AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #1 Skrevet 15. februar 2022 Jeg orker ikke. Er 6+5, og har lite energi. Før jeg ble gravid trente jeg gjerne flere ganger i uka, både styrke og kondisjon. Har nå dårlig samvittighet og har i hele kveld tenkt at jeg burde ha trent litt mage. Har gjort noen halvhjertede forsøk. Noen som også har slitt med trening i starten av svangerskapet, og så har det blitt noe bedre etterhvert? Anonymkode: 1da1a...b05 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #2 Skrevet 15. februar 2022 Herregud kan du ikke roe ned på kravene til deg selv litt da? Kroppen bruker myyye energi på å produsere baby. Drit i kroppspresset en liten stund.. Anonymkode: e5d8b...a8c 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #3 Skrevet 15. februar 2022 Ingen leger som sier "du bør trene under graviditeten". De sier du KAN trene dersom du trente fra før, men skal lytte til kroppen. Du skriver du har lite energi. Da har kroppen din det trolig foreløpig best uten treningen. Kanskje ting endrer seg når du nærmer deg 2.trimester, kanskje ikke, men ta det nå bare med ro når du føler deg utslitt. Det er vanlig for 1.trimester. Anonymkode: cec53...b37 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #4 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herregud kan du ikke roe ned på kravene til deg selv litt da? Kroppen bruker myyye energi på å produsere baby. Drit i kroppspresset en liten stund.. Anonymkode: e5d8b...a8c Nå trener heldigvis langt ifra alle på grunn kroppspress og et ønske om å endre egen kropp. Fysisk aktivitet er viktig for kroppen (og ikke minst for psyken), og det gjelder særlig også i svangerskapet. Det er selvfølgelig viktig å ta det med ro og å hvile også, og man skal ikke ha noe dårlig samvittighet for å ikke klare/orke det samme som man klarte/orket tidligere Spesielt ille er trøttheten i starten av graviditeten og da trenger man gjerne langt mer søvn og hvile enn tidligere. Jeg klarte å karre meg på noen treningsøkter i løpet av uka gjennom graviditeten, og uavhengig av hvor elendig energi jeg hadde før økten, så ble det alltid bedre etterpå! Jeg slet for øvrig ikke med noe kvalme/sykdommer, «bare» slitenhet. Klarer man absolutt ikke være aktiv, så skal man ikke pushe noe, men for meg ble det helt klart bedre litt uti graviditeten😊 Anonymkode: 498e1...d69 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #5 Skrevet 15. februar 2022 Hvorfor burde du trene spesifikt mage? Anonymkode: 7212a...2e5 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #6 Skrevet 15. februar 2022 Jeg har vært veldig trøtt i 1 trimester, og har akkurat rundet 2 trimester for en uke siden. Har allikevel karret meg til minst 2 økter i uka men opp mot 4 , samt daglig skritt på 8000 cirka. Føler meg uendelig mye bedre etter en økt. Anonymkode: 576fa...6e5 1
Porkupine Skrevet 16. februar 2022 #7 Skrevet 16. februar 2022 Jeg var veldig trøtt i første trimester, så trente max en gang i uken (tur med løpevogn). Fikk tilbake energien i andre trimester og trener nå (uke 35) fire-fem ganger i uken (men roligere enn før). Så deilig å kjenne at kroppen fungerer. 1
Porkupine Skrevet 16. februar 2022 #8 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ingen leger som sier "du bør trene under graviditeten". De sier du KAN trene dersom du trente fra før, men skal lytte til kroppen. Du skriver du har lite energi. Da har kroppen din det trolig foreløpig best uten treningen. Kanskje ting endrer seg når du nærmer deg 2.trimester, kanskje ikke, men ta det nå bare med ro når du føler deg utslitt. Det er vanlig for 1.trimester. Anonymkode: cec53...b37 På helsenorge.no står det at friske gravide bør være fysisk aktive og holde seg i form, så det stemmer vel ikke helt. 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #9 Skrevet 16. februar 2022 Jeg prøvde meg på en styrkeøkt i uke 6. Var 4 uker opphold pga blødninger og sykdom. Jeg kjente kroppen var energiløs under trening og ble veldig trøtt etterpå. Måtte sove 2t. Jeg vil gjerne trene for å opprettholde styrken i kroppen generelt. Blir nok tyngre å begynne igjen noen uker etter fødsel om jeg dropper all trening nå. Vil forsøke meg på styrke to dager i uken. Men dersom jeg blir veldig sliten, så kommer jeg til å fokusere på mage, rygg og holdning. Det er viktigst som gravid. Ellers går jeg lettere turer som ikke er krevende. Anonymkode: a2386...560
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #10 Skrevet 16. februar 2022 Jeg husker jeg sto og smågrein på treningsrommet for jeg var så sliten 😛 Jeg tvang meg til å opprettholde treningsfrekvensen gjennom begge mine svangerskap. Men: jeg tilpasset aktivitet, intensitet, og varighet etter kropp og dagsform! For meg er det viktig å opprettholde rutinene. Jeg vet at jeg sliter med å komme tilbake til rutinene om jeg lar det fare. Om jeg først har blitt vant til å skulke trening, og skjemt meg selv bort med å ligge på sofaen med en bok, så er det vanskelig å komme tilbake til de gode vanenen. Så jeg trente styrke som før, men tilpasset vekter og øvelser, og tok gjerne færre sett og repetisjoner om jeg var skikkelig sliten. Jeg løp (måtte bytte til spinningsykkel pga bekkenproblemer halvveis i begge svangerskap) som før, men ble mye rolige økter, og gjerne kortere økter. Man bør være aktiv og trene, ja, men det er lov å tilpasse det føles gjennomførbart. Anonymkode: cd463...bba
Vera Vinge Skrevet 16. februar 2022 #11 Skrevet 16. februar 2022 Jeg trente minimalt i 1. trimester i mine tre svangerskap. Orket ikke eller var alt for kvalm. Var fornøyd om jeg orket å gå en tur, men i den ene graviditeten lå jeg nærmest i fosterstilling hele 1. trimester pga kvalme. Men så kom formen seg, og jeg har trent jevnlig helt fram til fødsel alle gangene. Om jeg ikke orket en planlagt trening, gikk jeg heller en tur. All aktivitet er bra om man orker, men ikke press eller stress med det. Mange er veldig slitne pga hormoner i starten, men så blir det gjerne bedre etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #12 Skrevet 16. februar 2022 Jeg trener vanligvis 6-7 ganger i uken. Trente absolutt ingenting i mine to svangerskap. Fødslene var enkle og jeg var på trening igjen fem uker etter fødsel. Var tilbake til normal vekt og form noen måneder senere. Anonymkode: 32014...78d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #13 Skrevet 16. februar 2022 Hvordan trener man mage under graviditeten? Er så mye snakk om delte magemuskler og pyramidemage at jeg ikke helt tør. Anonymkode: cf030...1fc
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #14 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg trener vanligvis 6-7 ganger i uken. Trente absolutt ingenting i mine to svangerskap. Fødslene var enkle og jeg var på trening igjen fem uker etter fødsel. Var tilbake til normal vekt og form noen måneder senere. Anonymkode: 32014...78d Var det noen grunn til at du ikke trente? Bra det gikk greit for deg da😊 Anonymkode: 576fa...6e5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #15 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvordan trener man mage under graviditeten? Er så mye snakk om delte magemuskler og pyramidemage at jeg ikke helt tør. Anonymkode: cf030...1fc Du kan trene de skrå magemusklene, men ikke de rette. Så det anbefales å droppe vanlige situps, men du kan ta sidesitups. Dropp planke (og alle øvelser som krever at du står i plankeposisjon), men kjør sideplanke i stedet. Anonymkode: cd463...bba 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #16 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvordan trener man mage under graviditeten? Er så mye snakk om delte magemuskler og pyramidemage at jeg ikke helt tør. Anonymkode: cf030...1fc Jeg synes denne er fin: https://naardic.no/videos/8 Hun er flink på det området, så er nok noen tips å ta med seg til videre trening. Anonymkode: 7212a...2e5 1
Lilletrille79 Skrevet 16. februar 2022 #17 Skrevet 16. februar 2022 Jeg har vært kvalm hele tiden, pluss masse migrene og i tillegg vært syk så jeg har bare fått til et par turer i svømmehallen. Deilig å svømme når man et litt uggen. Skal begynne å gå/ småløpe litt på mølla når jeg blir i bedre form. Er i uke 13 nå😅ikke stress med det. Du blir sikkert snart bedre😀
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #18 Skrevet 16. februar 2022 Jeg hadde ikke sjangs til å fortsette treningen. Men det er viktig å holde seg litt i aktivitet om man kan. Det å gå 30 min per dag (trenger ikke være sammenhengende) er kjempebra, og kan motvirke blodpropp. selv er jeg så dårlig at ikke en gang det er mulig. Men om man klarer det så er det godt både for kropp og sjel😊 Anonymkode: 5760f...18b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå