Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Voksen dame i slutten av 40 årene, som alltid har vært en fjellgeit, altså ikke brydd meg om verken sminke eller noe, fikk lyst til å begynne. Hva trenger jeg, og hva er gode merker som ikke koster skjorta?

Skrevet

Hva du trenger er helt opp til deg. 

Jeg er 40, og bruker ikke mer enn mascara, litt øyeskygge langs vippekanten som eyeliner, og litt pudder (har veldig skinnende hud i panne og nese). Jeg bruker gjerne litt leppestift også, og kanskje litt øyeskygge på øyebrynene (gidder ikke kjøpe øyebrynblyant når øyeskyggen gjør nytten for meg). Jeg bruker kanskje 2 min på hverdagssminken, maks. 

Jeg bruker bare helt vanlig sminke man kjøper på hm, cubus, o.l. Loreal mascara, isadora pudder, øyeskyggen min tror jeg er fra jan thomas, isadora leppestift. 

Så har man de som kjører på med primere og foundationer og blusher og alt mulig rart. 

Jeg ville begynt med litt, dumt å kjøpe inn masse produkter og så finner du ut at du ikke gidder likevel. 

Anonymkode: dc258...c26

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 40+ og bruker lite sminke. Det eneste jeg bruker daglig er brynpudder! Det er jeg helt avhengig av, har så tynne bryn (farger dem også). 

Til «fest» (ikke mange gangene i året) så bruker jeg en god primer som gir fukt (Lumene er helt suveren og prisen er grei - har kasta de andre primere mine) og en foundation jeg har fått hjelp til å velge fargen på (L’Oréal). Det matteste (og rimeligste) pudderet jeg vet er Sexy Mama fra The balm. 
Bruker også highlighter fra The Balm, nemlig Mary Lou-manizer. 

Det viktigste for å få dette til å sitte er settingsprayen! Settingsprayene fra Caia er veldig bra. Og Hyloauronic spray fra Revolution er bilig og bra. 

Øyensminke må noen andre svare på, jeg kan ikke bruke det pga helsetilstand. 

Hvis jeg trenger å pynte meg litt til daglig så holder det med primeren fra Lumene, highlighter og setting spray. That extra hydration er fin, da tørker man ikke ut gjennom dagen. 

Anonymkode: e3942...c53

Skrevet

Jeg er litt yngre, 35.

Jeg bruker mascara, l'oreal sine volum milion, har brukt dem hele livet egentlig. Har prøvd noen andre merker, men havner alltid tilbake på l'oreal.

Så bruker jeg litt øyenskygge, i jordfarger. Jeg synes h&m sine, og revolution sine er mer enn bra nok.

Tidligere brukte jeg også fundation ffr l'oreal, dem som heter true match. Men har etterhvert syntes den er for dekkende.  Så oppdaget jeg ansiktskrem med farge fra la roche posay, og elsker den! Den jevner ut ujevnheter, uten å bli for dekkende! Bruker ett lett lag med pudder fra samme merke over nese/panne for å ikke bli så blank. Men bruker ikke noe sminke på huden på sommeren da.

Jeg bruker kun mascara til hverdags, og bruker 5 minutter på festsminke...

Anonymkode: 1177e...c50

• Liker 1
Skrevet

Da jeg begynte å sminke meg oppdaget jeg Makeup Mekka. Produktene er veldig billige, men også veldig gode. Da går det an å prøve seg litt frem og finne hva en best liker. Akkurat nå kjører de Happy Hour hvor masse selges til test-pris 30,-.

Følger de også på Instagram hvor de demonstrer produktene. Ja de som lager videoene er ekstremt oversminket, men jeg plukker de tipsene jeg liker, kopierer aldri hele looken. Er så mye lettere å faktisk bruke tips når du har produktene de demonstrerer hjemme i skapet.

Anonymkode: 2b46c...978

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er litt yngre enn ts, men i samme båt. Har også lyst til å begynne å sminke meg litt. Jeg bruker kun mascara i dag.

En gang i gamle, gamle dager var jeg på ferie i utlandet og kom over en sånn sminkedemo hvor de anbefalte meg produkter og hvilke farger jeg skulle ha. Hvor/hvem kan jeg finne noe slikt her hjemme? 

Skrevet

Ville gått til Fredric & Louisa eller Kicks og sagt at du har lite og ønsker å kjøpe det nødvendigste, men rimelige greier, da det ikke blir så mye brukt. Så kan du gå tips og råd om hva du trenger. Prøv det ut en periode også kan du supplere med dyrere ting etterhvert som du ønsker/ser behovet. 

Anonymkode: 59b17...a61

Skrevet

Itt Concealer under øynene for å lysne opp. Kajal il å markere vippekanten med og mascara. Være forsiktig med hvor hardt man tegner på så det ikke blir formye og ha minst mulig eyeliner under øyet mer oppe. Og kanskje litt lett rouge hvis man ser grå og gussen ut i huden.

Anonymkode: 68879...34b

Skrevet

Rundt øynene ville jeg valgt noe hypoallergenisk for å ikke irritere øynene.

Anonymkode: 68879...34b

Skrevet

https://www.blivakker.no/product/3010096?gclid=CjwKCAiAx8KQBhAGEiwAD3EiP6i7xlkOawSkj-iFnfZj4YXZlJ1qxuYqxkDj1tWZ9JZD_qkDTh6FhBoCYAQQAvD_BwE

Denne mascaraen fra Loreal er veldig god, syns jeg. Den er jevnlig på tilbud til 99,- hos Vita

https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/dagkrem/lrp-toler-sens-lett-farg-dagkr-50,5008813

Dette er en krem som gir fuktighet og jevner ut hudtonen. den er enkel å bruke. 

https://www.blush.no/product/914603/sminke/oeyne/anastasia-brow-powder?gclid=CjwKCAiAx8KQBhAGEiwAD3EiP_a8c1HY7N1aSkl752XTQPSZrsMp4ye3OE0w9G3kU58gkcJo2L-z0BoCNrAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Dette er et øyenbrynspudder som er enkelt å bruke, og gir fint resultat. Du trenger en kost også

I tillegg trenger du en bluss til kinnene. Spør på Vita, de har gode produkter som ikke er så dyre. Spør om hvilken farge som kan passe deg. Eventuelt spør du på de dyrere parfymeriene, det hender det er mer makeup-kyndige ansatte der (ikke alltid). Viktig å finne en fare du kler, så du får farge i kinnene uten at det ser oversminket og feil ut. 

Dette holder for mange, tror jeg :) Hvis du vil, kan du jo kjøpe en litt nøytral øyenskygge også. Lykke til :) 

Skrevet

En god CC krem, concealer, brynspudder og maskara, og du er godt på vei. Anbefaler deg å ta turen til feks Vita. De har produkter i alle prisklasser. 

Anonymkode: ad870...b4e

Skrevet

Dette blir langt, men håper det hjelper. :) 

Først og fremst, hvis du har greie nok ferdigheter i engelsk anbefaler jeg deg å søke på Youtube. Det finnes kjempemye veldig nyttig info der om sminke i din aldersgruppe. For eksempel her.

Ser flere anbefaler øyenbrynspudder, men det vil jeg fraråde med mindre man har litt grunnleggende ferdigheter innen sminking. Det blir fort litt sånn bustete og rart. Istedet for markerte hårstrå, ser man gjerne litt "blurry" ut, som om noen har tatt et redigeringsprogram over øyenbrynene dine. Jeg anbefaler heller øyenbrynsgele/mascara med farge (noe som ligner på dette). Det er lett å bruke, og gir en lett farge og hold sånn at det ser både naturlig og stelt ut.

Andre ting jeg vil anbefale, er en god BB-krem eller CC-krem. En BB-krem eller CC-krem kan man bygge opp hvis man ønsker mer dekkevne. Jeg bruker min som foundation når jeg skal sminke meg skikkelig, eller bare et tynt lag hvis jeg ønsker å dekke noen kviser e.l. Jeg foretrekker faktisk den fremfor "ordentlig" foundation. Bare husk å bruk litt tid på å finne en som passer hudtonen din. Mange går i fella og velger en som er mørkere og varmere enn hudtonen sin, men da ser man jo på halsen at det ikke matcher, og det blir veldig rart.

Concealer anbefaler jeg ikke til en nybegynner, rett og slett fordi det ikke trengs hvis man har en god foundation eller BB-/CC-krem som har samme farge som huden din.

Jeg anbefaler å bruke en sånn sminkesvamp til å ha på foundation/BB-/CC-krem. Husk å hold den under vann og klem ut vannet før du bruker den. Den skal være helt fuktig før du bruker den. Svampen skal presse produktet inni huden din, ikke strykes på. Da får du et veldig fint resultat. Du kan også søke opp videoer for å lære mer om det. Bare søk på "how to use beauty blender". :) 

Når det kommer til blush kan du finne en rosa-aktig leppestift som du liker, som du også kan bruke som blush. Bare ta litt leppestift på hånda, gni en finger eller to i leppestiften, tørk av det som blir overflødig, og forsiktig trykk det inn på kinnene. Jeg sier trykk og ikke gni, fordi hvis du gnir kan du ende opp med å gni bort sminken du har lagt under, og det blir jo dumt.

Også trenger du selvsagt en maskara. Her er det tusenvis av forskjellige typer som gjør forskjellige ting. Jeg liker lengde på mine, og ikke at de blir så veldig tykke, og elsker denne.

Øyeskygge kan du prøve hvis du ønsker. Da trenger du noen gode koster som disse, og en eller annen øyenskyggepalett som du liker fargene i. Å tenke at fargene skal være fine til øynene dine kan være lurt. Ellers er det alltid trygt å holde seg til naturlige farger som brun, beige, brunaktig rosa, og gråaktige toner. Sånn som her.

Hvis du merker at øyenskyggen din sklir rundt i løpet av dagen, og på en måte forsvinner inn i øyelokkfolden din, må du bruke en øyenskyggeprimer. Den gjør at oljen i øyenlokkene dine ikke blander seg med øyenskyggen og lar den skli rundt. Noen trenger det ikke, mens andre må ha det. Bare ha det i minnet hvis du ser at øyenskyggen din liksom forsvinner etter at du har hatt den på et par timer.

Merker som er enkle å finne, relativt rimelige (kommer an på produktet, selvsagt) men nokså trygge å holde seg til kvalitetsmessig er L'Oréal Paris, Maybelline, Revolution Beauty, og H&M. Sikkert flere som jeg ikke kommer på akkurat nå. Det beste er midlertidig å gå i en fysisk butikk og se hva de har, og se hva du liker, og sammenligne prisene der og da.

Ellers kan jeg anbefale BliVakker.no, som så og si alltid har salg. Der finner du alt av sminke, men anbefaler at du kjøper foundation og sånt i fysisk butikk så du kan sjekke fargen før du kjøper. Ikke vær redd å spør de som jobber i butikken om hjelp til å finne sminke som passer deg, spesielt hvis butikken har stort utvalg av sminke, som Vita eller H&M. Hadde jeg jobbet i butikk som solgte sminke hadde jeg med glede hjulpet deg!

Anonymkode: e5c82...9d7

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også veldig fornøyd med make up mekka sine produkter. Har blant annet 5xl mascara og hello pretty foundation som jeg er ekstremt fornøyd med. 

Anonymkode: f3453...e67

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...