Gå til innhold

Hvorfor øker ruter prisene sine????


Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså.. er det jeg som er dum som ikke skjønner dette? Det er altså meningen at vi skal ta mer kollektivt og kjøre mindre. Men prisene bare øker og øker, mens tilbudet synker. 800kr for en månedsbilett er helt sykt!!!!

hva går disse pengene til egt? For tilbudet til ruter blir bare dårligere og dårligere. Alltid forsinkelser osv…

 

Anonymkode: dc8d5...51e

  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi hele det offentlige velferdssystemet har blitt preget av new public management og ting som før var ett selskap driftet av det offentlige er blitt fragmentert i en masse underselskaper som alle skal drive lønnsomt.

...og for å drive lønnsomt må de ha inntekter nok i tillegg til tilskuddene som gis. Når priser generelt stiger og det dessuten er færre som reiser, øker prisen. 

Anonymkode: 50e31...eab

  • Liker 7
Skrevet

Hjelpe meg.. De går til å lønne sjåførene, til busser, til utstyr, osv osv osv. 

Ja, de øker prisene. Hvorfor? Fordi de har hatt en voldsom nedgang i antall passasjerer i koronatiden. 

Mye færre passasjerer = mye lavere inntekter for Ruter = det blir umulig for dem å opprettholde rutetilbudet uten at de øker prisene... 

Ja, tilbudet synker selvsagt, for du mener vel ikke at sjåførene skal kjøre uten lønn...? 

Anonymkode: 5700f...80a

  • Liker 3
Skrevet

Ruter går mange millioner i underskudd hvert år.

  • 2018 = -58,6 mill
  • 2019 = -184,9 mill
  • 2020 = - 72,6 mill

Så det er vel et politisk ønske om å rette litt på tallene. Nå er det jo de skattebetalerne som ikke bruker Ruter som finansierer store deler av månedskortet ditt. Er det riktigere?

  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hjelpe meg.. De går til å lønne sjåførene, til busser, til utstyr, osv osv osv. 

Ja, de øker prisene. Hvorfor? Fordi de har hatt en voldsom nedgang i antall passasjerer i koronatiden. 

Mye færre passasjerer = mye lavere inntekter for Ruter = det blir umulig for dem å opprettholde rutetilbudet uten at de øker prisene... 

Ja, tilbudet synker selvsagt, for du mener vel ikke at sjåførene skal kjøre uten lønn...? 

Anonymkode: 5700f...80a

Slapp av.. de har mer enn nok penger til å lønne de ansatte. Og mtp at de KUTTER på avganger samtidig som de øker prisene så bør de hvertfall ha råd til det. De mener prisene øker for å få bedre tilbud, men tilbudet er dårligere og dårligere. 
alle hadde en voldsom nedgang på kunder under corona. Og de opprettholder ikke tilbudet de reduserer det…

Det at de øker prisene og senker tilbudet gjør bare at folk sniker enda mer

Anonymkode: dc8d5...51e

  • Liker 1
Skrevet

Det grunnleggende problemet er at det hater kundene sine. Klager du på noe (som f. eks. at avganger er konsekvent forsinket, ikke kommer, etc.), fār du aldri skikkelige svar, og de legger ofte skylden over på deg. Jeg har opplevd flere ganger at de lyver.

Jeg skal gjerne reise mer kollektivt, men da må jeg få det jeg betaler for. Hver eneste gang jeg foretar en kollektivreise, bryter de kontrakten, ved ikke å levere det jeg har betalt for. Det er jeg simpelthen uinteressert i å bruke penger på. Derfor kjører jeg bil, og bruker aldri kollektivtilbudet med mindre det er tvingende nødvendig. Det finnes ikke mere kundefiendtlig selskap i norge. 

Anonymkode: 6bf10...83c

  • Liker 2
Skrevet

Hvis man ser på hva det koster å kjøpe inn en buss, drifte den, sjåfører, forsikringer, avgifter så skjønner man fort at det blir snakk om store belløp

Skrevet

Fordi kollektivsystemet er lagt opp til å være drevet av profittdrevne selskaper, i stedet for det fornuftige, som ville vært å drive systemet som en offentlig tjeneste til innbyggerne.

Anonymkode: dfebf...3e7

  • Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi kollektivsystemet er lagt opp til å være drevet av profittdrevne selskaper, i stedet for det fornuftige, som ville vært å drive systemet som en offentlig tjeneste til innbyggerne.

Anonymkode: dfebf...3e7

Dette. 
Ikke skal vi kjøre bil (null parkeringsplasser å oppdrive (med mindre man har råd til å betale 90 kr. per påbegynte halvtime), skyhøye drivstoffpriser og veinett som ikke er dimensjonert for bruken) og kollektivt koster en liten formue. 
 

Anonymkode: 71cb2...1a9

  • Liker 2
Skrevet

En impuls billett på en time koster ca. 40,00. 

Blir fort ca. 80,00 for to turer dersom du ønsker å reise kollektivt. 

Det er DYRT. 

  • Liker 4
Skrevet

Prisen på månedskort økte med 19 kroner ved siste prisjustering, jeg klarer ikke synes at det er spesielt mye. Kollektivtilbudet får allerede offentlig finansiering, jeg synes generelt at det er helt fair at de som bruker et tilbud finansierer en hel del av det selv. 

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Fordi kollektivsystemet er lagt opp til å være drevet av profittdrevne selskaper, i stedet for det fornuftige, som ville vært å drive systemet som en offentlig tjeneste til innbyggerne.

Anonymkode: dfebf...3e7

Nettopp. Er sinnssykt at vi skal bli fortalt at vi skal bli mer miljøvennlige, men for meg med to barn er det dyrere å ta buss og tog enn å kjøre bilen. Men virker som regjeringen gir f i det.

Anonymkode: c68aa...919

  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Slapp av.. de har mer enn nok penger til å lønne de ansatte. Og mtp at de KUTTER på avganger samtidig som de øker prisene så bør de hvertfall ha råd til det. De mener prisene øker for å få bedre tilbud, men tilbudet er dårligere og dårligere. 
alle hadde en voldsom nedgang på kunder under corona. Og de opprettholder ikke tilbudet de reduserer det…

Det at de øker prisene og senker tilbudet gjør bare at folk sniker enda mer

Anonymkode: dc8d5...51e

Det er ikke VELDIG sannsynlig at du (eller så mange andre av de som har postet her) har kikket i regnskapet til Ruter. Mye av billettprisen er allerede betalt av offentlige subsidier og kollektivtrafikken i Oslo drives stort sett av kommunalt eide selskaper. Å skylde på de store stygge kapitalistene for at prisene settes litt opp blir derfor skivebom. Kollektivtrafikk er dyrt å drive, og noen må betale.

Anonymkode: bb496...46b

  • Liker 1
Skrevet

Kjører heller bil enn å ta kollektivtrasport. I nødstilfelle taxi.

Anonymkode: c29c1...dc7

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Altså.. er det jeg som er dum som ikke skjønner dette? Det er altså meningen at vi skal ta mer kollektivt og kjøre mindre. Men prisene bare øker og øker, mens tilbudet synker. 800kr for en månedsbilett er helt sykt!!!!

hva går disse pengene til egt? For tilbudet til ruter blir bare dårligere og dårligere. Alltid forsinkelser osv…

 

Anonymkode: dc8d5...51e

Har du sett drivstoffprisene i det siste eller...?

Anonymkode: 3a532...ea2

  • Liker 1
Skrevet

Og jeg kan love deg at det å ha en bil koster veldig mye mer enn å ta kollektivt... 😂 

Anonymkode: 3a532...ea2

  • Liker 2
Skrevet

800 er under 27 kr dagen. For å reise det en ønsker hver dag.

Ikke dyrt i det hele tatt.

Anonymkode: 9df8d...cb8

  • Liker 2
Skrevet

Priser på drivstoff går opp, priser på elektrisitet går opp, prisen for arbeidskrav går opp, pris for andre tjenester går opp (f.eks verksted). Maskinparken er utdatert og må oppgraderes. 

Når kundegrunnlaget i tillegg forsvinner, så må man få dekket de økte kostnadene.

Det koster like mye å kjøre en buss med 1 passasjer som 50 passasjerer. Så ved å øke prisene, og kutte avgangene, så får man en mer økonomisk forsvarlig drift.

Eventuelt kan vi kreve at det offentlige betaler mer, noe som egentlig bare betyr "vi betaler mer skatt inn til det offentlige, sånn at de kan betale bussbilletten, for det virker billigere om månedskortet betales via skatteseddelen"

 

Anonymkode: 318f4...605

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eventuelt kan vi kreve at det offentlige betaler mer, noe som egentlig bare betyr "vi betaler mer skatt inn til det offentlige, sånn at de kan betale bussbilletten, for det virker billigere om månedskortet betales via skatteseddelen"

 

Anonymkode: 318f4...605

Nåja, det betyr også at man kan sørge for at de med mer enn nok penger betaler flere kroner, mens de som ikke har så mye betaler færre kroner.

Men fjerning av hele modellen er det som må til. Ingen grunn til at indidivuelle transportselskaper skal måtte tenke på profitt, det skaper mer problemer enn det løser. Gjør dem profittfrie.

Anonymkode: dfebf...3e7

  • Liker 1
Skrevet

Mange som har reist gratis de siste to årene så de må dekke opp for det. Vi som betaler for oss må ta regninga.

Anonymkode: cd5bb...b01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...