Gå til innhold

Nesespray avhengig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bestemte meg for å slutte, ja det blir dyrt etterhvert og ødelegger jo nesens naturlige funksjon men det som var verst for meg var å kjøpe det. Måtte til butikker jeg ikke ofte var på for å kjøpe for følte meg så flau så bestemte meg for å slutte etter noen år avhengig.

Nå har jeg vært en uke uten på dagen, jeg sprayer kun i høyre nesebor da jeg skal sove så skal avenne venstre først så høyre når det blir bra. Også bruker jeg saltvann og mentolathum under nesa av og til.

Så jeg lurer på deres erfaringer? Noen her som har vært avhengig og klart å slutte? Del gjerne. Jeg trenger noen positive historier. 

Jeg bruker bare menthol da for jeg blir så tørr i nesa av vanlig otrivin, men kan det være lurt å bytte om disse? Jeg vurderer å kjøpe barne nesespray også men usikker. 

Så del erfaringer :D 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var avhengig. 
Våknet på natta av det og måtte spraye. 
Fikk faren min til å kjøre til der jeg bodde på internat fordi jeg ikke kom meg i butikken og jeg var desperat. 
Jeg endte opp med hull i skilleveggen, og blitt anbefalt at det er bedre at det er sånn enn å operere den sammen igjen (ofte mislykket). 
Så lenge nesa ikke kollapser overlever jeg det. 
Måtte gå på annen nesespray (resept) for å avvenne meg helt og holdent. 
Ikke rørt en nesespray siden bortsett fra saltvannsspray og sånne «nasal sticks». 
15-16 år siden, så var mens jeg gikk siste året på videregående og et eller noe sånt etter det.

Anonymkode: 12659...54e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg var avhengig. 
Våknet på natta av det og måtte spraye. 
Fikk faren min til å kjøre til der jeg bodde på internat fordi jeg ikke kom meg i butikken og jeg var desperat. 
Jeg endte opp med hull i skilleveggen, og blitt anbefalt at det er bedre at det er sånn enn å operere den sammen igjen (ofte mislykket). 
Så lenge nesa ikke kollapser overlever jeg det. 
Måtte gå på annen nesespray (resept) for å avvenne meg helt og holdent. 
Ikke rørt en nesespray siden bortsett fra saltvannsspray og sånne «nasal sticks». 
15-16 år siden, så var mens jeg gikk siste året på videregående og et eller noe sånt etter det.

Hull ja? Shit. Var det pga langvarig bruk da? Hvor lenge var du avhengig? Ja fy søren det er ikke enkelt, hater å være tett i nesa også. 

Skrevet

Begynte høsten 2006 etter en runde forkjølelse og mener jeg begynte på avvenning første halvdel av 2008. Noe usikker. 
Tror jeg måtte ty til nesesprayen hver 2.-3. time på det verste.
På den positive siden så har jeg aldri nå i ettertid blitt sånn ordentlig tett, jeg klarer å puste hvis jeg er forkjøla, etc.

Skrevet

Jeg har også hull i skilleveggen. Klarer ikke å slutte. Fikk nasonex av spesialist men det er ikke nok for meg. 

Anonymkode: 85350...434

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har også hull i skilleveggen. Klarer ikke å slutte. Fikk nasonex av spesialist men det er ikke nok for meg. 

Anonymkode: 85350...434

Viktig å få med at du fikk det av spesialist? 😅Kunne kjøpt det reseptfritt på apoteket.

Anonymkode: bb038...931

• Liker 3
Skrevet

Jeg er periodeavhengig. Tar et par uker, så er jeg av. Må bare bli ferdig med viktige møter og arrangementer først hvor det er viktig at jeg får puste og ikke snufser 😂 Har klart meg et år nå. Men nå er jeg snytings forkjølet og måtte kjøpe en otrivin, og har vært på butikk nr 2 og kjøpt en til når denne går tom... Men satser på at det blir den siste. Har ikke økonomi eller nese til å bli avhengig igjen 😱

Anonymkode: adc35...d9e

Skrevet

Vært avhengig av nesespray i over 30 år

Anonymkode: a2692...4fd

Skrevet

Går det ikke bra å bare bytte ut nesesprayen med en saltvannsspray som ikke er skadelig?

Anonymkode: cb8b2...a1f

Skrevet

Har vært avhengig i 20 år. Skikkelig kjipe greier,men MÅ ha for å få sove. 

Anonymkode: b0f90...b01

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har vært avhengig i 20 år. Skikkelig kjipe greier,men MÅ ha for å få sove. 

Anonymkode: b0f90...b01

Hva er det den nesesprayen gjør for deg som ikke en saltvannsspray kan gjøre? :klo: 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Går det ikke bra å bare bytte ut nesesprayen med en saltvannsspray som ikke er skadelig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Viktig å få med at du fikk det av spesialist? 😅Kunne kjøpt det reseptfritt på apoteket.

Anonymkode: 

For det første: Nasonex uten resept, og doseringen på pakningen, er kun ment for pollenallergi. Så ja, annen bruk og dosering skal avtales med lege. Spesialist i øre-nese-hals er selvsagt det foretrukne for en som har skadet slimhinnene sine med langvarig bruk av Otrivin og lignende.

For det andre: Prisforskjellen er ENORM. Du er bra dum om du gidder å betale godt over 200 kroner for 14 dagers forbruk av Nasonex, når du kan få den veldig mye billigere på resept. Selvfølgelig har avhengige allerede brukt latterlige summer på nesespray, men det fortsetter man ikke med om man har et rimeligere alternativ;)

Anonymkode: 41779...701

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For det første: Nasonex uten resept, og doseringen på pakningen, er kun ment for pollenallergi. Så ja, annen bruk og dosering skal avtales med lege. Spesialist i øre-nese-hals er selvsagt det foretrukne for en som har skadet slimhinnene sine med langvarig bruk av Otrivin og lignende.

For det andre: Prisforskjellen er ENORM. Du er bra dum om du gidder å betale godt over 200 kroner for 14 dagers forbruk av Nasonex, når du kan få den veldig mye billigere på resept. Selvfølgelig har avhengige allerede brukt latterlige summer på nesespray, men det fortsetter man ikke med om man har et rimeligere alternativ;)

Anonymkode: 41779...701

Får den hos fastlegen. Synes bare det var komisk at du nevnte spesialist. Fikk det til å høres ut som du fikk nesespray kun en spesialist kan skrive ut 😅

Anonymkode: bb038...931

• Liker 2
Skrevet

Jeg sluttet på samme måte som du. Da hadde jeg vært avhengig i 20 år. Jeg fikk også en kortisonspray av ønh spesialist, den har jeg brukt litt av.. Da jeg fikk korona nettopp ble jeg ganske tett, så da unnet jeg meg ett spray med otrivin i hvert nesebor om kveldene, men det ødela ingenting. 

Stå på, det er SÅ verdt det 😊

Anonymkode: f6c07...491

Skrevet

Skjønner ikke at folk kjøper det i første omgang jeg. Blir man forkjøla så tåler man et par dager og netter med tett nese og dårlig form og søvn. Så slipper man å bli avhengig! Har vært masse forkjøla med helt tett nese, men det går jo relativt fort over. 

Anonymkode: 00b29...a2c

Skrevet

Herlighet jeg har vert avhengig i nesten 30 år. Har aldri hatt problemer med det egentlig. Sprayer som regel kun på natten før jeg legger meg. 

Anonymkode: 0218a...a4e

Skrevet

Jeg var avhengig av nesespray i mange år, våknet på natta av det, og våknet ofte med hodepine. Det var ille.

Fikk også cortison-sprayer men det funket ikke for meg.

Til slutt så fikk jeg inn og redusere nesemuslingene på sykehus. Litt ubehagelig selve prosedyren, og det var et helvete den første uken. Men etter det så har jeg ikke vært tett i nesen en eneste gang. 

Skal aldri mer bruke otrivin igjen! 

Anonymkode: b737d...645

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er avhengighetsskapende midler i blant annet Otrivin. Man skal ikke spraye mer enn så mye og så lenge. Går du utover det har du fått et lite problem. 
Saltvannsspray og «nasal sticks» er uten de midlene og gjør derfor ikke samme nytten. Tro meg, jeg prøvde da jeg var avhengig av Otrivinen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk avamys på resept fra legen. Det var til god hjelp.

Anonymkode: 1a9c2...f69

Skrevet

Det kan hende du burde bruke neseolje (egentlig bare matolje men kommer på nesesprayflaske), det kan hjelpe mot tørre og såre slimhinner så de ikke blir så hovne og sånn etter hva min ØNH-lege sa. Det finnes også nesesalve men det tror jeg man må få på resept (jeg fikk det når jeg var veldig sår i nesa). Om det kommer blod når du snyter deg feks er det tegn på at du kan ha effekt av neseolje eller salve slik jeg forsto det :)

Er du mye tett etter du har sluttet kan du jo be om henvisning til ØNH, de kan sjekke om du har allergi og se om det er noen skader inni nesa eller om du feks har for store nesemuslinger (kan knuses, det hjelper i noen år iallfall) eller skjev skillevegg feks. 

Anonymkode: ebfda...e14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...