Gå til innhold

Er det strengt å stenge av loftstue for spilling når de ikke rydder etter seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

To gutter på 8 og 12 sitter på loftstue og spiller. Men det ser til tider altså så bomba ut etter de!! Jeg blir helt sprø!! Tenkte at jeg stenger av for spilling i dag, en dag som en konsekvens. Blir det like rotete igjen så stenges den igjen. Høres dette teit ut? Hva kan man evt gjøre annet?

Anonymkode: cb008...537

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde tatt ut ledningen og sagt de får den tilbake når rommet er strøkent og at om de ikke fortsetter å rydde etter spilling så mister de ledningen 1 dag og plusser på for hver dag de ikke rydder. 

Skrevet

Nei, det høres rimelig ut.

Anonymkode: 2bf3b...296

• Liker 3
Skrevet

Si at de ikke får spille før stua er rydda. Er helt greit å si det. Pleier å si her at først må vi gjøre de tingene vi må, også kan vi gjøre de tingen vi har lyst til etterpå.

Anonymkode: a135b...01f

• Liker 3
Skrevet

Er så redd for å virke for streng til de, men jeg orker ikke å ha det slik i huset.. Bra jeg kan høre her da. Får bare si at det er en dag straff til de da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

To gutter på 8 og 12 sitter på loftstue og spiller. Men det ser til tider altså så bomba ut etter de!! Jeg blir helt sprø!! Tenkte at jeg stenger av for spilling i dag, en dag som en konsekvens. Blir det like rotete igjen så stenges den igjen. Høres dette teit ut? Hva kan man evt gjøre annet?

Jeg tenker at det er legitimt å ha dette som konsekvens, men jeg håper du da "åpner" den igjen etter at DE har ryddet?

Anonymkode: 1975c...728

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at det er legitimt å ha dette som konsekvens, men jeg håper du da "åpner" den igjen etter at DE har ryddet?

Nå har jeg ryddet i dag jeg da. Tenkte om jeg skal ha den stengt i dag som en konsekvens. Blir det like rotete igjen senere stenges den igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er så redd for å virke for streng til de, men jeg orker ikke å ha det slik i huset.. Bra jeg kan høre her da. Får bare si at det er en dag straff til de da? 

Hvorfor er du redd for å "virke" streng? Å lære barna å rydde etter seg, at handlinger (mangel på rydding) medfører konsekvenser og at til syvende og sist er det en haug med ting du kan bestemme i ditt hus, bør være greit.

Når jeg tenker meg om ville jeg latt de fortsette å spille når de har rydda. Så kan de velge om det blir om en halvtime eller om tre dager etter masse furting, krangling og til slutt rydding.

• Liker 5
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå har jeg ryddet i dag jeg da. Tenkte om jeg skal ha den stengt i dag som en konsekvens. Blir det like rotete igjen senere stenges den igjen. 

De vet at det blir en konsekvens? 

Ellers kan det bli rabalder ;) Viktig at de får en advarsel først, ellers blir det urettferdig 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva er du redd for, at de ikke skal like deg lenger? 

Anonymkode: 5853d...c44

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei. Det er ikke spilling før de har ryddet. Om det så tar en måned. 

Du har ikke tatt fra dem noe. De har når som helst muligheten til å spille. Bare de rydder først. Da er jo det eget valg for dem når det skal være

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er strengt.

Våre barn har kjellerstua til disposisjon og det ser til tider helt grusomt ut der inne. Jeg ber dem først pent om å rydde, og om det blir ignorert er det beskjed om at de ikke får gjøre noe som helst annet der inne før det er skikkelig ryddet. Det jeg opplever hjelper er å minne dem på det hver dag. Om kvelden når jeg sier i fra at det er kveldsmat sier jeg også at de må rydde kjellerstua etter seg før de kommer og spiser. Det oppleves mer overkommelig for dem å rydde bare dagens rot framfor alt som har hopet seg opp i dage- og ukevis.

• Liker 2
Skrevet

Absolutt ikke for strengt. Helt normal oppdragelse. Jeg krever at kjellerstua skal ryddes hver kveld (søppel, glass, kopper, legge på plass spill osv). Hvis de ikke rydder tar jeg strømkabelen til tv og endrer passordet til internett neste dag. De får begge deler når de har ryddet. 

Anonymkode: 2e4fd...477

• Liker 3
Skrevet

Evt sier du i dag når du har rydda at neste gang det ikke er ryddet (definer hva som skal gjøres for at det skal være "ryddig"), så forsvinner kabelen. Så har de fått et forvarsel.

Men for strengt? Definitivt ikke.

Anonymkode: 54179...e9c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Evt sier du i dag når du har rydda at neste gang det ikke er ryddet (definer hva som skal gjøres for at det skal være "ryddig"), så forsvinner kabelen. Så har de fått et forvarsel.

Men for strengt? Definitivt ikke.

Anonymkode: 54179...e9c

Dette er et viktig poeng. Det holder ikke å bare si at det skal være ryddig for det noen synes er ryddig synes andre fremdeles er rotete. Man kan ha vidt forskjellig syn på hva som er "ryddig nok" (selv jeg og mannen er ikke enige på det punktet), så det blir fort abstrakt for barn å bare få beskjed om å rydde uten at det blir spesifisert noe mer enn det. 

Skrevet

Steng loftsstuen og holde den stengt til guttene klarer å rydde etter seg.

Jeg er pedagogisk leder i barnehage og de eldste på avdelingen, altså 5-6 åringene, har en egen krok som bare er forbeholdt de eldste på avdelingen.

Den siste tiden har ikke barna vært flinke til å rydde, og det har ført til sure miner mellom voksne som må stå etter stengetid å rydde opp, og evig mas på barna.

Forrige uke bestemte jeg at vi tok bort alle lekene, slik at barna ikke hadde noe å leke med.

Barna ble informert om hvorfor lekene var borte og at de ikke kom på plass igjen før de lovet å rydde opp etter seg.

Etter nesten én uke uten leker har barna mast om å få lekene tilbake, og i går tok vi frem igjen lekene og barna har klart å rydde opp uten problemer🙂 fordi de vet at hvis de ikke rydder så forsvinner de igjen.

Problem solved👌

Anonymkode: 72acd...547

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke straff. Det er en konsekvens. 

Rydd etter dere. Plikt før morro. 

Skrevet

Jeg syntes det er rart at noen må spørre om dette. Det er jo helt naturlig å ha grenser i er hjem. Det handler ikke om straff bare helt normale grenser som alle barn nå ha for å lære seg hvordan verden funker. 

Ingen leker, spill osv før man er ferdig med pliktene. Evnt for å slippe å ha det rotete til neste gang de skal spille - kontroll tas bort med en gang dersom de ikke rydder så vet de de ikke får den tilbake med mindre de rydder umiddelbart

Anonymkode: c02e0...acb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2022 den 12.35):

kjør på

AnonymBruker skrev (På 15.2.2022 den 12.40):

av og til må man være streng

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slutt å rydd etter de om du ønsker at de skal rydde etter seg selv.

Ha det som en regel at se skal rydde hver dag, før leggetiden. Så snart de avslutter. Regner med at du har skjermtid på de. Avslutt 10 min før, så rydder de med en gang. Lær dem at deg er lettere å holde det ryddig enn å rydde.

Ha en søppelboks der oppe, som de også må ta ut når full eller før det lukter.

Rutiner er alfa omega.

Anonymkode: 3713d...7b3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...