Gå til innhold

Sliter med å komme meg gjennom pensum. Jusstudiet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer rettsvitenskap (jus). Det er veldig mye pensum og jeg synes det tar voldsomt lang tid å komme seg igjennom bare en bok. Har heldigvis kommet gjennom en del bøker, men har ca. to igjen + kompendie. Så til sammen rundt 900 sider. Hvordan komme seg gjennom dette? Jeg synes bøkene tar utrolig lang tid å komme seg gjennom. Kan sitte på universitetet i 8 timer og kun ha kommet meg gjennom 20 sider... Tar jo lunsjpause og litt andre pauser, men synes likevel 20 sider er lite. Vet ikke om jeg leser sakte eller tar for mye notater (vet at jeg nok tar litt for mange pauser også da). Tror jeg tar for mye notater, men kanskje jeg leser sakte i tillegg. Synes det er vanskelig å skrive gode notater som er kortfattet. I tillegg til alt pensum, har jeg også undervisninger i form av seminarer og forelesninger, jeg må forberede oppgaver til seminarer (det er veldig mange og til dels lange og krevende oppgaver), innleveringer jeg må levere, og alt dette tar mye tid. Og jeg må jo også få lest alt jeg skal. 

Synes bøkene på jussen er veldig tungt skrevet. Har studert psykologi tidligere, og selv om det var en del å lese der også, var det meste på engelsk og veldig lettlest + mye bilder og illustrasjoner. Det er det ikke i jusbøkene og språket er tungt, veldig mye mellom linjene.