AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #1 Skrevet 15. februar 2022 Frustrasjonstråd! For all del, vi har ikke noe imot at leietaker får samboer. Men akkurat denne samboeren er vi meget skeptisk til. Såvidt vi vet er han ikke homofil, så at han plutselig får en mannlig kjæreste kom overraskende på oss. Den nye samboeren har ifølge avisene, kun hatt kvinnelige partnere/ofre. Det dukket plutselig opp ett nytt navn i postkassen til leietaker og nysgjerrig som jeg var, googlet jeg navnet. Det som dukket opp var en lang liste med dom, drap, drapsforsøk, rus, vold mot tidligere partnere og politi. Listen er lang! Det sier seg selv at denne personen ønsker vi ikke å ha boende. Det har vært mye bråk i helgene, mye trafikk om natta med folk i samme miljø. Leieavtalen ble sagt opp for ca 2 uker siden grunnen gjentagende kontraktsbrudd og manglende betaling. Leietaker nekter å godta dette og jeg mistenker at det er derfor denne samboeren har flyttet inn. Det har gitt oss søvnløse netter og politiet har ikke tid til å komme hver gang. Hva skjer da når politiet drar og vi er alene med dette menneske som ser ut som han er klar til å angripe når som helst. Anonymkode: 75196...137
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #2 Skrevet 15. februar 2022 Dette må du ta via namsmann. Når de da skal fravikes kan det namsmann be politiet bli med som bistand. Anonymkode: 1b69b...4b6 23
Morten1 Skrevet 15. februar 2022 #3 Skrevet 15. februar 2022 Håper dere har skriftlig oppsigelse slik at dere har noe å vise til. Ellers gjør som den over sa 7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #4 Skrevet 15. februar 2022 Huff, dette må være en grusom situasjon! Kan ikke helt sammenlignes, men vi har selv hatt en psykisk syk og ustabil leietaker, og det var helt forferdelig å ikke føle seg trygg i eget hjem. Har dere utkastelsesklausul i kontrakten? I så fall kan dere kontakte namsmannen nå når det har gått 14 dager siden leietaker fikk beskjed om at han ble sagt opp. Anonymkode: 098fd...466 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #5 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det dukket plutselig opp ett nytt navn i postkassen til leietaker og nysgjerrig som jeg var, googlet jeg navnet. Det som dukket opp var en lang liste med dom, drap, drapsforsøk, rus, vold mot tidligere partnere og politi. Listen er lang! Anonymkode: 75196...137 Hvordan har du klart å finne alt dette?! Anonymkode: cadc1...d67 24 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #6 Skrevet 15. februar 2022 Står det noe i kontrakten om hvor mange som kan bo i leiligheten? Jeg pleier å presisere antall i kontrakten og da kan nye samboere ikke uten videre flytte inn. Ellers ingen gode råd annet enn at jeg føler med dere og håper dette ordner seg ❤️ Anonymkode: de08c...485 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #7 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan har du klart å finne alt dette?! Anonymkode: cadc1...d67 Kan godt være at personen ble navngitt i mediene. Anonymkode: b9064...df1 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #8 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Huff, dette må være en grusom situasjon! Kan ikke helt sammenlignes, men vi har selv hatt en psykisk syk og ustabil leietaker, og det var helt forferdelig å ikke føle seg trygg i eget hjem. Har dere utkastelsesklausul i kontrakten? I så fall kan dere kontakte namsmannen nå når det har gått 14 dager siden leietaker fikk beskjed om at han ble sagt opp. Anonymkode: 098fd...466 Takk❤️ Vi har standardkontrakt så jeg er litt usikker på hva som står der. Kan evt sjekke. Den følelsen er for jævlig. Vi har småbarn og er bekymret for de. Jeg er selv vokst opp med vold og rus og føler litt på den hjelpeløsheten jeg hadde som barn. Anonymkode: 75196...137 9
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #9 Skrevet 15. februar 2022 Liste over tidligere dommer og alskens annet grums kommer vel ikke opp i et vanlig googlesøk?! Det skal mye til før avisene identifiserer i sånne saker altså. Anonymkode: 27661...48f 12
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #10 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Står det noe i kontrakten om hvor mange som kan bo i leiligheten? Jeg pleier å presisere antall i kontrakten og da kan nye samboere ikke uten videre flytte inn. Ellers ingen gode råd annet enn at jeg føler med dere og håper dette ordner seg ❤️ Anonymkode: de08c...485 Hans navn står vel heller ikke i kontrakten. Det må vel kunne brukes av politiet. Du har da en fremmed i ditt hus som du ikke ønsker å ha der! Anonymkode: de08c...485 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #11 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan godt være at personen ble navngitt i mediene. Anonymkode: b9064...df1 Det stemmer. Personen er navngitt vedrørende en drapssak. Både navn og bilde stemmer. Anonymkode: 75196...137 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #12 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hans navn står vel heller ikke i kontrakten. Det må vel kunne brukes av politiet. Du har da en fremmed i ditt hus som du ikke ønsker å ha der! Anonymkode: de08c...485 Når man leier en leilighet har man lov til å ha kjæreste på besøk og overnatting uten at leier kan legge seg opp i det. Heldigvis for mange og dessverre for denne huseieren. Anonymkode: e3ea4...d81 12
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #13 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk❤️ Vi har standardkontrakt så jeg er litt usikker på hva som står der. Kan evt sjekke. Den følelsen er for jævlig. Vi har småbarn og er bekymret for de. Jeg er selv vokst opp med vold og rus og føler litt på den hjelpeløsheten jeg hadde som barn. Anonymkode: 75196...137 Forbrukerrådet har denne klausulen i sin kontrakt (hadde det i alle fall da vi skrev kontrakt med ny leietaker for et år siden). Masse lykke til! Anonymkode: 098fd...466 1
Gjest Blondie65 Skrevet 15. februar 2022 #14 Skrevet 15. februar 2022 Kontakt advokat for råd. Man har lov til å ta opp i sin husstand familiemedlemmer og kjærester. Dere bør se om dere kan bestride at de er kjærester.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #15 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når man leier en leilighet har man lov til å ha kjæreste på besøk og overnatting uten at leier kan legge seg opp i det. Heldigvis for mange og dessverre for denne huseieren. Anonymkode: e3ea4...d81 Det er forskjell på besøk og overnatting av en kjæreste og en samboer som flytter inn og skifter adresse. Det er ofte kontraktfestet at slikt skal avtales med utleier. Anonymkode: 38eee...f38 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #16 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Står det noe i kontrakten om hvor mange som kan bo i leiligheten? Jeg pleier å presisere antall i kontrakten og da kan nye samboere ikke uten videre flytte inn. Ellers ingen gode råd annet enn at jeg føler med dere og håper dette ordner seg ❤️ Anonymkode: de08c...485 Nå kan vel alltid leietaker ta inn samboer og nær familie (foreldre og barn) i leid bolig uten å informere huseier. Dette gjorde jeg og huseier kunne selvsagt ikke si noe på dette (annet enn at de kunne sagt meg opp med tre måneders oppsigelse selvsagt). Anonymkode: d15a0...755 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #17 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er forskjell på besøk og overnatting av en kjæreste og en samboer som flytter inn og skifter adresse. Det er ofte kontraktfestet at slikt skal avtales med utleier. Anonymkode: 38eee...f38 Det er i så fall ulovlige kontrakter. Leier trenger ikke å på noen måte snakke med huseier om en kjæreste skal flytte inn. Likeså om leiers foreldre eller barn skal flytte inn, eller samboers foreldre eller barn. https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/utleie-kan-kjaresten-flytte-inn-husleieloven-opptak-i-husstand/ Anonymkode: 4654a...da2 19
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #18 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er forskjell på besøk og overnatting av en kjæreste og en samboer som flytter inn og skifter adresse. Det er ofte kontraktfestet at slikt skal avtales med utleier. Anonymkode: 38eee...f38 Nei. Leietaker kan ta inn samboer og nær familie som man selv ønsker, og man trenger ikke engang informere huseier om dette. Selvsagt gjør det fleste det for å bevare god kommunikasjon, men det er altså ikke nødvendig Anonymkode: d15a0...755 12
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #19 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Leietaker kan ta inn samboer og nær familie som man selv ønsker, og man trenger ikke engang informere huseier om dette. Selvsagt gjør det fleste det for å bevare god kommunikasjon, men det er altså ikke nødvendig Anonymkode: d15a0...755 Uansett boligtype? Si en et-roms på 30kvm beregnet på et, max 2 mennesker og så skal plutselig to tenåringsbarn flytte inn også. Anonymkode: 1bab0...fd2 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #20 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det stemmer. Personen er navngitt vedrørende en drapssak. Både navn og bilde stemmer. Anonymkode: 75196...137 Hvis han er dømt og kommet ut igjen, har han sonet for sine feilgrep. At du ikke vil ha en domfelt voldsmann boende, er noe annet. Men du har altså ingenting å komme med juridisk sett. Anonymkode: cadc1...d67 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå