AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #1 Del Skrevet 15. februar 2022 Jeg har fylt 53 år og har de siste 15 månedene merket litt hetetokter innimellom og tørrere i skjeden. Det har plutselig poppet ut masse grå hår, og hår i ansiktet. Har hormonspiral derfor blør jeg nesten ikke, men i periodene jeg blør føler jeg meg så mye bedre i form, er våtere i skjeden, brystene strutter og jeg er mer i vater i kroppen. Var hos gynekolog i dag og han sa han kunne se at livmoren hadde trukket seg sammen, og var betydelig mindre og det er tegn på at jeg er i overgangsalderen. Han sa også at hvis han hadde tatt ut spiralen så kan det hende at jeg ikke hadde blødd noe mer. Han skrev ut resept på Vagifem til meg i tilfelle jeg trengte det, og ønsket meg lykke til. Jeg er så lei meg for jeg føler meg så lite kvinnelig, og synes det er flaut å fortelle til kjæresten min som jeg har vært sammen med i 13 år at kroppen min holder på å forandre seg. Synes også det er flaut til omgivelsene at jeg blir eldre både innvendig og utvendig. Er så lei meg😔 Anonymkode: ceaff...f73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #2 Del Skrevet 15. februar 2022 Mannen din forandrer seg han også ikke bare du. Enkelte ting kan man ikke styre selv det er livets gang. Forstår ikke hvorfor du synes det er flaut og bli eldre, du er ikke den eneste. Jeg er 56 år. Alle forandrer seg. Anonymkode: 223a3...946 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #3 Del Skrevet 15. februar 2022 Alle blir eldre for hver eneste dag. Det er ikke noe vi kan forhindre. Anonymkode: c9849...0a7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #4 Del Skrevet 15. februar 2022 Du er jo den samme. Du er jo deg selv. Mannen din endrer seg også, fysiologisk. Det er naturlig. Det er sunt. Det er helt normalt! Anonymkode: 25627...9d0 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovis Fenja Skrevet 15. februar 2022 #5 Del Skrevet 15. februar 2022 Så merkelig måte å reagere på. Du burde jo sett den komme når du er 53 år. Fatter ikke hvorfor det skulle være flaut! At du ikke liker hetetokter o.l. er jo ikke så rart, men FLAUT og at du ikke er kvinnelig, det skjønner jeg ikke. Jeg er der selv om noen år og det eneste som bekymrer meg er å få tørr skjede og at det skal gå utover sexlivet, eller gi meg andre plager. At det er flaut er en tanke som ikke en gang har slått meg. Alle blir eldre, er bare å resignere den kampen der, og trene og gjøre det beste ut av helsa di og nyte livet mens du har det. 22 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #6 Del Skrevet 15. februar 2022 Hm. Jeg er 43, og tenker helt annerledes. Jeg ser frem til den nye fasen. Trives mye bedre som voksen enn jeg gjorde som ung. Føler meg klar for å ikke være fruktbar. Det er 13 år siden jeg fikk siste barnet, og eldste er 23. Har enda litt eldre stebarn. Jeg er 100% motivert til å gå inn i bestemorfasen (uavhengig av når barn/stebarn evt får barn). Lande, som kvinne. Jeg er i bedre form enn noen sinne, så det jeg ser på som bestemorfasen i livet er på ingen måte å gi opp. Jeg er i ferd med å blomstre, og elsker det. Om jeg må hjelpe litt til med glidemiddel så får det være en pris jeg betaler for å kunne levle opp fra "fruktbar kvinne". Anonymkode: c38a2...fe8 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #7 Del Skrevet 15. februar 2022 Det er synd du føler det så voldsomt til noe som er helt naturlig for alle mennesker. Jeg for min del synes dette blir småtteri og en filleting. Jeg er 42 og har allerede hatt disse "symptomene" i flere år. Vær glad du er frisk (hvis du er det, og det vil jeg anta) Anonymkode: 3fd99...dbb 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #8 Del Skrevet 15. februar 2022 Flaut å fortelle at kroppen din forandrer seg? Fortelle? Det trenger du vel ikke. Han vet vel alderen din og ser også at du ikke er 20 år. Altså, 53 år og overgangsalderen er da helt innenfor normen. Men at å fjerne spiralen skal gjøre at blødninger slutter, den forstår jeg ikke.. en spiral gir deg jo ikke eggløsninger?? Anonymkode: 7646a...a68 