Gå til innhold

Alltid negativt med følelser for en annen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har over lengre tid hatt følelser for en god kollega. Vi har en del med hverandre å gjøre på jobb, og dette går det ikke an å forandre på uten å skifte jobb. Vi er begge gift. Ingen av oss har sagt noe som tyder på at noen av oss har følelser, så jeg aner ikke noe om han ser på meg som en venn eller potensielt noe mer. Men jeg føler meg veldig trygg på at det ikke vil skje noe mellom oss, fordi jeg ikke ønsker å havne i en slik vanskelig situasjon.

Så til spørsmålet. Da han begynte å jobbe hos oss for et par år siden, ble jeg rett og slett pangforelsket. Jeg fikk forferdelig dårlig samvittighet overfor mannen min, og forsøkte å unngå kollegaen min så godt som mulig. Men det endte med at jeg ble så stresset rundt ham at det ble skikkelig ubehagelig når jeg uansett måtte møte ham en del. Så klarte jeg etter hvert å slappe mer av, unngikk han ikke, og følelsene ble på en måte en del av hverdagen.

Kan man ha det sånn over tid, og hva gjør det med forholdet? Kollegaen min er en som kan muntre meg opp på en grå dag, og etter dager med en del jobb sammen, er humøret mitt kjempebra. Vi har samme humor, og kan samtidig snakke om alt mulig mellom himmel og jord i pauser osv. Dette med humøret mitt er også noe mannen min merker. Sexlysten øker også en del ganger etter feks sosiale treff med jobben, noe mannen min nyter godt av. Det føles litt feil, men samtidig er resultatet ganske bra. Jeg har vært sammen med mannen i mange år og vi har noen problemer, blant annet at han er en del sint og jeg blir usikker pga det. Men denne kollegaen min har liksom gitt meg en ny vitalitet og giv. Så er spørsmålet: kan jeg leve med at ting er sånn? Det er vanskelig å styre følelser. Det eneste er om jeg hadde skiftet jobb, men jeg trives så godt. Kunne dere hatt det sånn? Burde jeg ha dårlig samvittighet?

Anonymkode: d8813...7fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes ikke du trenger å ha dårlig samvittighet. Du har ikke gjort noe galt. Følelsene lever eget liv. Det kunne like gjerne skjedd mannen din. Kanskje har det gjort en gang eller to for alt du vet. Skulle du fortalt mannen din og gjort han ute av seg? Kanskje ville han da at du skulle byttet jobb og det er jo ikke noe barebare?. Å si dette er å be om krangel eller skilsmisse og det uten at det har skjedd noe galt. 

Du får ny livsgnist av dette. Av og til er det slikt som redder ekteskap. Aller helst foretrekker vi å føle spenning men beholde det stabile livet. Spenning trenger ikke å skje i praksis. I alle lange forhold skjer det følelser mot en utenfor. Sånn er vi skapt. Den som får det vanskelig er du, og det kan svinge begge veier, men du kan jo lære å leve med det. Din nye livsgnist som mannen din nyter godt av kan gi han lyst til å imøtekomme deg mer, kanskje lytte til råd om hvordan takle sinne bedre. Kanskje blir han litt romantisk så du igjen ser den mannen du forelsket deg i som ung. Alternativt så kan det skje at du ser han som verre enn før. Her gjelder det å beholde gangsyn så du tar avgjørelser på rett grunnlag og kjenner godt etter hvilke negative følelser som har en årsak. 

Anonymkode: 77205...680

Skrevet

Det er nok sjelden oppstemtheten eller euforien som følger med begeistringen for en annen mann er noe særlig konstruktiv i forhold til samlivspartner. I lengden fører det tvertimot ofte til distraksjon og manglende tilstedeværelse overfor partner; noe han etterhvert kommer til å merke. Hvis du kan, bør du styre unna denne fyren på jobb. Det er høy risiko for at det ellers  etterhvert ødelegger forholdet ditt.

Anonymkode: ac833...6ee

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at dette går bra så lenge du er fornøyd med situasjonen, at dette er en person du har glede av å møte på jobb. Men at du ikke går rundt med et ønske om at det skal bli noe mer, at du egentlig ville vært med kollegaen din enn mannen din hvis det var mulig. Og at det ikke fører til at du blir mer kritisk til mannen hjemme.

Jeg kjenner meg igjen, har selv en god kollega som gjør arbeidsdagen bedre. God kjemi, men liker også bare at han sitter i nærheten når jeg jobber. Har ingen planer om at dette skal bli til noe mer. Har ikke dårlig samvittighet overfor mannen hjemme, unner også han gode kollegiale forhold.

Anonymkode: 5b47d...f23

Skrevet

Ts her. Takk for svar. Ser dere er litt delt, og det er vel det jeg er også. På den ene siden tenker jeg det er vanskelig å styre følelser, men samtidig litt fælt at det ofte kan være en annen mann som får meg til å føle meg glad og fornøyd når jeg kommer hjem til mannen min. Samtidig som det jo gir ringvirkninger, som at mannen min så klart blir glad når jeg er glad, han tenker bare at jeg har hatt en bra dag. Noe jeg jo har hatt, bare at grunnen i stor grad er en god og snill og kjekk kollega.

Anonymkode: d8813...7fb

Skrevet

Har vært (er) i samme situasjon. Forelskelser kommer og går, og jeg synes det er helt greit å nyte dem. 

Det blir først problematisk hvis det påvirker partneren din negativt. Jeg merket i en periode at jeg fikk litt kortere lunte med mannen min, og ble lettere irritert. Da må man ta seg litt nakken.

Anonymkode: 2a791...0f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har vært (er) i samme situasjon. Forelskelser kommer og går, og jeg synes det er helt greit å nyte dem. 

Det blir først problematisk hvis det påvirker partneren din negativt. Jeg merket i en periode at jeg fikk litt kortere lunte med mannen min, og ble lettere irritert. Da må man ta seg litt nakken.

Anonymkode: 2a791...0f2

Enig i dette. Det er en positiv energi i hverdagen.

Anonymkode: 451ce...ce0

Skrevet

Jeg har hatt det slik i ekteskapet mitt nå og det kommer garantert til å skje igjen. Jeg er åpen om det med mannen min da. Nå er jeg ikke oppriktig forelska, mer brusende betatt. Som du sier, mannen høster godt av det, og av og til snakker jeg med han om at jeg ville likt å ta med han andre hjem for trekant i tillegg 😂 ELSKER å være betatt. Det gir meg så sykt mye energi.

Nå har mannen min og jeg en gjensidig forståelse for at vi er som skapt for hverandre da, jeg kommer aldri til å forlate han for noen andre. Og det vet han. Han vet også at jeg som person elsker bekreftelse og får energi av andre mennesker og er et utpreget følelsesmenneske, noe han aksepterer fullt og helt ❤

Anonymkode: fd6dc...315

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...