Gå til innhold

Hvor mange ulike matvarer spiser du i løpet av en uke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sies at variasjon av særlig plantematvarer er viktig for tarmfloraen. Hvor mange ulike matvarer (evt plantematvarer) spiser du i løpet av en uke?

Anonymkode: e82ee...55f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mener du en liste over alle ulike matvarer vi spise ila en uke?

For oss som ikke spiser veldig begrenset blir jo den veldig lang. Vil selvfølgelig også variere fra uke til uke.

Men dette er det som går igjen ukentlig/nesten ukentlig:

Cottage cheese, skyr, yoghurt, Div oster (gouda, blåmugg, brunost, parmesan, feta m.m), Div ulike nøtter, svisker, tørket fiken, bær, bananer, epler, druer, appelsin, tomat, agurk, oliven, løk, hvitløk, paprika, brokkoli, gulrot, spinat, salat, potet, ris, pasta, laks, torsk, kylling, elgkjøtt i ulike varianter, fiskekaker, smør, olje, brød, knekkebrød, melk/biola, sjokolade, pitabrød, avocado, Kesam/creme fraiche, fløte, lomper eller lefser, havregryn, noe kjøttpålegg, hermetiske tomater, sopp.

Spiser masse mer ulike varer også, men dette er gjengangerne som jeg spiser ukentlig/ nesten hver uke. 

Ting jeg ofte spiser, men ikke ukentlig er kokosmelk, kikerter, mango, egg, spekemat, kornmo. 
må vel også slenge på kake her 🤣

Endret av Butter
Skrevet

Jeg spiser veldig mange forskjellige matvarer, tror jeg, men av plantematvarer blir det frosne grønnsaker, enten brokkoli eller blomkål/brokkoliblanding, bukettgrønnsaker og wokmiks. Av ferske grønnsaker er det alltid gulrot, løk, kål, hvitløk, sopp, paprika og poteter i kjøleskapet mitt. Salat og tomater brukes jevnlig, beter også. 

Når det gjelder frukt er jeg litt mer kjedelig og akkurat nå går det i appelsiner fordi de er veldig gode på denne årstiden. Litt epler og druer går det også, og granateple og mango.

Jeg er ikke så flink til å bruke linser og bønner, burde skjerpe meg der.

Skrevet (endret)

Det er mye forskjellig på en uke ja.. men kan prøve.
Knekkebrød av ulikt slag. Rundstykke. Lomper.
Musli (med havregryn). Yoghurt. Skyr. Egg. Melk. Kaffe. Hvitost. Brunost. Parmesan. Smøreost. Kylling. Skinke. Hvit fisk i en eller annen form. Laks. Gulrot. Paprika. Selleri. Blomkål. Potet. Tomat. Salat. Mange typer løk. Sopp. Ulik frukt, ofte pære. Men også appelsin, mango, granateple.
Boksetomat. Ofte også noe fløte, creme fraiche o.l i supper. 

Endret av Frøkenfryden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...