AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #61 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke direkte, men indirekte er du det. Så lenge dere fortsetter å være gift vil ikke dine verdier gå til å dekke hans gjeld. Problemene oppstår dersom dere skiller dere. Da kan hende at dine verdier går til hans kreditorer. Anonymkode: 8ccc7...211 Og det vet du fordi? Så jeg kan bare gjøre hva jeg vil bruke masse penger, kjøre husholdningen til meg og mannen helt i kjelleren. Men han behøver ikke bekymre seg før vi skiller oss. Kom igjen a.... Blir helt oppgitt over enkelte svar her inne. Kan du det ikke, så ikke svar. Anonymkode: 06fd4...b34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #62 Del Skrevet 15. februar 2022 Nei! Du må for all del ikke signere eller blande deg i dette juridisk, da kan de gå på deg. Du må heller ikke la han få eierskap i boligen. Om du evt skal støtte han så la det være gjennom frivillig help fra deg til han. Anonymkode: d65a1...7b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #63 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kommer ikke til å gå fra ham. Det virker som det er vanskelig for folk å forstå. Men han er en fantastisk person. Og jeg har hatt mine problemer i livet også, og da har han vært der for meg. Han har tatt ansvaret for barn og hjem og jobb i et år når jeg var deprimert blant annet. Vi står sammen i tykt og tynt. Hilsen TS Anonymkode: 41b79...7c6 Jeg forstår deg godt. Jeg har også slitt og mannen har vært der ❣️❤️ Folk hadde nok sagt det samme til oss også. Ikke bry deg ts Anonymkode: c9ed1...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #64 Del Skrevet 15. februar 2022 Jeg anbefaler deg/dere også å søke hjelp, ta kontakt med lege. Det finnes hjelpesider, jeg hørte reklame for: spillavhengighet Norge der dere kan ringe/sende mail. Anonymkode: 51be2...e92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #65 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ikke for å skremme deg men min eide en hel går som bare sto på ham. Han måtte likevel dele med meg når vi skilte oss. Det er kun tinglyst særeie som kan gjøre at du blir holdt utenfor. Det virker på meg som om du ikke er helt klar over hva det er. Særeie blir som regel gjort hos advokat, og det må tinglyses. Kontakt advokat og se hva som kan gjøres, jo før jo heller. Det er selvfølgelig for sent å tinglyse særeie på huset når situasjonen allerede har oppstått med mannens gjeld, det vil aldri holde ovenfor kreditorene. Hvis det var så enkelt ville alle med problemer ha overdratt verdiene sine til andre for å unngå at de taper verdier- Anonymkode: 06fd4...b34 Hun må ikke ha særeie. En lenger opp har gitt ts svaret; ektefellen kan ikke stifte gjeld med virkning for den andre uten samtykke. Kreditorer kan ikke gå på ts hus og kreve tvangsdekning i det hvis ikke ts har skrevet under på at hun ønsker å dele gjelda med han. Ts trenger ikke å være redd for sin eiendom. Anonymkode: 4aaf2...0d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #66 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Og det vet du fordi? Så jeg kan bare gjøre hva jeg vil bruke masse penger, kjøre husholdningen til meg og mannen helt i kjelleren. Men han behøver ikke bekymre seg før vi skiller oss. Kom igjen a.... Blir helt oppgitt over enkelte svar her inne. Kan du det ikke, så ikke svar. Anonymkode: 06fd4...b34 Ikke meg du siterer, men blir ikke du litt skremt du leser denne artikkelen og eksemplene i den? https://www.aftenposten.no/norge/i/VqGj1/kvinner-skiller-seg-til-gjeld Anonymkode: 0db64...579 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 15. februar 2022 #67 Del Skrevet 15. februar 2022 To ting, Advokat som kan hjelpe dere med det juridiske, rundt økonomi, dere bør ha meget adskilte økonomier. Fastlege som kan hjelpe med det helsemessige, både avhengigheten og legeattest når dere skal begynne å forhandle med bank og andre kreditorer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLR Skrevet 15. februar 2022 #68 Del Skrevet 15. februar 2022 Hvis jeg forstår rett så får hun en del av gjelda hans hvis hun velger å ta ut skilsmisse? Skummelt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #69 Del Skrevet 15. februar 2022 TLR skrev (3 minutter siden): Hvis jeg forstår rett så får hun en del av gjelda hans hvis hun velger å ta ut skilsmisse? Skummelt Ts vil ikke skille seg om det så reddet skinnet hennes, av kjærlighet og prinsipper. Håper det samme gjelder ham når han innser at han kan kvitte seg med gjeld ved å dumpe henne... Anonymkode: 2ed59...de3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #70 Del Skrevet 15. februar 2022 TLR skrev (4 minutter siden): Hvis jeg forstår rett så får hun en del av gjelda hans hvis hun velger å ta ut skilsmisse? Skummelt Han kan trekke sin gjeld fra det som fordeles, ja. Det som er til overs deles likt. Men gjelda hans prioriteres først. Anonymkode: 0db64...579 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #71 Del Skrevet 15. februar 2022 AnomynBruker skrev (2 timer siden): Nei! Han har en sykdom. Avhengighet er et helvete og går hun i fra han nå går han til grunne. La oss si at ts virkelog vil ut av forholdet. Skal hun da bli i forholdet for å "redde" ham? Anonymkode: ba0f4...ced 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #72 Del Skrevet 15. februar 2022 Foreldrene mine tinglyste særeie, av nettopp samme grunn. Det ble gjort når "bobla sprakk" og all spillegjeld kom fram. I tillegg tok mamma kontroll over absolutt all økonomi, inkludert pappa sin lønnskonto, og han startet i behandling. Huset og ekteskapet berget, en lengre periode ble ferier og annet kos nedprioritert for å få betalt ned gjeld. Men de klarte det, og de klarte det sammen. Han vil alltid være avhengig, og det er alltid en sjanse for at han spiller igjen, det er vi pårørende veldig klar over, men det betyr ikke at han garantert kommer til å begynne spille igjen. Anonymkode: b70b6...b82 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 15. februar 2022 #73 Del Skrevet 15. februar 2022 Jeg blir litt bekymret når jeg leser setninger som "jeg er kristen - så dette velger jeg å stå i." Hva er mannen da? Hvis dette er et vedvarende problem, hva gjør du neste gang? Og gangen etterpå det igjen? Vær så snill og sikre deg selv TS. Veien til "helvete" er brolagt med gode intensjoner, og i dette tilfellet er det mange varselslamper allerede. Som f.eks når du skriver dette i startinnlegget: "Nå har han kommet i økonomiske problemer igjen. Han greier ikke betjene lånet. Jeg vet ikke helt hva som hender, om han må selge (han vil likevel stå igjen med lån da)." 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #74 Del Skrevet 15. februar 2022 TLR skrev (38 minutter siden): Så velger man feil ektemann så går det utover den andre parten? Det er ikke riktig Ja men sånn er det jo dessverre 🤷♀️ Våkne opp! Anonymkode: 89574...f5f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #75 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Man kan kun ta tvangsdekning i den del av eiendom som er tinglyst tilhørende mannen din. Dvs leiligheten han har kjøpt. Her er det kun du som står som hjemmelshaver på huset så kreditorer kan ikke kreve at namsfogden tar utleggspant og tvangsselger din bolig. Anonymkode: 4aaf2...0d3 Dette stemmer ikke. Hvis hun har kjøpt eneboligen mens de var gift, så er det en presumpsjonsregel i tvangfullbyrdelsesloven paragraf 7-13 om at han kan regnes som reell eier av boligen. Det er derfor viktig at det blir tinglyst særeie, det er ikke tilstrekkelig at hun den ene parten står som eier i grunnboken. Anonymkode: f7cc5...073 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 15. februar 2022 #76 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ts vil ikke skille seg om det så reddet skinnet hennes, av kjærlighet og prinsipper. Håper det samme gjelder ham når han innser at han kan kvitte seg med gjeld ved å dumpe henne... Anonymkode: 2ed59...de3 Ja, ikke sant..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #77 Del Skrevet 15. februar 2022 TS, jeg skjønner det om du føler det blir overveldende, og også skremmende, å se svarene du har fått. Men situasjonen er som den er, og jeg håper du følger rådene du har fått om å kontakte advokat så fort som mulig. Anonymkode: 0db64...579 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #78 Del Skrevet 15. februar 2022 Hvis han enda har lån og gjeld etter ay leiligheten hans er solgt, så sett deg helt på bakbeina angående å selge huset dere bor i. Sett opp avbetalingsplaner, ta hand om økonomi, ikke mer kos og ferie til alt er dekka, lev sparsomt og tøft en stund, men ikke mist mer fast eiendom. Og selvsagt, 100% kontroll over økonomien til deg, og han skal gå på møter om avhengighet fast. Få deg en advokat som hjelper deg ut av dette best mulig. Anonymkode: 2ed59...de3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Midnattsol Skrevet 15. februar 2022 #79 Del Skrevet 15. februar 2022 § 31.Hovedregelen om ektefellers råderett. Ekteskapet medfører ingen begrensning i en ektefelles rett til å råde over det han eller hun eier når ekteskapet blir inngått eller senere erverver, dersom ikke noe annet er bestemt. Eiendeler som erverves av begge ektefellene, blir sameie mellom dem. For slike eiendeler gjelder lov 18. juni 1965 nr. 6 om sameie dersom ikke noe annet er bestemt eller følger av det særlige forholdet mellom ektefeller. Hvis ts klart kan dokumentere at midlene til å kjøpe huset kommer fra boligen hun hadde FØR inngåelse av ekteskapet, er det klart hennes. Huset her er IKKE ervervet av begge ektefeller, og det kan vel klart dokumenteres i deres økonomi, altså at det fremkommer i regnskap/kontooverføringer og slikt, at det kun er ts som har kjøpt boligen, og at pengene til dette kom fra det hun eide før inngåelsen av ekteskapet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #80 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette stemmer ikke. Hvis hun har kjøpt eneboligen mens de var gift, så er det en presumpsjonsregel i tvangfullbyrdelsesloven paragraf 7-13 om at han kan regnes som reell eier av boligen. Det er derfor viktig at det blir tinglyst særeie, det er ikke tilstrekkelig at hun den ene parten står som eier i grunnboken. Anonymkode: f7cc5...073 7-13 er en unntaksregel. Hovedregelen er at når ts står som hjemmelshaver og er formell eier, så er hun også reell eier av boligen. Hvis kreditorene mener at mannen er reell eier så er det de som må dokumentere det, det er de som har bevisbyrden for at andre enn ts som formell eier også eier boligen reellt. Hun blir ikke mer reell eier ved å tinglyse særeie nå. Anonymkode: 4aaf2...0d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå