AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #61 Skrevet 15. februar 2022 Men hvorfor blir kvinner sett ned på når de kommer i overgangsalderen/ eldre, mens menn blir komplimentert? Er det vi kvinner som har satt i gang dette eller er det den mannsdominerte verden? Ts Anonymkode: ceaff...f73 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #62 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Skammen rundt overgangsalder henger jo sammen med at man ikke er fruktbar lengre, og at kroppen begynner for alvor å forandre seg når østrogenet forsvinner. Menn blir liksom flottere med alderen mens vi kvinner råtner bort... George Clooney og Brad Pitt blir bare omtalt som mer sexy med grått hår og linjer, mens damer må være stramme i skinnet til vi går i graven omtrent😐 Ts Anonymkode: ceaff...f73 Dette er jo bare tull. Har du virkelig levd i 53 år og sett på det slik hele tiden? Da er det absolutt på tide at du undersøker og reflekterer litt mer rundt hvorfor du har dette som "sannhet", og hvor du egentlig bør legge verdien av deg som menneske. Anonymkode: 8adf3...76a 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #63 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvorfor blir kvinner sett ned på når de kommer i overgangsalderen/ eldre, mens menn blir komplimentert? Er det vi kvinner som har satt i gang dette eller er det den mannsdominerte verden? Ts Anonymkode: ceaff...f73 Helt klart mannsdominert verden. Manneblikket har blitt normalblikket, og det må vi fri oss selv og alle andre jenter og kvinner fra. Inn i skolen med det. Anonymkode: caee2...ad5 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #64 Skrevet 15. februar 2022 For meg blir dette sutrete, beklager, men å si du er såå lei deg over noe vi vet er en del av livet, fremstår umodent og dumt. Jeg ble rammet av brystkreft ganske ungt, og med behandlingen kom jeg brått i overgangsalderen. Var det gøy? Nei, men jeg måtte ta det livet bragte. Hadde ikke noe valg. Og det har gått seg til med alt. Jeg er glad jeg fikk leve videre sammen med barna mine, ikke alle som har fått det, så ja, for meg blir dette litt provoserende faktisk. Vær glad du er frisk, får gode råd av legen og kan kjøpe det som trengs av hjelpemidler i verdens beste land å leve i. Anonymkode: dc7a5...5af 5 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #65 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er jo bare tull. Har du virkelig levd i 53 år og sett på det slik hele tiden? Da er det absolutt på tide at du undersøker og reflekterer litt mer rundt hvorfor du har dette som "sannhet", og hvor du egentlig bør legge verdien av deg som menneske. Anonymkode: 8adf3...76a Når jeg skriver at menn liksom blir flottere og vi damer blir styggere, så er ikke det min oppfatning, men det virker som det er normen i samfunnet Ts Anonymkode: ceaff...f73 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #66 Skrevet 15. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Han har alltid kommentert at han ser ung og bra ut, selv når jeg møtte han når han var 37 år, Så det er vel det at han har veldig bra selvtillit og det var ved en av grunnene til at jeg falt for han, men synes at det har blitt litt for mye de siste 5-6 årene. Ts Anonymkode: ceaff...f73 Men da må noen jekke han ned litt. Er bare å si "kjære, det er godt du er så trygg på deg selv, men du må slutte å si at du ser så ung ut. Du sier ut som alderen din og det er flaut at du skryter sånn og at du ikke innser det selv." Herregud, fint å føle seg sånn, men man bør unngå å si det høyt, for det stemmer veldig skjeldent. Og du skal bare være stolt over at du blir mer voksen og visere. Målet med livet er å bli gammel. Alternativet er ikke bedre. Så omfavn det! Er jo ikke noe kjipere enn å være ungdom uansett, er ikke noe å trakte etter. Anonymkode: f21e6...ed4 8
Kaneel Skrevet 15. februar 2022 #67 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har fylt 53 år og har de siste 15 månedene merket litt hetetokter innimellom og tørrere i skjeden. Det har plutselig poppet ut masse grå hår, og hår i ansiktet. Har hormonspiral derfor blør jeg nesten ikke, men i periodene jeg blør føler jeg meg så mye bedre i form, er våtere i skjeden, brystene strutter og jeg er mer i vater i kroppen. Var hos gynekolog i dag og han sa han kunne se at livmoren hadde trukket seg sammen, og var betydelig mindre og det er tegn på at jeg er i overgangsalderen. Han sa også at hvis han hadde tatt ut spiralen så kan det hende at jeg ikke hadde blødd noe mer. Han skrev ut resept på Vagifem til meg i tilfelle jeg trengte det, og ønsket meg lykke til. Jeg er så lei meg for jeg føler meg så lite kvinnelig, og synes det er flaut å fortelle til kjæresten min som jeg har vært sammen med i 13 år at kroppen min holder på å forandre seg. Synes også det er flaut til omgivelsene at jeg blir eldre både innvendig og utvendig. Er så lei meg😔 Anonymkode: ceaff...f73 Men kjære vene, du er 53! Hadde vært litt merklig om du ikke kom i overgangs alderen nå! Mange som begynner myyye tidligere enn ved 53 år! Normalt å ikke blø mer nå 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #68 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For meg blir dette sutrete, beklager, men å si du er såå lei deg over noe vi vet er en del av livet, fremstår umodent og dumt. Jeg ble rammet av brystkreft ganske ungt, og med behandlingen kom jeg brått i overgangsalderen. Var det gøy? Nei, men jeg måtte ta det livet bragte. Hadde ikke noe valg. Og det har gått seg til med alt. Jeg er glad jeg fikk leve videre sammen med barna mine, ikke alle som har fått det, så ja, for meg blir dette litt provoserende faktisk. Vær glad du er frisk, får gode råd av legen og kan kjøpe det som trengs av hjelpemidler i verdens beste land å leve i. Anonymkode: dc7a5...5af Når man sammenligner det med å bli kastet ut i tidlig overgangsalder på grunn av for eksempel brystkreft, så er det jo sutrete. Jeg hadde forstadiet til kreft for halvannet år siden og det var grunnen til at jeg måtte sette opp en hormonspiral etter operasjon for at ikke slimhinnen skulle bli fortykket igjen. Saken er at jeg synes ikke noe om å bli eldre verken utvendig eller innvendig, og det virker som alle andre takler det så bra og ser smashing ut, men ikke jeg😐 Ts Anonymkode: ceaff...f73
Inwe Skrevet 15. februar 2022 #69 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Saken er at jeg synes ikke noe om å bli eldre verken utvendig eller innvendig, og det virker som alle andre takler det så bra og ser smashing ut, men ikke jeg😐 Ts Anonymkode: ceaff...f73 Det sitter i hodet! Jeg har det siste året brukt mye tid å jobbe med egen selvfølelse, i forhold til mestring, personlighet og selvfølelse. Jeg har slitt med lav selvtillit nesten hele livet etter at jeg ble mobbet hele barne- og ungdomsskolen. Når jeg nå tok tak i det, både ved hjelp av psykolog og på egen hånd har jeg begynt å like meg selv. Og liker man seg selv og har god selvtillit, skinner det gjennom. Det kan du også klare, det krever endel, men gevinsten er for stor til å la vær! 3 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #70 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har fylt 53 år og har de siste 15 månedene merket litt hetetokter innimellom og tørrere i skjeden. Det har plutselig poppet ut masse grå hår, og hår i ansiktet. Har hormonspiral derfor blør jeg nesten ikke, men i periodene jeg blør føler jeg meg så mye bedre i form, er våtere i skjeden, brystene strutter og jeg er mer i vater i kroppen. Var hos gynekolog i dag og han sa han kunne se at livmoren hadde trukket seg sammen, og var betydelig mindre og det er tegn på at jeg er i overgangsalderen. Han sa også at hvis han hadde tatt ut spiralen så kan det hende at jeg ikke hadde blødd noe mer. Han skrev ut resept på Vagifem til meg i tilfelle jeg trengte det, og ønsket meg lykke til. Jeg er så lei meg for jeg føler meg så lite kvinnelig, og synes det er flaut å fortelle til kjæresten min som jeg har vært sammen med i 13 år at kroppen min holder på å forandre seg. Synes også det er flaut til omgivelsene at jeg blir eldre både innvendig og utvendig. Er så lei meg😔 Anonymkode: ceaff...f73 Jeg forstår ikke helt hvorfor du er lei deg pga overgangsalderen. Jeg er 52 og er også i overgangsalderen og jeg elsker det. Jeg har litt hetetokter innimellom, men det løser jeg enkelt med å ha en topp/singlet eller bluse på under en genser/ jakke slik at jeg bare kan ta den av når varmen brer seg. Det er mye positivt med denne tiden, man slipper menstruasjon, trenger ikke tenke på prevensjon og jeg føler jeg har fått ett oppsving i sexuallysten, den har alltid vært stor, men å slippe å tenke på prevensjon, gjør det bedre synes jeg. Blir jo fortsatt våt når jeg blir opphisset og plages ikke med noe ekstra hår, eller grå hår, så kanskje du hadde det før og bare har lagt merke til det først nå. Jeg føler meg bare fri og lykkelig for å slippe det mndlige styret og absolutt like mye kvinnelig som tidligere, har ikke merket noen forskjell på brystene, de er fremdeles like fine. Føles mer som en ny vår egentlig. Så opp med humøret, se på det positive. Håret kan du jo bare farge. Anonymkode: 56682...7a3 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #71 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når man sammenligner det med å bli kastet ut i tidlig overgangsalder på grunn av for eksempel brystkreft, så er det jo sutrete. Jeg hadde forstadiet til kreft for halvannet år siden og det var grunnen til at jeg måtte sette opp en hormonspiral etter operasjon for at ikke slimhinnen skulle bli fortykket igjen. Saken er at jeg synes ikke noe om å bli eldre verken utvendig eller innvendig, og det virker som alle andre takler det så bra og ser smashing ut, men ikke jeg😐 Ts Anonymkode: ceaff...f73 Håper du får mer perspektiv ja. Hvorfor skal du bry deg om hva andre kanskje tenker? Hvem bryr seg?! På tide å være den voksne kvinnen du er og verdsette deg selv! Når skal du ellers gjøre det? Anonymkode: dc7a5...5af 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #72 Skrevet 15. februar 2022 Dette er helt naturlig, ikke noe å skamme seg over. Husk at kjæresten din eldres og forandrer seg også. Synd at man skal føle på skam og flauhet over noe så naturlig som aldring. Jeg er 40, og når det gjelder overgangsalder så ser jeg frem til å ikke ha mensen lenger. 😅 Man trenger absolutt ikke ha mensen for å føle seg og være feminin. Anonymkode: 5f435...f04 2
Mooza Skrevet 15. februar 2022 #73 Skrevet 15. februar 2022 Sorry for at jeg "kupper" tråden, men jeg lurer på; Hvordan er det når man har hatt veldig plagsom PMS å komme i overgangsalderen? Etterpå? Jeg tenker at hvis jeg kan slippe dette helvete hver måned, så blir jo det skjønt. Samtidig er jeg redd for at overgangsalderen blir ekstra ille fordi det er så mange hormoner på villspor sånn til vanlig. 1
Lovis Fenja Skrevet 15. februar 2022 #74 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Er ikke noe merkelig måte å reagere på i det hele tatt. Anonymkode: 385cc...749 Utrolig trist og destruktiv, ihvertfall! Og ang grått hår, sjekk instagram for kule damer med silver, det er mange kontoer om det, og de ser dritbra ut! Jeg har ikke mye grått hår, men har bestemt meg for at jeg ikke skal farge det og aldri skal jeg ta botox el l heller. Jeg har bestemt meg på forhånd for å slippe å vurdere det. Kan forresten godt hende jeg farger eller striper litt, men da for å få den fineste gråfargen, ikke for å late som om det fortsatt er mørkt. Gidder ikke å farge det annenhver uke, liksom, og etterveksten blir grusom på mørkhårete damer. Jeg har tenkt til å kicke ass med grått hår! Nei, jeg har bestemt meg for å eldes på den beste mulige måten (for meg). Jeg tar vare på meg selv, trener og passer på kropp og helse, burde vel vært litt penere i klærne, skal skjerpe meg der, og absolutt bruke tid på utseendet, det trengs mer jo eldre man blir, kommer ikke like lett unna med strandsveis eller sjuskete stil som man gjør som 20. Men jeg vil ikke hige etter å være ung! Det er noe uverdig ved det som jeg ikke vil stå for. Som om vi er verdt mindre fordi vi er eldre, og det NEKTER jeg å godta! Og er det ikke sånn at dette er på vei til å snu? At damer over 40 ikke er så usynlige lengre? Jeg føler det sånn og hvis det ikke er det, så har jeg tenkt til å være en pionér for saken. Men det er det! Jeg elsker f eks Reece Witherspoon og andre damer som nekter å godta at det ikke er roller til deres kjønn og alder lenger og derfor likegodt produserer bra filmer og serier med kvinnelige hovedroller over 40 selv. Som selvfølgelig går dritbra, fordi vi er sulteforet på serier om kvinner på egen alder! Og vi er mange og vi er kjøpesterke! Vi kan ikke være usynlige lenger! Ting er i endring! La oss sette pris på det og rette ryggen! Jeg synes det er trist at noen synes det er flaut å bli eldre, men det er vel fordi kvinner over en viss alder har vært usynlige i en årrekke. Men det er vi ikke lenger, ikke la noen få oss til å tro det heller. Vi må ta den plassen vi fortjener! Anbefaler podcasten The Shift, selv om engelske kvinner tydeligvis lever mindre likestilte enn oss. Men der treffer man sterke, flotte kvinner som snakker om livet etter Overgangen/The Shift. 7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #75 Skrevet 15. februar 2022 Jeg gleder meg til overgangsalderen. Føler det er som å være klok kone vs småbarnsmor. Jeg skal ikke ha flere barn. Gleder meg til å bli klok kone. Anonymkode: bd9f4...2b9 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #76 Skrevet 15. februar 2022 Det er jo ikke rart å kjenne på at man føler seg gammel og utdatert når man kommer i overgangsalderen, spesielt ikke om hormonnivåene i tillegg svinger såpass at humøret blir påvirket. Men å komme i overgangsalder når man er 53 år burde man jo nesten feire og se som en seier. De aller fleste er godt i gang, og mange nesten helt ferdige med overgangsalderen når de nærmer seg midten av 50-årene. Jeg er selv i midten av 40-årene og har hatt en tilnærmet ikke-eksisterende syklus de siste 10 årene. Har mensen ca to-tre ganger i året, og jeg som blødde masse da jeg var ung, blør nå så lite at et truseinnlegg er nok. Det skal sies at jeg hadde en diger muskelknute i livmoren i begynnelsen av 30-årene som jeg prøvde flere ting for å bli kvitt. Jeg prøvde medisin (Esmya), embolisering og til slutt fjernet muskelknuten laparoskopisk. Alle disse forsøkene på å bli kvitt den har nok sikkert klusset mye til og ødelagt fruktbarheten og syklusen min, men en fattig trøst er at jeg fremdeles har livmoren intakt. Det er da noe... Jeg ble utredet for "tidlig" overgangsalder for noen år siden, men da mente gynekologen at jeg ikke var der enda. I fjor vinter/vår (etter vektnedgang) begynte jeg plutselig å få eggløsning og noe som lignet et menssyklus, men ble rett etter utredet for Graves (autoimmunt høyt stoffskifte), og etter noen uker på stoffskiftemedisin så var det slutt på syklusen igjen... Så lenge var Eva i paradis 🤣 Jeg vet ikke om jeg er i overgangsalderen enda. Jeg har av og til eggløsning, men det er langt mellom hver gang og jeg har ikke blødd på lenge. På samme tid kan syklusen bli ødelagt av både stoffskifteproblemer og medisinen, så aldri godt å vite hva som er sykdom/medisin og hva som er naturlig eldring. Når man har høyt stoffskifte får man faktisk en liten forsmak på overgangsalderen med hetetokter og humørsvingninger, så jeg er vel egentlig ganske forberedt allerede Nei, man må bare være glad for at man blir eldre, for det er ikke alle som får den gleden. Jeg klarer ikke helt leve etter dette selv, men hva skal man gjøre? Årene går og kroppen bli eldre. Kanskje det viktigste er å ikke la alderen ta hodet også, men holde seg ung til sinns. Og i tillegg ta best mulig vare på kroppen. Og ikke minst: når man blir såpass godt opp i årene, så er det kanskje på tide å få guts nok til å si i fra til mannen sin om at frekke kommentarer ikke er greit. Snakk med ham, kanskje er han selv i en liten krisealder og prøver fortvilt å overbevise seg selv om at han ser yngre ut enn han er. Du er for ung til å gi opp og for gammel til å kaste bort tiden på giftige mennesker. Overgangsalderen er uunngåelig, men en dustete mann kan du gjøre noe med. Anonymkode: ae965...213 4 1
Lovis Fenja Skrevet 15. februar 2022 #77 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Når man sammenligner det med å bli kastet ut i tidlig overgangsalder på grunn av for eksempel brystkreft, så er det jo sutrete. Jeg hadde forstadiet til kreft for halvannet år siden og det var grunnen til at jeg måtte sette opp en hormonspiral etter operasjon for at ikke slimhinnen skulle bli fortykket igjen. Saken er at jeg synes ikke noe om å bli eldre verken utvendig eller innvendig, og det virker som alle andre takler det så bra og ser smashing ut, men ikke jeg😐 Ts Anonymkode: ceaff...f73 Beklager å si det, men 53 år er ikke tidlig. 40 er tidlig. Du er ett år senere enn gjennomsnittet. 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #78 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ikke fått synlige gråe hår før det siste halvåret, og de jeg har fått tar ikke farge siden de er helt hvite/ uten pigment og kalles glasshår. Fargen sklir av etter et par uker, og det gjør meg deppa, Ts Anonymkode: ceaff...f73 Grått er moderne nå, få det stripet og klippet. AnonymBruker skrev (1 time siden): Glidemiddel har jeg kjøpt inn men synes det er flaut å bruke det, for det er iallfall første tegn på at man begynner å bli eldre, hvis man da ikke skal ha analsex. Er jeg umoden? Ts Anonymkode: ceaff...f73 Nei, du er ikke umoden. Overgangsalderen har vært tabu så lenge. Anonymkode: b0061...c0c 2
Lovis Fenja Skrevet 15. februar 2022 #79 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Grått er moderne nå, få det stripet og klippet. Nei, du er ikke umoden. Overgangsalderen har vært tabu så lenge. Anonymkode: b0061...c0c Hun er gammeldags, da 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #80 Skrevet 15. februar 2022 Lei deg, hvorfor det?? Jeg begynte da jeg var 46 og visste jo at det bare gikk en vei. Du er 53 og det er helt vanlig å være på god vei inn i overgangen da. Anonymkode: 2b2b0...542
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå