Gå til innhold

Var du moden i hodet da du var 18 år? Eller når?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var du moden i hodet da du var 18 år gammel? Gjorde du mye "dumt"?

Det er jo da man blir myndig, men personlig var jeg veldig umoden på noen måter da jeg var rundt den alderen. Husker med gru hendelser på selve 18-årsfeiringen min, hvor jeg var dritnervøs og oppførte meg skikkelig barnslig og frekt... tar fatt på slutten av 20-årene nå, har slitt mye psykisk og føler fremdeles jeg er underutviklet på noen måter, samtidig moden på andre områder. Men føler egentlig ikke at jeg har blitt ordentlig voksen enda, føler meg ofte usikker på meg selv.

Når vil du si at du ble ordentlig moden og voksen i hodet? Og hvor moden var du da du var 18 år? 

Anonymkode: eb090...94c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler jeg ble voksen når jeg var 15. Var voksen som 18 følte jeg, og er 28 nå, føler ikke jeg har forandret meg noe som helst siden jeg var 18. 

Anonymkode: 51da0...afa

• Liker 4
Skrevet

Jeg har aldri gjort noe direkte dumt. Noen runder med fyll før 18 år, ja. Og en og annen hvit løgn til foreldrene mine om hvor jeg var. Men ellers har jeg alltid vært fornuftig, prioritert skole, var i stabilt forhold fra jeg var 21, fikk en god jobb, og alt det der. 

Så moden som i fornuftig har jeg alltid vært. Men moden som i trygg i meg selv, og stå støtt i egne valg og meninger, det merket jeg at endret seg mye rundt 30 år. 

Anonymkode: c12c0...13c

Skrevet

Hehe, jeg gjorde mye dumt da jeg var 18. Utad virket jeg sikkert ikke så uansvarlig, men jeg tenkte aldri konsekvens og kjørte mitt eget løp. Får bakoversveis når jeg tenker på ting jeg turte å gjøre som 18-åring, som jeg aldri hadde turt å gjøre nå som snart 25 år gammel.

Anonymkode: 3b829...7fd

Skrevet

Jeg har ikke begynt å bli moden i hodet før nå. Nå er jeg 26 og gravid.

Anonymkode: 84e84...3c0

Skrevet

Jeg ble ikke voksen før jeg fylte 40. Har aldri hatt tanker om konsekvenser på noe av det jeg har gjort, først nå, de siste ti årene, at jeg har skjønt jeg ikke er udødelig. 

Av alle ting fikk jeg en unge før jeg ble 20, hun har vært med på ALT jeg har gjort, på godt og vondt. Og det har blitt skikkelig folk av henne også, noen ganger har jeg følt hun har vært min mor og ikke omvendt. 

Nå er jeg mormor og datteren min er fortsatt eldre enn meg 😅

Eneste jeg har blitt flink til, er bruk av penger. Da jeg endelig kom meg på rett side økonomisk, har jeg klart å spare mye. Har alltid tatt jobben min seriøst og firmaet jeg driver, har gjort meg til millionær. Det har hjulpet meg veldig på alle måter. Deilig å få til noe her i livet. Selv om ingen hadde troen på at akkurat jeg skulle få til noe sånt. 

Nå har jeg passert 50 og kan ikke forstå at jeg er så gammel. Føles helt sprøtt å tenke på!! 

Anonymkode: 272b6...fc0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg trodde selvsagt at jeg var moden som 18-åring. Men var det vel ikke før jeg var over 30.

Skrevet

Jeg var umoden, men snill og grei og pliktoppfyllende. Veldig naiv. 

Anonymkode: 5c1ec...af4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hehe, jeg gjorde mye dumt da jeg var 18. Utad virket jeg sikkert ikke så uansvarlig, men jeg tenkte aldri konsekvens og kjørte mitt eget løp. Får bakoversveis når jeg tenker på ting jeg turte å gjøre som 18-åring, som jeg aldri hadde turt å gjøre nå som snart 25 år gammel.

Må legge til at jeg ikke føler meg skikkelig voksen nå heller, men jeg er i hvert fall mer moden enn jeg var da jeg var 18.

Skrevet

Ingen 18-åringer er moden siden hjernen ikke er ferdig utviklet. Så ingen er "ordentlig voksen i hodet" som 18-åringer. Jeg var nok "moden for alderen" mtp at jeg var utsatt for omsorgssvikt som barn og derfor raskt måtte bli voksen. Men pga at jeg ikke hadde noen voksne jeg kunne prate med ordentlig om ting, kunne sikkert enkelte hendelser vært unngått. 

Jeg er selv i slutten av 20-åra nå og har siden jeg var 23 følt meg "ordentlig voksen". 

Anonymkode: 19d18...847

• Liker 1
Skrevet

Var fremdeles en naiv unge som 18-åring, selv om jeg var mer selvstendig enn de fleste på min alder med jobb og bolig. Føler at jeg modnet sakte men sikkert, men først landet som voksen rundt 35års alderen. Var veldig usikker, overfølsom og påvirkelig gjennom hele 20-årene. 

Anonymkode: 617f9...6e3

Skrevet

Jeg trodde jeg var moden, men jeg var jo ikke det :fnise: Jeg gjorde og sa mye dumt fram til jeg var 20-22 egentlig.

"Landet" mer i meg selv i midten av 20-årene, og kjente for første gang på at jeg begynte å bli eldre når jeg var 26-27. Ikke at jeg var gammel, men jeg husker at jeg så på vg-lista og ikke hadde anelse om hvem artisten på scenen var (som alle småjentene hylte etter). Da gikk det opp for meg at jeg begynte å bli voksen, haha. 

Nå er jeg snart 35 og føler meg fremdeles ung på en måte, men jeg er roligere og mer trygg på hvem jeg er og hva jeg liker. 

Anonymkode: e23c3...b2f

Skrevet

Jeg var skikkelig veslevoksen og uendelig naiv og uerfaren. Veldig barnslig på noen felt. Da jeg var 25 følte jeg jeg bare "lekte voksen". Da jeg bikka 30 følte jeg jeg hadde vokst opp. Nå som 50-åring vet jeg at jeg var fortsatt litt "ung-og-dum" ennå da, men man lærer så lenge man lever, føler meg klokere og klokere i hvertfall.

Anonymkode: d1da9...b3c

• Liker 1
Skrevet

De som sier de var modne i hodet ved 18års alderen,  de er forsatt ikke modne. 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg ble ikke voksen før jeg fylte 40. Har aldri hatt tanker om konsekvenser på noe av det jeg har gjort, først nå, de siste ti årene, at jeg har skjønt jeg ikke er udødelig. 

Av alle ting fikk jeg en unge før jeg ble 20, hun har vært med på ALT jeg har gjort, på godt og vondt. Og det har blitt skikkelig folk av henne også, noen ganger har jeg følt hun har vært min mor og ikke omvendt. 

Nå er jeg mormor og datteren min er fortsatt eldre enn meg 😅

Eneste jeg har blitt flink til, er bruk av penger. Da jeg endelig kom meg på rett side økonomisk, har jeg klart å spare mye. Har alltid tatt jobben min seriøst og firmaet jeg driver, har gjort meg til millionær. Det har hjulpet meg veldig på alle måter. Deilig å få til noe her i livet. Selv om ingen hadde troen på at akkurat jeg skulle få til noe sånt. 

Nå har jeg passert 50 og kan ikke forstå at jeg er så gammel. Føles helt sprøtt å tenke på!! 

Anonymkode: 272b6...fc0

Du er som min mor, som føles som lillesøsteren min noen ganger. Må si jeg savner en mamma! 

Anonymkode: ca1fe...16e

Skrevet
ytmnd skrev (2 minutter siden):

De som sier de var modne i hodet ved 18års alderen,  de er forsatt ikke modne. 😅

jeg ble kastet ut hjemmefra av min mor da jeg var 15 og har siden det klart meg selv, jobbet ved siden av skole og studerte, hadde egen bolig - så traff jeg kjæresten når jeg var 16, han var 18 - jeg ble gravid på p-piller og kondom når jeg var noen mnd over 18 og ble mor knapt 19 år gammel. Jeg har ikke ett eneste valg jeg angrer på i dag 30+ år etter.. mulig det betyr jeg ikke er moden ennå :P

Anonymkode: b4064...a2c

• Liker 1
Gjest Shawtyella
Skrevet

Jeg hadde en streng oppvekst så jeg smakte alkohol og dro på fest første gang som 20'åring. Jeg var gjennom ca 1 år med umodenhet, og følte meg veldig tenåring fortsatt. Det var først når jeg ble 22 år at jeg føler jeg har blitt voksen. Nå er jeg 23, og føler ikke lenger på særlig umodenhet, da jeg er veldig trygg på hvem jeg er og hva jeg står for. Som 16-19 åring derimot var jeg veldig umoden.

Skrevet

Jeg gjorde svært lite dumt, men vil absolutt ikke si at jeg var moden av den grunn. Hadde altfor lav selvtillit på den tida, og var veldig usikker.

Anonymkode: 02d02...429

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Gjorde ikke noe dumt med tanke på alkohol, sex, pengebruk o.l. - på det området har jeg alltid vært veldig fornuftig (sikkert kjedelig etter manges mening). Men var nok ganske barnslig fortsatt som 18-åring, og veldig naiv.

Fikk barn som 22-åring, da måtte jeg bare bli voksen.

Skrevet

Var ung og naiv som 18-åring. Men jeg bodde for meg selv (fra jeg var 16), og klarte meg fint.

Gjorde ikke noe dumt, men vi likevel si at først ved 25 årsalderen var jeg voksen i hodet, og det stemmer godt med forskning.

Anonymkode: 7a288...2f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...