Gå til innhold

Barnehageplass - spm om prosess

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen her inne kan hjelpe meg litt med et spørsmål min samboer og jeg har:)

Her vi bor er det stor kamp om plassene på bhg i nærområdet. Vi lurer litt på hvordan prosessen egentlig er når kommunen velger bhg plasser ved hovedopptak.

Hvordan er det hvis:

La oss si jeg ikke får plass på bhg jeg har som nr 1 på listen, men ønsker veldig en plass på nr 2 i listen. Er det sånn at de som har satt min bhg nr 2 som sin nr 1, vil de bli prioritert først? Eller vil vår søknad da bli sett på med lik linje som disse? 
La oss si det er 15 ledige plasser på vår nr 2, og det er 20 stk som søker den som nr 1, vil vi i det hele tatt ha en sjanse i den bhg?

Håper jeg har forklart meg godt nok og håper veldig at noen har noe kunnskap om dette😁🤞🏻

Anonymkode: 3f74e...50f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Håper noen her inne kan hjelpe meg litt med et spørsmål min samboer og jeg har:)

Her vi bor er det stor kamp om plassene på bhg i nærområdet. Vi lurer litt på hvordan prosessen egentlig er når kommunen velger bhg plasser ved hovedopptak.

Hvordan er det hvis:

La oss si jeg ikke får plass på bhg jeg har som nr 1 på listen, men ønsker veldig en plass på nr 2 i listen. Er det sånn at de som har satt min bhg nr 2 som sin nr 1, vil de bli prioritert først? Eller vil vår søknad da bli sett på med lik linje som disse? 
La oss si det er 15 ledige plasser på vår nr 2, og det er 20 stk som søker den som nr 1, vil vi i det hele tatt ha en sjanse i den bhg?

Håper jeg har forklart meg godt nok og håper veldig at noen har noe kunnskap om dette😁🤞🏻

Dette lurer jeg også på 😄

Anonymkode: 928e8...2f3

Skrevet

Sånn jeg har forstått det, vil alle barnehager vurdere de som har den som førstevalg først. Dermed er det mindre sjangs på å få andrevalget, dersom det er mange som har ditt andrevalg som sitt førstevalg. Fikk forklart av styrer i en barnehage. Virker som om det er best å ha den du tror du kan få plass i som førstevalg, ellers faller man kanskje utenom resten :(

Anonymkode: 473ea...801

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sånn jeg har forstått det, vil alle barnehager vurdere de som har den som førstevalg først. Dermed er det mindre sjangs på å få andrevalget, dersom det er mange som har ditt andrevalg som sitt førstevalg. Fikk forklart av styrer i en barnehage. Virker som om det er best å ha den du tror du kan få plass i som førstevalg, ellers faller man kanskje utenom resten :(

Anonymkode: 473ea...801

Takk for at du delte!

Ja det er jo utrolig kjedelig om man havner «bakerst i køen» om man ikke er heldig å får sitt førstevalg. 
Burde jo vært kommunisert slik at man kan gjøre en helhetlig vurdering😕 Når det er 30 stk på venteliste på førstevalget, dette var i fjor og det er enda flere barn i området nå, så er sjansen liten for å få plass😫 Er kanskje ikke villig til å risikere å få plass på nr 3 eller 4, som vi egentlig ikke ønsker.

Skrevet

Tror det er sånn som beskrevet over. Vi søkte plass i Oslo vest i fjor og fikk ingen av de 5 vi hadde på listen, men fikk heldigvis en som ikke var alt for langt unna og er egentlig fornøyd, selv om vi ønsket vi fikk noe nærmere. 

Anonymkode: 19c59...276

Skrevet

Private barnehager velger ofte kun søkere som har barnehagen som førstevalg. I hvert fall gjaldt det alle de som jeg var på besøk hos da vi skulle søke i fjor. Det er i Oslo og i et område med stort press på barnehager. De var også åpne om at de velger basert på kjønn og alder ift hva som passer dem best, en barnehage vurderte ikke engang barn som var født etter september for de ville bli ferdig med innkjøring tidlig.

Anonymkode: dd4e4...440

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Private barnehager velger ofte kun søkere som har barnehagen som førstevalg. I hvert fall gjaldt det alle de som jeg var på besøk hos da vi skulle søke i fjor. Det er i Oslo og i et område med stort press på barnehager. De var også åpne om at de velger basert på kjønn og alder ift hva som passer dem best, en barnehage vurderte ikke engang barn som var født etter september for de ville bli ferdig med innkjøring tidlig.

Anonymkode: dd4e4...440

Kommunale barnehager kan ikke velge og plukke ut på det viset. Der er det et sett med regler om hvem som skal få plass. 1. barn med spesielle behov. 2. søsken. 3. barn av kommunale ansatte. 4. ønsket oppstartsdato, osv. Mulig det er noe unøyaktighet i denne lista, og jeg husker ikke alle kriteriene, men det er iallfall en del føringer.

Skrevet

Hvor kan man lese hvor mange søkere en bhg har forresten? 

Anonymkode: 928e8...2f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...