Gå til innhold

Føler du deg norsk? Hva slags følelse er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et hett tema om dagen er om man som ikke-norsk X generasjoner tilbake allikevel kan definere seg som og føle seg norsk. Noen mener ja, andre mener nei, og alle mener de har rett til å definere seg slik de selv vil. Selv begynte jeg å tenke på hva det er som får meg til å føle meg norsk. Jeg har mariusgenser, går på ski, spiser kvikk-lunsj og  elsker 17.mai. Kjøttkaker, lutefisk, fjell og vidder. Er det det som er nordmannen i meg? Eller bør jeg lete etter en langt sterkere identitetsmarkør?

Hva gjør at du føler deg norsk?

Anonymkode: 99b64...c61

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler meg ikke norsk, jeg føler meg som meg selv. 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: db0e4...ec9

• Liker 3
Skrevet

Hm...Er det ikke her man skal typisk svare: Hva er norsk? Også kverrulere langt om lenge på det metaspørmålet...

Anonymkode: 03be5...dee

Skrevet

Jeg er hvit, har blå øyne og er blond. Typisk skandinavisk, typisk norsk. 

Anonymkode: 37ad1...fd2

• Liker 2
Skrevet

At jeg som utgangspunkt tenker at naboen vil meg vel

• Liker 3
Skrevet

Jeg føler meg som den nasjonaliteten i landet jeg opprinnelig er fra. Selv om jeg kom til Norge som lite barn og har bodd her i 30 år.

Anonymkode: d7aa1...e06

• Liker 3
Skrevet
Illuminatum skrev (1 time siden):

At jeg som utgangspunkt tenker at naboen vil meg vel

Er det noe kun vi nordmenn tenker?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er hvit, har blå øyne og er blond. Typisk skandinavisk, typisk norsk. 

Anonymkode: 37ad1...fd2

Det gir en følelse av å være norsk? Hva med brunøyde nordmenn? Kan de ikke føle seg norsk, da?

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er hvit, blond og blåøyd, med familie som strekker seg bakover i mangfoldige generasjoner. Vi har blødd, jobbet og kjempet for Norge. Vi elsker tradisjonene og kulturen. Jeg *føler* meg ikke norsk, jeg ER norsk. 

Anonymkode: 231ce...198

• Liker 4
Skrevet

Ja, jeg føler meg som norsk og syns dette identitetesopplegget er bare tull. Jeg syns det er veldig pussig at hvem som helst kan kalle seg norsk, mens "samisk" nærmest er en beskyttet tittel. 

Men altså, jeg er født og oppvokst her og har norsk som morsmål. Det gjelder alle slektsledd som min familie er i stand til å dokumentere. Så da er jeg norsk, uavhengig av hva som rører seg i følelsesapparatet mitt eller andres. For min del er det ikke et alternativ; jeg har ikke et alternativt hjemland, et annetspråk og foreldre som er født i en annen landsdel. 

Så spar meg for #krenkinga 

Anonymkode: 8f6ae...0f4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er hvit, blond og blåøyd, med familie som strekker seg bakover i mangfoldige generasjoner. Vi har blødd, jobbet og kjempet for Norge. Vi elsker tradisjonene og kulturen. Jeg *føler* meg ikke norsk, jeg ER norsk. 

👏

• Liker 1
Skrevet

Jeg er brun, født og oppvokst i Norge, men med foreldre fra et annet land. Den eneste gangen jeg ikke føler meg norsk er når anonyme nettkrigere sier at jeg ikke er det. Typ kommentarfelt som Karpe bruker "hunder født i staller er ikke hester eller gårdsdyr/du blir aldri skandinaver". Omgangskretsen aksepterer meg som norsk, og føler meg også norsk. Å dra tilbake til hjemlandet til foreldrene mine er er kultursjokk. 

Anonymkode: fbc9b...a22

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, jeg føler meg som norsk og syns dette identitetesopplegget er bare tull. Jeg syns det er veldig pussig at hvem som helst kan kalle seg norsk, mens "samisk" nærmest er en beskyttet tittel. 

Men altså, jeg er født og oppvokst her og har norsk som morsmål. Det gjelder alle slektsledd som min familie er i stand til å dokumentere. Så da er jeg norsk, uavhengig av hva som rører seg i følelsesapparatet mitt eller andres. For min del er det ikke et alternativ; jeg har ikke et alternativt hjemland, et annetspråk og foreldre som er født i en annen landsdel. 

Så spar meg for #krenkinga 

først har dere drevet fornorsking av samere og rombarn og nå skal du leke offer om hvordan "norsk" ikke er beskyttet tittel, haha er det noen som er krenka her så er det deg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Næss. En slektning forsket, akademisk, slektstredet til før år 1000 på morsiden, og har et mangehundre år gammelt slektstre på farsiden, begge viser at folket mitt stort sett har hold til i samme regionen av Norge siden vikingtiden/middelalderen.

Eneste jeg tenker om det å være norsk er hvor priviligerte vi er. Har ikke noe mer til overs for nordmenn enn folk fra andre steder.

Anonymkode: d982b...5d2

• Liker 3
Skrevet

Jeg er litt overrasket over at flere trekker fram lyst utseende som et bevis på norskhet. Hva tenker dere om brunøyde og mørhårede etniske nordmenn?

For min del er jeg norsk, har ingen informasjon om at noen bakover i familien ikke er det. Likevel så gjør det meg ingenting at de som har andre aner kaller seg norske. Det synes jeg bare er hyggelig.

Anonymkode: 06520...237

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Er født og oppvokst i Norge. Har barn som er født her som er over 18. Men siden vi har mørkt hår og mørke øyne blir vi ikke tatt som norske. Og det helt greit.

Syns det spennende å være fra et annet land. Nyter utrykket «best of both worlds» til det fulle. Og det har jeg også lært barna mine. Vi elsker Norge som vårt hjemmeland, men er også kjempe stolte over våre røtter❤️ 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er litt overrasket over at flere trekker fram lyst utseende som et bevis på norskhet. Hva tenker dere om brunøyde og mørhårede etniske nordmenn?

For min del er jeg norsk, har ingen informasjon om at noen bakover i familien ikke er det. Likevel så gjør det meg ingenting at de som har andre aner kaller seg norske. Det synes jeg bare er hyggelig.

Anonymkode: 06520...237

Har forfedre med brunt hår og brune øyne, og tenker ikke noe spesielt om det. De er norske som jeg er norsk. Men med mindre utlendinger har blitt adoptert av en norsk familie så anser jeg ikke dem som norske. 

Jeg er gift med en utlending og selv om han "ser norsk ut", så blir han jo aldri norsk.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har forfedre med brunt hår og brune øyne, og tenker ikke noe spesielt om det. De er norske som jeg er norsk. Men med mindre utlendinger har blitt adoptert av en norsk familie så anser jeg ikke dem som norske. 

Jeg er gift med en utlending og selv om han "ser norsk ut", så blir han jo aldri norsk.

Hvorfor blir han ikke det? Jeg kom til norge når jeg var 7 år gammel og jeg er like mye norsk som deg! Slutt og spre rasisme

Anonymkode: 86de6...231

Skrevet

Jeg er innvandrer som har levd mesteparten av livet i Norge. Begge deler. Men mest av alt en verdensborger. Føler meg superheldig med et norsk statsborgerskap, da. 

Anonymkode: d4681...5cd

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor blir han ikke det? Jeg kom til norge når jeg var 7 år gammel og jeg er like mye norsk som deg! Slutt og spre rasisme

Anonymkode: 86de6...231

Fordi han kommer fra et annet sted...? Jeg er ikke rasistisk, ærlig talt. Du er selvfølgelig ikke norsk som jeg er norsk, men er ikke noe galt i det. 

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...