Gå til innhold

Er så lei meg fordi gynekologen sier jeg har kommet i overgangsalderen

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner i hvert fall ikke hvorfor du skulle fortelle den idioten av en kjæreste du har at du er i overgangsalderen. Han høres ut som typen som kan bruke det mot deg.

Anonymkode: 16931...cf0

Kommer ikke til å fortelle han det.

Ts

Anonymkode: ceaff...f73

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er også 53 og ferdig med overgangsalderen. Hetetoktene varte bare ett par mnd og livmor er operert ut for lengst.

Det er desidert bare helt nydelig å slippe mensen. Jeg har ingen plager i det hele tatt. Skulle bare ønske dette skjedde rett etter mitt siste barn som ble født da jeg var 25.

Anonymkode: fd9b8...830

Ikke tørr skjede engang?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du allerede problemer med tørr skjede og lav sexlyst? Eller er det noe som du tror kommer til å skje? 

Det psykiske spiller inn her. Hvis du er fokusert på at du er blitt "gammel" og "mindre kvinnelig", er det fort gjort at det går utover livsgleden - og dermed også sexgleden. 

Jeg er noen år eldre enn deg. Overgangsalderen gikk veldig bra. Mistet mensen (deilig!), og hadde noen år med hetetokter. Hetetoktene var bare litt ubehagelig noen ganger. Ikke noe å stresse med. 

Resten er som før. Har ikke merket noe til lavere sexlyst og tørr skjede. Har aldri vært inne på tanken å ta ekstra østrogen. 

Anonymkode: 3c0b7...879

Merket de første hetetokter første gang for 18 måneder siden da jeg byttet fra kobberspiral til hormonspiral, fordi jeg hadde polypp i livmoren og eggstokkene trengte progesteron.

To måneder etter det fikk jeg tørr skjede med det har gått i perioder.

Har overhodet ikke tenkt på at jeg er i overgangsalderen så det er ikke psykisk.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Gynekologen sier at det eneste som virkelig fungerer mot tørs skjedd er Vagifem eller Ovesterin som inneholder østrogen, og siden jeg får sterke bivirkninger av østrogen må jeg bruke naturpreparat som  ikke fungerer så  godt.

Jeg har vært med kjæresten min i 13 år men har oppdaget det siste året at han er en flørtepus har jeg oppdaget, og har ved flere anledninger lagt seg etter yngre damer🙈

Det gjør meg usikker selvfølgelig.

Ts

Ja unnskyld at jeg sier det.. men tror mannen din går lengre enn å flørte med damene.

Anonymkode: 63e75...308

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har fylt 53 år og har de siste 15 månedene merket litt hetetokter innimellom og tørrere i skjeden.

Det har plutselig poppet ut masse grå hår, og hår i ansiktet.

Har hormonspiral derfor blør jeg nesten ikke, men i periodene jeg blør føler jeg meg så mye bedre i form, er våtere i skjeden, brystene strutter og jeg er mer i vater i kroppen.

Var hos gynekolog i dag og han sa han kunne se at livmoren hadde trukket seg sammen, og var betydelig mindre og det er tegn på at jeg er i overgangsalderen.

Han sa også at hvis han hadde tatt ut spiralen så kan det hende at jeg ikke hadde blødd noe mer.

Han skrev ut resept på Vagifem til meg i tilfelle jeg trengte det, og ønsket meg lykke til.

Jeg er så lei meg for jeg føler meg så lite kvinnelig, og synes det er flaut å fortelle til kjæresten min som jeg har vært sammen med i 13 år at kroppen min holder på å forandre seg.

Synes også det er flaut til omgivelsene at jeg blir eldre både innvendig og utvendig.

Er så lei meg😔

Men i alle dager. Du er jo 53. Jeg er 40 og kom dit i fjor. Bunt med grått i luggen også.de fleste i 40- 50 årene farger håret. 

Anonymkode: cd3cc...2bc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men i alle dager. Du er jo 53. Jeg er 40 og kom dit i fjor. Bunt med grått i luggen også.de fleste i 40- 50 årene farger håret. 

Anonymkode: cd3cc...2bc

Jeg har ikke fått synlige gråe hår før det siste halvåret, og de jeg har fått tar ikke farge siden de er helt hvite/ uten pigment og kalles glasshår.

Fargen sklir av etter et par uker, og det gjør meg deppa,

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja unnskyld at jeg sier det.. men tror mannen din går lengre enn å flørte med damene.

Hvordan kan du si det med sikkerhet?

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan kan du si det med sikkerhet?

Ts

På måten du beskriver han på. Han er ut på nye eventyr..

• Liker 5
Skrevet

Tok ut hormonspiral da jeg var 51 pga en betennelse. Menstruerte ikke i årene med spiral. Fikk plagsom menstruasjon med mye blod og smerter i et par år. Så sluttet det, og hetetoktene kom. Deilig å bli ferdig med blødningene. Hetetokter er litt plagsomt. Ellers ingen plager, og ikke nedsatt sexlyst. 

Anonymkode: bc641...a45

Skrevet

Hva med litt realitetsorientering hi? Om ti år kan du bli førtidspensjonert.

Folk på din alder slutter å føde for 13 år siden.

Anonymkode: d0452...442

• Liker 1
Skrevet

Dump flørtepusen og omfavn overgangsalderen. Den er det lite å gjøre med, men man må akseptere det likevel. 

• Liker 8
Skrevet

Men at å fjerne spiralen skal gjøre at blødninger slutter, den forstår jeg ikke.. en spiral gir deg jo ikke eggløsninger?? 

Anonymkode: 7646a...a68

Det spørs på spiralen. Jeg har kobberspiral, og siden den ikke inneholder hormoner har jeg også eggløsning. 

Jeg vet at alle blir eldre, men kjæresten min tar liksom alt på strak arm og har selvtillit herfra til månen uansett om han har lagt på seg 6 kilo siste året 

Han er to år og åtte mnd  yngre enn meg og påpeker det ofte, og senest i går sa han at han synes han ser så ung ut og at folk tar han for å være i slutten av 30-årene, mens jeg ser mye eldre ut enn han!

Det stemmer nok ikke helt for jeg ser ikke noe spesielt gammel ut for alderen, men ser jo ikke ut som om jeg er 35 akkurat.

Han har like god potens som før mens jeg har fått tørr skjede, hetetokter og redusert sexlyst.

ts

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har vært med kjæresten min i 13 år men har oppdaget det siste året at han er en flørtepus har jeg oppdaget, og har ved flere anledninger lagt seg etter yngre damer🙈

Det gjør meg usikker selvfølgelig.

Ts

Er du sikker på at det ikke er kjæresten din som får deg til å føle det som du gjør rundt overgangsalderen? Han oppfører seg jo ikke akkurat hyggelig i følge disse meldingene. En kjæreste skal få deg til å føle godt om deg selv som du er, så lenge du ikke behandler kroppen din dårlig så det blir helseskadelig. Her får han deg til å føle deg ille på grunn av at du, som absolutt ALLE andre her i verden blir eldre. Har du snakket med han om hvordan han får deg til å føle deg?

Jeg hadde en kjæreste som sa jeg var brautende, stor (jeg var høyere enn han) og at jeg beveget meg mannlig. Det fikk meg til å føle meg maskulin selvom jeg absolutt ikke er det. Det tok lang tid før jeg følte meg ok igjen etter det. 

Om du ikke har snakket med kjæresten din, anbefaler jeg deg og fortelle han akkurat hvordan kommentarene om at du blir eldre og flørtingen med yngre damer får deg til å føle deg. Om han da ikke er villig til å endre seg slik at du som faktisk er kjæresten hans kan føle deg litt bedre, bør du virkelig tenke på om han er verdt det! 

Synes også du snakker mye om tørr skjede og sexlyst, er det på grunn av DU synes det er fælt, eller fordi du er redd for at HAN ikke skal like deg lengre? 

• Liker 9
Skrevet

Flørtepusen kommer ikke til å forandre seg , Så tenk litt på hva han tilfører livet ditt og hva han kan tilføre livet ditt den dagen dere faktisk blir gamle. Noen bryr seg ikke om at partner flørter og det er en del av personligheten til noen.  Men det er opp til deg hvor DINE grenser er. 

at du ikke omfavner overgangsalderen er ikke bare din feil, det handler også om at overgangsalderen er ikke noe man snakker om på lik måte som puberteten. Det er mange som opplever store plager, men det er ikke noe man snakker høyt om liksom. 
Men da jeg begynte å lese innlegget ditt tenkte jeg at du var 40 år og opplevde tidlig overgangsalder. Du er 53, og det er jo helt riktig alder . 

• Liker 4
Skrevet
Inwe skrev (10 minutter siden):

Det spørs på spiralen. Jeg har kobberspiral, og siden den ikke inneholder hormoner har jeg også eggløsning. 

Er du sikker på at det ikke er kjæresten din som får deg til å føle det som du gjør rundt overgangsalderen? Han oppfører seg jo ikke akkurat hyggelig i følge disse meldingene. En kjæreste skal få deg til å føle godt om deg selv som du er, så lenge du ikke behandler kroppen din dårlig så det blir helseskadelig. Her får han deg til å føle deg ille på grunn av at du, som absolutt ALLE andre her i verden blir eldre. Har du snakket med han om hvordan han får deg til å føle deg?

Jeg hadde en kjæreste som sa jeg var brautende, stor (jeg var høyere enn han) og at jeg beveget meg mannlig. Det fikk meg til å føle meg maskulin selvom jeg absolutt ikke er det. Det tok lang tid før jeg følte meg ok igjen etter det. 

Om du ikke har snakket med kjæresten din, anbefaler jeg deg og fortelle han akkurat hvordan kommentarene om at du blir eldre og flørtingen med yngre damer får deg til å føle deg. Om han da ikke er villig til å endre seg slik at du som faktisk er kjæresten hans kan føle deg litt bedre, bør du virkelig tenke på om han er verdt det! 

Synes også du snakker mye om tørr skjede og sexlyst, er det på grunn av DU synes det er fælt, eller fordi du er redd for at HAN ikke skal like deg lengre? 

Jeg har hele livet hatt veldig høy sexlyst og hatt god sex nesten uansett hvem jeg er med, men dette har toppet seg da jeg ble sammen med min nåværende kjæreste, siden han er ekstremt god i senga.

Jeg har vært altfor våt (syns jeg) hele mitt voksne liv, helt til jeg begynte å bli sår innimellom når vi hadde sex.

Det gikk fra fossefall til ørken på dagen omtrent.😑

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hele livet hatt veldig høy sexlyst og hatt god sex nesten uansett hvem jeg er med, men dette har toppet seg da jeg ble sammen med min nåværende kjæreste, siden han er ekstremt god i senga.

Jeg har vært altfor våt (syns jeg) hele mitt voksne liv, helt til jeg begynte å bli sår innimellom når vi hadde sex.

Det gikk fra fossefall til ørken på dagen omtrent.😑

Ts

Jeg er fortsatt bekymret over hvordan denne mannen behandler deg, men om du ikke vil snakke om det er det helt opp til deg selvsagt. Håper uansett du tenker over det folk har sagt ♥️

Om du vil fortsette å ha like mye sex, gå til innkjøp av et godt glidemiddel. Da slipper du å bli sår :)

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Odine skrev (4 minutter siden):

Flørtepusen kommer ikke til å forandre seg , Så tenk litt på hva han tilfører livet ditt og hva han kan tilføre livet ditt den dagen dere faktisk blir gamle. Noen bryr seg ikke om at partner flørter og det er en del av personligheten til noen.  Men det er opp til deg hvor DINE grenser er. 

at du ikke omfavner overgangsalderen er ikke bare din feil, det handler også om at overgangsalderen er ikke noe man snakker om på lik måte som puberteten. Det er mange som opplever store plager, men det er ikke noe man snakker høyt om liksom. 
Men da jeg begynte å lese innlegget ditt tenkte jeg at du var 40 år og opplevde tidlig overgangsalder. Du er 53, og det er jo helt riktig alder . 

Hører flere damer omtaler overgangsalderen som "undergangsalderen" når de snakker om den.

En grunn til at jeg synes det er så deprimerende å bli eldre og komme i overgangsalderen, er at sinnet mitt ikke stemmer overens med min biologiske alder. Jeg har aldri likt å bli eldre og er generelt ung til sinns ifølge folk rundt meg.

Ts

• Liker 1
Skrevet
Odine skrev (6 minutter siden):

Jeg snakker om overgangsalderen hele tida, med hvem som helst. Det går så bra😊. Og er det noen som ikke fikser det, er de skrotmennesker jeg ikke vil ha i livet uansett 

Anonymkode: caee2...ad5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Inwe skrev (1 minutt siden):

Jeg er fortsatt bekymret over hvordan denne mannen behandler deg, men om du ikke vil snakke om det er det helt opp til deg selvsagt. Håper uansett du tenker over det folk har sagt ♥️

Om du vil fortsette å ha like mye sex, gå til innkjøp av et godt glidemiddel. Da slipper du å bli sår :)

Glidemiddel har jeg kjøpt inn men synes det er flaut å bruke det, for det er iallfall første tegn på at man begynner å bli eldre, hvis man da ikke skal ha analsex.

Er jeg umoden?

Ts

Skrevet

Gynekologen mente at siden jeg nesten ikke har hatt blødninger det siste året, så tror han at hvis han tar ut spiralen så kan det hende at jeg ikke blør noe mer enn hva jeg har gjort, og at jeg slutter å blø innen kort tid på grunn av overgangsalderen.

Ts

Du kommer sannsynligvis ikke til å få satt inn ny hormonspiral heller når den du har nå går ut på dato. Jeg er 47 og fikk satt inn min siste spiral for knappe to år siden. Jeg ante ikke at man ble "trangere" oppi systemet når man blir eldre, men det blir man visst og det blir litt mer trøblete å få spiralen på plass. Gynekologen sa iallfall til meg at dette ble den siste spiralen hun satte inn på meg (og den varer i 5 år).

Anonymkode: 1c97a...c90

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hører flere damer omtaler overgangsalderen som "undergangsalderen" når de snakker om den.

En grunn til at jeg synes det er så deprimerende å bli eldre og komme i overgangsalderen, er at sinnet mitt ikke stemmer overens med min biologiske alder. Jeg har aldri likt å bli eldre og er generelt ung til sinns ifølge folk rundt meg.

Ts

Så flott at du er ung til sinns, ikke ødelegg det for deg selv fordi du blir eldre i speilet ! Min mormor er 90 år, men hun er like ung som meg på 34- om ikke yngre enn det også i enkelte situasjoner. Vil jeg si. Bare at hun har et hav av erfaringer på godt og vondt. 
Hva med å finne en god psykolog ? Lufte tankene litt for h*n ? 
Det blir jo en form for livskrise for deg (og mange andre) , det med «tapt ungdom» og «det som var». 

❤️

Jeg er 34, men synes livet bare blir bedre og bedre. Ja, jeg ser jo i speilet at 40 åra nærmer seg snart , og kan nok ikke sette meg inn i hvordan du har det- men forsøk å skriv ned ting du er glad for foreks . Hva ønsker du å gjøre ? Spare til en reise foreks 

• Liker 3
  • Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...