Gjest Chicchi Skrevet 15. februar 2022 #1 Skrevet 15. februar 2022 Min lille på 4,5 måneder nekter å ta flaske med morsmelk. Og heller ikke med MME. Har prøvd absolutt alt av ulike smokker, men hun tygger på bare på den, svelger ikke når det kommer ut. Om kvelden har jeg sen utdrivning, da er ammingen en kamp og det ender ofte med at hun sover av ren utmattelse og ikke fordi hun er god og mett. Så våkner hun et par timer senere og vi er i gang med samme kjøret igjen. Jeg blir så lei meg og sliten av dette og vil bare at hun kan få i seg et ordentlig måltid. Er det for tidlig å la henne drikke av kopp? Hvorfor MÅ babyer absolutt ha flaske? Vi har sånn babykopp med tre små hull i, kan jeg gi henne morsmelk fra den?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #2 Skrevet 15. februar 2022 Koppmating kan du gjøre fra babyen er nyfødt. Min ble matet med kopp en time etter han kom ut av magen min Det er da ingen som noen sinne har sagt at babyer MÅ drikke fra flaske eller pupp? Ja, du kan bruke den koppen. Anonymkode: 468ef...0b9 1
Gjest Chicchi Skrevet 15. februar 2022 #3 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Koppmating kan du gjøre fra babyen er nyfødt. Min ble matet med kopp en time etter han kom ut av magen min Det er da ingen som noen sinne har sagt at babyer MÅ drikke fra flaske eller pupp? Ja, du kan bruke den koppen. Anonymkode: 468ef...0b9 Er du sikker? Jeg trodde koppmating av nyfødte var i nødstilfelle, og at man brukte en spesialkopp? Hvis dette stemmer, er jeg i himmelriket! Men hvorfor maser alle om at babyer må lære å drikke av flaske da?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #4 Skrevet 15. februar 2022 Chicchi skrev (1 minutt siden): Er du sikker? Jeg trodde koppmating av nyfødte var i nødstilfelle, og at man brukte en spesialkopp? Hvis dette stemmer, er jeg i himmelriket! Men hvorfor maser alle om at babyer må lære å drikke av flaske da? Babyer bør drikke av kopp eller sugerør, da bruker de tunge og svelg riktig, i motsetning til flaske, som i tillegge kan forvirre med hvordan baby suger hvis det ammes. Anonymkode: f9245...e54
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #5 Skrevet 15. februar 2022 Chicchi skrev (1 minutt siden): Er du sikker? Jeg trodde koppmating av nyfødte var i nødstilfelle, og at man brukte en spesialkopp? Hvis dette stemmer, er jeg i himmelriket! Men hvorfor maser alle om at babyer må lære å drikke av flaske da? Jeg er helt sikker, ja Man kan bruke en hvilken som helst kopp. Jeg synes det er lettest med en litt smal kopp, da er min erfaring at det blir mindre søl. Jeg har aldri hørt noen mase om at man MÅ bruke flaske, jeg da. Poenget er vel at man vil babyen skal lære å drikke av noe annet enn puppen, for at mor skal kunne gå ut av huset og babyen skal kunne få mat uten at puppen er tilgjengelig. Det må på ingen måte være en flaske. Anonymkode: 468ef...0b9
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #6 Skrevet 15. februar 2022 https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/metoder-for-a-gi-morsmelk-og-morsmelkerstatning/ Anonymkode: 468ef...0b9
Luckiness Skrevet 15. februar 2022 #7 Skrevet 15. februar 2022 Du kan fint gi med kopp. Ikke noe grunn til at flaske er det eneste som kommer etter amming. Hvis du likevel ønsker å kunne amme på kvelden så kan du forsøke tiltak for å fremme utdrivingen. Feks at far gir deg en massasje før amming, ta en varm dusj/bad eller annet du slapper av med og som gjør deg godt. Det utløser oxytocin som kan gjøre det lettere med utdrivingen. Det at folk snakker om at man må lære babyer å ta flaske tror jeg kun er ment positivt, men at det mangles kunnskap om mating av babyer. Flaske er liksom det som brukes til babyer for mange og da glemmer folk at det finnes andre alternativer. Feks koppmating.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #8 Skrevet 15. februar 2022 Du kan også be legen om resept på nesespray med oxytocin, for å bedre utdrivingen. Det hadde jeg god nytte av med min første. Anonymkode: 468ef...0b9
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #9 Skrevet 15. februar 2022 Du kan bruke kopp, men ikke tut-kopp. Anonymkode: 6bcc5...21d
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #10 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan bruke kopp, men ikke tut-kopp. Anonymkode: 6bcc5...21d Jo, en baby på 4,5 mnd kan bruke tutekopp. Det er mange tutekopper laget for små babyer. Anonymkode: 468ef...0b9
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #11 Skrevet 15. februar 2022 Koppmating er faktisk anbefalt om man ønsker å fullamme. Anonymkode: 62452...a32 1
Gjest Chicchi Skrevet 15. februar 2022 #12 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jo, en baby på 4,5 mnd kan bruke tutekopp. Det er mange tutekopper laget for små babyer. Anonymkode: 468ef...0b9 TS her: Så tutkopp med tre små hull i tuten er ikke for tidlig for en 4,5 måneders baby? Å, livet kommer til å bli enklere om dette stemmer!
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #13 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jo, en baby på 4,5 mnd kan bruke tutekopp. Det er mange tutekopper laget for små babyer. Anonymkode: 468ef...0b9 Ikke ved fullamming. Anonymkode: 6bcc5...21d
Gjest Chicchi Skrevet 15. februar 2022 #14 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ikke ved fullamming. Anonymkode: 6bcc5...21d Hvorfor ikke?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #15 Skrevet 15. februar 2022 Min baby ble matet med kopp da han var 3 dager gammel. Dette var på barsel. Anonymkode: adade...d6a
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #16 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke ved fullamming. Anonymkode: 6bcc5...21d Joda. Hvorfor skulle man ikke kunne det? (Da er det vel ikke fullamming bare). Min nektet også tåteflaske, men kopp med sugerør og andre drikkeflasker gikk kjempefint. Anonymkode: 3dea8...dfe
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #17 Skrevet 15. februar 2022 Brukte denne koppen fra litt før 4 mnd: https://www.farmasiet.no/catalog/mor-og-barn/flasker-kopper-og-spiseredskaper/tommee-tip-first-train-kopp-je-11,5019556?gclid=EAIaIQobChMIyrr_1_yB9gIV7I9oCR2rmQG3EAQYAiABEgK2mvD_BwE og vanlig åpen kopp fra 6 mnd. Innen 8 mnd kunne hun drikke fra glass selv. Overraskende ofte uten søl! Bare å prøve seg frem 😊 Hadde en sånn her for tur: https://www.kitchenlivingdining.com/no/borddekking/krus-og-kopper/barnekopper-og--krus/mepal-mio-nybegynnerkopp-13785.html?gclid=EAIaIQobChMIzsfyhv2B9gIVB5BoCR2uFQ_tEAQYDSABEgKaj_D_BwE Anonymkode: f6325...546
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå