Gå til innhold

Kolesterol

Fremhevede innlegg

Gjest usikker!
Skrevet

Fikk akkurat svar på en blodprøve hvor kolesterolet ble testet. "Litt høyt for meg", sa hun. (Nå skal det sies at jeg ikke spurte om verdien, men høyt er for høyt, tenker jeg.)

Er kjempeforvirra. Spiser tilnærmet likt ikke noe fett eller sukker. Faktisk har livsstilen min endret seg drastisk de siste tre månedene.

Hva skal jeg gjøre? Hun ba meg om å være kostholdet bevisst. Hallo! Har ikke vært annet!

Noen erfaringer eller tips som kanskje kan roe meg ned? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må spise fett, det er veldig viktig for kroppen! Fiskefett, tran, fett fra nøtter, rapsolje, bla er av det gode slaget og vil gi deg bedre kolesterol

Skrevet

Jeg har FHK (Familiær Hyper Kolestremi), og det er pent lite jeg kan gjøre, utenom å ta medisiner. Enkelte har bare høyere kolesterol, uten å ha gjort stort for å påvirke det negativt.

Jeg blir testet en gang i mnd (men jeg har vannvittig høye verdier), og går på medisiner. Har også fettfattig kosthold etc.

Synes du skal snakke med legen din og høre hva hun mente med "for høyt". Det varierer fra kvinne til mann, alder, arv etc.

Finnes mange bra "ikke-medikamentelle" behandlinger for å regulere kolesterolet. Feks trankur, fettfattig kost, trening (funker for noen), + noen naturprodukter.

Men snakk først med legen din du, og få vite hvor høye verdier du egentlig har . Det ordner seg nok :klem:

Skrevet

I Storbitannia verserer det en helsekampanje som sier at alt over 5 er farlig og absolutt rød varsellampe.

Skrevet

Og i Danmark er det helt greit å ha verdier helt opp til 7 ;) Forskjellig overalt.

Skrevet

Har også sånn familiær greie, men eg har endå ikkje begynt på medisinar. Dei legane eg har vore hos meinar alle ulike ting. Eg har høgare enn dei verdiane som er nemnt her. Så eg lurar på om eg faktisk må begynne på medisin... :sjenert:

Skrevet

Når det gjeld trådstartar, så vil alle med høgt kolestrol sannsynlegvis få beskjed om å vera nøye med kosthaldet. Det fekk eg også. Men synes at legen din bør gi deg meir informasjon enn det du tydlegvis fekk. Eventuelt tatt fleire prøvar. Det er fleire grunnar til at ein får høgt kolestrol. Noko er visst bra kolestrol og noko er dårleg, trur det er to typar, men det er alt eg veit (om DET i det heile tatt er rett). Eg ville anbefalt deg å prata meir med legen din om du er bekymra.

Skrevet

Det er riktig som Årolilja skriver, det finnes bra og dårlig kolesterol. HDL er såkalt ”godt”og LDL såkalt ”dårlig” kolesterol. HDL trekker kolesterol (fettstoffet) ut av åreveggene, og LDL kan lage avleiringer på åreveggene. Forholdet mellom disse som er avgjørende om en skal bli feks medisinert. Det aller beste er å ha høyere HDL, og lavere LDL. Jeg har det stikk motsatte ;)

Min verdi er på ca 12,3, og jeg er regulert med kolesterolsenkende + blodfortynnende. Ikke noe særlig når en bare er 22 år :overrasket: Ble gentestet for ca 5 år siden, og dermed var pappa skylden til alt :ler:

Igjen, snakk med legen din og få svart på alle spm dine. Hvis ikke du føler du får nok svar kan du ringe til Rikshospitalet på hjerte/kar. De svarer mer enn gjerne på spm vedrørende emnet :)

Skrevet

Jeg veier 97 kilo og er 167 høy, spiser normalt og trener et par ganger i uken. Da jeg var hos lege sist sa han at jeg hadde litt høye kolestrolverdier, men det gode kolestrolet var også høyt så det var ikke så ille. Få de andre verdiene av legen din du.

Gjest Trådstarter, litt mindre usikker
Skrevet
Jeg veier 97 kilo og er 167 høy, spiser normalt og trener et par ganger i uken. Da jeg var hos lege sist sa han at jeg hadde litt høye kolestrolverdier, men det gode kolestrolet var også høyt så det var ikke så ille. Få de andre verdiene av legen din du.

Hei!

Setter SÅ pris på alle svar. Ringte opp igjen for spesifikasjoner, og fikk vite at LDL (den gode?!) var 4,8, mens HDL var på 5,6. Kolesterolet var på 7,6.

(Insert hakeslepp!:) )

Skal tilbake imorgen og ta ny prøve, på fastende kropp. Så får vi se!

Ellers har jeg lest meg litt opp på kosthold og kosttilskudd. Vet ikke om verdiene er så høye at jeg skal begynne på medisiner, men har hørt at kanel er kolesteroldempende. Noen flere tips der ute?:)

Dette er bare helt surrealistisk, har gått ned 16 kilo på noen måneder takket være et supersunt kosthold! (Første tanke var egentlig: har jeg fått i meg NOK fett? Mener å ha lest at kroppen produserer mye kolesterol som en "forsvarsmekanisme" dersom en ikke spiser nok sunt fett...)

Skrevet

Kanskje du har FHK? (altså arvelig) Ta deg en tur på Rikshospitalet sin hjemmeside og les mer der. Der står det mange gode råd.

Skrevet

Du skulle vel egentlig ha hatt høyere kolesterol, i og med at det henger litt sammen med vekt også?! :overrasket:

Skrevet

Trenger ikke å ha sammenheng med vekten i og med at noen kan ha mye kilo i feks muskler. Man trenger ikke å ha forhøyet kolesterolverdier pga overvekt, men det er vanlig.

Skrevet
Fikk akkurat svar på en blodprøve hvor kolesterolet ble testet. "Litt høyt for meg", sa hun. (Nå skal det sies at jeg ikke spurte om verdien, men høyt er for høyt, tenker jeg.)

Er kjempeforvirra. Spiser tilnærmet likt ikke noe fett eller sukker. Faktisk har livsstilen min endret seg drastisk de siste tre månedene.

Hva skal jeg gjøre? Hun ba meg om å være kostholdet bevisst. Hallo! Har ikke vært annet!

Noen erfaringer eller tips som kanskje kan roe meg ned?  :tristbla:

Kostholdet påvirker kolesterolet i ganske liten grad. Hvis du er (delvis) overvektig, vil det hjelpe å gå ned i vekt. Trening kan også være gunstig, likeså tilskudd av omega-3 (tran).

Skrevet

Fettfattig kosthold og trening er alfa omega for å minke kolesterolen (+ en eventuell medikamentell behandling) Som Mito24 sier, er tran en veldig god idè å begynne med. Igjen, bruk rikshospitalet sine sider. Masse flott info :)

Skrevet
Fettfattig kosthold og trening er alfa omega for å minke kolesterolen (+ en eventuell medikamentell behandling) Som Mito24 sier, er tran en veldig god idè å begynne med. Igjen, bruk rikshospitalet sine sider. Masse flott info  :)

At fettfattig kosthold hjelper, er nok en myte. Det kan hjelpe indirekte imidlertid, hvis det får deg til å gå ned i vekt.

Skrevet

Det hjalp på meg? :klø: Ved å spise sunt og endre kosthold går de fleste ned i vekt, og dette påvirker kolesterolverdiene, så kosthold og trening går vel sammen som hånd i hanske :)

Jeg har og hadde ingen behov for å gå ned i vekt, så prøvde å unngå det på best mulig måte. Tror ikke det er snakk om noen myte, når både hjertelegen og ernæringsfysiologen min anbefaler det.

Skrevet
Du skulle vel egentlig ha hatt høyere kolesterol, i og med at det henger litt sammen med vekt også?!  :overrasket:

Hva mener du? Jeg hadde litt forhøyede verdier, men det sto i forhold til verdiene på det gode kolestrolet så legen var ikke bekymret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...