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #9 Del Skrevet 15. februar 2022 Jeg vet at alle blir eldre, men kjæresten min tar liksom alt på strak arm og har selvtillit herfra til månen uansett om han har lagt på seg 6 kilo siste året Han er to år og åtte mnd yngre enn meg og påpeker det ofte, og senest i går sa han at han synes han ser så ung ut og at folk tar han for å være i slutten av 30-årene, mens jeg ser mye eldre ut enn han! Det stemmer nok ikke helt for jeg ser ikke noe spesielt gammel ut for alderen, men ser jo ikke ut som om jeg er 35 akkurat. Han har like god potens som før mens jeg har fått tørr skjede, hetetokter og redusert sexlyst. ts Anonymkode: ceaff...f73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #10 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Flaut å fortelle at kroppen din forandrer seg? Fortelle? Det trenger du vel ikke. Han vet vel alderen din og ser også at du ikke er 20 år. Altså, 53 år og overgangsalderen er da helt innenfor normen. Men at å fjerne spiralen skal gjøre at blødninger slutter, den forstår jeg ikke.. en spiral gir deg jo ikke eggløsninger?? Anonymkode: 7646a...a68 Gynekologen mente at siden jeg nesten ikke har hatt blødninger det siste året, så tror han at hvis han tar ut spiralen så kan det hende at jeg ikke blør noe mer enn hva jeg har gjort, og at jeg slutter å blø innen kort tid på grunn av overgangsalderen. Ts Anonymkode: ceaff...f73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #11 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han er to år og åtte mnd yngre enn meg og påpeker det ofte, og senest i går sa han at han synes han ser så ung ut og at folk tar han for å være i slutten av 30-årene, mens jeg ser mye eldre ut enn han! Etter min erfaring er det bare folk med dårlig selvtillit som har et behov for å si noe sånt. Og det at du synes at du er mindre kvinnelig fordi du er i overgangsalderen; tenker du sånn om andre kvinner også? Anonymkode: 16931...cf0 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #12 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hm. Jeg er 43, og tenker helt annerledes. Jeg ser frem til den nye fasen. Trives mye bedre som voksen enn jeg gjorde som ung. Føler meg klar for å ikke være fruktbar. Det er 13 år siden jeg fikk siste barnet, og eldste er 23. Har enda litt eldre stebarn. Jeg er 100% motivert til å gå inn i bestemorfasen (uavhengig av når barn/stebarn evt får barn). Lande, som kvinne. Jeg er i bedre form enn noen sinne, så det jeg ser på som bestemorfasen i livet er på ingen måte å gi opp. Jeg er i ferd med å blomstre, og elsker det. Om jeg må hjelpe litt til med glidemiddel så får det være en pris jeg betaler for å kunne levle opp fra "fruktbar kvinne". Anonymkode: c38a2...fe8 Jeg er klar for å bli bestemor men jeg er ikke klar for å ha hetetokter kom av tørr skjede og lav sexlyst og og måtte bruke østrogen som jeg tåler veldig dårlig, for å holde disse symptomene borte. Ts Anonymkode: ceaff...f73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #13 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Etter min erfaring er det bare folk med dårlig selvtillit som har et behov for å si noe sånt. Og det at du synes at du er mindre kvinnelig fordi du er i overgangsalderen; tenker du sånn om andre kvinner også? Anonymkode: 16931...cf0 Jeg har ikke tenkt så mye på akkurat det, og mange kvinner ser jo like flott ut selv om de er i overgangsalderen. Det er jo ikke alle kvinner som eldes like fort og like mye utvendig. Ts Anonymkode: ceaff...f73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #14 Del Skrevet 15. februar 2022 Jeg kom i overgangsalderen når jeg ble 40.Syntes det bare var deilig å slippe mensen.Hadde ingen andre"bivirkninger". Anonymkode: 05b7c...fe7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #15 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg er klar for å bli bestemor men jeg er ikke klar for å ha hetetokter kom av tørr skjede og lav sexlyst og og måtte bruke østrogen som jeg tåler veldig dårlig, for å holde disse symptomene borte. Ts Anonymkode: ceaff...f73 Tørr skjede finnes det midler mot. Hetetoktene kan gå over ganske raskt, og seksuelt må han kanskje bidra mer enn før for at du skal få orgasme. Nærhet er viktig. Du er heldig som har en mann du er trygg på? Som singel og i overgangsalderen er det ikke lett å finne en ny mann, uten så mye sexlyst. Anonymkode: b0061...c0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #16 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg vet at alle blir eldre, men kjæresten min tar liksom alt på strak arm og har selvtillit herfra til månen uansett om han har lagt på seg 6 kilo siste året Han er to år og åtte mnd yngre enn meg og påpeker det ofte, og senest i går sa han at han synes han ser så ung ut og at folk tar han for å være i slutten av 30-årene, mens jeg ser mye eldre ut enn han! Det stemmer nok ikke helt for jeg ser ikke noe spesielt gammel ut for alderen, men ser jo ikke ut som om jeg er 35 akkurat. Han har like god potens som før mens jeg har fått tørr skjede, hetetokter og redusert sexlyst. ts Anonymkode: ceaff...f73 For en tulling, tror menn lider av mer aldringsfobi enn kvinner. Du, er i overgangsalderen og det går så fint. Bare deilig å slippe mensen, får liksom kroppen tilbake. Deilig. Anonymkode: caee2...ad5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #17 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tørr skjede finnes det midler mot. Hetetoktene kan gå over ganske raskt, og seksuelt må han kanskje bidra mer enn før for at du skal få orgasme. Nærhet er viktig. Du er heldig som har en mann du er trygg på? Som singel og i overgangsalderen er det ikke lett å finne en ny mann, uten så mye sexlyst. Anonymkode: b0061...c0c Gynekologen sier at det eneste som virkelig fungerer mot tørs skjedd er Vagifem eller Ovesterin som inneholder østrogen, og siden jeg får sterke bivirkninger av østrogen må jeg bruke naturpreparat som ikke fungerer så godt. Jeg har vært med kjæresten min i 13 år men har oppdaget det siste året at han er en flørtepus har jeg oppdaget, og har ved flere anledninger lagt seg etter yngre damer🙈 Det gjør meg usikker selvfølgelig. Ts Anonymkode: ceaff...f73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #18 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg er klar for å bli bestemor men jeg er ikke klar for å ha hetetokter kom av tørr skjede og lav sexlyst og og måtte bruke østrogen som jeg tåler veldig dårlig, for å holde disse symptomene borte. Ts Anonymkode: ceaff...f73 Har du allerede problemer med tørr skjede og lav sexlyst? Eller er det noe som du tror kommer til å skje? Det psykiske spiller inn her. Hvis du er fokusert på at du er blitt "gammel" og "mindre kvinnelig", er det fort gjort at det går utover livsgleden - og dermed også sexgleden. Jeg er noen år eldre enn deg. Overgangsalderen gikk veldig bra. Mistet mensen (deilig!), og hadde noen år med hetetokter. Hetetoktene var bare litt ubehagelig noen ganger. Ikke noe å stresse med. Resten er som før. Har ikke merket noe til lavere sexlyst og tørr skjede. Har aldri vært inne på tanken å ta ekstra østrogen. Anonymkode: 3c0b7...879 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #19 Del Skrevet 15. februar 2022 Jeg er også 53 og ferdig med overgangsalderen. Hetetoktene varte bare ett par mnd og livmor er operert ut for lengst. Det er desidert bare helt nydelig å slippe mensen. Jeg har ingen plager i det hele tatt. Skulle bare ønske dette skjedde rett etter mitt siste barn som ble født da jeg var 25. Anonymkode: fd9b8...830 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #20 Del Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har ikke tenkt så mye på akkurat det, og mange kvinner ser jo like flott ut selv om de er i overgangsalderen. Det er jo ikke alle kvinner som eldes like fort og like mye utvendig. Ts Anonymkode: ceaff...f73 Jeg skjønner i hvert fall ikke hvorfor du skulle fortelle den idioten av en kjæreste du har at du er i overgangsalderen. Han høres ut som typen som kan bruke det mot deg. Anonymkode: 16931...cf0 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå