Gå til innhold

Vet man noe om eventuelle skadevirkninger ved vegansk kosthold i de tilfellene vegansk kosthold blir praktisert på små barn og gjennom hele


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnomynBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke denne besettelsen med å prøve å "ta" veganere på ting. Ser den relativt ofte her på kvinneguiden

Anonymkode: ac71f...470

Det er egen dårlig samvittighet. 

De vet det jo. At de spiser dyr som står på bås hele livet, som aldri får se dagslys, som har store smerter, som lever unaturlig. 

Det gjør uendelig vondt å ta dette innover seg. Folk er jo glade i bikkja si. Men spise den? Utenkelig. 

Det er faktisk mer etisk å spise Fido og Trofast, de har jo tross alt hatt det bra. 

Folk velger heller å kjefte når dette blir pirka i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnomynBruker said:

For å oppdra barnet ditt vegansk må du være erfaren og ha god kunnskap. Helt enig. 

Ja, og den kunnskapen er det mange med vegansk kosthold som ikke har.

 

6 minutter siden, AnomynBruker said:

Jeg klarer ikke helt å se hva som skulle være uetisk ved å oppdra barnet vegansk. Jeg ser flere positive elementer enn negative. 

Det er uetisk når barnet risikerer permanent og alvorlig endring av sin helsetilstand som konsekvens av foreldre som ikke forstår hva de driver med. Et normalt kosthold gir barn alt de trenger. Et vegansk kosthold er ikke optimalt for et barns utvikling, og krever stor kunnskap fra foreldrene. Den kunnskapen er ofte alt for grunn til at det er forsvarlig å utsette barn for et slikt eksperiment.

 

8 minutter siden, AnomynBruker said:

Jeg er voksen og erfaren veganer. Min kost har blitt grundig diskutert med ernæringseksperter (utdanna for spesialist helsetjenesten). Jeg følger opp med blodprøver. Helsevesenet sier det er flott! og har også sagt at flere burde spise som meg. 

Helt fint, og helt uproblematisk - men det betyr ikke at alle med en vegansk diett er som deg.

 

9 minutter siden, AnomynBruker said:

Kunnskap og blodprøver, det er det som skal til. 

Mener du virkelig at et kosthold er hensiktsmessig hvis du er avhengig av regelmessige blodprøver for å evaluere det? Det synes jeg ikke akkurat er et godt argument for veganisme.

 

10 minutter siden, AnomynBruker said:

Jeg tenker at vi behøver ikke være så redde for plantekost. Store deler av verden spiser slik. 

Hvem er det som er redde for plantekost? Det kjenner jeg meg ikke igjen i.

 

11 minutter siden, AnomynBruker said:

Men det er en uting å legge seg opp i. Fra hva de overvektige spiser til religiøse. Det synes jeg er trist. 

Jeg legger meg ikke opp i hva andre spiser. Utover at barn ikke bør utsettes for diettrestriksjoner. De trenger et normalt kosthold for å utvikle seg normalt. Ellers har jeg all rett til å mene noe om ernæring og dietter. Like mye som du har. Jeg respekterer ditt valg, og har ikke noe problem med det (bortsett fra akkurat dette med barn).

 

13 minutter siden, AnomynBruker said:

vi må ALDRI glemme respekten for liv. Vi behøver på ingen måte å spise andre levende vesener. Eller holde de fanget. 

Man kan absolutt ha respekt for liv selv om man spiser dyr. DU er vel klar over hvor brutal naturen er? Store rovdyr spiser gjerne jur og lever fra byttet mens de fortsatt lever, og lar resten ligge til åtseletere. Da ville jeg foretrekke å bli skutt rett i hjertet...

Og dersom vi ikke beskatter bestandene, vil disse dyrene sulte, fordi vi har for få rovdyr til å holde bestandene friske. Produksjonsdyr klarer seg ikke i vill tilstand. Skal vi utrydde dem på diettens alter?

Dette er mye mer komplisert enn de fleste ideologiske veganere synes å tro.

Anonymkode: f71b3...3e4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mener du virkelig at et kosthold er hensiktsmessig hvis du er avhengig av regelmessige blodprøver for å evaluere det? Det synes jeg ikke akkurat er et godt argument for veganisme.

Ja. 

Du pusser tenner to ganger om dagen. For å ta vare på tennene. Du følger barnevaksineprogrammet (går jeg ut i fra). Du sjekker syn og hørsel nå og da. Du tar på deg en kondom om du skal ligge med en ny partner. Du ser deg for når du skal gå over veien. Du sjekker dypden i vannet før du stuper. 

Vi gjør ganske mye for å passe på helsa. 

Noen blodprøver er fort gjort. Og når du vet nok, så holder det med en blodprøve nå og da. Hvert tredje år kanskje? 

Og resten orker jeg ikke svare på. Jeg har hørt alt det der en million ganger. 

Endret av AnomynBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at folk tar deg personlig nær av at andre er veganer.

Anonymkode: 5656d...f61

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke denne besettelsen med å prøve å "ta" veganere på ting. Ser den relativt ofte her på kvinneguiden

Anonymkode: ac71f...470

Jeg er ikke ute etter å ta noen, og folk må gjerne spise vegansk. Men jeg forbeholder meg retten til å korrigere det som er direkte feil, som f. eks. at kun planter kan syntetisere proteiner, og at aminosyrer kun syntetiseres i planter fra nitrogen i luften. Noen hevder til og med at kjøtt blir liggende og råtne i tarmene hos mennesker fordi det er unaturlig å spise det. Dette er beviselig feil. Når dette blir et argument for veganisme, bør man ha lov til å gjøre oppmerksom på feilslutningene.

Alle levende celler syntetiserer proteiner og aminosyrer, fra bakterier og sopp til menneskeceller, og menneskets fysiologi er ikke spesielt tilpasset til vegetabilsk kosthold, men til et blandingskosthold. Aminosyrer syntetiseres ikke fra nitrogen i luften, men fra nitrogen i jordsmonnet. Det nitrogenet kommer blant annet fra døde dyr, det er et kretsløp.

Man kan gjerne argumentere for et mer plantebasert kosthold. Veganisme er ekstremt, og kan være farlig dersom man ikke er svært kunnskapsrik og metodisk. Ingen skal tas for noe, men man må argumentere redelig, og ikke spre usannheter.

8 minutter siden, AnomynBruker said:

Det er egen dårlig samvittighet. 

Jeg har ikke dårlig samvittighet for at kjøtt er en del av mitt kosthold. Ikke på noen måte.

 

9 minutter siden, AnomynBruker said:

Folk velger heller å kjefte når dette blir pirka i. 

Ikke kjefte. Men man må basere argumentasjonen sin på korrekt informasjon. Det er helt utrolig hvilke forestillinger enkelte bruker som argument for sine kostholdsvalg. Jeg er ikke så interessert i hvorfor noen vil spise plantebasert. De trenger ikke fortelle meg om det. Ønsker de å holde seg til en slik diett, må de gjerne gjøre det. Men jeg opplever ofte at mange har for dårlig kunnskap om egne diettvalg, tar valget på uriktig grunnlag, og ikke ser at et slikt valg kan ha alvorlige negative konsekvenser.

Anonymkode: f71b3...3e4

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dere som fremmer et vegansk kosthold, synes dere virkelig ikke at det er SKREMMENDE at veganske barn er lavere (man trenger et godt kosthold for å nå sitt høydepotensiale), har lavere beinmasse, har lavt HDL, høye triglyserider og at de har lavere nivåer av mange vitaminer og mineraler?

Eller fremmer dere rett og slett et kosthold uten å vite dette?

https://academic.oup.com/ajcn/article/113/6/1565/6178918

Anonymkode: f5bed...5bf

Hvis man leser studien ser man at det mellom omnivore og vegetariske barn ikke var noen forskjell i høyde eller beintetthet etter man hadde kontrollert for høyde.

For veganske barn ser man derimot at de har lavere verdier av vitamin D og kalsium, som er de viktigste for beinhelsen. Disse barna hadde også lavere inntak av protein og B12.  

Disse barna har ikke fått tilstrekkelig med viktige næringsstoffer. Skulle man kunne sammenlignet helsen til veganske og omnivore barn er det helt nødvendig at barna har like verdier av næringsstoffene. Det er ikke umulig, eller vanskelig med riktig kunnskap, å få nok av disse næringsstoffene i en vegansk diett.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja vel? Og hvilke studier baserer du utsagnet ditt på?

Jeg baserer mitt utsagn på studier som disse:

https://academic.oup.com/nutritionreviews/article/77/1/1/5146363

Anonymkode: f5bed...5bf

Dette er en artikkel som tar for seg en rekke studier med svært ulike metoder og forskningsgrupper som gir dårlig grunnlag for å konkludere med noe som helst:
"The present study has a number of limitations. First, most of the studies in the present meta-analysis included only women, and hence results are mainly applicable to this population. Second, investigations included a very heterogeneous population (ie, some of the studies focused on Buddhist nuns or religious followers of Buddhism, whereas others focused on young adult vegetarians with very different characteristics). Third, some factors associated with BMD and fracture risk, such as the time that vegetarians and vegans had been following the diet, daily energy intake, number of hours engaged in physical activity, BMI, use of hormone replacement therapy, sunlight exposure, consumption of alcohol, and smoking behavior, could not be evaluated because this information was not reported for most of the studies. For the same reason, the present study could not evaluate differences in BMD and fracture rates between pre- and postmenopausal women. Additionally, publication bias was found for the FN measurements, and therefore results from this region should be interpreted with caution. Another limitation is the reliance on self-reported measurements, which are prone to errors, for such data as BMI,91 physical activity, and fracture rates. The lack of dietary quality information for most studies could be considered another limitation. Furthermore, whether individuals had a low bone mass or osteoporosis prior to starting a vegetarian or vegan diet, which could influence the results, was not reported for any of the included studies. Moreover, for some of the studies, it was reported that the participants were mostly vegetarians or vegans or long-term vegetarians without specifying the duration of the diet, which make definitions sometimes ambiguous for interpretation. Finally, it was not possible to run moderator analyses for other important variables such as diet quality, energy intake, or physical activity because of the small number of studies for which this information was reported.

Det er verd å merke seg at den eneste studien som denne artikkelen brukte som så på hva deltakerne faktisk inntok av næring, konkluderte med:  "In the relationship between vegetarian/vegan diets and bone health, it is important to consider the possible effect that overall dietary quality can have. Among the studies included in the present systematic review and meta-analysis, only 1 study considered overall dietary quality. In this study, diet quality was superior for individuals adhering to a vegan diet as compared with the other diet groups, and there were no differences in BMD among vegans, vegetarians, and omnivores, which suggests that a high-quality vegan/vegetarian diets would look similar to that of an omnivore in relation to bone health".

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Forøvrig er et vegansk kosthold svært skadelig for et barns normale utvikling. Det vil gi for dårlig mineralisering av ben, og følgelig underutvikling av disse, hvilket også kan gi leddproblemer, de vil ha dårlig utviklede bindevevsstrukturer, kan utvikle forstyrrelser i fettmetabolisme, generelt dårligere muskelvekst, risiko for synsdefekter, nevrologisk dysfunksjon, svekket eller forsinket kognitiv utvikling, være i risiko for hormonforstyrrelser og ofte være tilbøyelig til å ha svekket immunfunksjon. Bare for å nevne litt av kransekaken.

Anonymkode: f71b3...3e4

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er riktig at barn kan spise vegansk, men det er ikke hensiktsmessig, og risikoen er svært stor. Det krever at foreldre har svært omfattende kunnskap (hvilket som oftest er stor mangelvare), og at barnet følges opp grundig. Barn som vokser opp under et slikt kostholdsregime vil ofte være senere utviklet enn jevnaldrende som får en mer balansert diett, og de vil gjerne ha redusert lengdevekst.

Anonymkode: f71b3...3e4

Kilder?

 

Det er klart at et diettbytte krever at man setter seg inn i nye kilder til, og ikke minst mengder for å dekke behovet for, vitaminer, mineraler og andre viktige næringsstoffer. Alle seriøse veganere anbefaler tilskudd av B12 og jod (hvis du ikke spiser matvarer med tilstrekkelig innhold), og de er opptatt av at folk skal spise nok protein (og også høykvalitetsprotein som soya) og kalsium. Jod, D-vitamin og omega-3 fettsyrer er også noe som mange omnivorer inntar for lite av og de ville hatt utbytte av å ta tilskudd av, disse gjelder ikke spesifikt veganere. 

Veganisme handler om etikk og livssyn, og det er fullt mulig å få alle næringsstoffene du trenger for å vokse opp og leve et friskt liv på en slik diett. Jeg forstår ikke hvorfor mange har behov for å fronte veganisme gjennom argumenter som at "det var dette vi var ment til å spise", "naturlig", "bedre helse og økt livslengde" osv. Veganisme handler jo ikke egentlig om helse? At mange veganere får bedre helse av å bytte diett fordi de spiser mer fiber, belgvekster, frukt og grønt og passer mer på å få nok av viktige næringsstoffer er selvsagt sant, men mange veganere lever da også på svært prosesserte, usunne matvarer og er lite nøye med næringssammensetning som ikke gir noen helsegevinst.

Flere studier har funnet at mindre kjøtt og meieriprodukter kan gi helseeffekter som bedre helse og flere leveår, men det er vel middelhavsdietten som så langt har mest dokumentasjon og best resultater å vise til. 

Endret av S.Hawk
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnomynBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke dårlig samvittighet for at kjøtt er en del av mitt kosthold. Ikke på noen måte.

Jeg har vokst opp på gård jeg, med dyrehold. Jeg har mye omsorg for dyr, og jeg vet så alt for godt hvordan de lever. 

At du ikke har denne omsorgen for dyr er trist. Men slik er mennesketdyret. Vi er en sadistisk morder. Så da blir det slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnomynBruker said:

Ja. 

Du pusser tenner to ganger om dagen. For å ta vare på tennene. Du følger barnevaksineprogrammet (går jeg ut i fra). Du sjekker syn og hørsel nå og da. Du tar på deg en kondom om du skal ligge med en ny partner. Du ser deg for når du skal gå over veien. Du sjekker dypden i vannet før du stuper. 

Vi gjør ganske mye for å passe på helsa. 

Noen blodprøver er fort gjort. Og når du vet nok, så holder det med en blodprøve nå og da. Hvert tredje år kanskje? 

Jeg synes ikke dette er helt sammenlignbart. Vi kan ikke velge bort karies, det er en risiko som er der uansett. Det samme gjelder truslen fra infeksjonssykdommer (både barnesykdommer og veneriske sykdommer), aldersbetingede sansesvekkelser, trafikk på veiene og vanndybden.

Men du kan velge et kosthold som ikke betinger at du må sjekke ernæringsstatusen din gjennom blodprøver.

For all del, valget er ditt, men jeg synes det er en dårlig argumentasjon med underlige sammenligninger.

Anonymkode: f71b3...3e4

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes ikke dette er helt sammenlignbart. Vi kan ikke velge bort karies, det er en risiko som er der uansett. Det samme gjelder truslen fra infeksjonssykdommer (både barnesykdommer og veneriske sykdommer), aldersbetingede sansesvekkelser, trafikk på veiene og vanndybden.

Men du kan velge et kosthold som ikke betinger at du må sjekke ernæringsstatusen din gjennom blodprøver.

For all del, valget er ditt, men jeg synes det er en dårlig argumentasjon med underlige sammenligninger.

Anonymkode: f71b3...3e4

Ja, ok. 

Men en ting er sikkert. Jeg trenger ikke å følge opp livsstilsdiabetes. 

Kjedelig diskusjon. Jeg går ut av den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnomynBruker said:

Ja, ok. 

Men en ting er sikkert. Jeg trenger ikke å følge opp livsstilsdiabetes. 

Kjedelig diskusjon. Jeg går ut av den. 

Slik går jo alle diskusjoner om veganisme:

Person a: Veganisme fører til bedre helse, det er bedre for miljøet og det er bedre etisk valg. For å være god veganer må man dog bruke 12 sekunder hver 8. mnd på å knyte skoene på nytt.

Person b: HVA!? Det er jo helt sykt! Tenk å kaste bort livet sitt på den måten! Nei takk, de 12 sekundene skal jeg bruke på å faktisk leve dette ene livet jeg har fått! Religiøse psykopater!

Den skoknytinga er metafor for en b12-pille dagen og en blodprøve årlig. To ting som de aller fleste burde gjøre uansett. 

Egen unge har for øvrig vokst opp med hovedsakelig plantebasert mat og er i øvre 10% på høyde. Han har hele veien fått spise det som serveres hos andre da.  

Anonymkode: 96869...b3e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke noen antagelse. Og særlig ikke når det gjelder å møte barns ernæringsbehov gjennom oppveksten. Gjennomgående er det et problem at folk som velger alternative dietter har for liten kunnskap om egen diett og hva de trenger og hvilke behov om står udekket. Å dytte dette over på et barn, er uetisk og farlig.

 

Så definitivt ikke. Dersom man ikke har diettrestriksjoner - og det trenger ikke friske mennesker - er alt man trenger å vite at man trenger å spise variert (altså - ikke dropp frukt og grønnsaker, og spis fisk i tillegg til kjøtt), og at man må holde seg fysisk aktiv. Det trengs ingen planlegging eller spesiell kunnskap.

Anonymkode: f71b3...3e4

Barnas næringsbehov har alle godt av å kunne, uansett kosthold. Men fåtall gjør det. Fler og fler blir syke med livsstilssykdommer fra barndommen av, de fleste dødsfall i Norge er pga livsstilssykdommer, flertallet er overvektig og du angriper folk som spiser plantebasert? 😲 Altså den gruppen som anses som mest opptatt av riktig kosthold og sunnest. 

Å dytte i barn raffinert sukker, prossesert mat, melk som er til kua fult av hormoner, meieriprodukter og kjøtt som inneholder masse dritt er så langt ifra etisk og er direkte farlig (snakker da ikke om økologisk kjøtt/viltkjøtt). Det ser vi konsekvensene av nå. 

Å spise grønt, frukt, nøtter, frø, linser, bønner, kikerter, krydder, urter mm. rene råvarer er ikke uetisk eller farlig. 

Du angriper folk med å si at man ikke har kunnskap om næring, likevel viser du til her at du har minimalt med kunnskap selv. DU har ikke kunnskapen om plantekost, det betyr ikke at det er så himla innvikla for andre eller farlig. 

Anonymkode: 07d18...b49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Slik går jo alle diskusjoner om veganisme:

Person a: Veganisme fører til bedre helse, det er bedre for miljøet og det er bedre etisk valg. For å være god veganer må man dog bruke 12 sekunder hver 8. mnd på å knyte skoene på nytt.

Person b: HVA!? Det er jo helt sykt! Tenk å kaste bort livet sitt på den måten! Nei takk, de 12 sekundene skal jeg bruke på å faktisk leve dette ene livet jeg har fått! Religiøse psykopater!

Den skoknytinga er metafor for en b12-pille dagen og en blodprøve årlig. To ting som de aller fleste burde gjøre uansett. 

Egen unge har for øvrig vokst opp med hovedsakelig plantebasert mat og er i øvre 10% på høyde. Han har hele veien fått spise det som serveres hos andre da.  

Anonymkode: 96869...b3e

👏

Jeg har aldri vært så lav på D vitamin og B12 vitamin som når jeg spiste mye kjøtt og meieriprodukter over flere år. I tillegg, jern, jod og magnesium.

B12 og D vitamin er en stor mangel hos veldig mange som spiser kjøtt og meieriprodukter. Så den kan man legge dø for lengst. Men så fort en veganer får mangel, nei da gjelder det alle. "uff, så fælt kosthold". 

Husker det var en unge som døde av underernæring som var veganer. Det ble jo det hylekoret over at dette viste hvor farlig vegansk kosthold var. Men folk glemmer visst alle de millionene i vesten hvert år som dør hvert år av feilernæring med kjøtt og meieriprodukter i kosten. 

Anonymkode: 07d18...b49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

👏

Jeg har aldri vært så lav på D vitamin og B12 vitamin som når jeg spiste mye kjøtt og meieriprodukter over flere år. I tillegg, jern, jod og magnesium.

B12 og D vitamin er en stor mangel hos veldig mange som spiser kjøtt og meieriprodukter. Så den kan man legge dø for lengst. Men så fort en veganer får mangel, nei da gjelder det alle. "uff, så fælt kosthold". 

Husker det var en unge som døde av underernæring som var veganer. Det ble jo det hylekoret over at dette viste hvor farlig vegansk kosthold var. Men folk glemmer visst alle de millionene i vesten hvert år som dør hvert år av feilernæring med kjøtt og meieriprodukter i kosten. 

Anonymkode: 07d18...b49

Den ene ungen blir dratt opp i hver. eneste. veganertråd. fortsatt. Ja, den ligger tidligere i tråden her også. Tenk så mange barn som dør av feilernæring og generelt rævva foreldre hvert år (nå regner jeg ikke fattighet og u-land) i verden. Men den ene i Belgia for årevis siden skal brukes som kroneksempel i hver eneste tråd. Snakk om å nappe etter halstråd. Blir flau på brukerens vegne hver gang jeg ser den blir dratt opp..

Anonymkode: 96869...b3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnomynBruker

Jeg ønsker meg en tråd for bare oss veganere, og de som gjør så godt de kan. Er det mulig her inne tror dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Fler og fler blir syke med livsstilssykdommer fra barndommen av, de fleste dødsfall i Norge er pga livsstilssykdommer, flertallet er overvektig og du angriper folk som spiser plantebasert? 😲 Altså den gruppen som anses som mest opptatt av riktig kosthold og sunnest. 

Først og fremst har jeg ikke angrepet noen. Jeg har korrigert noen feilslutninger, og gitt noen utfordringer. Samt understreket at folk gjerne må være veganere, men at det krever en kunnskap som veldig mange som sverger veganisme ikke har, og at dette kan være farlig for barn. Det er ikke å angripe noen.

Forøvrig kommer ikke livstilssykdommer av ikke-vegansk kost, men av et generelt dårlig kosthold og manglende aktivitet. Det betyr at folk ikke spiser variert og balansert, og ikke beveger seg tilstrekkelig.

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Å dytte i barn raffinert sukker, prossesert mat, melk som er til kua fult av hormoner, meieriprodukter og kjøtt som inneholder masse dritt er så langt ifra etisk og er direkte farlig (snakker da ikke om økologisk kjøtt/viltkjøtt). Det ser vi konsekvensene av nå. 

Dette er da ikke eneste alternativ til plantekost? Hva er det du vil frem til? Ingen er uenige i at et usunt kosthold og passivitet fører til uhelse. Man kan bli syk av det uavhengig av om dietten man spiser er vegetarisk eller inneholder animalske energikilder.

Hvis du skal snakke om mitt kunnskapsnivå, bør du undersøke nærmere hva jeg vet først. Og du imponerer ikke ved å snakke om at det er skummelt med "kumelk fullt av hormoner." Da viser du jo i hvert fall at du ikke har særlig med kunnskap. Om du har den kunskapen du påberoper deg, forstår du hvorfor jeg trekker frem nettopp dette.

Du kan gjerne angripe meg for hva jeg faktisk skriver. Men ikke prøv å tillegge meg meninger ogholdninger jeg ikke har, og ikke prøv å fremstille det som om jeg promoterer dårlig kosthold og sedentær livsstil.

Anonymkode: f71b3...3e4

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veganere spiser veldig feil også, for de spiser ofte kjemisk prosessert mat som etterligner kjøtt som er lagd av soya, og de spiser kanskje lite grønsaker og mye gluten. 

I Norge skal man spise variert med brødskiver til alle måltider med skinke og øst og kanskje en bit agurk, bortsett fra til middag, da blir det pizza eller pasta med ost og skinke. Så veldig variert er det ikke. 

Det er ikke farlig å spise frukt, grønnsaker og bær. Heller ikke farlig å drikke vann som tørstedrikk. 

Om store deler av kostholdet består av forskjellige salater, grønne bladgrønsaker og urter, så er det jo bare bra for kroppen. Grønne bladgrønsaker som ruccula spinat grønnkål inneholder mye bra for kroppen, og man trenger ikke spise så mye kjøtt hver dag.

Hver gang jeg er syk har jeg ikke matlyst, men drikker kokt vann og spiser bare frukt. Frukt inneholder mye væske og vitaminer og mineraler og viktig næring, og kroppen får energi og tid til å bli frisk.

Syns det er veldig rart at det er greit at barn spiser søtsaker og hvetemelsholdig mat som pizza, boller og kjeks og annet. Det er jo ikke noe sunt eller noe god næring i det hele tatt. 

Mens man er redd for å spise avokado, banan og nøtter fordi det er så fetende? Er mye mer fetende med raske karbohydrater som hvetemel og søtsaker og potetgull som er veldig fetende. 

Endret av Bølle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnomynBruker said:

Jeg ønsker meg en tråd for bare oss veganere, og de som gjør så godt de kan. Er det mulig her inne tror dere. 

Det er nok mulig hvis veganerne slutter å komme med feilaktige påstander om fysiologi og ernæring, og respekterer at ikke alle velger det samme som dem. 

Som sagt, så har jeg full respekt for veganere, men de må innse at dette er en livsstil som innebærer en del faremomenter, og at man må tilegne seg mye kunnskap for å kontre disse. Fornekter man at et normalt variert kosthold kombinert med fysisk aktivitet betinger god helse, må man regne med at det blir motsagt.

Anonymkode: f71b3...3e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnomynBruker skrev (1 time siden):

Det er egen dårlig samvittighet. 

De vet det jo. At de spiser dyr som står på bås hele livet, som aldri får se dagslys, som har store smerter, som lever unaturlig. 

Det gjør uendelig vondt å ta dette innover seg. Folk er jo glade i bikkja si. Men spise den? Utenkelig. 

Det er faktisk mer etisk å spise Fido og Trofast, de har jo tross alt hatt det bra. 

Folk velger heller å kjefte når dette blir pirka i. 

😅 Dummeste jeg har lest. De eneste jeg synes synd på, er barna deres som vokser opp med fanatikere. Som alltid må føle seg som outsidere i vennegjengen. De synes jeg synd på. 

Anonymkode: d25d3...134

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akr0ym skrev (1 minutt siden):

Dette he du selvsagt kilder på? For som veganer gjennom 15 år og med et ganske greit nettverk rundt oss av andre veganer er den påstanden helt uten rot i virkligheten!

Og jo du har angrepet og gjø også det i denne kommentaren 

Det er ikke noe galt i å være veganer så lenge du får i deg den næringen kroppen trenger. Er mange som spiser feil både som alt-eter eller veganer, så det er viktig å spise riktig om man spiser kjøtt eller ikke. 

Hovedproblemet er at de fleste drikker for lite vann og spiser for lite frukt og grønnsaker og bær. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...