AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #1 Skrevet 15. februar 2022 Hva bruker dere for å erstatte egg i matlaging? Finnes det noe erstatning man kan bruke som smaker som eggerøre? Hvilken melk bruker dere til matlaging som lasange og deig? (Som oppfører seg/smaker likt som skummet/lett melk) Finnes det egentlig en ost som kan måle seg med norvegia? Jeg er ekstremt glad i smeltet ost på pizza, lasange, fløtegratinerte osv. Finnes det en ost som smaker godt smeltet? Hvilket smør er bra til matlaging(deig) og hvilken smør er godt på skiven? Jeg liker jo ost, melk, smør og egg så vil jo ikke kutte det ut og det står jo for over halvparten av middagene mine, men har ikke helt samvittighet til å fortsette med det heller så kanskje noen her vet om erstatninger som smaker likt slik at jeg slipper å prøve og feile med 100 forskjellige produkter.. Gjerne skriv andre tips også hvis dere kommer på noe! Anonymkode: a0d26...118
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #2 Skrevet 15. februar 2022 Er ikke veganer, men svart salt skal visst smake skikkelig eggete og blir brukt mye i tofu scramble Anonymkode: 93810...299 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #3 Skrevet 15. februar 2022 Min favorittmelkeerstatning er usøtet soyamelk. Andre erstatninger blir fort for vandige. Havremelk funker også. Anonymkode: a8e62...282 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #4 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Finnes det egentlig en ost som kan måle seg med norvegia? Jada, det finnes massevis av ost i verden og stakkars lille Norvegia kommer nok ikke så høyt på listene over gode oster. Anonymkode: 1ebe2...f1b 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #5 Skrevet 15. februar 2022 Vegansk ost er enda dritt, desverre. Men regner med de finner opp en bra snart. Anonymkode: 13a7b...5dc 2 1
AprilLudgate Skrevet 15. februar 2022 #6 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva bruker dere for å erstatte egg i matlaging? Finnes det noe erstatning man kan bruke som smaker som eggerøre? Hvilken melk bruker dere til matlaging som lasange og deig? (Som oppfører seg/smaker likt som skummet/lett melk) Finnes det egentlig en ost som kan måle seg med norvegia? Jeg er ekstremt glad i smeltet ost på pizza, lasange, fløtegratinerte osv. Finnes det en ost som smaker godt smeltet? Hvilket smør er bra til matlaging(deig) og hvilken smør er godt på skiven? Jeg liker jo ost, melk, smør og egg så vil jo ikke kutte det ut og det står jo for over halvparten av middagene mine, men har ikke helt samvittighet til å fortsette med det heller så kanskje noen her vet om erstatninger som smaker likt slik at jeg slipper å prøve og feile med 100 forskjellige produkter.. Gjerne skriv andre tips også hvis dere kommer på noe! Anonymkode: a0d26...118 Jeg har levd relativt melkefritt i mange år, og må dessverre skuffe deg. Nei, jeg opplever ikke at dette finnes. Jeg vet noen påstår at tofu osv kan «funke» som en form for eggerøre - men soya smaker virkelig ikke annet enn soya. Osten til Synnøve bruker jeg på ostesmørbrød og den er helt OK, men smelter helt idiotisk og er ganske salt. Bruker den aldri «as is». Jeg ville likevel anbefalt denne til lasagne og pizza, den smelter ikke på samme måte - men den salte smaken og fettet gjør seg greit. Jeg bruker kun Oatly IKaffe (barista). Den kan skummes, er smaksnøytral. Funker til omtrent alt. 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #7 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jada, det finnes massevis av ost i verden og stakkars lille Norvegia kommer nok ikke så høyt på listene over gode oster. Anonymkode: 1ebe2...f1b Spiller ikke noen rolle for meg hva du eller andre syns er bedre ost enn norvegia. Jeg spør om det finnes en ost som smaker likt som norvegia fordi det er det JEG liker 😅 «Finnes det en ost som smaker likt som norvegia og smelter på samme måte?*************» da. Anonymkode: a0d26...118 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #8 Skrevet 15. februar 2022 Fløff skrev (13 minutter siden): Jeg har levd relativt melkefritt i mange år, og må dessverre skuffe deg. Nei, jeg opplever ikke at dette finnes. Jeg vet noen påstår at tofu osv kan «funke» som en form for eggerøre - men soya smaker virkelig ikke annet enn soya. Osten til Synnøve bruker jeg på ostesmørbrød og den er helt OK, men smelter helt idiotisk og er ganske salt. Bruker den aldri «as is». Jeg ville likevel anbefalt denne til lasagne og pizza, den smelter ikke på samme måte - men den salte smaken og fettet gjør seg greit. Jeg bruker kun Oatly IKaffe (barista). Den kan skummes, er smaksnøytral. Funker til omtrent alt. Violife for pizza er amazing 😍 Anonymkode: a866a...b80 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #9 Skrevet 16. februar 2022 Skal sjekke ut tipsene!! Tusen takk. Vi får håpe og tro at det etter hvert vil komme mer på markedet🤞🏻 Anonymkode: a0d26...118
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #10 Skrevet 16. februar 2022 Justegg kan brukes til eggerøre. Ellers scrambled tofu med svart salt. Det er ganske godt. jeg elsker havremelk og bruker det i alt. Bruker den grå, den er den feteste, også er blå og brun litt mindre fete(Oatly). Har hørt at havremelk er noe du må bli vant til, ikke alle liker den med en gang og jeg var en av de. Men jeg drakk til jeg likte det og nå elsker jeg det! Vanlig kumelk smaker nå høgg. Aldri funnet en god vegansk ost. Har en veganer kompis som hadde en han anbefalte. det var et tysk merke som ikke finnes i norske butikker, men nå har jeg spurt så mange ganger hva den heter og jeg husker det aldri, så jeg tør ikke å spørre mer🙈 Siden du ville ha andre tips: det finnes mange veganske fløter, creme fraishe og rømmer på det veganske marked. Husker ikke alt i hodet, men spar har godt utvalg der. Oatly har mye bra og planti har vel rømmen. Det smaker ganske godt i mat. Anonymkode: f8623...b0c 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #11 Skrevet 16. februar 2022 Syns blokkosten fra Coop vegetardag er god. Og så bruker jeg Coop havremelk i matlaging eller Oatly, men Coop sin er billigst. Bruker rapskokossmør fra Berit Nordstrand, hele familien elsker det smøret selv om ingen av oss er veganere. Alpro sjokomelk er sykt godt. Anonymkode: 816c1...113 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #12 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Syns blokkosten fra Coop vegetardag er god. Og så bruker jeg Coop havremelk i matlaging eller Oatly, men Coop sin er billigst. Bruker rapskokossmør fra Berit Nordstrand, hele familien elsker det smøret selv om ingen av oss er veganere. Alpro sjokomelk er sykt godt. Anonymkode: 816c1...113 Sjokomelken har jeg faktisk smakt og ja den er goooood!! Anonymkode: a0d26...118 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #13 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Justegg kan brukes til eggerøre. Ellers scrambled tofu med svart salt. Det er ganske godt. jeg elsker havremelk og bruker det i alt. Bruker den grå, den er den feteste, også er blå og brun litt mindre fete(Oatly). Har hørt at havremelk er noe du må bli vant til, ikke alle liker den med en gang og jeg var en av de. Men jeg drakk til jeg likte det og nå elsker jeg det! Vanlig kumelk smaker nå høgg. Aldri funnet en god vegansk ost. Har en veganer kompis som hadde en han anbefalte. det var et tysk merke som ikke finnes i norske butikker, men nå har jeg spurt så mange ganger hva den heter og jeg husker det aldri, så jeg tør ikke å spørre mer🙈 Siden du ville ha andre tips: det finnes mange veganske fløter, creme fraishe og rømmer på det veganske marked. Husker ikke alt i hodet, men spar har godt utvalg der. Oatly har mye bra og planti har vel rømmen. Det smaker ganske godt i mat. Anonymkode: f8623...b0c Simply ost. Selges i Sverige Anonymkode: a866a...b80 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #14 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva bruker dere for å erstatte egg i matlaging? Finnes det noe erstatning man kan bruke som smaker som eggerøre? Hvilken melk bruker dere til matlaging som lasange og deig? (Som oppfører seg/smaker likt som skummet/lett melk) Finnes det egentlig en ost som kan måle seg med norvegia? Jeg er ekstremt glad i smeltet ost på pizza, lasange, fløtegratinerte osv. Finnes det en ost som smaker godt smeltet? Hvilket smør er bra til matlaging(deig) og hvilken smør er godt på skiven? Jeg liker jo ost, melk, smør og egg så vil jo ikke kutte det ut og det står jo for over halvparten av middagene mine, men har ikke helt samvittighet til å fortsette med det heller så kanskje noen her vet om erstatninger som smaker likt slik at jeg slipper å prøve og feile med 100 forskjellige produkter.. Gjerne skriv andre tips også hvis dere kommer på noe! Anonymkode: a0d26...118 I matlaging kan egg som oftes bare droppes,men om egget er essensielt bruker jeg aquafaba (laken kikerter ligger i) Til eggerøre bruke jeg tofu med svart salt eller kikertmel. All pantemelk kan brukes på lik linje som kumelk så her må du bare prøve deg frem og finne din favoritt. Ang ost kjøper denne(har goood holdbarhet) https://www.veganlife.no/products/violife-for-pizza-25-kg3 Smør: Eldorado melkefritt maragarin funker til alt. Anonymkode: a866a...b80 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #15 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Justegg kan brukes til eggerøre. Ellers scrambled tofu med svart salt. Det er ganske godt. jeg elsker havremelk og bruker det i alt. Bruker den grå, den er den feteste, også er blå og brun litt mindre fete(Oatly). Har hørt at havremelk er noe du må bli vant til, ikke alle liker den med en gang og jeg var en av de. Men jeg drakk til jeg likte det og nå elsker jeg det! Vanlig kumelk smaker nå høgg. Aldri funnet en god vegansk ost. Har en veganer kompis som hadde en han anbefalte. det var et tysk merke som ikke finnes i norske butikker, men nå har jeg spurt så mange ganger hva den heter og jeg husker det aldri, så jeg tør ikke å spørre mer🙈 Siden du ville ha andre tips: det finnes mange veganske fløter, creme fraishe og rømmer på det veganske marked. Husker ikke alt i hodet, men spar har godt utvalg der. Oatly har mye bra og planti har vel rømmen. Det smaker ganske godt i mat. Anonymkode: f8623...b0c Kjenner igjen den 😂 Skulle ha spurt han på melding første gangen haha.. Anonymkode: a0d26...118
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #16 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Justegg kan brukes til eggerøre. Ellers scrambled tofu med svart salt. Det er ganske godt. jeg elsker havremelk og bruker det i alt. Bruker den grå, den er den feteste, også er blå og brun litt mindre fete(Oatly). Har hørt at havremelk er noe du må bli vant til, ikke alle liker den med en gang og jeg var en av de. Men jeg drakk til jeg likte det og nå elsker jeg det! Vanlig kumelk smaker nå høgg. Aldri funnet en god vegansk ost. Har en veganer kompis som hadde en han anbefalte. det var et tysk merke som ikke finnes i norske butikker, men nå har jeg spurt så mange ganger hva den heter og jeg husker det aldri, så jeg tør ikke å spørre mer🙈 Siden du ville ha andre tips: det finnes mange veganske fløter, creme fraishe og rømmer på det veganske marked. Husker ikke alt i hodet, men spar har godt utvalg der. Oatly har mye bra og planti har vel rømmen. Det smaker ganske godt i mat. Anonymkode: f8623...b0c https://www.simply-v.de/en/ De solgte den via en norske hjemmeside for noen år siden og det er virkelig den beste Anonymkode: a866a...b80
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #17 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): https://www.simply-v.de/en/ De solgte den via en norske hjemmeside for noen år siden og det er virkelig den beste Anonymkode: a866a...b80 Jeg bor langt vekke fra Svergie men jeg skal sende mail til butikker å ønske meg denne. Det er nok lite sannsynlighet at de tar den inn sånn plutselig fordi en person sender mail om det men jeg har hatt et par slike mails som faktisk har fått positivt utfall og den som ikke spør får hvert fall ikke. Anonymkode: a0d26...118
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #18 Skrevet 16. februar 2022 Når det gjelder baking er min erfaring at det er best å rett og slett finne naturlig eggefrie oppskrifter. Smør og melk kan erstattes med nesten hvilken som helst variant av erstatninger, men egg er det best å bare droppe. Anonymkode: 9943e...855 1
nattsvermer Skrevet 16. februar 2022 #19 Skrevet 16. februar 2022 (endret) https://www.kinsarvik.no/produkt/violife-mozzarella-flavour-block-200-g/ Denne er faktisk helt ok på pizza og sånne ting. Jeg foretrekker vanlig ost, men han i huset som ikke tåler melk, men spiste ost før, sier han heller vil ha denne enn å droppe det helt. Bruker usøtet mandelmelk ellers og Oatley havrefløte. Bruker blå melange i stedet for smør, men husk ekstra salt siden den er uten. Endret 16. februar 2022 av nattsvermer
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #20 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Smør: Eldorado melkefritt maragarin funker til alt. Haha nei. Hjelpes. Anonymkode: 13405...c1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå