AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #1 Skrevet 15. februar 2022 Jeg er tante til to barn på 8 og 10 år. Det er min søsters unger og vi har veldig god kontakt. Ungene klager konstant over det søsteren min, moren deres, gjør. Og uten at jeg har sagt noe til barna merker jeg det samme. Barna kommer alltid i annen rekke. Søsteren min prioriterer seg selv hele veien. Hun kan kjøpe seg fint turtøy, klær generelt, drar på fine ferier og restauranter når ungene er hos far. Mens ungene går alltid i arveklær, det går litt sport i å arve mest mulig, slik at hun slipper å kjøpe noe nytt. I kjøleskapet er det utelukkende billigmat og barnas ønsker om pålegg blir ikke tatt hensyn til. De blir til og med nektet skolemelk, fordi hun synes det er dyrt og unødvendig. Ungene synes det er kjipt. Nå nærmer det seg vinterferie og tantebarna forteller at de kommer til å bli tvunget ut på skogstur hver eneste dag. Begge vil dra på lekeland, og det er helt uaktuelt. Det samme gjelder badeland, kino og aktiviteter som koster penger. Det er sekk på ryggen, tur i marka, matpakker og termos som gjelder. Ungene synes dette er tortur, de forteller at alle vennene er på hytta så de har ingen de kan være med. Selv har vi ikke hytte i familien. Selv skal hun på storbyferie i påsken, når unga er hos faren sin. I sommer har hun bestilt seg en luksusferie til Dubai de ukene ungene er hos far. De ukene hun har unga skal de være hjemme og dra på telttur. Misforstå meg rett, det er ingenting galt i skogstur, telttur og arvetøy. Men det som er dumt er at hun trumfer igjennom dette uten å ta hensyn til ungenes ønsker. Barna har rett til å velge litt selv og deres ønsker bør tas hensyn til. Søsteren min gjør ikke dette pga økonomi eller dårlig råd, hun tjener godt over snittet og tar seg stadig råd til både det ene og det andre hele tiden. Kun det beste er godt nok når det gjelder henne selv. Mens barna får greie seg med det de får. Jeg har tatt det opp med henne at det hun gjør er ugreit ovenfor barna. Men hun bortforklarer alt med at det er «miljøvennlig» og barna bør ha «bærekraftige verdier». Jeg er helt enig i dette, men hvor er miljøhensyn og bærekraft når hun bestiller seg utenlandstur? Eller kjøper seg nytt tøy? Det som er ekstra dumt her er at barnas far tenker og gjør på samme måte. Han har riktignok dårlig råd også, men dette fører til at ungene aldri får fine opplevelser eller reist på skikkelig ferie. Jeg skulle gjerne ha gjort mer for tantebarna mine, men er nå student og har deltidsjobb som eneste inntekt. Har ikke råd til mer enn å gi dem fine julegaver og bursdagsgaver. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal gjøre? Annet enn at jeg synes synd på tantebarna mine. Anonymkode: d0ea0...297 1 7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #2 Skrevet 15. februar 2022 Bare trist! Høres faktisk litt ut som en i familien min Da tantebarna mine var yngre tok jeg dem med på litt ting, men søsteren min hadde verken råd eller helse til det selv, ikke pga egoisme. Kan kanskje foreldrene deres/barnas besteforeldre bidra litt med penger så kan du ta med tantebarn på noe gøy? Trenger ikke vere allverden, men kino/lekeland/badeland? Anonymkode: 11460...fbf 1
Mytomann Skrevet 15. februar 2022 #3 Skrevet 15. februar 2022 Uff, det hørtes trist ut. Noen foreldre er så egoistiske at man får sjokk. Får håpe hun bruker nok tid på å hjelpe de og vise omsorg på andre måter. 4
Sensi Skrevet 15. februar 2022 #5 Skrevet 15. februar 2022 Jeg tror jeg hadde fortsatt å kommentere dette. Brukt litt ulike perspektiv til å belyse saken. Hun bruker jo de «riktige» argumentene. Men du kan jo parere og argumentere med deres emosjonelle behov, behovet for å bli sett, hørt, inkludert og ikke minst lære om andre land, hvordan reise, planlegge og pakke. Og ikke minst at det er beint ut egoistisk å unne seg selv det man ikke unner sine egne barn. 8
ekkoet Skrevet 15. februar 2022 #6 Skrevet 15. februar 2022 Hva tenker foreldrene deres? Er dere flere søsken som mener det samme?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #7 Skrevet 15. februar 2022 ekkoet skrev (Akkurat nå): Hva tenker foreldrene deres? Er dere flere søsken som mener det samme? Mine foreldre er lite interessert i barnebarna sine og treffer dem ikke utover jul annenhver år og kanskje bursdager. Begge to har giftet seg på nytt og har fått barn med nye partnere. Anonymkode: d0ea0...297
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #8 Skrevet 15. februar 2022 Uff så trist. Kjenner meg litt igjen men hos meg var det kun pappa som var slik. Brukte mye penger på deg selv og dama. Mamma tjente mindre men unnet meg mer. Sitter igjen ennå i dag som godt voksen og sliter med å be om hjelp og generelt føler meg mye som en byrde pga mye lignende det du forteller over. Har heller ikke et veldig bra forhold til min far generelt selv om jeg prøver å komme over det. I mitt tilfelle skjønte min far det i ettertid når jeg sluttet å ha kontakt. Han har blitt bedre og hjulpet meg når ting ble vanskelig med betaling av diverse ting jeg ikke så komme, men det er på en måte litt for seint? Håper søstra di og eks mannen for den del får litt vett. Det er jo ikke egentlig ditt ansvar og det virker jo som du gjør det du kan. Du kan som noen over invitere på lekeland hvis du har råd eller invitere til overnatting hvor ungene kan bestemme film, middag og godis. Det er bedre enn ingenting og som barn er det faktisk veldig fint å få velge litt selv. Du gjør allerede veldig mye med å bry deg og kjøpe fine gaver når du kan. Du er en veldig god tante!!! Anonymkode: 5ea3d...2ec 7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #9 Skrevet 15. februar 2022 Å ta med barna på turer i skog og mark høres jo flott ut. 🤷♀️ Og det er heller ikke noe i veien med arvet tøy, det er miljøvennlig og bærekraftig. Billige merker er vel sikkert også helt greit når det gjelder mat. 🤷♀️ Jeg så for meg en søster som lot ungene ligge på sofaen med hver sin skjerm mens de spiste McDonald’s da jeg åpnet denne tråden. 🙈 Det du kan gjøre er dog å fortelle søsteren din hvor viktig det er å se og oppleve verden, for å øke kulturforståelsen hos barna. Kanskje hun da tar de med seg på reise neste gang? 🤷♀️ Tur på lekeland og i svømmehallen kan du vel spørre søsteren din om hun kan betale for, dersom du tar de med? Anonymkode: 2c949...cde 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #10 Skrevet 15. februar 2022 Jeg hadde sagt det rett ut, men som en spøk med latter, i familieselskap f eks, at hun flyr og bor på hotell mens barna må være på bærekraftige teltturer og spise first price. Hadde fått alle med på å le av henne og mobbe henne på en "godmodig"måte og tatt barnas parti når de klager. Så får hun ihvertfall høre det, uten at det blir dårlig stemning utad. Bare forhåpentligvis litt småstikk i samvittigheten hennes. Anonymkode: 1afc8...b71 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #11 Skrevet 15. februar 2022 Turer ut i skog og mark er bare positivt, men å ikke unne ungene kino eller lignende mens hun bruker en masse på seg selv, det er veldig feil. Anonymkode: 6fb95...4c1 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #12 Skrevet 15. februar 2022 Minner meg om da jeg vokste opp. Vi hadde Aldri penger til å finne på noe eller ha ordentlig mat hver dag, men heldigvis hadde vi råd til 20 sigaretter og vin hver dag, ellers hadde det vært helt jævlig dere! De barna blir ødelagte, det gjør noe med en å komme i siste rekke på denne måten, de får ikke en gang oppfylt grunnleggende behov som å bli SETT. Anonymkode: ffe4e...356 5
Nooni Skrevet 15. februar 2022 #13 Skrevet 15. februar 2022 Jeg heier på søsteren din og synes det er fint at hun også prioriterer seg selv. Ingenting av det du skriver gjør at jeg tenker at barna lider. Mine barn fikk et besøk på Tusenfryd gjennom hele barndommen (fordi jeg hatet det) ingen av dem har rapportert om manglende oppfølging eller skader i ettertid. Jaggu fikk de ikke lykkelige liv likevel. Men det er klart, hvis du som søster ser på det som din rolle å være barnas klagemur og gi dem argumenter for at de har en utilstrekkelig mor som ALDRI har fokus på barna sine, så bidrar ikke konstruktivt. At du ikke er enig i prioriteringene er så sin sak. Normalt er man to foreldre som har omsorg for barn, selv om man ikke bor sammen. Så får man se alt dette som en helhet. Barna får ikke alle ønsker oppfylt, men mor bruker tid på dem og legger opp til aktiviteter sammen med dem. Det er flott det. 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #14 Skrevet 15. februar 2022 Søstra di er en selvopptatt drittkjerring som aldri skulle hatt barn. Anonymkode: c73d2...71e 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #15 Skrevet 15. februar 2022 Jeg vet du ikke kommer til å gjøre dette, men dette er faktisk en sak for barnevernet. Det er tydelig at barnas ønsker og behov ikke blir tatt hensyn til, og det kan skade de i voksenalder. Mor bør få veiledning fra en tredjeperson. Anonymkode: 587fa...eb1 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #16 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje hun da tar de med seg på reise neste gang? 🤷♀️ Tur på lekeland og i svømmehallen kan du vel spørre søsteren din om hun kan betale for, dersom du tar de med? Problemet med tur på lekeland eller badeland er nettopp at det koster penger, det vil ikke søstera mi legge ut for. Jeg har snakket med henne om kulturforståelse og opplevelser som unger lærer av. Da svarer hun bare «vi reiste aldri på ferie som barn, ble da folk av oss også» og «de kan reise og få oppleve så mye de vil som voksne». Anonymkode: d0ea0...297
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #17 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg vet du ikke kommer til å gjøre dette, men dette er faktisk en sak for barnevernet. Det er tydelig at barnas ønsker og behov ikke blir tatt hensyn til, og det kan skade de i voksenalder. Mor bør få veiledning fra en tredjeperson. Anonymkode: 587fa...eb1 Du har rett i det du sier, men dette er nok ikke en sak for barnevernet. En av mine nærmeste venninner er barnevernspedagog og hun forteller at barnevernet gjør ingenting i saker som denne. Så lenge hun ikke slår, mishandler eller sulter ungene, og ungene blir fulgt opp på skolen og fritiden, har barnevernet ikke noe de skulle ha sagt. Tror ikke de har kapasitet til å følge opp tilsynelatende ressursterke, men egoistiske foreldre. Anonymkode: d0ea0...297 1
Kaneel Skrevet 15. februar 2022 #18 Skrevet 15. februar 2022 Fyller faren kvoten for litt mer luksus eller? Ingenting feil med det søstra de gjør om hun bare hadde latt være å gi de en følsene av uverdighet og mindre verdi når de ser hva hun gjør og unner seg selv, kontrasten som er problemet her ikke selve handlingene hun gjør med barna. Men hva før de hos far da? Muligens derfor hun velger å prioritere seg selv pga ungene får fylt den kvoten temmlig bra hos faren..? 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #19 Skrevet 15. februar 2022 Jeg har god økonomi, men er for både arvetøy, skogsturer og teltturer. Jeg synes det er fint av søsteren din at hun prioriterer disse tingene. Men jeg synes det er svært egoistisk å kun prioritere pengene til seg selv. Man trenger jo ikke å skeie helt ut, men unne barna sine nye ting som de ønsker seg og opplevelser som de også har lyst til. Og kutte litt ned på seg selv. Tror ikke jeg hadde lagt noe i mellom og sagt rett ut at hun er en egoistisk mor. Anonymkode: 591ad...35b 5
Kaneel Skrevet 15. februar 2022 #20 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg vet du ikke kommer til å gjøre dette, men dette er faktisk en sak for barnevernet. Det er tydelig at barnas ønsker og behov ikke blir tatt hensyn til, og det kan skade de i voksenalder. Mor bør få veiledning fra en tredjeperson. Anonymkode: 587fa...eb1 Øhhh nei ikke Bv sak, du er jo helt fjern.. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå