Gå til innhold

Sliter med å komme meg gjennom pensum. Jusstudiet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer rettsvitenskap (jus). Det er veldig mye pensum og jeg synes det tar voldsomt lang tid å komme seg igjennom bare en bok. Har heldigvis kommet gjennom en del bøker, men har ca. to igjen + kompendie. Så til sammen rundt 900 sider. Hvordan komme seg gjennom dette? Jeg synes bøkene tar utrolig lang tid å komme seg gjennom. Kan sitte på universitetet i 8 timer og kun ha kommet meg gjennom 20 sider... Tar jo lunsjpause og litt andre pauser, men synes likevel 20 sider er lite. Vet ikke om jeg leser sakte eller tar for mye notater (vet at jeg nok tar litt for mange pauser også da). Tror jeg tar for mye notater, men kanskje jeg leser sakte i tillegg. Synes det er vanskelig å skrive gode notater som er kortfattet. I tillegg til alt pensum, har jeg også undervisninger i form av seminarer og forelesninger, jeg må forberede oppgaver til seminarer (det er veldig mange og til dels lange og krevende oppgaver), innleveringer jeg må levere, og alt dette tar mye tid. Og jeg må jo også få lest alt jeg skal. 

Synes bøkene på jussen er veldig tungt skrevet. Har studert psykologi tidligere, og selv om det var en del å lese der også, var det meste på engelsk og veldig lettlest + mye bilder og illustrasjoner. Det er det ikke i jusbøkene og språket er tungt, veldig mye mellom linjene.

Ser at jeg må nok begynne å lese mer på kveldene og i helger i tillegg for å komme meg gjennom alt. Lurer vel egentlig bare på tips til å komme seg gjennom alt pensum på en god måte (slik at jeg husker mest mulig/lærer best), skrive gode notater, hva jeg bør fokusere på/hvordan sile ut hva som er viktig. I tillegg til pensum har jeg også sette meg inn i en god del rettspraksis, noe som tar tid. Men tenker at førsteprioritet nå er å komme meg gjennom pensum + seminaroppgaver og innleveringer og forelesninger. Ønsker gjerne å få B på eksamen (helst A så klart, men ser at det er tvilsomt). Men sier meg fornøyd så lenge jeg får minst C... 

Anonymkode: 59551...956

Skrevet

Jeg kom gjennom jussen i Bergen uten å åpne en eneste pemsumbok. Endte med C i snitt. Brukte forelesningene, arbeidsgruppene, tidligere eksamensoppgaver, A-besvarelse og Filefora. 

Grei strategi om man leser sent.  Jeg jobbet lite med studiene. Eneste fagene jeg slet med var Rettergang og Allmenn formuerett. Der måtte jeg ta eksamen to ganger. 

For øvrig bør du tenke over hva du ønsker å jobbe som jurist. Om man kun klarer å lese 20 sider på 8 timer så passer man ikke til toppjobbene. Det er ikke frekt ment. Jeg passer ikke til toppjobbene jeg heller. Men om man ikke skal ha toppjobbene så trenger man heller ikke å få A.

Anonymkode: 73d1b...30e

• Liker 11
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

For øvrig bør du tenke over hva du ønsker å jobbe som jurist. Om man kun klarer å lese 20 sider på 8 timer så passer man ikke til toppjobbene. Det er ikke frekt ment. 

Vet at dett var en spydig kommentar og angrer på at jeg skrev den. Ikke meningen å være nedlatende eller ta fra noen håpet. Og for all del kanskje får du en av toppjobbene. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vet at dett var en spydig kommentar og angrer på at jeg skrev den. Ikke meningen å være nedlatende eller ta fra noen håpet. Og for all del kanskje får du en av toppjobbene. 

Det var en nedlatende og stygg kommentar, ja. Når det er sagt så har jeg naturligvis tenkt over hva jeg ønsker å jobbe med som jurist når jeg er ferdig utdannet, og jeg ønsker ikke toppjobbene. ;) Å jobbe som f.eks. advokat er det siste jeg ønsker da det er en lite familievennlig jobb og jeg verdsetter fritiden min høyt. Det skulle for øvrig stå 6 timer, ikke 8 timer. Jeg kommer som regel på universitetet kl. 10 og drar 16. Leser av og til litt i helger for å ta igjen...

Har fått to A-er og en B på innleveringene mine hittil, skulle ikke vært noe behov for å dele det, men er tydeligvis det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg studerer rettsvitenskap (jus). Det er veldig mye pensum og jeg synes det tar voldsomt lang tid å komme seg igjennom bare en bok. Har heldigvis kommet gjennom en del bøker, men har ca. to igjen + kompendie. Så til sammen rundt 900 sider. Hvordan komme seg gjennom dette? Jeg synes bøkene tar utrolig lang tid å komme seg gjennom. Kan sitte på universitetet i 8 timer og kun ha kommet meg gjennom 20 sider... Tar jo lunsjpause og litt andre pauser, men synes likevel 20 sider er lite. Vet ikke om jeg leser sakte eller tar for mye notater (vet at jeg nok tar litt for mange pauser også da). Tror jeg tar for mye notater, men kanskje jeg leser sakte i tillegg. Synes det er vanskelig å skrive gode notater som er kortfattet. I tillegg til alt pensum, har jeg også undervisninger i form av seminarer og forelesninger, jeg må forberede oppgaver til seminarer (det er veldig mange og til dels lange og krevende oppgaver), innleveringer jeg må levere, og alt dette tar mye tid. Og jeg må jo også få lest alt jeg skal. 

Synes bøkene på jussen er veldig tungt skrevet. Har studert psykologi tidligere, og selv om det var en del å lese der også, var det meste på engelsk og veldig lettlest + mye bilder og illustrasjoner. Det er det ikke i jusbøkene og språket er tungt, veldig mye mellom linjene.

Ser at jeg må nok begynne å lese mer på kveldene og i helger i tillegg for å komme meg gjennom alt. Lurer vel egentlig bare på tips til å komme seg gjennom alt pensum på en god måte (slik at jeg husker mest mulig/lærer best), skrive gode notater, hva jeg bør fokusere på/hvordan sile ut hva som er viktig. I tillegg til pensum har jeg også sette meg inn i en god del rettspraksis, noe som tar tid. Men tenker at førsteprioritet nå er å komme meg gjennom pensum + seminaroppgaver og innleveringer og forelesninger. Ønsker gjerne å få B på eksamen (helst A så klart, men ser at det er tvilsomt). Men sier meg fornøyd så lenge jeg får minst C... 

Forsøk å les korte bøker om samme fag, f.eks. "Kjøpsrett i et nøtteskall", "Selskapsrett i et nøtteskall" osv. når du først begynner med faget. Deretter bruker du pensumbøkene som oppslagsverk når du jobber med eksamensoppgaver, kursoppgaver osv. og når du skal lese til eksamen.

Anonymkode: b2a6a...139

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns ikke den kommentaren var frekk, men reel - om det er slik at det juridiske språket oppfattes som så tungt at du sliter med å huske det så er det en tankevekker om man skal jobbe med dette senere..
Jeg fant det fasinerende, jeg studerte ved UiB og hadde fantastiske forelesere som gjorde faget spennende men jeg måtte også studere selv og ha egendisiplin på det. Slik du beskriver det TS virker det som om du kjeder meg med studiet rett og slett, siden du sier du tar for mye pauser, noterer for mye, leser sakte og sliter litt? Det er slik at de fleste kan "lese seg til en A" om det er målet, mens målet må være å ha tygd så mye på pensum at det sitter og at man kan ta det igjen etter innleveringene og på eksamen og fortsatt få den "a" karakteren fordi man liker stoffet man jobber med. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg vil tro du kan få mye ut av å ikke lese bøkene fra perm til perm men heller få oversikt over viktige tema ved hjelp av læreutbytteveskrivelsene, forelesningene og oppgaver sammen med innholdsfortegnelsen i bøkene. Ta et kjapt kurs i studieteknikk eller les en kort bok om det. Å lese pensumbøker fra perm til perm er nok den aller vanskeligste studieteknikken. 

Anonymkode: 24d91...386

• Liker 4
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Litt realitetsorientering er ikke nødvendigvis frekt.

• Liker 12
Skrevet

Kommentaren lenger oppe var ikke frekk, men deling av erfaring og realitetsorientering.

For meg virker det som at du har valgt feil utdanning rett og slett. Om språket er tungt og det du leser ikke sitter så mangler det nok noe interesse for faget. Du sier du verdsetter fritiden din, men faktum er at det er men enn en fulltidsjobb å være student. Rekker du ikke pensum så er den enkle matematikken at du må bruke mer tid på å lese.

Anonymkode: e22d3...d17

• Liker 7
Skrevet

Ja, synes 20 sider på seks timer er ekstremt lite. Om du tar en times lunsj, er det 4 sider i timen. Da jeg leste juss og jobbet fulltid samtidig, leste jeg stort sett gjennom bøkene en gang i raskt tempo og så leste jeg gjennom en gang til og tok notater. Det var mye lettere å notere etter å ha lest gjennom en gang, det ble enklere å plukke opp det som faktisk var viktig. Første gang man leser noe føles det jo som om alt er viktig. 

Det er heller ikke viktig å huske alt som står i bøkene. Lærer du metoden, og en del dommer, så kommer du jo langt. 

Anonymkode: c19da...95d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Forsøk å les korte bøker om samme fag, f.eks. "Kjøpsrett i et nøtteskall", "Selskapsrett i et nøtteskall" osv. når du først begynner med faget. Deretter bruker du pensumbøkene som oppslagsverk når du jobber med eksamensoppgaver, kursoppgaver osv. og når du skal lese til eksamen.

Anonymkode: b2a6a...139

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg vil tro du kan få mye ut av å ikke lese bøkene fra perm til perm men heller få oversikt over viktige tema ved hjelp av læreutbytteveskrivelsene, forelesningene og oppgaver sammen med innholdsfortegnelsen i bøkene. Ta et kjapt kurs i studieteknikk eller les en kort bok om det. Å lese pensumbøker fra perm til perm er nok den aller vanskeligste studieteknikken. 

Anonymkode: 24d91...386

Takk begge to :) Dette stemmer nok!

Carrot skrev (15 minutter siden):

Jeg syns ikke den kommentaren var frekk, men reel - om det er slik at det juridiske språket oppfattes som så tungt at du sliter med å huske det så er det en tankevekker om man skal jobbe med dette senere..
Jeg fant det fasinerende, jeg studerte ved UiB og hadde fantastiske forelesere som gjorde faget spennende men jeg måtte også studere selv og ha egendisiplin på det. Slik du beskriver det TS virker det som om du kjeder meg med studiet rett og slett, siden du sier du tar for mye pauser, noterer for mye, leser sakte og sliter litt? Det er slik at de fleste kan "lese seg til en A" om det er målet, mens målet må være å ha tygd så mye på pensum at det sitter og at man kan ta det igjen etter innleveringene og på eksamen og fortsatt få den "a" karakteren fordi man liker stoffet man jobber med. 

Nå er jeg ikke usikker på studievalget eller hva jeg ønsker å jobbe med, jeg synes bare pensumbøkene ofte er tørre. Det vet jeg at jeg ikke er alene om å synes. :) Og så er det jo også slik at noen emner liker man bedre enn andre. Jeg liker godt arverett og forvaltningsrett f.eks. Mens andre emner kan jeg synes er tyngre fordi det ikke interesserer meg på samme måte, og da går det treigere. Det sier seg vel selv at jeg ikke har planer om å jobbe innenfor et område som ikke engasjerer meg. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommentaren lenger oppe var ikke frekk, men deling av erfaring og realitetsorientering.

For meg virker det som at du har valgt feil utdanning rett og slett. Om språket er tungt og det du leser ikke sitter så mangler det nok noe interesse for faget. Du sier du verdsetter fritiden din, men faktum er at det er men enn en fulltidsjobb å være student. Rekker du ikke pensum så er den enkle matematikken at du må bruke mer tid på å lese.

Anonymkode: e22d3...d17

Har ikke valgt feil utdanning :) Jeg sliter med motivasjon til tider ja, men det hadde jeg gjort uansett hva jeg hadde studert. Blir lett distrahert og skal til utredning for ADHD.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, synes 20 sider på seks timer er ekstremt lite. Om du tar en times lunsj, er det 4 sider i timen. Da jeg leste juss og jobbet fulltid samtidig, leste jeg stort sett gjennom bøkene en gang i raskt tempo og så leste jeg gjennom en gang til og tok notater. Det var mye lettere å notere etter å ha lest gjennom en gang, det ble enklere å plukke opp det som faktisk var viktig. Første gang man leser noe føles det jo som om alt er viktig. 

Det er heller ikke viktig å huske alt som står i bøkene. Lærer du metoden, og en del dommer, så kommer du jo langt. 

Er helt enig i at det er altfor lite. Takk for tips! 

TS

Skrevet

Du høres ut som du er helt i starten av studiet? Når du har fått gode karakterer på innleveringer så langt virker det jo som du får med deg stoffet. Det jeg reagerer mest på er at du kun leser fra 10-16. At jusstudiet tar tid er vel allment kjent, og det var i alle fall ikke vanlig å bruke så lite tid da jeg studerte. Lesesalen fra 8-8 var liksom standarden. 
 Du blir nok en litt mer effektiv leser etterhvert, men det er ingen kvikk-fiks - enten innstiller du deg på å bruke mer tid på studiene enn i dag, eller så innstiller du deg på å få litt lavere karakterer (har selv få A og B og det går greit det).

Anonymkode: 43b06...b14

Skrevet

Har jobbet med studieteknikk på universitet, og ville aldri anbefalt noen å lese alt pensum fra perm til perm. Det er en typisk nybegynner-feil. Skumles. Lag deg tankekart. Notér. Tenkeskriving er nyttig: finn et godt sitat/lovtekst du selv ville brukt i en oppgave, og forklar med egne ord. På denne måten samler du mye stoff du også ofte kan bruke nesten direkte på feks. hjemmeeksamen. 

Men viktigst av alt, jobb med konkrete oppgaver og diskuter stoffet med medstudenter. Finn en god kollokviegruppe. 

Anonymkode: 9b435...b4f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg synes ikke den er spydig. Den er bare rene ord for pengene. Man kan få mange gode og intr jobber selv om man ikke er en A-student :) 

Anonymkode: 519c5...577

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes ikke den er spydig. Den er bare rene ord for pengene. Man kan få mange gode og intr jobber selv om man ikke er en A-student :) 

Skjønner meg ikke på folk som studerer jus uten å sikte høyt. Være fornøyd med en saksbehandler jobb i NAV liksom. Nei, da er det mange andre utdannelser jeg heller ville tatt! 

Anonymkode: 7d556...04a

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner meg ikke på folk som studerer jus uten å sikte høyt. Være fornøyd med en saksbehandler jobb i NAV liksom. Nei, da er det mange andre utdannelser jeg heller ville tatt! 

Det er helt ok for meg at andre sikter høyt, det betyr ikke at jeg ikke er fornøyd med mitt c-snitt. Hva andre gjør er meg revnende likegyldig, så lenge jeg gjør så godt jeg kan. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er helt ok for meg at andre sikter høyt, det betyr ikke at jeg ikke er fornøyd med mitt c-snitt. Hva andre gjør er meg revnende likegyldig, så lenge jeg gjør så godt jeg kan. 

Det er bare driti ut, det er poenget mitt. Men, alle kan jo ikke være like flinke 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det finnes mye mellom NAV og toppjobbene. Jeg studerte juss uten å ønske meg noen advokat-jobb. Jobber som jurist i staten nå, hadde C som snitt. Er veldig fornøyd med jobben min. Jeg liker juss, og det var det jeg ønsket å studere. Hvorfor i alle dager skulle jeg valgt noe annet da, selv om jeg ikke ønsker meg "toppjobb"?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg er brukeren som skrev innlegg r 2 i tråden og fikk C snitt. Man kan få gode jobber med C i snitt, man kan også bli advokat om man ønsker det. Men jeg er også enig i at jeg skulle studert noe annet enn juss.  Jeg hadde ingen ambisjoner og da burde jeg studert et kortere og enklere studium. 

Jeg jobber i dag som saksbehandler og det er grei jobb. Men som du sier så finnes det enklere veier til slike jobber. Vil også si at det hadde vært gøyere å studere på et studium uten så mange flinkiser.

Anonymkode: c2170...354

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Juss er semantikk, logikk og flisespikeri. På den annen side er juss litt som naturvitenskapen. I naturvitenskapen finnes det ikke autoriteter, bare argumenter.

Endret av Michaelhe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...