Gå til innhold

Sliter med å komme meg gjennom pensum. Jusstudiet

Anbefalte innlegg

Skrevet
Michaelhe skrev (2 minutter siden):

Juss er semantikk, logikk og flisespikeri. På den annen side er juss som naturvitenskapen. Det finnes ikke autoriteter, bare argumenter.

I juss finnes det autoriteter. Lovteksten har autoritet. Det er jo ikke slik at man kan dømmes uten lov, uansett hvor gode argumenter aktor har. 

Men ellers enig med deg. Juss er semantikk, logikk og flisespikkeri. Tror de beste juristene kjennetegnes blant annet ved å se nyansene i språket. I tillegg bør man som tidligere nevnt kunne  lese og skrive raskt. 

Anonymkode: c2170...354

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Skjønner meg ikke på folk som studerer jus uten å sikte høyt. Være fornøyd med en saksbehandler jobb i NAV liksom. Nei, da er det mange andre utdannelser jeg heller ville tatt! 

Anonymkode: 7d556...04a

Samfunnet kan være glad for at ikke alle jurister vil bli forretningsadvokater! Det er veldig behov for god saksbehandling i NAV, og som jurist får du jo jobbe med de morsomste sakene i feks NAV (ikke tung klientkontakt og ikke rene rutinesaker). Jeg er jurist i staten og jobber med mange statsvitere og økonomer (like lang utdanning) og jeg foretrekker helt klart å være jurist og de arbeidsoppgavene juristene gjerne får.

Anonymkode: 43b06...b14

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg kom gjennom jussen i Bergen uten å åpne en eneste pemsumbok. Endte med C i snitt. Brukte forelesningene, arbeidsgruppene, tidligere eksamensoppgaver, A-besvarelse og Filefora. 

Grei strategi om man leser sent.  Jeg jobbet lite med studiene. Eneste fagene jeg slet med var Rettergang og Allmenn formuerett. Der måtte jeg ta eksamen to ganger. 

For øvrig bør du tenke over hva du ønsker å jobbe som jurist. Om man kun klarer å lese 20 sider på 8 timer så passer man ikke til toppjobbene. Det er ikke frekt ment. Jeg passer ikke til toppjobbene jeg heller. Men om man ikke skal ha toppjobbene så trenger man heller ikke å få A.

Anonymkode: 73d1b...30e

Hvordan hjelper tidligere eksamener på et studie som jus? Er ikke jus et rent kvalitativ fag uten tall osv? 

Anonymkode: e24f6...6eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har jobbet med studieteknikk på universitet, og ville aldri anbefalt noen å lese alt pensum fra perm til perm. Det er en typisk nybegynner-feil. Skumles. Lag deg tankekart. Notér. Tenkeskriving er nyttig: finn et godt sitat/lovtekst du selv ville brukt i en oppgave, og forklar med egne ord. På denne måten samler du mye stoff du også ofte kan bruke nesten direkte på feks. hjemmeeksamen. 

Men viktigst av alt, jobb med konkrete oppgaver og diskuter stoffet med medstudenter. Finn en god kollokviegruppe. 

Anonymkode: 9b435...b4f

Hva mener dere med å lese pensum fra perm til perm? Og hvorfor er dette så dårlig?

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

I juss finnes det autoriteter. Lovteksten har autoritet. Det er jo ikke slik at man kan dømmes uten lov, uansett hvor gode argumenter aktor har. 

Men ellers enig med deg. Juss er semantikk, logikk og flisespikkeri. Tror de beste juristene kjennetegnes blant annet ved å se nyansene i språket. I tillegg bør man som tidligere nevnt kunne  lese og skrive raskt. 

Anonymkode: c2170...354

Lovteksten er ikke en person? Dommeren er autoriteten i den forstand at hans tolkning av lovteksten blir stående. Du har rett, man verken dømmes eller straffes uten lovandvendelser. Ting er spesifisert, paragarfer anvendt og mot-argumenter fra rettssubjektet hørt. Dommeren kan jo heller ikke utvise vilkårlig skjønn.

Endret av Michaelhe
Skrevet

Jeg tok jusstudiet mens jeg var i full jobb og hadde små barn. Jeg har aldri noen sinne lest alt på pensum. Mitt tips er å følge med på forelesninger og ta utgangspunkt i de temaene som tas opp der når du skal prioritere hva du skal lese. Pass også på at du forstår formålene og de reelle hensynene bak lovgivningen. Da er det enklere å forstå og huske teorien. Les også læringskravene i hvert emne og pass på at du kan det viktigste. Og diskuter temaer med andre, da lærer du masse. Ikke minst å bruke begreper riktig. Lykke til!

Anonymkode: f1150...477

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner meg ikke på folk som studerer jus uten å sikte høyt. Være fornøyd med en saksbehandler jobb i NAV liksom. Nei, da er det mange andre utdannelser jeg heller ville tatt! 

At du ikke skjønner noe er jo ditt problem. Prøv å overføre argumentet til andre situasjoner. Jeg forstår ikke matte, så matte er teit og ingen burde studere det. Jeg forstår ikke japansk så folk burde ikke dra til Japan. Du ser hvor irrasjonelt det er?

Ang studiene er det kommet gode tips, og kommentarer på at det er vanlig å legge mye mer tid/jobb enn 10-16 fem dager i uka. Dersom du har problemer med å fokusere, ville jeg hørt på podkasten til Anja Hammerseng-Edin, hun har en episode der hun snakker om fokus. :)

Anonymkode: 4d813...71d

• Liker 4
Gjest June1996
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

At du ikke skjønner noe er jo ditt problem. Prøv å overføre argumentet til andre situasjoner. Jeg forstår ikke matte, så matte er teit og ingen burde studere det. Jeg forstår ikke japansk så folk burde ikke dra til Japan. Du ser hvor irrasjonelt det er?

Anonymkode: 4d813...71d

Det var dårlig sammenligning. Poenget til personen du siterte var vel at om man ikke har mer interesse for juss enn at man klarer å lese 20 sider om dagen så finnes det kanskje andre utdanninger og yrker som er mer passsende. Trådstarter skrev hun ikke ønsker å bli advokat, og om hun kun ønsker å bli saksbehandler så kan hun bli det uten å studere juss. 

For all del om trådstarter ønsker å studere juss så bør hun gjøre det og hun skrev hun hadde fått A og B så hun har jo tydeligvis evnen. Men tror mange som studerer juss ikke har tenkt så mye over alternativene. 

Gjest June1996
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan hjelper tidligere eksamener på et studie som jus? Er ikke jus et rent kvalitativ fag uten tall osv? 

Selv om juss kvantitativt så kan man fortsatt bruke tidligere eksamensoppgaver. Det er mye som går igjen. 

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tok jusstudiet mens jeg var i full jobb og hadde små barn. Jeg har aldri noen sinne lest alt på pensum. Mitt tips er å følge med på forelesninger og ta utgangspunkt i de temaene som tas opp der når du skal prioritere hva du skal lese. Pass også på at du forstår formålene og de reelle hensynene bak lovgivningen. Da er det enklere å forstå og huske teorien. Les også læringskravene i hvert emne og pass på at du kan det viktigste. Og diskuter temaer med andre, da lærer du masse. Ikke minst å bruke begreper riktig. Lykke til!

Anonymkode: f1150...477

Hvordan kom du deg gjennom studiet i full jobb og med små barn? Kom du gjennom på normert tid? Og hva slags karakterer fikk du?  

Anonymkode: c3ad2...15e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor kan man ikke studere jus uten å sikte høyt? Hvilke utdannelser ville du heller tatt?

Anonymkode: cd257...dd7

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva mener dere med å lese pensum fra perm til perm? Og hvorfor er dette så dårlig?

Et enkelt fag på universitetet har vel ofte et pensum på rundt 1000-1500 sider. 

Det tar altfor lang tid å lese alt grundig (og gjerne flere ganger, samtidig som en noterer). Studieteknikk handler om prioritering, organisering, og det å få oversikt over mye materiale: altså få med seg essensen i den enkelte artikkel uten nødvendigvis å huske alt av detaljer. 

En helt konkret fremgangsmåte:

Les alltid introduksjon og konklusjon først. Deretter blar du gjennom artikkelen/kapittelet, og legger merke til overskrifter og hovedpunkter. Hvis du har tid kan du lese resten artikkelen, men dette prioriterer du etter hva du dømmer som viktigst. 

Oversikt og forståelse trumfer alltid detaljnivå. Detaljene kan du lett finne fram til senere. 

• Liker 3
Skrevet
June1996 skrev (1 time siden):

Selv om juss kvantitativt så kan man fortsatt bruke tidligere eksamensoppgaver. Det er mye som går igjen. 

Gjelder dette mange andre studier også? Som historie, grunnskolelærer osv?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjelder dette mange andre studier også? Som historie, grunnskolelærer osv?

Ja, men du bør sjekke tidligere eksamensoppgaver om det er spørsmål som går igjen og igjen. Det kommer jo også litt an på faget. Om du f.eks har et historiefag med 12 epoker og det er gitt eksamensoppgave om kun 6 av epokene så kan man jo ikke droppe å lese på de 6 siste epokene.

Anonymkode: 556ab...246

Skrevet

For en som har gått historie og andre humanistiske fag relatert til lektorutdanning kan jeg si at å jobbe med tidligere eksamensoppgaver er det absolutt lureste en kan gjøre. Gjerne se hva som går igjen over flere år. Da ser du hva som er aller viktigst. Har du svart på oppgaver som dette én gang er det mye, mye lettere å gjøre på eksamen. 

Med tidligere oppgaver har du også helt konkrete ting å lese på. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Du høres ut som du er helt i starten av studiet? Når du har fått gode karakterer på innleveringer så langt virker det jo som du får med deg stoffet. Det jeg reagerer mest på er at du kun leser fra 10-16. At jusstudiet tar tid er vel allment kjent, og det var i alle fall ikke vanlig å bruke så lite tid da jeg studerte. Lesesalen fra 8-8 var liksom standarden. 
 Du blir nok en litt mer effektiv leser etterhvert, men det er ingen kvikk-fiks - enten innstiller du deg på å bruke mer tid på studiene enn i dag, eller så innstiller du deg på å få litt lavere karakterer (har selv få A og B og det går greit det).

Anonymkode: 43b06...b14

10-16 er mye om det er hver hverdag. Det er kun de helt ekstreme av de ekstreme som er på lesesalen fra 8 til 8. Og blant de som er mye på lesesalen går ofte mye tid til tull som skravling og Facebook.  Ser flere i tråden skrive at de klarte å gjennomføre jussen i full jobb. Det viser jo hva som er mulig om man prioriterer tiden godt. 

• Liker 3
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

10-16 er mye om det er hver hverdag. Det er kun de helt ekstreme av de ekstreme som er på lesesalen fra 8 til 8. Og blant de som er mye på lesesalen går ofte mye tid til tull som skravling og Facebook.  Ser flere i tråden skrive at de klarte å gjennomføre jussen i full jobb. Det viser jo hva som er mulig om man prioriterer tiden godt. 

Er helt enig. Kjenner ingen som leste fra 8 til 8, kanskje med unntak for deler av eksamensperioden. Det er helt sykt og viser stort sett dårlige prioriteringer eller at man sliter med å ta faget. Gikk ut av jussen som B-student, tror jeg kan telle på to hender hvor mange ganger jeg var på lesesalen. 

Anonymkode: 7f91a...79b

• Liker 3
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Har ikke valgt feil utdanning :) Jeg sliter med motivasjon til tider ja, men det hadde jeg gjort uansett hva jeg hadde studert. Blir lett distrahert og skal til utredning for ADHD.

Anonymkode: 59551...956

Sjekk deg gjerne for ADHD, men tror også at det handler om å bare bestemme seg for å jobbe med jussen. Du kom deg inn på jussen, du har fått A og B på innleveringer, du har klart å studere psykologi. Det virker som du har evnen til å konsentrere deg om du først bestemmer deg.

Om du synes pensumbøkene er tørre så ikke bruk så mye tid på dem. Følg rådene som er gitt tidligere i tråden. Folk lærer forskjellig og du bør bruke førsteåret på jussen til å finne ut hvordan du lærer best. Er helt enig i at mange jussbøker har tørt språk. Men verdt å merke at det ofte er jusspråket. Juss handler i stor grad om å uttrykke seg presist. Bøkene tar ofte med alle nyansene. Men i starten er det lurt å fokusere på hovedtrekkene. Disse gås gjennom på forelesningene. Så kanskje kan det være lurt å se forelesningene først eller å lese innføringslitteratur først. 

Husk også at det ikke er antall timer man studerer som teller, men hvor mye man lærer. Så bedre å bruke tiden effektivt enn å bruke mange timer med lite effektivitet. Det beste rådet jeg fikk var å gjøre tydelig skille mellom jobb og fritid. På forelesningssalen skal man jobbe og når man kommer hjem skal man ta fri. Det betyr selvsagt ikke at man ikke skal kunne ta lunsjpauser, snakke med venner, osv.  Det sosiale kan være viktig for trivselen. Men kast bort tiden på å surfe på nett når du er på forelesningssalen. Bruk heller tiden mer effektivt slik du kan dra tidligere hjem. 

• Liker 3
Skrevet

Ser ut til at du ikke har gode lesevaner på plass samt bruker pensum dårlig. Vi er alle ulike og har ulike tilnærmingsmetoder, men de aller fleste må lese og strukturere pensum godt for å oppnå tilfredstillende karakterer. 

Jeg studerte juss i tillegg til jobb (60% st. i turnus) samt to små barn. Leste og jobbet med pensum fra 09-15, og så videre fra 1930-2230. Fredag fra kl 15 til søndag kl 15 var hviletid. Søndagene laget jeg pensumkalender for kommende uke og dro med meg tema etc som jeg ikke var ferdig med fra uka som var. 

Anonymkode: aee7a...adc

• Liker 1
  • 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg studerer også juss og har akkurat de samme "problemene" som du beskriver. Går du fortsatt på juss-studiet?

Anonymkode: ff8fa...603

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...