AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #1 Del Skrevet 15. februar 2022 Har tenkt litt på kvinnehelse generelt. Mange blir avvist hos legen. "Det er vanlig" eller "Du må leve med det. Eller inntrykk av at en må ta seg sammen. Tenker spesielt på smerter, pcos, endometriose, livmorfremfall, lekkasje, fødselsskader osv. Men hva med spontanaborter? Det er jo veldig vanlig. Har også inntrykk av at mange her ser ned på andre som er redd for det eller opplever det. Mange skriver nedlatende svar. Feks "Det er jo normalt, derfor legene ikke vil bruke tid på det". Men sannheten er at det kan være en stor belastning hos noen. Noen blir veldig redd og engster seg mye. Man får ikke UL ved blødninger. Ingen automatisk sjekk. Man skal faktisk bare oppleve det i stillhet hjemme og ikke oppsøke lege en gang før etter tre spontanaborter. Hva tenker dere om dette? Er det for dårlig oppfølging? Leser jo om flere her som faktisk har blødd en god del, men likevel ikke har abortert. Hvis vi kvinner ønsker sjekk må vi betale selv privat. Syns dere det er riktig? Burde man ikke få det dekket feks mellom uke 6-12? De fleste SA skjer rundt uke 4, men da er det også veldig lite som skal ut. Senere kan man blø mye, få mye smerter, engste seg over hva som kommer ut og hva som er normalt. Noen må ha utskrapning osv. Anonymkode: 3ab3b...d04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #2 Del Skrevet 15. februar 2022 Jeg har opplevd 8 sa /ma og ikke en gang sa lege / gynekolog noe annet enn "det er ganske vanlig" og det er ikke til hjelp! Men nei, du må ikke gå privat, du kan be legen om en henvisining til sykehuset, men det er ofte mindre ventetid privat.. Anonymkode: 89827...4f0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #3 Del Skrevet 15. februar 2022 Ja, kvinnehelse er nedprioriter. Dessverre. Har selv opplevd spontanabort i uke 11, med smerter som gjorde at jeg knapt klarte å stå på bena, men det «måtte bare få sin gang» så ingen grunn til å få komme inn på en sjekk. Kanskje greit nok det, for det gikk jo over med tiden, men jeg reagerte mer på da jeg var gravid i uke 22 og begynte å blø. Var på gråten da jeg ringte føden men fikk bare beskjed om å legge meg ned og hvile og drikke et glass saft for å se om jeg kjente liv. 🤷♀️ Heldigvis gikk det bra (hadde doppler hjemme slik at jeg fikk sjekket hjertelyden, ellers hadde jeg seriøst ikke klart å fungere i de ukene fram til neste jordmortime) Anonymkode: 1b945...33f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #4 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja, kvinnehelse er nedprioriter. Dessverre. Har selv opplevd spontanabort i uke 11, med smerter som gjorde at jeg knapt klarte å stå på bena, men det «måtte bare få sin gang» så ingen grunn til å få komme inn på en sjekk. Kanskje greit nok det, for det gikk jo over med tiden, men jeg reagerte mer på da jeg var gravid i uke 22 og begynte å blø. Var på gråten da jeg ringte føden men fikk bare beskjed om å legge meg ned og hvile og drikke et glass saft for å se om jeg kjente liv. 🤷♀️ Heldigvis gikk det bra (hadde doppler hjemme slik at jeg fikk sjekket hjertelyden, ellers hadde jeg seriøst ikke klart å fungere i de ukene fram til neste jordmortime) Anonymkode: 1b945...33f Syns det er ganske sykt! Her blir vi bedt om å produsere med unger av Erna, men å få en sjekk for å se at alt er bra der inne, nei det skal vist være svært vanskelig! Blir veldig provosert! Anonymkode: 3ab3b...d04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 15. februar 2022 #5 Del Skrevet 15. februar 2022 Det er egentlig lovfestet at alle som opplever abort spontan eller villet skal få oppfølging, men det blir ikke prioritert av sykehusene dessverre. Jeg tror det er for de det bare rammer kvinner, kvinnehelse er lavstatus virker det som. https://www.nrk.no/mr/ny-lov-skulle-sikre-bedre-oppfolging-for-kvinner-etter-abort-_-fagfolk-ser-ingen-endring-1.15414810 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #6 Del Skrevet 15. februar 2022 Jeg hadde en ma oppdaget i uke 12, og gynekologen jeg var hos sa at neste gang jeg ble gravid skulle jeg få ultralyd i uke 7-8 og 10-11. Har tatt kontakt igjen nå og håper jeg får den oppfølgingen denne graviditeten som jeg ble loves etter spontanaborten, fordi for meg føltes hele opplevelsen ganske brutal. Anonymkode: 49e84...205 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #7 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, kvinnehelse er nedprioriter. Dessverre. Har selv opplevd spontanabort i uke 11, med smerter som gjorde at jeg knapt klarte å stå på bena, men det «måtte bare få sin gang» så ingen grunn til å få komme inn på en sjekk. Kanskje greit nok det, for det gikk jo over med tiden, men jeg reagerte mer på da jeg var gravid i uke 22 og begynte å blø. Var på gråten da jeg ringte føden men fikk bare beskjed om å legge meg ned og hvile og drikke et glass saft for å se om jeg kjente liv. 🤷♀️ Heldigvis gikk det bra (hadde doppler hjemme slik at jeg fikk sjekket hjertelyden, ellers hadde jeg seriøst ikke klart å fungere i de ukene fram til neste jordmortime) Anonymkode: 1b945...33f Det er for dårlig. Når man begynner å blø i uke 22, bør man få sjekk. Det å blø oppleves veldig skummelt for en gravid kvinne, både tidlig og sent. Men i uke 22 har du kommet så langt, og da bør det ihvertfall sjekkes. Anonymkode: e0334...2bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #8 Del Skrevet 15. februar 2022 Kvinnehelse blir nedprioritert..! Hva mener dere med det? Sammenlignet med hva? Så vidt meg bekjent så har det siden begynnelsen av 70 tallet blitt brukt like mye i forskning på begge kjønn. Anonymkode: 65adc...f73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tufsla Skrevet 6. mars 2022 #9 Del Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 15.2.2022 den 12.18): Har tenkt litt på kvinnehelse generelt. Mange blir avvist hos legen. "Det er vanlig" eller "Du må leve med det. Eller inntrykk av at en må ta seg sammen. Tenker spesielt på smerter, pcos, endometriose, livmorfremfall, lekkasje, fødselsskader osv. Men hva med spontanaborter? Det er jo veldig vanlig. Har også inntrykk av at mange her ser ned på andre som er redd for det eller opplever det. Mange skriver nedlatende svar. Feks "Det er jo normalt, derfor legene ikke vil bruke tid på det". Men sannheten er at det kan være en stor belastning hos noen. Noen blir veldig redd og engster seg mye. Man får ikke UL ved blødninger. Ingen automatisk sjekk. Man skal faktisk bare oppleve det i stillhet hjemme og ikke oppsøke lege en gang før etter tre spontanaborter. Hva tenker dere om dette? Er det for dårlig oppfølging? Leser jo om flere her som faktisk har blødd en god del, men likevel ikke har abortert. Hvis vi kvinner ønsker sjekk må vi betale selv privat. Syns dere det er riktig? Burde man ikke få det dekket feks mellom uke 6-12? De fleste SA skjer rundt uke 4, men da er det også veldig lite som skal ut. Senere kan man blø mye, få mye smerter, engste seg over hva som kommer ut og hva som er normalt. Noen må ha utskrapning osv. Anonymkode: 3ab3b...d04 Jeg har opplevd spontanabort 6 ganger, ingen barn. Det er en veldig ensom affære som ikke er prioritert av leger. Det jeg har opplevd vi jeg karakterisere som traumatisk. Spesielt den gangen jeg fikk MA i uke 10, men fosteret hadde vært dødt i ukesvis. Det var jo like før jeg hadde fortalt til folk st jeg var gravid! Og den gangen jeg måtte føde et 12 uker gammelt foster på grunn av at det hadde store skader. Ingen oppfølging psykisk i etterkant! Jeg fikk diagnosen habituell abort etter den tredje gangen, og fikk utredning. Men den viste ingenting. De to gangene jeg har fått SA på jobb har også vært helt forderdelig, selv om de var ganske tidlig. Nå, for 7 gang, er jeg gravid i uke 11. Endelig får jeg den oppfølgingen jeg har savna. Sykemelding fra fastlegen og han henviste meg til gynokolog som tar jeg inn til ultralyd hver uke til uke 12. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnOnym125637 Skrevet 14. mars 2022 #10 Del Skrevet 14. mars 2022 Tufsla skrev (På 6.3.2022 den 16.50): Jeg har opplevd spontanabort 6 ganger, ingen barn. Det er en veldig ensom affære som ikke er prioritert av leger. Det jeg har opplevd vi jeg karakterisere som traumatisk. Spesielt den gangen jeg fikk MA i uke 10, men fosteret hadde vært dødt i ukesvis. Det var jo like før jeg hadde fortalt til folk st jeg var gravid! Og den gangen jeg måtte føde et 12 uker gammelt foster på grunn av at det hadde store skader. Ingen oppfølging psykisk i etterkant! Jeg fikk diagnosen habituell abort etter den tredje gangen, og fikk utredning. Men den viste ingenting. De to gangene jeg har fått SA på jobb har også vært helt forderdelig, selv om de var ganske tidlig. Nå, for 7 gang, er jeg gravid i uke 11. Endelig får jeg den oppfølgingen jeg har savna. Sykemelding fra fastlegen og han henviste meg til gynokolog som tar jeg inn til ultralyd hver uke til uke 12. Hei. Hvordan går det med deg, har tenkte mye på deg etter du skrev her. Jeg måtte bare få det litt på avstand, er gravid igjen nå og tankene om at jeg kommer til å miste er i bakhodet hver dag. Det er trist at noe slikt skal overskygge det hele. Akkurat nå er hver dag et pluss. Jeg har vurdert om jeg skal høre med legen om å få tett oppfølging med Ultralyder. Men mellom to stykk nå, pga sjekk av cyste, så gikk dagene så sakte. Bygde seg opp mot neste ultralyd, så j er så redd for at det skal bli altoppslukende. Hvordan er dagene dine mellom? Er du sykemeldt pga den psykiske belastningen? Eller er det formen? Masse spm og personlig her, så full forståelse for at du ikke svarer på alt. Håper virkelig det går bra med deg. ✨🌱 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tufsla Skrevet 14. mars 2022 #11 Del Skrevet 14. mars 2022 AnOnym125637 skrev (14 timer siden): Hei. Hvordan går det med deg, har tenkte mye på deg etter du skrev her. Jeg måtte bare få det litt på avstand, er gravid igjen nå og tankene om at jeg kommer til å miste er i bakhodet hver dag. Det er trist at noe slikt skal overskygge det hele. Akkurat nå er hver dag et pluss. Jeg har vurdert om jeg skal høre med legen om å få tett oppfølging med Ultralyder. Men mellom to stykk nå, pga sjekk av cyste, så gikk dagene så sakte. Bygde seg opp mot neste ultralyd, så j er så redd for at det skal bli altoppslukende. Hvordan er dagene dine mellom? Er du sykemeldt pga den psykiske belastningen? Eller er det formen? Masse spm og personlig her, så full forståelse for at du ikke svarer på alt. Håper virkelig det går bra med deg. ✨🌱 Takk for gode tanker! Og så fint at du er gravid igjen. Jeg vet det kan være vanskelig å glede seg over, og ingenting føles rett å si til deg egentlig. Men ja, jeg vil anbefale at du ber om å få henvisning til ultralyd eller betaler for det privat. Men vær forberedt på at legen kan være vond å be, jeg hadde blødninger og måtte mase om henvisning... Man teller jo ned til hver ultralyd, men det roer meg i et par dager iallefall. Det å se hjertet i uke 6 og et foster som turner rundt i uke 10 er jo fantastisk. Jeg er vel sykemeldt på grunn av psykisk stress, men ser legen har skrevet "infertilitet kvinne" på min del av sykemeldingen. Men jeg snakker mest med han om hvordan det påvirker min arbeidsevne, søvn, humør, bivirkninger medisiner, konsentrasjon etc. Jeg bad legen om å støtte sykemelding neste forsøk allerede ved forrige abort. Har ellers vært i jobb hver gang. Og da går jo tida MYE fortere, men denne gangen skal ingenting være uprøvd. Har fått ny medisin (under forsøk, ikke ferdig testet) for habituell abort også, Januvia, som jeg tror er grunnen til at det kanskje lykkes dette gangen! Google det 😀 Pluss jeg får 10 mg prednisolon, crinone, 75 mg Albyl-E (140 mg Albyl-E fra uke 12.) Spiser også mye fra Auto-immun diett. Ingen laktose eller gluten. Google det også 😄 Masse lykke til til deg! Krysser fingrene for oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnOnym125637 Skrevet 16. mars 2022 #12 Del Skrevet 16. mars 2022 Tufsla skrev (På 14.3.2022 den 16.08): Takk for gode tanker! Og så fint at du er gravid igjen. Jeg vet det kan være vanskelig å glede seg over, og ingenting føles rett å si til deg egentlig. Men ja, jeg vil anbefale at du ber om å få henvisning til ultralyd eller betaler for det privat. Men vær forberedt på at legen kan være vond å be, jeg hadde blødninger og måtte mase om henvisning... Man teller jo ned til hver ultralyd, men det roer meg i et par dager iallefall. Det å se hjertet i uke 6 og et foster som turner rundt i uke 10 er jo fantastisk. Jeg er vel sykemeldt på grunn av psykisk stress, men ser legen har skrevet "infertilitet kvinne" på min del av sykemeldingen. Men jeg snakker mest med han om hvordan det påvirker min arbeidsevne, søvn, humør, bivirkninger medisiner, konsentrasjon etc. Jeg bad legen om å støtte sykemelding neste forsøk allerede ved forrige abort. Har ellers vært i jobb hver gang. Og da går jo tida MYE fortere, men denne gangen skal ingenting være uprøvd. Har fått ny medisin (under forsøk, ikke ferdig testet) for habituell abort også, Januvia, som jeg tror er grunnen til at det kanskje lykkes dette gangen! Google det 😀 Pluss jeg får 10 mg prednisolon, crinone, 75 mg Albyl-E (140 mg Albyl-E fra uke 12.) Spiser også mye fra Auto-immun diett. Ingen laktose eller gluten. Google det også 😄 Masse lykke til til deg! Krysser fingrene for oss. Takk for svar og så godt å høre at det fortsatt går bra. «infertilitet kvinne» er en int status på sykemelding. Jeg ble satt på Utrogestan 200mg 3 tabl daglig ogn Albyl-E. Vet ikke om de har noen virkning. Eller at siste SA forløp seg litt annerledes enn de forrige. Er veldig usikker på å ta ultralyder ofte. Har en sånn tanke og ro foreløpig at mister jeg igjen, så er det jo ingenting jeg kan gjøre. Alt kan jo skke etter en ultralyd, men vurderer hCG måling. Ev bare for å se at dey stiger litt som normalt. Men er usikker på det også. Jeg merker at jeg er mye roligere nå enn tidligere. Er veldig glad for at det går så fint!! Heier på deg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #13 Del Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 15.2.2022 den 12.18): Har tenkt litt på kvinnehelse generelt. Mange blir avvist hos legen. "Det er vanlig" eller "Du må leve med det. Eller inntrykk av at en må ta seg sammen. Tenker spesielt på smerter, pcos, endometriose, livmorfremfall, lekkasje, fødselsskader osv. Men hva med spontanaborter? Det er jo veldig vanlig. Har også inntrykk av at mange her ser ned på andre som er redd for det eller opplever det. Mange skriver nedlatende svar. Feks "Det er jo normalt, derfor legene ikke vil bruke tid på det". Men sannheten er at det kan være en stor belastning hos noen. Noen blir veldig redd og engster seg mye. Man får ikke UL ved blødninger. Ingen automatisk sjekk. Man skal faktisk bare oppleve det i stillhet hjemme og ikke oppsøke lege en gang før etter tre spontanaborter. Hva tenker dere om dette? Er det for dårlig oppfølging? Leser jo om flere her som faktisk har blødd en god del, men likevel ikke har abortert. Hvis vi kvinner ønsker sjekk må vi betale selv privat. Syns dere det er riktig? Burde man ikke få det dekket feks mellom uke 6-12? De fleste SA skjer rundt uke 4, men da er det også veldig lite som skal ut. Senere kan man blø mye, få mye smerter, engste seg over hva som kommer ut og hva som er normalt. Noen må ha utskrapning osv. Anonymkode: 3ab3b...d04 Det varierer nok, fikk UL i forrige svangerskap pga blødning. Selv om hun jeg ble henvist til mente det var unødvendig da. Anonymkode: a5c71...8fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå