Gå til innhold

Er 450 000 en normal inntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som jeg har forstått er det ganske gjennomsnittlig. Skulle gjerne hatt ei slik lønn, men det tror jeg ikke med mitt yrke kommer til og skje. Er fulltidsbonde, tjente 100.000 kr ifjor. Likevel er en gal nok til og fortsette, sitter langt inne og slutte. Alt av arbeid mine forfedre har gjort i 300 år, skal jeg bare kaste vekk. Lever heller på fattigdomsgrensen, er visst gal ja.🙈

Anonymkode: 98d00...285

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da skal jeg irritere deg ytterligere for jeg har 460 000.

Anonymkode: b7ed1...418

Da har du forsikring, det er over maks ufør for 2021 i hvert fall;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer an på hvilket utdanningsnivå du har? Har du en bachelor for eksempel, vil jeg si det er ganske lav lønn.

Jeg kjenner lagermedarbeidere uten utdanning (typ droppet ut etter ungdomsskolen) som tjener langt mer enn 450K. Man gidder jo ikke studere i flere år og pådra seg gjeld hos Lånekassen om det ikke gir et kraftig utslag på lønna! 

Jeg har forøvrig også rundt 450K, har ingen (fullført) utdanning etter videregående. Det er jo greit nok lønnsnivå for mine kvalifikasjoner.

Anonymkode: 24a9f...ad7

Men lagermedarbeidere jobber ofte tre delt skift. De har gjerne en lav grunnlønn og høye skifttillegg. 

En dagstilling på lager ville ikke ha nådd opp til 450-500.000.  Hvis man trives med en skiftordning så er det jo supert! Men om man ønsker en ren dagstilling så krever det ofte en utdanning. Ev at man går ned i lønn hvis man har en slik type jobb som lager.

Veldig mange stillinger innebærer kveld, ev natt og helg/helligdager. Og da går lønna opp.

Anonymkode: e9307...833

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tjener 450 000 og føler meg som unntaket av lavtlønnede på kg. Når det blir laget inntektstråder her virker det som normalen er fra 500-1,5 Mill. Og de fleste er godt over 600/700.. leste inne på en ny artikkel om hva kvinner og menn tjener gjennomsnittlig i kommunene. Det viser seg jo at 450, slett ikke er så unormalt? Regner jo med de fleste her inne er kvinner.  Er det ikke noe med at gjennomsnittet også ofte blir dratt opp av noen få rike? 

https://www.rb.no/sa-mye-tjente-innbyggerne-i-din-kommune/s/5-43-1726703

Anonymkode: 38557...6f2

De fleste her lyver ang lønn. Bare sa det er sagt. 

Anonymkode: 2da4c...004

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har 340 000 kr i inntekt 

Anonymkode: ea4f5...f96

Har du full ansiennitet? 

Jeg har 451.000,- på sykehus. Har hatt full ansiennitet i 20 år, så kommer ikke over. 

Ellers har «alle» på KG 600.000,- pluss, ingen boliglån, men eier bolig som er verdt minst 6mill…, ingen kreditt og minst 1 mill i fond. I tillegg er «alle» under 40 år…..

Anonymkode: 9f3ab...a8d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Som jeg har forstått er det ganske gjennomsnittlig. Skulle gjerne hatt ei slik lønn, men det tror jeg ikke med mitt yrke kommer til og skje. Er fulltidsbonde, tjente 100.000 kr ifjor. Likevel er en gal nok til og fortsette, sitter langt inne og slutte. Alt av arbeid mine forfedre har gjort i 300 år, skal jeg bare kaste vekk. Lever heller på fattigdomsgrensen, er visst gal ja.🙈

Hvordan kan du leve av 100.000,- da? Hvordan kan det gå rundt egentlig? Tenker på strøm, maskiner, dyrefôr, forsikringer, huslån, bil(?!), telefon, internett, TV osv. Hvordan har du råd til internett på 100.000,- i året? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En ferdig utdannet dyrepleier (bachelorgrad) tjener ikke stort mer enn 350K i året. Finnes mange jobber med lav lønn.

Anonymkode: 2a54f...74f

Ka, men da er du nyutdannet uten ansiennitet!? Du vil nok stige etterhvert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du full ansiennitet? 

Jeg har 451.000,- på sykehus. Har hatt full ansiennitet i 20 år, så kommer ikke over. 

Ellers har «alle» på KG 600.000,- pluss, ingen boliglån, men eier bolig som er verdt minst 6mill…, ingen kreditt og minst 1 mill i fond. I tillegg er «alle» under 40 år…..

Det er vel hovedsaklig de med høy inntekt, meget lite lån og dyr bolig som svarer i slike tråder. De finnes, absolutt.

Jeg jobber med gjeldsordning og ser hver eneste dag folk som har det vanskelig, noen av dem har overraskende høy lønn men generelt er problemet at man ikke tar tæring etter næring. Kommer langvarig sykdom eller samlivsbrudd i tillegg kan det gå galt.

Jeg tjener forresten 520.000 i kommunen.

Anonymkode: e0f3e...079

• Liker 1
Skrevet

Tjente 430.000 for noen år siden som ufaglært assistent i kommune og privat ca. 50/50. Jobbet nok en del over 100% da. Hadde i fjor 360.000 i årsinntekt i tillegg til noe fra lånekassen. Blir nok mindre lønn og mer fra lånekassen i år. Men føler absolutt ikke at det er spesielt mye, la oss si jeg får fra 18k-25k i mnd.. ikke lett å spare seg opp EK eller lignende med så lav lønn. 

Anonymkode: 7b515...302

Skrevet
sicario skrev (1 time siden):

Har du 600 000.- som sykepleier, uten variabel lønn?. Hvilke type stilling har du?

600 000.- er mer en de fleste spesialsykepleiere har i stillinger med kompetansekrav på masternivå.

Eller mente du 150 000 mer en vedkommende som tjente 350 000.- og jeg misforsto og trodde du svarte TS som tjente 450 000.-?

Ikke den du sitere, men ville svare utfra min arbeidsplass; kommune, ingen turnus og med krav om videreutdanning. De som tjener best har 598000 i året med 16 års (full) ansiennitet, ved eventuelt fullført master vil hen glatt bikke 600000. 

Anonymkode: 1b681...29c

Skrevet
Jentadi skrev (12 timer siden):

Og hvis man ser på kakediagrammet i denne linken så befinner den største prosentandelen i befolkningen faktisk innenfor de to lønnsgruppene på 300-400.000 og 400-500.000. De utgjør til sammen 30% av befolkningen. Så det er utvilsomt de største kakedelene. Så TS kan jo være fornøyd med at hun befinner seg innenfor disse andelene. 

Anonymkode: f4672...8b9

• Liker 2
Skrevet

Det er helt sykt. Jobber I konkurrerende bank som rådgiver uten utdanning og har 580k i grunnlønn. Ville definitivt sett meg rundt hvis jeg var deg 😊

Anonymkode: 1668c...daf

Men da bor du kanskje i en storby? Hadde jeg lagt frem et slikt lønnsønske på intervju ville det vært latterlig

Anonymkode: c7c33...e1e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da bor du kanskje i en storby? Hadde jeg lagt frem et slikt lønnsønske på intervju ville det vært latterlig

Viss arbeidsgiver kommer unna med det er det jo ikke så rart at det blir "latterlig". Er jo ekstremt lav lønn og LANGT under gjennomsnittet for regnskapsførere. Er du autorisert? Vet om flere som jobber som x-medarbeider uten noe utdanning som tjener mer enn deg liksom. Og det er på bygda/rett utenfor en mindre by.

Skrevet

Det er jo veldig søtt å se deg sammenligne den generasjonen som har opplevd høyest lønnsvekst, høyest prisvekst på hus og er den generasjonen som økonomisk sett kommer best ut av det noen sinne i historien. Å bygge et hus selv kostet en brøkdel av dagens pris, også sett opp mot lønn på den tiden. Og jada man kan skrike så mye man vil om den perioden renta var høy osv, men når folk kunne bygge et hus for typ 1 mill så er forskjellen fortsatt helt enorm.

Min mor kjøpte et hus med utleiedel til 1,8 mill i 1998, pusset opp for 700k I løpet av noen år og kunne nå solgt for 11 mill på markedet, selv om det ikke har utleiedel lengre. Det vil si at vi, i generasjonen etter, må forholde oss til en femdobling av prisen når vi skal kjøpe. Lønnsveksten har ikke vært i nærheten.

Dine foreldre har sklidd igjennom livet med den økonomien fordi de ble født på en gullalder, og som du sier, ble gjeldsfri som 40-åringer. Hadde de skulle etablert seg i dag, som den generasjonen du sammenligner med, hadde de ikke fått kjøpt en liten leilighet for den summen de brukte på huset. Og hadde de ikke vært gjeldsfri i dag så hadde også situasjonen vært en annen for dem økonomisk med rekordhøye dieselpriser og rekordhøye strømpriser og rekordhøye matpriser. Åpenbart.

Så joda, du må bare fortsette å tenke at de med høy lønn stresser rundt som om de synes det er viktigere å tjene penger enn å være med barna. Sannheten er at de bor i en tomannsbolig som ligger dårlig til mtp trafikk (i følge deg) og ikke har annet valg fordi de lever i 2020 og ble født etter gullalderen.

Søtt faktisk 😁 

Poenget mitt er at man kan velge å kjøpe seg hus på bygda til 3-4 mill og leve gode liv med 450 000 i årslønn. Og man kan kjøpe seg tomannsbolig til 12 mill i Oslo og måtte jobbe deretter. 

Anonymkode: d0563...296

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Viss arbeidsgiver kommer unna med det er det jo ikke så rart at det blir "latterlig". Er jo ekstremt lav lønn og LANGT under gjennomsnittet for regnskapsførere. Er du autorisert? Vet om flere som jobber som x-medarbeider uten noe utdanning som tjener mer enn deg liksom. Og det er på bygda/rett utenfor en mindre by.

Da kjenner vi tydeligvis forskjellige folk i samme bransje.  Poenget mitt var at jeg tjener ikke dårligst på mitt kontor, men heller ikke best. Det er på en måte dette som er normalen. Hadde jeg flyttet til feks Trondheim ville nok lønna økt.

Kjenner ei med master som jobber som saksbehandler i kommunen. Mye større arbeidsbelastning enn meg. Hun har rett under 500'. En ingeniør med både bachelor og master, som har grunnlønn på 550'.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Søtt faktisk 😁 

Poenget mitt er at man kan velge å kjøpe seg hus på bygda til 3-4 mill og leve gode liv med 450 000 i årslønn. Og man kan kjøpe seg tomannsbolig til 12 mill i Oslo og måtte jobbe deretter. 

Anonymkode: d0563...296

Hvor på bygda får man greie hus til 3-4 mill?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En av topp 5 ja men vil ikke akkurat kalle det storby. Hadde 515k før jeg byttet jobb og jobbet da på et kundesenter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke nødvendigvis. For Kine på 23 som aldri har jobbet pga «angsten sin» kanskje. Ikke for Roar på 58 som har jobbet som mekaniker i 40 år og fått ødelagt ryggen. 350 000 er vel heller ikke max utbetaling, noen får mer.

Anonymkode: 63509...081

Jeg tenker mest på at dette er fellesskapets penger. Nødhjelp på et vis. Det er for eksempel mulig å leve av hundre tusen mindre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan kan du leve av 100.000,- da? Hvordan kan det gå rundt egentlig? Tenker på strøm, maskiner, dyrefôr, forsikringer, huslån, bil(?!), telefon, internett, TV osv. Hvordan har du råd til internett på 100.000,- i året? 

Gården har 1 million i inntekter, når jeg har betalt alt av forsikringer, kraftfòr, dyrefôr, diesel, gjødsel osv. Så sitter jeg igjen med 100 000kr for og leve på. Det går akkurat nå for driften, så lenge jeg ikke må investere, er veldig tungt privat. Må alltid være sparsommelig. Fælt og si, men får litt økonomisk hjelp av mine foreldre når det er helt krise. Har ikke noen lån nå, betalt ned på alt av utstyr. Er selvfølgelig veldig bekymret for fremtiden, hvordan jeg skal kunne betjene ett lån når noe ryker. Eller huset trenger reprasjoner. Visste sånn ca hva jeg gikk til av lønn da jeg overtok etter mine foreldre. Håpet jo at det skulle bli bedre inntjening, men den har fortsatt og gå ned vært år. Ikke bærekraftig i det heletatt hvordan det er nå. Får se hva fremtiden bringer. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Da kjenner vi tydeligvis forskjellige folk i samme bransje.  Poenget mitt var at jeg tjener ikke dårligst på mitt kontor, men heller ikke best. Det er på en måte dette som er normalen. Hadde jeg flyttet til feks Trondheim ville nok lønna økt.

Kjenner ei med master som jobber som saksbehandler i kommunen. Mye større arbeidsbelastning enn meg. Hun har rett under 500'. En ingeniør med både bachelor og master, som har grunnlønn på 550'.

Men det er jo helt sykt lav lønn, med master, bachelor, hva som helst nesten. Tjener  jo nesten bedre selv som assistent på sykehjem. Håper jeg får bedre lønn som regnskapsfører når jeg er ferdig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...