Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er fristen som er satt av arbeidsgiver på jobbsøknad formell? Da mener jeg at når fristen går ut, da er fokus på alle jobbsøknader. 

Det jeg vil spørre er det unormalt om bedrifter ansetter før fristen er gått ut?

Eller bør jeg ringe til kontaktperson for å få bekreftelse muntlig at gjeldende frist er datoen, og etter frist vil stillingen bli tiltrådt.

Hvor mange dager etter frist vil en tiltredelse skje? 

Anonymkode: c8d6e...cb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Søknader leses oftest fortløpende. Det betyr at du bør være tidlig ute. Det gir langt bedre resultater enn å vente til fristen.
- Tiltredelse vil variere fra stilling til stilling. Dette bør stå i utlysningen, og er vanligvis noe en blir enig om.

Anonymkode: 8d3a1...684

Skrevet

Noen ansetter fortløpende, noen ser ikke engang på søknadene før fristen er gått ut.

Tiltredelse skjer alt fra før fristen, til noen måneder etter. Det kommer også an på når kandidaten er tilgjengelig.

Noen kjører enkle intervjuer og ansetter raskt, andre har 2-3 runder med intervjuer.

Jobben jeg er i nå startet som vikariat, og "tiltredelse snarest", men gikk tre intervjurunder, så jeg startet i jobben ca to måneder etter første intervju (og var arbeidsledig og tilgjengelig for øyeblikkelig oppstart når jeg søkte). Forrige jobb begynte de intervjuene nesten to måneder etter fristen gikk ut (offentlig stilling utlyst på sommer), det var en intervjurunde, svar tre uker etter intervju, og oppstart en måned senere (jeg hadde en måneds oppsigelsetid i daværende jobb)

Anonymkode: 7e539...a18

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Noen ansetter fortløpende, noen ser ikke engang på søknadene før fristen er gått ut.

Tiltredelse skjer alt fra før fristen, til noen måneder etter. Det kommer også an på når kandidaten er tilgjengelig.

Noen kjører enkle intervjuer og ansetter raskt, andre har 2-3 runder med intervjuer.

Jobben jeg er i nå startet som vikariat, og "tiltredelse snarest", men gikk tre intervjurunder, så jeg startet i jobben ca to måneder etter første intervju (og var arbeidsledig og tilgjengelig for øyeblikkelig oppstart når jeg søkte). Forrige jobb begynte de intervjuene nesten to måneder etter fristen gikk ut (offentlig stilling utlyst på sommer), det var en intervjurunde, svar tre uker etter intervju, og oppstart en måned senere (jeg hadde en måneds oppsigelsetid i daværende jobb)

Anonymkode: 7e539...a18

takk for utdypende svar. Dette var verdifull svar å få. 

👍

Skrevet

Jeg var på intervju før fristen hadde gått ut i alle de tre stillingene jeg fikk komme på intervju til før jul. I den ene sendte jeg søknaden søndag kveld og ble oppringt mandag morgen med spørsmål om intervju tirsdag morgen. Dette var i bank.

Min mann har også søkt litt, og i staten feks så de ikke på en eneste søknad før fristen hadde gått ut.

Det virker som det varierer veldig, men jeg har mest erfaring med at de tar søknader fortløpende og at det derfor lønner seg å være tidlig ute.

Anonymkode: efe81...a03

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg var på intervju før fristen hadde gått ut i alle de tre stillingene jeg fikk komme på intervju til før jul. I den ene sendte jeg søknaden søndag kveld og ble oppringt mandag morgen med spørsmål om intervju tirsdag morgen. Dette var i bank.

Min mann har også søkt litt, og i staten feks så de ikke på en eneste søknad før fristen hadde gått ut.

Det virker som det varierer veldig, men jeg har mest erfaring med at de tar søknader fortløpende og at det derfor lønner seg å være tidlig ute.

Glemte den vesentlige detaljen om at da jeg ble oppringt mandag morgen med intervju tirsdag så var det en uke til fristen gikk ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da forstår jeg det er er naturlig spørsmål jeg kan kontakte bedriften før jeg evt. Sender inn jobbsøknaden

Skrevet

Jeg har opplevd en gang at jeg søkte på en stilling godt innenfor fristen, men de ringte samme dag og sa at stillingen var besatt. De tilba intervju til en annen stilling i firmaet.

Anonymkode: 6f939...dc8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har opplevd en gang at jeg søkte på en stilling godt innenfor fristen, men de ringte samme dag og sa at stillingen var besatt. De tilba intervju til en annen stilling i firmaet.

Anonymkode: 6f939...dc8

Er dette lov i offentlige bedrifter? 

Anonymkode: 7a3c0...e85

Skrevet

I privat sektor gjør de som de vil. I offentlig sektor må de forholde seg til fristen som er satt, og de skal ikke behandle søknader før fristen er utløpt. Så da spiller det mindre rolle om du venter til siste time med å sende søknaden.

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, Hedda-78 said:

I privat sektor gjør de som de vil. I offentlig sektor må de forholde seg til fristen som er satt, og de skal ikke behandle søknader før fristen er utløpt. Så da spiller det mindre rolle om du venter til siste time med å sende søknaden.

Mener jeg som lærer har blitt ringt og kalt inn til intervju før fristen har gått ut. De ser jo om de har en søker de vil ha. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Mener jeg som lærer har blitt ringt og kalt inn til intervju før fristen har gått ut. De ser jo om de har en søker de vil ha. 

Og har som sagt hatt mye mer suksess med å sende tidlige søknader enn rett før siste frist. Det er ingen gode argumenter for å ikke sende søknad så tidlig som mulig. 

Skrevet

jeg spurte spesifikt når jeg ringte til de som har fått "jobben" til å finne en kandidat til bedriften, fordi jeg la merke til at søknadsfristen var om en måned. Da ble  jeg noe overrasket, men glad jeg spurte, når dem regner med å ansette. Etter søknadsfrist er det det dem vil ansatte, og de vil ha alle som søker innen fristen på bordet for å finne rette kandidat. 

Så her forstår jeg at de ikke ville gjøre raske beslutninger, men vite at alle som søkte skal ha være på samme konkurranse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...