AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #1 Skrevet 15. februar 2022 Mannen og jeg har helt separat økonomi. Vi har vært gift i seks år og når jeg gikk inn i forholdet visste jeg at han rotet fælt med økonomi. Han har hatt store problemer med spilling i perioder. Dette har vært et problem i deler av samlivet, men alt annet er veldig bra og jeg elsker ham. Jeg eier boligen vår 100%. Han har etterhvert greid å spare nok til en liten utleieleilighet han eier 100% som han også har lån på. Nå har han kommet i økonomiske problemer igjen. Han greier ikke betjene lånet. Jeg vet ikke helt hva som hender, om han må selge (han vil likevel stå igjen med lån da). Spørsmålet er: Kan jeg bli trukket inn i dette siden vi er gift? Vi har delt alt veldig ryddig med hvem som eier hva, men en venninne av meg sa at man er økonomisk ansvarlige for hverandre som ektefeller. Jeg er redd jeg selv må ta opp lån eller selge huset for å dekke hans lån. Anonymkode: 41b79...7c6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #2 Skrevet 15. februar 2022 Du har forsørgeransvar som gift, men ikke ansvar for å dekke hans personlige gjeld. Anonymkode: 852cf...b0b 22
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #3 Skrevet 15. februar 2022 Dump han Anonymkode: b08ce...da2 1 9
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #4 Skrevet 15. februar 2022 Eier du bolig på særeie, altså du hadde den før dere ble gift og alle papirer er i orden? Anonymkode: 77d51...4b0 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #5 Skrevet 15. februar 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Du har forsørgeransvar som gift, men ikke ansvar for å dekke hans personlige gjeld. Anonymkode: 852cf...b0b Tusen takk for svar! Hva innebærer det? At jeg dekker mat og husly og andre nødvendigheter? Det går helt fint! 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dump han Anonymkode: b08ce...da2 Nei. Han er virkelig fantastisk på alt annet. Dette er heller ikke vondt ment fra hams side, men en avhengighet som strekker seg utover hva han kan styre. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Eier du bolig på særeie, altså du hadde den før dere ble gift og alle papirer er i orden? Anonymkode: 77d51...4b0 Jeg gikk inn i ekteskapet med særeie og kontrakt på det. Men jeg solgte leiligheten jeg da eide for å kjøpe hus til oss, men vi har kontrakt på at det er særeie også (ikke hos advokat da) og den står oppført 100% på meg. Hilsen TS Anonymkode: 41b79...7c6 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #6 Skrevet 15. februar 2022 Har du tinglyst særeie? Anonymkode: 0db64...579 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #7 Skrevet 15. februar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har du tinglyst særeie? Anonymkode: 0db64...579 Hva betyr dette egentlig? Bare jeg står på kjøpekontrakten. Er det noe annet som må ordnes? Hilsen TS Anonymkode: 41b79...7c6
Gjest AnomynBruker Skrevet 15. februar 2022 #8 Skrevet 15. februar 2022 Kanskje dere burde skille dere? Ikke at dere trenger å gå i fra hverandre da, for det er skummelt å dele økonomi med en som er spilleavhengig. Og så bør han oppsøke hjelp. Huff og huff, stakkars dere. Må være tøft for dere begge😥
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #9 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva betyr dette egentlig? Bare jeg står på kjøpekontrakten. Er det noe annet som må ordnes? Hilsen TS Anonymkode: 41b79...7c6 Særeie må tinglyses. Hvis ikke gir det ikke vern mot ektefelles kreditorer. Anonymkode: 196d7...fc5 10 2
Juniper Skrevet 15. februar 2022 #10 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva betyr dette egentlig? Bare jeg står på kjøpekontrakten. Er det noe annet som må ordnes? Hilsen TS Anonymkode: 41b79...7c6 Hvis særeie ikke er tinglyst, så er det ikke sikret mot utenforstående kreditorer, tror jeg. Du bør spandere pp deg en time hos advokat og finne ut av dette! 17 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #11 Skrevet 15. februar 2022 Just now, AnomynBruker said: Kanskje dere burde skille dere? Ikke at dere trenger å gå i fra hverandre da, for det er skummelt å dele økonomi med en som er spilleavhengig. Og så bør han oppsøke hjelp. Huff og huff, stakkars dere. Må være tøft for dere begge😥 Jeg har tenkt på det. Men jeg har en romantisk idé om å være gift, han også. Jeg er også litt kristen, ikke sånn at jeg venta til ekteskapet med å ha sex, men jeg føler det å være gift med sin livspartner er riktig. Tror dere det er for seint å eventuelt nå tinglyse boligen? (om det er en egen prosess) Eller skille seg? Eller er det for seint nå og ikke noe å gjøre for øyeblikket? Hilsen TS Anonymkode: 41b79...7c6
Gjest theTitanic Skrevet 15. februar 2022 #12 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk for svar! Hva innebærer det? At jeg dekker mat og husly og andre nødvendigheter? Det går helt fint! Nei. Han er virkelig fantastisk på alt annet. Dette er heller ikke vondt ment fra hams side, men en avhengighet som strekker seg utover hva han kan styre. Jeg gikk inn i ekteskapet med særeie og kontrakt på det. Men jeg solgte leiligheten jeg da eide for å kjøpe hus til oss, men vi har kontrakt på at det er særeie også (ikke hos advokat da) og den står oppført 100% på meg. Hilsen TS Anonymkode: 41b79...7c6 Du solgte en leilighet som du hadde særeie på og kjøpte et hus for pengene? Da har du ikke lenger særeie på huset og det er felleseie. Særeiet ditt må ha riktig adresse og må tinglyses i kontrakten.
Blomsterpotta Skrevet 15. februar 2022 #13 Skrevet 15. februar 2022 Det der en en svært god årsak til å dumpe en partner. Hadde ikke orket det rotet der og attpåtil er det ikke første gang heller. Du plikter å forsørge han siden dere er gift, så anbefaler skilsmisse og at han får klare seg selv. 6
Gjest AnomynBruker Skrevet 15. februar 2022 #14 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har tenkt på det. Men jeg har en romantisk idé om å være gift, han også. Jeg er også litt kristen, ikke sånn at jeg venta til ekteskapet med å ha sex, men jeg føler det å være gift med sin livspartner er riktig. Tror dere det er for seint å eventuelt nå tinglyse boligen? (om det er en egen prosess) Eller skille seg? Eller er det for seint nå og ikke noe å gjøre for øyeblikket? Hilsen TS Anonymkode: 41b79...7c6 Jeg skjønner. Du gir litt lite opplysninger, men jeg tviler på at det er forseint. Det du bør gjøre nå er å lese ekteskapsloven grundig. Så tar du kontakt med advokat. Og så finner dere hjelp til han. Er det mye gjeld han vil stå igjen med når han får solgt leiligheta?
Gjest AnomynBruker Skrevet 15. februar 2022 #15 Skrevet 15. februar 2022 Blomsterpotta skrev (2 minutter siden): Det der en en svært god årsak til å dumpe en partner. Hadde ikke orket det rotet der og attpåtil er det ikke første gang heller. Du plikter å forsørge han siden dere er gift, så anbefaler skilsmisse og at han får klare seg selv. Nei! Han har en sykdom. Avhengighet er et helvete og går hun i fra han nå går han til grunne.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #16 Skrevet 15. februar 2022 2 minutter siden, theTitanic said: Du solgte en leilighet som du hadde særeie på og kjøpte et hus for pengene? Da har du ikke lenger særeie på huset og det er felleseie. Særeiet ditt må ha riktig adresse og må tinglyses i kontrakten. Tusen takk. Jeg skal sjekke det ut. Faren min hjalp meg litt med å lese gjennom kontrakten når jeg kjøpte og litt sånt. Kanskje han veit. Om ikke, så er den vel ikke særeie. ☹️ Hilsen TS Anonymkode: 41b79...7c6 1
Gjest theTitanic Skrevet 15. februar 2022 #17 Skrevet 15. februar 2022 Ville tatt en tur til advokat var jeg deg. Hadde det vært forbrukslån, offentlig gjeld etc så hadde de nok hatt pant i huset. Men random spillegjeld virker kanskje ikke slik og da kan det en mulighet for å tinglyse særeie i en fei.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #18 Skrevet 15. februar 2022 theTitanic skrev (5 minutter siden): Du solgte en leilighet som du hadde særeie på og kjøpte et hus for pengene? Da har du ikke lenger særeie på huset og det er felleseie. Særeiet ditt må ha riktig adresse og må tinglyses i kontrakten. Tinglysese ikke eiendommer via megler når man kjøper bolig da?? Anonymkode: 7c274...8b7 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #19 Skrevet 15. februar 2022 Just now, AnomynBruker said: Nei! Han har en sykdom. Avhengighet er et helvete og går hun i fra han nå går han til grunne. Jeg kommer ikke til å gå fra ham. Det virker som det er vanskelig for folk å forstå. Men han er en fantastisk person. Og jeg har hatt mine problemer i livet også, og da har han vært der for meg. Han har tatt ansvaret for barn og hjem og jobb i et år når jeg var deprimert blant annet. Vi står sammen i tykt og tynt. Hilsen TS Anonymkode: 41b79...7c6 4 7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #20 Skrevet 15. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Tinglysese ikke eiendommer via megler når man kjøper bolig da?? Anonymkode: 7c274...8b7 Tror du? Håper det! For huset er bare på meg. Hilsen TS Anonymkode: 41b79...7c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå