Gå til innhold

Dere som sparer til egenkapital

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gjorde det i to år, da jeg var 24.  Som personen du siterer sier - man har jo allerede levd slik i 5 år som student. Og veldig mange av vennene dine har fortsatt tilsvarende råd.

Tok meg to år å få nok egenkapital. Og har tjent mange millioner på å ha vært på boligmarkedet i 16 år, har en nesten nedbetalt bolig, og med det veldig romslig økonomi som 40-åring. Og har definitivt tatt igjen de to årene der jeg knep inn på alt. 

Anonymkode: 6e872...1a5

Og hvor mye har du betalt i renter og vedlikehold over den samme tiden?

Har romslig økonomi selv, og veldig glad for å slippe det livet du nevner, selv om det "bare" er to år. Smaken er som baken😉

Anonymkode: abee8...0ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får ca 19k utbetalt i måneden da jeg er lærling. 8k går til husleie, går noe til mat. Sparer det jeg har igjen, regner med jeg klarer å spare mer da jeg er ferdig utdannet😆

Anonymkode: 2d7a8...767

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og hvor mye har du betalt i renter og vedlikehold over den samme tiden?

Har romslig økonomi selv, og veldig glad for å slippe det livet du nevner, selv om det "bare" er to år. Smaken er som baken😉

Renta har jevnt over vært under 2%. Prisveksten har vært langt over nødvendig vedlikehold. Gikk inn i et oppussingsprosjekt en gang, men da var jo alt kalkulert med, og hev prisen på boligen når det var gjort. 

Det har i det hele tatt vært gullår når det kommer til å eie egen bolig. Og nå bruker jeg og mannen bare noen få tusenlapper på å bo stort, fint og sentralt, i måneden. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har i allefall funnet ut av at å studere bachelor i sykepleie + to år master etterpå ikke ga valuta. Ikke lett å spare når man er student, og med fem år på skolebenken har jeg nå høyt studielån og en helt vanlig inntekt. 

Anonymkode: 8533f...02b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg anbefaler å komme seg inn i boligmarkedet ved å kjøpe noe som kanskje ikke er så sentralt eller stort som man ønsker, men like fullt kan selges med fortjeneste senere. Da "sparer" man også ved å betale ned på lån samt at man ikke betaler husleie, og kan betale raskere ned. I tillegg stiger jo boligen i verdi. 

Ellers er det jo som flere sier: sparing gjør man på lønningsdag og da setter man av det beløpet man har satt seg som mål. De aller fleste med normal inntekt bør kunne spare minst 5.000/mnd. Hvis man er så flink som enkelte her som fortsetter å leve på samme budsjett som da man var student kan man spare mer.

Når man er ung og uten forpliktelser bør man kanskje også vurdere om man skal flytte midlertidig eller permanent til andre steder i landet der det er gunstigere skatt og bolig. Dette kan booste sparingen. 

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Renta har jevnt over vært under 2%. Prisveksten har vært langt over nødvendig vedlikehold. Gikk inn i et oppussingsprosjekt en gang, men da var jo alt kalkulert med, og hev prisen på boligen når det var gjort. 

Det har i det hele tatt vært gullår når det kommer til å eie egen bolig. Og nå bruker jeg og mannen bare noen få tusenlapper på å bo stort, fint og sentralt, i måneden. 

Samme her😉. Leier av en bekjent, så det blir billigere enn å eie. 

Har sparepengene i fond, avkastning rundt 20%. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2022 den 16.54):

Jeg er rundt 30, brukte lang tid på studier, så har bare jobba et år. Får 30 000 utbetalt i måneden, som jeg er veldig fornøyd med.

Jeg er nysgjerrig her. Du brukte laang tid på studier og du er veldig fornøyd med å få utbetalt 30 tusen i mnd? Hva jobber du med?

Ikke vondt ment mot deg, men jeg synes det var litt trist. Jeg er 24 år og er i studie selv, men jobber ved siden av og får ca. det samme i året. Jeg er jo heldig i forhold til medstudenter, men jeg synes også synd på folk som må krige i seg gjennom studier og aldri ende opp med mer enn 30-40 tusen i mnd som lønn. Det er liksom begrenset... 

Anonymkode: eec8c...087

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

men jobber ved siden av og får ca. det samme i året.

Kan legge til at jeg er en mann som sikkert gjør at jeg har fordel i det jeg driver med er fysisk/arbeidskraft med uten noe form for utdanning

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samme her😉. Leier av en bekjent, så det blir billigere enn å eie. 

Har sparepengene i fond, avkastning rundt 20%. 

Forskjellen er at vi om få år er helt gjeldsfrie, og med det ikke må betale for å bo i det hele tatt. Det er en av de store fordelene med å eie eget, at bokostnaden utover litt vedlikehold på et tidspunkt blir 0. 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er nysgjerrig her. Du brukte laang tid på studier og du er veldig fornøyd med å få utbetalt 30 tusen i mnd? Hva jobber du med?

Ikke vondt ment mot deg, men jeg synes det var litt trist. Jeg er 24 år og er i studie selv, men jobber ved siden av og får ca. det samme i året. Jeg er jo heldig i forhold til medstudenter, men jeg synes også synd på folk som må krige i seg gjennom studier og aldri ende opp med mer enn 30-40 tusen i mnd som lønn. Det er liksom begrenset... 

Da har jeg en åpenbaring til deg: det er helt normal lønn, selv med høy utdanning.

Anonymkode: ba185...1f8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fyller opp den vanlige BSUen i januar og setter inn ca. 10 000 i måneden på BSU ung. Sparer også 5000 i fond hver måned, men det skal gå til fremtidig kapital og ikke til boligkjøp. Nærmer meg 400K i EK nå har 610 i årslønn.

28 år og startet den «ordentlige» sparingen for ca. to år siden, så er veldig fornøyd med hvor langt jeg har kommet på den korte tiden. 

Anonymkode: ccebe...8b1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Personen du siterer skriver at hun har arbeidet i ett år og har 30 tusen utbetalt. Det er det motsatte av å ende opp med 30 tusen i lønn. Har du det minste peiling på hva gjennomsnittslønn i Norge er? Eller blir det for trist å vite også?

Anonymkode: 5f364...1d6

• Liker 1
Skrevet

1) begynnerlønna mi var omtrent der. Få år senere fikk jeg det tredobbelte. Det er dyrt å ta inn en nyutdannet akademiker, men i det man beviser at man kan levere også praktisk, og opplæringen er over, så er man mye verdt. 

2) krige seg gjennom? Det var 5 fantastiske år. Mye sosialt og gøy, nye bekjentskap, studentforening, utenlandsopphold. Få forpliktelser og bekymringer. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2/16/2022 den 17.29):

Ikke noe poeng å spare til egenkapital når man bor i Oslo og bare får utbetalt 25 000. Det går så vidt rundt. Er nylig blitt gravid og bekymra for framtida vår. Håper politikerne ser hvor på trynet systemet er. Penger er alt som står i hodet på noen.

Anonymkode: b5155...87f

Jeg ville forsøkt å få boliglån FØR barnet er født. Banken gir mindre lån om en har barn. 

Anonymkode: a59b5...2fe

• Liker 2
Skrevet

Få forpliktelser og bekymringer. 

For deg kanskje var det få forpliktelser..Men dette er ikke tilfellet for mange studenter.

Grunnen til at jeg reagerte på det var at personen var fornøyd med både lengde på studiene hun brukte og lønnen.

Skrevet

Personen du siterer skriver at hun har arbeidet i ett år og har 30 tusen utbetalt. Det er det motsatte av å ende opp med 30 tusen i lønn. Har du det minste peiling på hva gjennomsnittslønn i Norge er? Eller blir det for trist å vite også?

Igjen, jeg reagerte på at personen var fornøyd med det lønnen. Jeg vet også at gjennomsnittslønnen i Norge er irrelevant fordi det gir dårlig bilde da lønnen de i toppen får er store grunnen til at den er så høy. 

Skrevet

Da har jeg en åpenbaring til deg: det er helt normal lønn, selv med høy utdanning.

Ingenting i innlegget mitt pekte på at jeg ikke viste at det er normalt. Jeg poengterer det til og med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2022 den 17.32):

Det høres jo ut som god sparing, men det er så håpløst når prisveksten går fortere enn sparingen. I Oslo har en bolig på 30 kvm gått opp betydelig mer enn 270k de siste seks årene. 😕 Håper det virkelig har stoppet opp nå.

Anonymkode: f6f54...c98

Ja, det er vårt problem.

Vi har greie sparemuligheter og har til nå spart 800.000 kr.

Men for 3romsen vi så på for litt siden nå koster 1,5-2 millioner mer så blir både EK’ en og belåningsgraden helt umulig.

Så man sparer mer, og da har prisene økt langt mer igjen. 

Har holdt på sånn i åresvis. 

Anonymkode: 81c07...500

Skrevet

Sparer 9000 kr i mnd og det går tregt. Har nå 500 000 kr på konto og regner med å få 2 mill på leiligheten min når jeg selger. Har ikke lån på den. Ønsker kjøpe hus i år. Spart veldig lenge 🙃 Fått innvilget lån på x 5 av banken nå. 

Anonymkode: 953f4...d2d

Skrevet

Mye fokus i denne tråden på å spare så mye som mulig. Man kan spare en viss sum av lønnen om man er sparsom. Men på et punkt er det ikke mulig å spare mer av lønnen. Fokus burde heller være å øke inntekten! Skaff en ekstrajobb, jobb en helg eller to ekstra hver måned., jobb overtid osv!

Noen ganger kan det være en ide å flytte litt på seg for og komme inn på boligmarkedet. Har man kun 25-30k nettolønn og husleie på 12k i Oslo. Så tar det selvsagt lang tid å spare opp EK. Sannsynligvis stiger boligprisene fortere enn hva man klarer å spare i dette tilfellet.  Da må man tenke litt utenfor boksen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...