eller kasko pluss, prisen er vanskelig å si noe om da den beregnes ut fra hvor du bor, alder, kjørelengde m.m. Hva med pris for installasjon av lader (boks, kabling, elektriker, sikringer osv)? Eller er det bakt inn i bilprisen, siden det er en nødvendighet å ha? Anonymkode: 008e1...336 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #4 Del Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg skal for første gang i mitt liv kjøpe en elbil. Har ingen erfaring med bilkjøp. Har heller aldri kjøpt en vanlig bil. Så nå spør jeg dere om dette. Hvor mye utgifter må jeg regne med en elbil? Hvor mye koster den obligatoriske forsikringen? Er det andre papirer eller månedlige/årlige utgifter? Har mulighet til å lade med stikkontakt A10 som ble godkjent. Blir strømmen dyrere nå som jeg skal lade døgnet rundt? Skriv gjerne en sum som jeg må beregne å betale hver måned. Anonymkode: cc197...ad3 Umulig å si faktisk. Kommer an på hvor gammel bilen er, hvilken type bil, hvor du bor, hvor mye du kjører. Sånn generelt så noen 500-3000 i mnd til vedlikehold, dekk, bom og uforutsette utgifter (kommer an på bilens alder og størrelse og hvor mye den brukes), mellom 3000 og 30 000 i året i forsikring (kommer an på biltype og størrelse, forsikringstype, hvor du bor, din alder og bonus). Hvor mye strøm du bruker kommer an på hvor mye du kjører og dermed lader, avtalen din på strøm er jo den samme uansett. Bilen bruker normalt mellom 1,5 og 2,5 kWh pr mil, kommer igjen an på bilen. Anonymkode: f86b4...6a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #5 Del Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med pris for installasjon av lader (boks, kabling, elektriker, sikringer osv)? Eller er det bakt inn i bilprisen, siden det er en nødvendighet å ha? Anonymkode: 008e1...336 Er ikke med i bilprisen nei. Det må du sørge for selv. Koster 10.000-15.000,-. Du må ha egen dedikert kurs rett fra sikringskapet til ladeboksen. Dette vet en elektrikker alt om. Anonymkode: c71ad...aca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #6 Del Skrevet 16. februar 2022 Prisen på forsikringen kommer an på din alder, biltype, alder på bilen, hvor i landet du bor osv. Når du ser på biler på f eks finn.no, kan du se hva forsikringen ca vil koste hos ulike selskap. Så kommer årlig service, evnt dekkskift og dekkhotell hvis du ikke fikser/har lagringsplass elv, EU kontroll, spylervæske, nye vinduviskere, uforutsette utgifter, osv. Å ha bil er dyrt. Om du kan heller benytte bildeling, ville jeg absolutt anbefalt det. Anonymkode: 659fd...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #7 Del Skrevet 16. februar 2022 Som andre sier, du må komme med mer info. Hvor gammel er den bilen? Hvordan vil du forsikre den? Vi har en 2012 Leaf som hadde kostet 23 kr å fullade (bare at vi aldri kjører den helt tom). Den står på delkasko for 3500 kr/år og har ellers svært lave driftskostnader. Aldri hatt så billig bil før. Dekk og noen små reparasjoner som vi har tatt selv. Men fossilbil hadde jeg forventet vesentlig høyere kostnader. Drivstoff, service, høyere bomutgifter - det baller på seg. Kjører du rundt 15000 km/år vil jeg forvente grovt regnet 4000 kr/mnd. NAF har tidligere sett på kilometerkostnaden, som er en god pekepinn. Det kan variere fra 4 kr/km for en gammel bil med ansvarsforsikring som ikke blir vedlikeholdt noe særlig lenger, til 10-12 kr/km for en helt ny bil. Anonymkode: 448ff...13c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #8 Del Skrevet 16. februar 2022 Jeg er 27 år gammel. Har ett barn. Vil helst kjøpe ny elbil og ikke brukt. Ønsker å kjøpe en rimelig elbil sånn som denne https://elbil.no/elbiler/dacia-spring-electric/ Denne bilen selges fra 100 000kr. Hvor mye blir det med: den obligatoriske forsikringen + bompenger + avgifter + kjøpe vinterdekk og sommerdekk, osv. Hvor mye ca. må jeg beregne i utgiftene per måned? Skal bruke bilen bare til og fra jobb, og kjøre til fritidsaktiviteter. Skal ikke kjøre for å reise fra by til by, f.eks lange kjøreturer. Vi pleier å reise med fly. Så, noen med innspill? Ts. Anonymkode: cc197...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #9 Del Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg er 27 år gammel. Har ett barn. Vil helst kjøpe ny elbil og ikke brukt. Ønsker å kjøpe en rimelig elbil sånn som denne https://elbil.no/elbiler/dacia-spring-electric/ Denne bilen selges fra 100 000kr. Hvor mye blir det med: den obligatoriske forsikringen + bompenger + avgifter + kjøpe vinterdekk og sommerdekk, osv. Hvor mye ca. må jeg beregne i utgiftene per måned? Skal bruke bilen bare til og fra jobb, og kjøre til fritidsaktiviteter. Skal ikke kjøre for å reise fra by til by, f.eks lange kjøreturer. Vi pleier å reise med fly. Så, noen med innspill? Ts. Anonymkode: cc197...ad3 Hvor har du fått det fra at den vil selges for 100K? Tipper prisen vil være nærmere 150K. Ulempen med den er makshastighet på 125km/t og det tar hele 20 sekunder fra 0 til 100. Virker som den vil være tregere enn en buss. På den positive siden så trenger man ikke høy fart dersom man skal kun bruke den i byen. Du kan nok regne med 3-7K i mnd., dette inkluderer også verdifallet. Anonymkode: 67c02...fc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #10 Del Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor har du fått det fra at den vil selges for 100K? Tipper prisen vil være nærmere 150K. Ulempen med den er makshastighet på 125km/t og det tar hele 20 sekunder fra 0 til 100. Virker som den vil være tregere enn en buss. På den positive siden så trenger man ikke høy fart dersom man skal kun bruke den i byen. Du kan nok regne med 3-7K i mnd., dette inkluderer også verdifallet. Anonymkode: 67c02...fc9 3000 til 7000 i mnd? Er du sikker på det? Det er dyrt for meg. Er Forsikringen inkludert i dette beløpet? Eller må jeg betale f.eks mer enn 3000kr per år på bare Forsikring? Ts. Anonymkode: cc197...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #11 Del Skrevet 17. februar 2022 Neppe 3-7k/mnd med denne. Det sier seg selv at en såpass rimelig bil har en naturlig bunn. Akselerasjon og toppfart er jo fullstendig irrelevante i Norge. Anonymkode: 448ff...13c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #12 Del Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Neppe 3-7k/mnd med denne. Det sier seg selv at en såpass rimelig bil har en naturlig bunn. Akselerasjon og toppfart er jo fullstendig irrelevante i Norge. Anonymkode: 448ff...13c Hva mener du med dette? En slik rimelig bil vil koste meg mindre enn 3-7k/mnd? Hvorfor det? Hva er det som gjør at rimelig elbil = lave utgifter per mnd? Ts. Anonymkode: cc197...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #13 Del Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 15.2.2022 den 22.46): Jeg skal for første gang i mitt liv kjøpe en elbil. Har ingen erfaring med bilkjøp. Har heller aldri kjøpt en vanlig bil. Så nå spør jeg dere om dette. Hvor mye utgifter må jeg regne med en elbil? Hvor mye koster den obligatoriske forsikringen? Er det andre papirer eller månedlige/årlige utgifter? Har mulighet til å lade med stikkontakt A10 som ble godkjent. Blir strømmen dyrere nå som jeg skal lade døgnet rundt? Skriv gjerne en sum som jeg må beregne å betale hver måned. Anonymkode: cc197...ad3 Kostnaden pr.km er uansett det som er interessant. Mange snakker om drivstoff osv. Drivstoffkostnader utgjør ikke mer en 15% av kostnaden totalt sett for en bil til 250.000 med 12.000 km pr.år- De daglige utgiftene er lett å regne seg frem til. Men du må ta med kapitalkostnader (rentetap) og verdi tap etter salg. Og dette er ikke lett. Se inn i spåkula og velge riktig merke med riktig motor osv. Dacia er uansett en møkkabil. Dvs Gammel Nissan /renault satt sammen i Romania med minimalt med utsyr, mye støy og elendige bruktpriser. Og har mange feil i oversikter levert av tyske oversikter. Jeg kjører en 15 år gammel dieselbil på 5 året. Betalte 30.000 for den og den bruker 0.4pr mil. Billigere blir det ikke pr.km. Men en annen utgift som er relativt stor er SOSIALT AKSEPTABELT. Hvor fin bil du har i nabolaget. En KIA er ikke bra nok i et BMW X5, Mercedes nabolag. Og dette teller for mange. Hva vil man bli sett i , hvordan vil jeg bli oppfattet. Alle sier det ikke betyr noe, men de er ikke ærlig med seg selv. Kjøper du en bil med som har gått 80-120.000 km. Ikke eldre en 7 år med alle servicer er det begrenset hvor feil du kan ta. Bilen er relativt ny, alle servicer gir trygghet, drivstoffkostnader er levelig uansett, kapitalkostnader blir lave og verditapet er tatt av andre. Anonymkode: 24f80...5ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #14 Del Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva mener du med dette? En slik rimelig bil vil koste meg mindre enn 3-7k/mnd? Hvorfor det? Hva er det som gjør at rimelig elbil = lave utgifter per mnd? Ts. Anonymkode: cc197...ad3 En ny bil til 150000 kr har bare så mye verdi å tape; du kan ikke gå i minus. Tar du en ny BMW eller slikt, taper den lett over 50-60000 kr i året i verdi. Brukte BMW er ikke noe tess, kjempemasse feil på de og dyrt er det også. Så det verditapet alene utgjør jo 5000 kr i måneden - og da har du ikke kjørt, forsikret eller fylt drivstoff på gliset. Jeg kan gjøre et forsøk på Daciaen. La oss si den taper 10% i året, 15000 kr. Det er røfflig 1300 kr/mnd. Forsikring holder med delkasko på en så billig bil, synes jeg, men du får vel ikke rabatt? Kanskje 8000 kr/år, blir 700 kr/mnd. "Drivstoff" er strøm fra hjemmelader, 15000 km * 0,17 kWh/km * 1,3 kr/kWt = 3300 kr/år, 275 kr/mnd. Så skal du ha nye dekk, litt vedlikehold og diverse med jevne mellomrom, hjemmelader også, så sett av 10000 kr/år, 800 kr/mnd. Så med dette regnestykket uten lån blir det faktisk rundt regnet 3000 kr/mnd. Men du ser det er et romslig budsjett og basert på en ganske dyr forsikring også. Anonymkode: 448ff...13c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #15 Del Skrevet 17. februar 2022 Ja, forresten, årsavgift kommer jo til via forsikringen. Men dette er en svært billig bil for å være ny, på nivå med han dieselduden sin gamle bil over. Anonymkode: 448ff...13c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 17. februar 2022 #16 Del Skrevet 17. februar 2022 Det mest fornuftige bilkjøpet til denne bruken nå vil jeg si er en eldre Nissan Leaf, ikke kjørt langt. Man får fine biler med lav kjørelengde for 50-75.000 kroner. Det blir lavt verditap fremover og billig forsikring (vi betalte 2500,- pr. år for kasko da vi hadde Leaf, 12.000km i året). Noe sånt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=246498732 (denne kan sikkert prutes ned til 70k). 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #17 Del Skrevet 17. februar 2022 1 hour ago, -jk- said: Det mest fornuftige bilkjøpet til denne bruken nå vil jeg si er en eldre Nissan Leaf, ikke kjørt langt. Man får fine biler med lav kjørelengde for 50-75.000 kroner. Det blir lavt verditap fremover og billig forsikring (vi betalte 2500,- pr. år for kasko da vi hadde Leaf, 12.000km i året). Noe sånt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=246498732 (denne kan sikkert prutes ned til 70k). Leaf kan du ha om du eier en bolig med ladestasjon. For den må lades nesten hverdag. Har du råd til enebolig i byen så har du sikkert mer penger... Vi kjøpte en ny tesla 3 lr. Avskrivningene er jo ca 60.000,- pr år, men det tas igjen gjennom besparinger i bompenger , service og drivstoffutgifter. Vi sparer ca. 65.000,- ift gamlebilen, men betaler litt mer i forsikring. Så i prakis kan vi kjøre en ny bil med samme kostnader som den gamle (og full garanti i 5 år). Hvor lenge varer det? gud vet.... Anonymkode: f3f79...90f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 17. februar 2022 #18 Del Skrevet 17. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Leaf kan du ha om du eier en bolig med ladestasjon. For den må lades nesten hverdag. Har du råd til enebolig i byen så har du sikkert mer penger... Anonymkode: f3f79...90f Nå skriver TS at hen har tilgang til å lade fra en godkjent 10A stikkontakt, så da antar jeg det kan lades hver dag. Man trenger ikke nødvendigvis å lade hjemme om man f.eks har tilgang til å lade på jobb. Endret 17. februar 2022 av -jk- 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #19 Del Skrevet 17. februar 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: Hva mener du med dette? En slik rimelig bil vil koste meg mindre enn 3-7k/mnd? Hvorfor det? Hva er det som gjør at rimelig elbil = lave utgifter per mnd? Ts. Anonymkode: cc197...ad3 Du må ikke blande utgifter og kostnader, utgifter er det du betaler: evt billån, forsikring, lading, eu kontroll, service, dritsutstyr. I tilleg er jo verditapet på bilen en kostnad som man må ta med i regnskapet på hva det koster og ha bil Anonymkode: 773b9...340 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #20 Del Skrevet 17. februar 2022 On 2/16/2022 at 10:31 PM, AnonymBruker said: 3000 til 7000 i mnd? Er du sikker på det? Det er dyrt for meg. Er Forsikringen inkludert i dette beløpet? Eller må jeg betale f.eks mer enn 3000kr per år på bare Forsikring? Ts. Anonymkode: cc197...ad3 Vil tro at forsikring ikke vil være under 3k i året Anonymkode: 773b9...340 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå