Gå til innhold

Er så lei meg fordi gynekologen sier jeg har kommet i overgangsalderen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler med deg ts, jeg er 33 og selv på vei inn i overgangsalderen. Det er en stor sorg, men jeg visste jo at dette kunne skje da min mor og bestemor også opplevde dette. ❤️

Anonymkode: 47402...79c

• Hjerte 4
Skrevet

Tenker samfunnet har innprenta i oss at verdien vår først og fremst er å være vakre og fruktbare. Grusomt bevisst på at jentene mine ikke skal tro det er sånn de får verdi. Og veldig glad jeg har vært feminist i 30 år og alltid visst at de som reduserer kvinner til pen og fruktbar tar feil.

Anonymkode: caee2...ad5

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Skammen rundt overgangsalder henger jo sammen med at man ikke er fruktbar lengre, og at kroppen begynner for alvor å forandre seg når østrogenet forsvinner.

Menn blir liksom flottere med alderen mens vi kvinner råtner bort...

George Clooney og Brad Pitt blir bare omtalt som mer sexy med grått hår og linjer, mens damer må være stramme i skinnet til vi går i graven omtrent😐

Ts

Anonymkode: ceaff...f73

• Liker 1
Skrevet

At mannen kommenterer at han ser ung ut, og legger seg etter yngre kvinner, tyder på at han opplever en midtlivskrise selv. Det er ikke uvanlig, men han håndterer det ikke på en sunn måte. 

Mange får litt panikk når de plutselig innser sin egen dødelighet, og prøver å tviholde på ungdommen. Det beste er å omfavne det nye stadiet, så man ikke kaster bort det som tross alt kan være noen fantastiske år, på å løpe rundt i panikk. 

Uansett, ikke aksepter at han legger seg etter andre damer i det hele tatt. Det er respektløst og slemt. 

Anonymkode: c38a2...fe8

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Lovis Fenja skrev (2 timer siden):

Så merkelig måte å reagere på. Du burde jo sett den komme når du er 53 år. Fatter ikke hvorfor det skulle være flaut! At du ikke liker hetetokter o.l. er jo ikke så rart, men FLAUT og at du ikke er kvinnelig, det skjønner jeg ikke.

Jeg er der selv om noen år og det eneste som bekymrer meg er å få tørr skjede og at det skal gå utover sexlivet, eller gi meg andre plager. At det er flaut er en tanke som ikke en gang har slått meg.

Alle blir eldre, er bare å resignere den kampen der, og trene og gjøre det beste ut av helsa di og nyte livet mens du har det.

Er ikke noe merkelig måte å reagere på i det hele tatt. 

Anonymkode: 385cc...749

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er jeg umoden?

Ts

Ja, det synes jeg. Reaksjonene dine hadde vært mer passende for en 12 år gammel jente som synes det er flaut å få mensen.  

Anonymkode: c9eaa...518

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skammen rundt overgangsalder henger jo sammen med at man ikke er fruktbar lengre, og at kroppen begynner for alvor å forandre seg når østrogenet forsvinner.

George Clooney og Brad Pitt blir bare omtalt som mer sexy med grått hår og linjer, mens damer må være stramme i skinnet til vi går i graven omtrent😐

Ts

Det er fordi menn fremdeles har definisjonsmakta. Selvfølgelig  er vi like fine med hvitt hår og smilerynker som menn er. Bare patriarkatet som har sagt at damers jobb er å være unge, dummer, underdanige og rynkefrie. Blås i dem, og finn deg en ordentlig og likestilt mann hvis du ikke har en💗

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har fylt 53 år og har de siste 15 månedene merket litt hetetokter innimellom og tørrere i skjeden.

Det har plutselig poppet ut masse grå hår, og hår i ansiktet.

Har hormonspiral derfor blør jeg nesten ikke, men i periodene jeg blør føler jeg meg så mye bedre i form, er våtere i skjeden, brystene strutter og jeg er mer i vater i kroppen.

Var hos gynekolog i dag og han sa han kunne se at livmoren hadde trukket seg sammen, og var betydelig mindre og det er tegn på at jeg er i overgangsalderen.

Han sa også at hvis han hadde tatt ut spiralen så kan det hende at jeg ikke hadde blødd noe mer.

Han skrev ut resept på Vagifem til meg i tilfelle jeg trengte det, og ønsket meg lykke til.

Mye som skurrer for meg! Du sier du har hormonspiral, men senere at du ikke tåler hormonpreparater. Og at legen skrev ut resept på vagifem, som er et reseptfritt legemiddel. Disse inneholder også østrogener, men frigis lokalt i skjeden. 

Om jeg tar feil og dette er reelt (og skriver dette til nytte for andre); vær glad du er frisk og rask, overgangsalderen er ingen krise, det er mange positive sider med det,  hetetoktene gir seg ofte etter en viss tid, og det finnes mange gode hjelpemidler i forhold til sexlivet 😉 Om du ikke tåler Vagifem, finnes Replena og Replens som er helt uten hormoner. 

Anonymkode: dc7a5...5af

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At mannen kommenterer at han ser ung ut, og legger seg etter yngre kvinner, tyder på at han opplever en midtlivskrise selv. Det er ikke uvanlig, men han håndterer det ikke på en sunn måte. 

Mange får litt panikk når de plutselig innser sin egen dødelighet, og prøver å tviholde på ungdommen. Det beste er å omfavne det nye stadiet, så man ikke kaster bort det som tross alt kan være noen fantastiske år, på å løpe rundt i panikk. 

Uansett, ikke aksepter at han legger seg etter andre damer i det hele tatt. Det er respektløst og slemt. 

Anonymkode: c38a2...fe8

Han har alltid kommentert at han ser ung og bra ut, selv når jeg møtte han når han var 37 år, Så det er vel det at han har veldig bra selvtillit og det var ved en av grunnene til at jeg falt for han, men synes at det har blitt litt for mye de siste 5-6 årene.

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Glidemiddel har jeg kjøpt inn men synes det er flaut å bruke det, for det er iallfall første tegn på at man begynner å bli eldre, hvis man da ikke skal ha analsex.

Er jeg umoden?

Ts

Jeg er 33 og har brukt glidemiddel siden jeg ble seksuelt aktiv. Ikke hver gang, men når jeg ikke blir våt nok. Så det trenger ikke å ha med alder eller analsex å gjøre. Glidemiddel kan også i mange sammenhenger gjøre sexen bedre, og er genialt om man feks vil ha en kjapp en ;) Flaut er det absolutt ikke, har ikke vært borte i en mann som i det hele tatt har rynket litt på nesa engang når jeg har tatt det frem. Være seg et ONS, kjæreste eller bare en jeg har ligget med innimellom. 

Jeg vil heller si det virker som du har lav selvtillit/selvfølelse enn at du er umoden. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg syns du har helt feil fokus om jeg får lov å være ærlig.. Jeg har vært der og jeg er yngre enn deg, det jeg fant vanskeligst var at på tross av uendret kosthold og bevegelse ble det til at kiloene krøp på og det krevde mer fokus enn noe av det andre som kom med denne fasen.. Og jeg kom tidlig i overgangsalderen, mye tidligere enn deg. Ikke merket jeg noe til mindre sexlyst - men med en partner som tok seg god tid til oppvarming og i ny og ne glidemiddel har jeg "sklidd gjennom" denne fasen helt uproblematisk sånn egentlig. Ikke har jeg endret meg på andre områder heller og ikke har jeg valgt å ta meds mot det som er en naturlig del av det å bli enldre heller. Hvorfor ikke fokusere på å være en fresh og nydelig kvinne heller enn å fokusere på et lite problem? Dessuten, det er utrolig trist å lese at man som kvinne syns det er flaut og at man ikke vil snakke om det, utrolig trist. 

Anonymkode: 51b12...734

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Glidemiddel har jeg kjøpt inn men synes det er flaut å bruke det, for det er iallfall første tegn på at man begynner å bli eldre, hvis man da ikke skal ha analsex.

Er jeg umoden?

Ts

Ja. Og sutrete. Du høres egentlig ikke ut som en voksen kvinne. 

Flaut med grå hår, og en kropp som endres? Flaut??

Skal du late som du bare ikke kommer i overgangsalderen? Som den eneste kvinnen noensinne?

Du snakker som om det er noe feil som skjer. Som om det finnes alternativer? 

Anonymkode: af019...b2a

• Liker 7
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er jeg umoden?

Ts

Du har helt feil syn på ting; det er naturligmed overgangsalder, det er naturlig med redusert sexlyst og tørrhet. Glidemiddel brukes alle aldersgrupper ettersom fuktighet også er individuelt betinget. Det er ikke flaut. 

Kjæresten din er uempatisk og kjip. Forherliger seg selv og rakker ned på deg. For en frekkas. Hver alder har sin sjarm og sin lærdom. Du er i ferd med å finne ut at kjæresten din er overfladisk, at han ikke elsker deg for den du er og heller ikke er verd å ha. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mye som skurrer for meg! Du sier du har hormonspiral, men senere at du ikke tåler hormonpreparater. Og at legen skrev ut resept på vagifem, som er et reseptfritt legemiddel. Disse inneholder også østrogener, men frigis lokalt i skjeden. 

Om jeg tar feil og dette er reelt (og skriver dette til nytte for andre); vær glad du er frisk og rask, overgangsalderen er ingen krise, det er mange positive sider med det,  hetetoktene gir seg ofte etter en viss tid, og det finnes mange gode hjelpemidler i forhold til sexlivet 😉 Om du ikke tåler Vagifem, finnes Replena og Replens som er helt uten hormoner. 

Anonymkode: dc7a5...5af

Det er ikke østrogen i hormonspiral og selv med spiral som kun inneholder progestagen så har jeg en del fysiske bivirkninger.

Gynekologen skrev ut resept på Vagifem til meg og sa at hvis det blir skikkelig ille og ingenting annet hjalp, så mente han at jeg skulle prøve det og at jeg kunne tåle det selv om jeg ikke tåler andre hormonpreparater med østrogen, fordi det er 10 ganger mindre østrogen i Vagifem enn i andre preparater.

Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts

Jeg kan helt ærlig si at jeg synes jeg blir flottere og flottere! Henger nok sammen med at selvtilliten blir bedre og bedre også. I tillegg er smilerynker noe av det fineste som finnes. Da ser det ut som personen har brukt livet på å smile og le. Grått hår er også veldig fint, både på kvinner og menn. Tror jeg kommer til å se fantastisk ut med enda flere smilerynker og grå manke! 

Bær alderen din med stolthet, det er ikke noe som er mer sexy enn det! Det er nok også derfor mange menn blir sexyere med alderen ;) Men det finnes nok av eksempler på menn også som ikke har selvtillit igjen etter alderdommen har "tatt de".

Endret av Inwe
  • Liker 5
Annonse
Skrevet

Overgangsalderen er en velsignelse. Slippe mensen, slippe pms, mitt humør er mye mer stabilt. Sex går helt fint, men det er ikke akkurat det jeg tenker mest på (og hvorfor skal jeg det?). Trener styrke og porsjon for å opprettholde vekt og muskler. Håret er grått, men det er blitt farget de siste 20 årene likevel. 

Anonymkode: 7f85b...d76

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Overgangsalderen er en velsignelse. Slippe mensen, slippe pms, mitt humør er mye mer stabilt. Sex går helt fint, men det er ikke akkurat det jeg tenker mest på (og hvorfor skal jeg det?). Trener styrke og porsjon for å opprettholde vekt og muskler. Håret er grått, men det er blitt farget de siste 20 årene likevel. 

Anonymkode: 7f85b...d76

Enig😊 Og ikke noe problem å dra menn hvis jeg ønsker det heller, med mitt grå hår og rynker. Helt jevnaldrende menn, med ok holdninger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan du si det med sikkerhet?

Ts

Prøv å ikke ta det seriøst. Noen er kun ute etter å forsterke usikkerhet, vri kniven. Vet ikke hvorfor, men de finnes i de fleste tråder på et forum. 

Anonymkode: 77f89...d2b

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår at det er trist, men husk på at mange menn mister håret sitt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri mislikt å ha mensen siden jeg nesten ikke har hatt smerter/ pms, og jeg har faktisk følt meg mye roligere til sinns de dagene jeg har blødd en ellers i syklusen, så det med å slippe mensen forstår jeg ikke.

Vi kvinner er veldig forskjellige.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...