Gå til innhold

Gøye bøker for 7 og 10-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 7 er kommet godt i gang med lesingen, og jeg har derfor lyst til å få opp leselysten ved å finne noen skikkelig artige bøker han vil finne spennende. Det er nemlig ikke så veldig kjekt å lese :roll:

Noen som har noen tips?

10-åringen min leser litt, men også her kunne leselysten vært bedre. Han begynte å lese på Harry potter, men den ble rett og slett for tung. Noen tips til spennende, gøyale bøker som gir motivasjon til å lese mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Se her:

Leseløve er en kjempeflott bokserie som passer for denne aldersgruppen.

Endret av Marillia
Skrevet

Til 7 åringen: Astrid Lindgren

Til 10 åringen: Narnia-bøkene

Skrevet

Bøkene om Sven og Rotta.

Det var det som skulle få min sønn til å begynne og lese.

Er visst masse humor i de.

Skrevet

Elevene mine (6-7 år) synes at bøkene om Otto Monster er veldig morsomme.

Skrevet

Roald Dahls barnebøker.

Og som andre har foreslått: Narnia-bøkene, og bøkene om Svein og rotta.

Skrevet

Enig i at Roald Dahl slår an, "Georg magiske medisin" er fantastisk.

Hvis ungene skal lese selv, ikke gi dem for vanskelige bøker- da mister de bare motet. Finn heller noe lettlest, noe de mestrer.

Skrevet

Takk for svar. :) Otto monster og svein og rotta bøker er herved bestilt :sjarmor:

Egner ikke Narnia bøkene seg mest for jenter? (har ikke peiling altså, derfor jeg spør) Har ikke lest de, men ser for meg at de kanskje er litt for tunge for så unge barn. Best til høytlesing kanskje?

Tar gjerne imot flere tips til bøker som guttene vil like og motivere dem til å lese MASSE mer fremover.

Er det dumt i forhold til leselyst at 10 åringen leser for de minste? Ser ikke ut til at han synes det er så kjekt akkurat :roll:

Skrevet

Sønnen min leste Narnia bøkene for ett års tid siden, da var han åtte. Og han er VELDIG gutt.

Han leser for lillesøsteren sin når han har lyst selv. Tror det er viktig at de begge oppfatter det som noe hyggelig.

Skrevet

Bøkene om Tzatsiki er kjempebra! Passer fra 7-8 års alder og oppover. 10-åringen vil garantert også like dem. Ellers er bøkene om truckfører Kurt av Erlend Loe morsomme for den eldste.

Skrevet

Kom over en bok i sekken til 10-åringen som han leser på nå. Historien om Glenn Anton. Leste bakpå og kikket inni, og bare.. eeeh..hallo? Historie om en yrkesskoleelev som har diverse problemer og havner i fengsel for sin lidenskap til grafitti?? Er dette noe for en 10 åring da? Han hadde valgt og lånt den selv på skolebiblioteket.

Spurte han forresten om han hadde hørt om Svein og rotta, og de hadde blitt lest for i de på skolen, men de synes han var kjedelig :sjokkbla:

Skrevet

Min snart 8-åring leser de lettleste bøkene om Svein og Rotta, en serie om en gutt som sparker fotball (husker ikke navnet...), Monster-bøkene og Roald Dahl liker han. Sjokoladefabrikken er nettopp lest og den storkoste han seg med!!! :Nikke:

Han leser for lillebror innimellom, og da koser de seg begge to... :hjerter_rundt:

Skrevet

Bøkene til Ole Lund Kirkegaard er morsomme. Datteren min på 10 er ingen lesehest, men har slukt disse. "Gummitarzan" er jo en klassiker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...