Gå til innhold

Er så lei meg fordi gynekologen sier jeg har kommet i overgangsalderen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men hvorfor blir kvinner sett ned på når de kommer i overgangsalderen/ eldre, mens menn blir komplimentert?

Er det vi kvinner som har satt i gang dette eller er det den mannsdominerte verden?

Ts

Anonymkode: ceaff...f73

Jeg kjenner ingen som ser ned på kvinner pga overgangsalder, jeg kjenner generelt svært få som ser ned på kvinner - punktum. Jeg lurer derimot på hvorfor du har så lave tanker om deg selv som kvinne at du tror det eneste som gjør deg attraktiv er at du har mensen? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og forøvrig: glidemiddel er ikke flaut. Man trenger overhodet ikke være gammel og tørr for å ha glede av glidemiddel i sexlivet! Og da tenker jeg ikke på analsex en gang. Glidemiddel er fine greier!

Anonymkode: ae965...213

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer ikke til å fortelle han det.

Ts

Han vet det jo, alle kvinner som er 53 er i overgangsalder. 

Anonymkode: 2b2b0...542

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler med deg ts, jeg er 33 og selv på vei inn i overgangsalderen. Det er en stor sorg, men jeg visste jo at dette kunne skje da min mor og bestemor også opplevde dette. ❤️

Anonymkode: 47402...79c

Hvis du får den 17 år før tiden kan du gå til legen og få hormoner og stoppe det.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Men hvorfor blir kvinner sett ned på når de kommer i overgangsalderen/ eldre, mens menn blir komplimentert?

Er det vi kvinner som har satt i gang dette eller er det den mannsdominerte verden?

Ts

Det er det gammeldagse synet fra menn, at kun unge vakre kvinner gjelds (bare de ikke mener noe). Jeg er så lei av at menn tror at det viktigste for oss er å være mest mulig tiltrekkende for dem! Som om DET er målet vårt! Sykt provoserende!

Heldigvis er jo moderne menn litt bedre, og dessuten har jeg aldri hatt så mye draget som etter at jeg ble 45, også på 10 år yngre menn, av en eller annen merkelig grunn, så det er ikke sånn at menn kun liker unge damer. Menn liker DAMER. Og spesielt de som trives i eget skinn, det er nok ekstremt mye viktigere enn hvor stram hud du har ;) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovis Fenja skrev (8 minutter siden):

Beklager å si det, men 53 år er ikke tidlig. 40 er tidlig. Du er ett år senere enn gjennomsnittet.

Jeg mente ikke meg selv, men hun som skrev at hun syntes jeg var litt sutrete fordi hun hadde kommet i tidlig overgangsalder på grunn av brystkreft.

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han vet det jo, alle kvinner som er 53 er i overgangsalder. 

Jeg tror faktisk ikke han tror at jeg er i overgangsalder, for han sa i fjor en gang at du er vel ikke kommet i overgangsalderen?

Han har sagt flere ganger at når damer kommer i overgangsalderen så eser de ut og får eplefasong slik som hans søster.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hele livet hatt veldig høy sexlyst og hatt god sex nesten uansett hvem jeg er med, men dette har toppet seg da jeg ble sammen med min nåværende kjæreste, siden han er ekstremt god i senga.

Jeg har vært altfor våt (syns jeg) hele mitt voksne liv, helt til jeg begynte å bli sår innimellom når vi hadde sex.

Det gikk fra fossefall til ørken på dagen omtrent.😑

Ts

Jaja, da kan du finne noe og noen bedre å fylle tida di med da...

Anonymkode: 42a03...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tror faktisk ikke han tror at jeg er i overgangsalder, for han sa i fjor en gang at du er vel ikke kommet i overgangsalderen?

Han har sagt flere ganger at når damer kommer i overgangsalderen så eser de ut og får eplefasong slik som hans søster.

Ts

Mmm..høres ut som en sjarmklump han der. Vet du, tror hovedproblemet ditt er måten han fyren der oppfører seg på, ikke alderen eller overgangsalderen.

Anonymkode: caee2...ad5

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Jeg er også 53 og ferdig med overgangsalderen. Hetetoktene varte bare ett par mnd og livmor er operert ut for lengst.

Det er desidert bare helt nydelig å slippe mensen. Jeg har ingen plager i det hele tatt. Skulle bare ønske dette skjedde rett etter mitt siste barn som ble født da jeg var 25.

Anonymkode: fd9b8...830

Det tviler jeg på. Supert at du har hatt få plager og ikke syntes dette var noe problem - for noen er det jo ikke det. Men overgangsalder fører uansett med seg en del ting man ikke vil ha før man er "gammel nok", som økt risiko for beinskjørhet og hjerte- og karsykdommer. Kvinner som kommer i tidlig overgangsalder får jo hormontilskudd av denne årsaken. Så tidlig overgangsalder er absolutt ikke noe å ønske seg selv om man er ferdig med barn og ikke får noen plager av overgangsalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts

Du har en dust av en partner enkelt og greit, men du kan jo vise han at det ikke gjelder alle da ved å ha fokus på hva du spiser og hvor mye du beveger deg i tillegg til at du ivaretar ditt eget utseende, går til frisør, bruker gode hudpleieprodukter osv. Overgangsalder er ikek en krise om du ikke gjør det til en, og helt ærlig er du sutrete og gjør det til et større problem enn det er. 
Jeg kom tidlig i overgangsalderen selv - mye yngre enn deg, og jeg er ferdig og er fortsatt yngre enn deg - og jeg får stadig høre at jeg ser ut som om jeg er mye yngre enn jeg er, så jeg tror din holdning evt er med på å gjøre deg til en gammel kjærring mer enn selve menopausen er. 
Det at du ikke kan snakke med partneren din om dette er også ufatterlig trist lesing da partneren din skal være den du kan stole på vil deg vel i omtrent alt. Og så tror jeg at du er så opphengt i din oppfatning av hva overgangsalderen er at det fører til at du får en elendig hverdag, altså at du selv påfører deg problemer du egentlig ikke har. 

Anonymkode: 51b12...734

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg sier det, forstår det er tøft. Men hallo? Du er 53 år gammel! Tenk på dem som kommer i overgangsalderen i 30 årene heller. 

Anonymkode: d287c...cb2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

TS: skjønner at dette er leit, det er jo en overgang (det ligger jo i navnet) som mange synes er litt kjip. For det tror jeg også det forverres av at mannen din virker å ha lite respekt for deg og kvinner generelt.

Men du er jo tross alt i helt "riktig" alder for overgangsalder, du er vel til og med et år eldre enn gjennomsnittet? Hadde du vært 33, hadde du i mye større grad hatt noe å være lei deg for. 

Nei, dette må du bare akseptere og omfavne. Det er medisiner å få mot plager (mange undersøkelser viser visst at østrogen i overgangsalder ikke øker kreftrisiko likevel, så lenge det kun brukes en begrenset periode), og overgangsalder betyr IKKE at nå blir du gammel, feit og stygg. Noen opplever at fettfordelinga endrer seg litt etter overgangsalderen, men man blir ikke tjukk av overgangsalderen, det blir man hvis man spiser for mye. 

Tror heller du bør tenke gjennom forholdet til mannen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ts

Man kan sjelden se det på kvinner, det er bare en myte.  Han vet det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt glidemiddel så lenge jeg har vært seksuelt aktiv. Det må ikke ha noe med å være gammel eller spesielt tørr å gjøre.

Ville farget håret grått eller hvitt hvis det ikke går å farge det særlig godt lenger. Det er kan være kjempefint!

53 er jo en bra alder å komme i overgangsalderen på, synes jeg da. Det kunne vært mye verre.

Anonymkode: e3108...fca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mytomann skrev (1 time siden):

Jeg forstår at det er trist, men husk på at mange menn mister håret sitt.

De mister også mye muskelmasse, får mage og ser ofte  mindre mandige ut etterhvert som de blir eldre fordi de har mindre testosteron.  Flere rynker får de ofte også. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har fylt 53 år og har de siste 15 månedene merket litt hetetokter innimellom og tørrere i skjeden.

Det har plutselig poppet ut masse grå hår, og hår i ansiktet.

Har hormonspiral derfor blør jeg nesten ikke, men i periodene jeg blør føler jeg meg så mye bedre i form, er våtere i skjeden, brystene strutter og jeg er mer i vater i kroppen.

Var hos gynekolog i dag og han sa han kunne se at livmoren hadde trukket seg sammen, og var betydelig mindre og det er tegn på at jeg er i overgangsalderen.

Han sa også at hvis han hadde tatt ut spiralen så kan det hende at jeg ikke hadde blødd noe mer.

Han skrev ut resept på Vagifem til meg i tilfelle jeg trengte det, og ønsket meg lykke til.

Jeg er så lei meg for jeg føler meg så lite kvinnelig, og synes det er flaut å fortelle til kjæresten min som jeg har vært sammen med i 13 år at kroppen min holder på å forandre seg.

Synes også det er flaut til omgivelsene at jeg blir eldre både innvendig og utvendig.

Er så lei meg😔

Jeg er 43 år og i overgangsalderen.

Du visste det kom til å skje. Suck it up!

Anonymkode: 0489e...a61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er 43 år og i overgangsalderen.

Du visste det kom til å skje. Suck it up!

Anonymkode: 0489e...a61

Det er faktisk ikke så big deal, altså. Ikke vær lite empatisk. Hun er jo bekymra pga slem kjæreste og dumme myter i kulturen vår, da trenger hun støtte.

Anonymkode: caee2...ad5

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tørr skjede engang?

Ts

Faktisk ikke 😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ts

Altså, det er jammen ikke rart at du føler som du gjør, når kjæresten din sier sånt! Han har jo psyket deg ned i årevis til å frykte overgangen som en undergang! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...